Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Sundby fast för doping!


Bocken

Recommended Posts

  • Replies 586
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Fis borde införa ett mästerskap för dom med "astma" och dom utan. Så får folk välja att följa de dom tycker är mest intressant. Ingen blir då utmålad som fuskare och alla får tävla.

 

http://www.svt.se/sport/vintersport/vilket-helvete-skulle-det-ha-blivit-om-man-hittat-det-i-min-kropp/

 

Det finns en del poänger med det Kowalczyk påpekar att det inte blivit offentligt förrän nu. Tex fick Sundby en friplats i senaste årets WC-tävlingar som han inte skulle haft om han han fråntagits 14-15 års WC-seger tidigare vilket också inneburit att Norge fått åka med en åkare mer än dom borde haft i WC senaste året. Sen får han sin avstängning mitt under barmarkssäsongen vilket gör att den i praktiken inte utgör något straff alls...

Link to comment
Share on other sites

Jag ska testa din teori (hypotes egentligen)

 

Har du kompetens att bedömma den informationen du får fram från googlandet?

 

Du tror att populationen befinner sig på en skala. Men VET du något om detta?

 

Siri Halle, som är den åkare som figurerat i media sägar att hon fick rådet att ta astmamedicin trots att hon själv inte ansåg sig ha astmabesvär. Detta lär ha skett i början av 90-talet. Hävdar du att så sker fortfarande (om det nu har skett i fler fall tidigare)?

Tack Lejonet för att du ryter till. :o

* Jag (och jag tror ingen annan heller) har givetvis INTE kompetens att bedöma allt jag/vi hittar med googlande även om jag tycker att t.ex följande

http://suppversity.blogspot.se/2014/09/albuterol-salbutamol-doping-works.html

är intressant (även om det gäller andra konditionsidrotter) eftersom den försetts med referenser som kan kollas och bedömas.

* Det enda jag sett är att Siri Halle gjorde comeback 2006 och påstod att samma gällde då, eller har jag missuppfattat även detta ? Jag vet GIVETVIS INTE hur nuvarande ledning i Norge resonerar,. Det enda vi vet är att Sundby bler dömd för att ha använt ett medel som finns på röda dopinglistan utan dispens och kanske i för stor dos, eller har jag missuppfattat något här också ?.

:rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Det skulle vara intressant om någon från Norge skulle kunna ge en förklaring varför Siri Halle så här långt efteråt går ut med uppgifter om att norska ledningen rekommenderade henne att ta astmamedicin, trots att hon ansåg att hon inte behövde.

För mig känns det som att det finns någon bakomliggande orsak, som ni i Norge kanske vet något om  ?

 

Att använda det som "bevis" hur det är i dag är lite långsökt.

Link to comment
Share on other sites

Det skulle vara intressant om någon från Norge skulle kunna ge en förklaring varför Siri Halle så här långt efteråt går ut med uppgifter om att norska ledningen rekommenderade henne att ta astmamedicin, trots att hon ansåg att hon inte behövde.

För mig känns det som att det finns någon bakomliggande orsak, som ni i Norge kanske vet något om  ?

 

Att använda det som "bevis" hur det är i dag är lite långsökt.

 

Det ska finnas en intervju från 1999 i aftenposten då hon pratar om användningen av astmamedicin i norska landslaget. Den har refererats i flera av de nyare artiklarna.

Link to comment
Share on other sites

Det skulle vara intressant om någon från Norge skulle kunna ge en förklaring varför Siri Halle så här långt efteråt går ut med uppgifter om att norska ledningen rekommenderade henne att ta astmamedicin, trots att hon ansåg att hon inte behövde.

För mig känns det som att det finns någon bakomliggande orsak, som ni i Norge kanske vet något om  ?

 

Att använda det som "bevis" hur det är i dag är lite långsökt.

Att Siri Halle just nu ställer upp på en intervju om sin egen suspekta astmamedicinering är väl inte direkt konstigt då 20 års astmadopingdebatt i dagarna har exploderat pga Sundbys dopingdom.

Ingen använder väl hennes utsaga som bevis(?) men ett personligt vittnesmål som hennes tycker jag känns som motsatsen till långsökt.

Link to comment
Share on other sites

Det skulle vara intressant om någon från Norge skulle kunna ge en förklaring varför Siri Halle så här långt efteråt går ut med uppgifter om att norska ledningen rekommenderade henne att ta astmamedicin, trots att hon ansåg att hon inte behövde.

För mig känns det som att det finns någon bakomliggande orsak, som ni i Norge kanske vet något om ?

 

Att använda det som "bevis" hur det är i dag är lite långsökt.

Varför skulle "någon från norge" gå ut och förklara Siris handhavanden? Det får du väl be henne om själv isåfall om du inte kan förstå det. Klart hon berättar om det hela nu när denna chock om Martins fusk kommit fram i dagsljuset. Du yrar rätt mycket om både det ena och det andra.
Link to comment
Share on other sites

Siri er for meg ihvertfall mest kjent som skiinstruktør i Norge. Jeg selv kjenner ikke til at hun har en fortid/historie som skulle tilsi at hun feks skulle ha ønske om å sverte eller bærer nag til  langrennsmiljøet i Norge.

 

Tror det var i de baner Volevodin tenkte. Veldig relevant og et naturlig spørsmål å stille synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

Siri er for meg ihvertfall mest kjent som skiinstruktør i Norge. Jeg selv kjenner ikke til at hun har en fortid/historie som skulle tilsi at hun feks skulle ha ønske om å sverte eller bærer nag til  langrennsmiljøet i Norge.

 

Tror det var i de baner Volevodin tenkte. Veldig relevant og et naturlig spørsmål å stille synes jeg.

Tack, det var det jag efterlyste, då jag tror att ni på andra sidan Kölen har mer kunskap om vad som händer i norska

langrennkretsar.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Sundby överklagar sin dom. Kan man väl förstå kanske. Men det är tyst om salbutamolvärden i övrigt?!?. Hur höga värden har de med dispens?? Har Björgen, Johaug och Cologna dispens? Vilka fler? Svenskar? Värden?

Lovisa Lindh fick astma för ett år sen sa hon efter sitt os-lopp. Men de hittade lösning på det och sen har hon tränat på bra sa hon. Lösningen var? Dispens?

Link to comment
Share on other sites

Sundby överklagar sin dom. Kan man väl förstå kanske. Men det är tyst om salbutamolvärden i övrigt?!?. Hur höga värden har de med dispens?? Har Björgen, Johaug och Cologna dispens? Vilka fler? Svenskar? Värden?

Lovisa Lindh fick astma för ett år sen sa hon efter sitt os-lopp. Men de hittade lösning på det och sen har hon tränat på bra sa hon. Lösningen var? Dispens?

Jag tror inte det funkar så utan att alla som vill får använda Salbutamol i doser upp till 1600ug/dygn inhalerat. Dispenser är endast efterhandsdispenser för högre doser vid akut behandling och för varje enskilt fall. Ansökan lämnas in efter tävling och/eller innan provsvar från dopningstest kommit. Ingen har på förhand klartecken att trycka i sig högre doser än 1600ug/dygn utan varje förhöjd dos ska vara after the fact medicinskt motiverad. Så fattar jag det. Fela mig om jag inte har rätt.

Link to comment
Share on other sites

Ja det är helt sjukt. Dels kan alltså astmamedicin i större doser ha anabola effekter, något man säkert anar - även om det inte är säkert att det pratas öppet om det - då det varit känt sedan åtminstone 1993 om inte tidigare, att det kan ha det. Sedan har alltså då astmaspray positiv effekt när du chockar kroppen som i ett sprintlopp då eller? Finns det fler mediciner som man kan spetsa kroppen med lagligt? Voltaren/diklofenak? Och vad heter den där typ hästmedicinen nu igen, pulver som en del kroppsbyggare käkar för att bli uthålligare o göra fler repetitioner...?

Sundby förresten, har inte han läst en del på läkarutbildningen?

Link to comment
Share on other sites

Normalt säger man ju att en bra astmabehandling består av att man kontinuerligt tar så mycket kortison (t ex Flutide) att man bara vid mycket enstaka tillfällen behöver ta akutmedicin typ salbutamol. I det perspektivet verkar norrmännen medicinskt felbehandlade - dvs de får för lite kortison och för mycket salbutamol.

Link to comment
Share on other sites

Har många ggr funderat på snorigheten/munslem hos norska skidåkare efter målgång. Visst det förkommer även andra nationer, men ovetenskapligt har jag noterat en dominans hos vårt västra grannland. Dählie och gullgutterna på 90-talet gjorde att jag fått upp ögonen för detta och ett minne av att exv. Sundby också är sån. Kan det förklaras av övernaturlig hyperventilering p.g.a. medicinering? Någon mer som noterat detta slem fenomen?

Link to comment
Share on other sites

Normalt säger man ju att en bra astmabehandling består av att man kontinuerligt tar så mycket kortison (t ex Flutide) att man bara vid mycket enstaka tillfällen behöver ta akutmedicin typ salbutamol. I det perspektivet verkar norrmännen medicinskt felbehandlade - dvs de får för lite kortison och för mycket salbutamol.

Jag tycker det här var ett vettigt inlägg i en komplicerad fråga. Att som lekman utan medicinska kunskaper göra uttalande om astmamedicin kontra doping är lätt, men trovärdigheten blir därefter ! Jag tycker man skall vara försiktig att döma ut Norges skidåkare i synnerhet som vi i Sverige också har elitidrottsmän o kvinnor som medicinerar mot astma.

 

I fallet Sundby undrar jag om han saknade dispens under Tour de Ski eller är det en retroaktiv bestraffning ?

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det här var ett vettigt inlägg i en komplicerad fråga. Att som lekman utan medicinska kunskaper göra uttalande om astmamedicin kontra doping är lätt, men trovärdigheten blir därefter ! Jag tycker man skall vara försiktig att döma ut Norges skidåkare i synnerhet som vi i Sverige också har elitidrottsmän o kvinnor som medicinerar mot astma.

 

I fallet Sundby undrar jag om han saknade dispens under Tour de Ski eller är det en retroaktiv bestraffning ?

Man får ingen dispens för att inta Salbutamol i mängder över gränsvärdet på 1600ug/dygn

 

"Dispensen" består i att man får inta Salbutamol över gränsvärdet vid akut behov och så deklarerar man i efterhand att man gjort så i en dispensansökan Självklart ska man kunna visa att intaget är medicinskt grundat.

 

Sundby lämnade inte in en sådan ansökan efter dopningsprovet i samband med TDS. Antagligen gjordes det inte för att läkarteamet trodde att han höll sig under gränsvärdet på 1600/dygn när han i verkligheten låg 10 ggr över. De motiverade ju själv det höga intaget som ett missförstånd i hur man doserar den där ångapparaten. Samtidigt har personer från NSF uttalat det som att glömska/slarv gjorde att en dispensansökan inte lämnades in efter loppet.

 

Här går de förklaringar vi fått från NSF alltså i sär: a) de trodde att Sundbys intag låg under gränsvärdet och bör således ha varit förvissade om att det inte behövdes någon dispens b ) de missade att lämna in ansökan om dispens och bör alltså ha varit medvetna om att Sundbys intag var över gränsvärdet..

 

Båda kan inte vara sanna samtidigt.

 

På mig låter det som att någon försökt maximera Sundbys intag av Salbutamol inom det tillåtnas gräns.

Link to comment
Share on other sites

Förebyggande medicinsk behandling för astma är ju i alla andra fall kortikosteroider. Salbutamol är inte förebyggande, utan akutbehandling. Nån borde verkligen ställa norska ledarna/läkarna mot väggen när det gäller hur deras totala medicinering mot astma ser ut. Annars ligger det ju nära till hands att de medvetet ger höga doser salbutamol istället för att hålla åkarnas astma under kontroll med förebyggande kortikosteroider. Vilket verkligen INTE är bra för åkarna på lång sikt 

Link to comment
Share on other sites

Gissar och hoppas att det i tillämpade doser är helt ok, med tanke på att vi är många många tusen i Sverige och säkert många fler i andra länder som lever mer eller mindre permanent med det. 

 

http://www.astmaochallergilinjen.se/vardpersonal/astma/behandling/lakemedelsbehandling/

http://www.rf.se/Antidoping/Dispens/Kortison/

 

Dock t ex denna:

http://www.dagensapotek.se/artiklar/2012/09/04/astmamedicin-gav-kortare-vuxna/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...