Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Fartdämpning


Volevodin

Recommended Posts

I syfte att öka säkerheten och minska skador vid fall i hög hastighet tycker jag att man skulle montera fartdämpning i farliga nedförsbackar. Vi SM på rullskidor förra året hade man lagt en plastmatta typ gräs för en skarp kurva, vilket dämpade farten så att kurvan blev lättare att ta.

 

Är det någon som testat att köra ut på en sån där grön "gräsplastmatta" och hur fungerar den som fartdämpare i så fall. Är det risk att stå på näsan ifall inbromsningseffekten blir för stor ?

 

Sen fick man testa ut var i en backe man skulle lägga ut mattan, i den övre delen innan farten blivit för hög, i mitten för att kapa topphastigheten, längre ner blir det nog för häftig inbromsning för att det skall vara säkerhetshöjande.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det kanske skulle gå att få det företag, som tillverkar sådana mattor att sponsra ett provparti i en nedförsbacke mot att de fick sätta upp en reklamskylt för företaget.

 

Finns det några elever på en gymnasieutbildning (tex skidgymnasium) som skulle kunna ta sig an uppgiften om fartdämpning för rullskidor tex som examensarbete ?

Link to comment
Share on other sites

Risken att man som åkare i en klunga överraskas av en inbromsning, eller väjer för att ngt oväntat dyker upp kan möjligen innebära en minst lika stor risk för strul. Känns som en onödig åtgärd. Bättre lägga banor som funkar och att åkare anmäler sig till lopp utifrån sin förmåga.

Link to comment
Share on other sites

Det som händer under loppet pga åkares manövrar är knappast något som arrangören kan påverka. Sen kan det vara så att arrangören bara har ett banval tex Nässjö eller Landsjön runt och då kan det inte vara fel att öka säkerheten med fartdämpande åtgärder. I årets rullskidlopp i Nässjö blev det inte så höga farter tack vare motvind i nerförsbacken, men hade det varit tvärtom hade det susat på rejält. Sen får man inte glömma bort att det finns ungdomsklasser och det skulle inte vara så kul med en fallolycka med svåra skador.

Sen startas det en hel del nya lopp och då kan det vara svårt att veta om ens förmåga räcker till för att klara backar och kurvor, om man inte åkt banan förut.

Link to comment
Share on other sites

Vet inte ens att vi har problem med hög fart på tävlingarna att vi måste begränsa den. Det är ju trots allt en del av skidåkningen att behärska fart. Vi skall självklart inte ha farliga banor, men det är ju bara undvika dom banorna. SM tävlingen i Sundsvall förra året var ju en udda tävling med fartbegränsning och allt, det hade man kunnat undvika bara genom att flytta starten lite. Men anledningen till att man inte gjorde det var ju bara för att SVT och Sundsvalls stad ville ha läckra bilder över staden. Det var ju enda anledningen till att man la starten där man gjorde.

 

Volevodin du tar upp Nässjö tävlingen som ett exempel och pratar ungdomar. Men var det inte så att ungdomarna i den tävlingen inte ens åkte nerför backen utan åkte på den övre delen. Dom åkte alltså inte ens nerför den backen. Men jag kan minnas fel, deltog inte själv i år, men tävlade själv ifjol.

Och att kunna köra nerför den backen på snabba hjul är ju inga större problem, man får ju bara bromsa inför svängen sen, faktiskt gott om tid för det. Åker man en sån typ av tävling som är mer en traditionell tävling och inte ett motionslopp, så måste man kunna behärska fart, bromsningar och svängar.

Jag menar det är ju inte vasaloppsterräng man tävlar i när man kör SM i längdskidor direkt, dom flesta motionärer skulle inte ens våga åka dom banorna. Men skall man bli bra så är det den terrängen som gäller.

Men som sagt farliga banor skall ju alltid undvikas.

 

Ett annat exampel du tog upp är Landsjön runt. Det går hyfsat fort ner där ja på tävlingshjul, men det är ganska rakt eller bara svaga svängar så det är ju inget man behöver bromsa för.

 

Men banor med backar som följs av skarpa svängar undviker man såklart.

Det är som olle skriver, man lägger banor som fungerar. Och sen är det väl så att man bör väl kolla in banan innan start. Jag själv har nog aldrig vad jag minns kört en rullskidtävling utan att ha kollat in banan först. I dom flesta fall har jag kört banan på skidor först, men om det inte går så har jag garanterat alltid kört banan med bil så man har lite koll. Då kan man ju ev. anpassa sig inför en backe att kanske inte maxa över krönet utan ta det lugnt om man är osäker.

 

Men jag anser inte att det är ett problem med hög fart på våra rullskidtävlingar. Det kan man ju bara se att antalet startande totalt sätt hela tiden ökar på alla våra tävlingar runt omkring i Sverige.

Link to comment
Share on other sites

Att det finns risk för skador vid rullskidlopp är högst överdriven. Jämför bara med landsvägscykling och stora lopp likt vätternrundan. Där kan vi snacka hög risk och väldigt många och svåra skador. Varje arrangör av rullskidslopp har alltid utförsbackar i tanke när banor läggs. Jag skulle vilja se statistik över rullskidsolyckor på tävling som krävt sjukvård. Sannolikt väldigt få. Hur många kraschar på tex Allinasloppet? Jag gissar en handfull med nåra skrapsår högst. Jämför det med vättern där många åker akut ambulans varje år.

Jag tycker du är heltute och snurrar. Tror du verkligen själv nån vill ta upp detta i sitt examensarbete? Otroligt långsökt.

Link to comment
Share on other sites

En svår olycka är en olycka för mycket. Som arrangör behöver man inte vänta med säkerhetsarbetet tills en olycka skett utan kan påbörja det redan när man valt bana. Varför har man fartdämpande gupp och avsmalningar av vägen vid biltrafik, jo för att få ner hastigheten och öka säkerheten.

Det kan aldrig vara fel att ha med säkerhetstänk i bilden när man arrangerar rullskidlopp och då menar jag inte bara toppfart utan även underlag, kurvor, utfarter, infarter, biltrafik på tävlingsbanan och ev. annat som kan påverka säkerheten under loppet.

Link to comment
Share on other sites

Jag ifrågasätter inte säkerhetstänk i allmänhet. Självklart ska en arrangör hålla koll på infarter, utfarter, biltrafik mm. Det är specifikt idén med fartdämpande mattor jag tycker låter tokig.

Jag tror att dessa mattor i sig vore en säkerhetsrisk. Om man inte har teknik att stå i en utförsbacke är väl risken att man inte kan hantera den inbromsning en matta skulle innebära? Vad händer när en klunga plötsligt kör över en matta? Jag menar alltså att man bättre löser ev problem med hög hastighet genom att säkra banan eller som åkare ställa upp i de lopp där man bedömer att ens teknik är tillräcklig.

Det går inte att jämföra hastighetssänkande åtgärder som fartdämpande gupp eller avsmalningar avsedda för bilar, de har ju bromsar att ta ned farten med.

Link to comment
Share on other sites

Det bästa vore ju såklart få till banor s behov av fartsdempere inte uppstår. Men vore ju synd om en i övrigt riktigt bra bana fallerar på ngn utförskörning.

Självklart bör et gå att få till inte en tvärnit, utan en högst långsam sänkning av farten, tex genom att "mattan" första 10 meterna bromsar klart mindre än nästkommande 10 meter osv.

De som stälelr upp i lopp med klungkörning och väl grejar "övriga" krav på tekniska färdigheter för säker färd bordeknappast ha ngra proble med dessa åtgärder, om de utformas rätt.

Men det är ju ngt, nytt, en förändring.. - och så klart är det inte svårt - även iofs på goda grunder (också) - att hitta invändningar...

Link to comment
Share on other sites

Det var precis så jag tänkte, Carl A och att man givetvis skulle testa ut en matta, som fungerade utan

att ställa till problem för åkarna både vad gäller konstruktionen och var man placerade den. Det

mao ingå som en del i ett säkerhetstänk.

Idén är ju att alla skall bromsas in lika mycket,ty att ha skidor med broms i en tävling tycker jag

inte är ett alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Sand borde funka bra som fartdämpning? En matta av ngt slag borde innebära ganska skarp kant, som kanske över tid med fler åkare krullar upp och blir direkt farlig att åka in på....

Sand låter väl också som en ganska farlig lösning? Inget som jag tycker om iaf, att köra rullskidor i nedförsbackar med sand/grus eller liknande

Link to comment
Share on other sites

Jag är en av få som har lyckats skada mig ordentligt på rullskidor. Bröt käken för en månad sedan. Det intressanta är att det skedde dels i en uppförsbacke i låg fart och dels pga "fartdämpning". Fastnade grus i skidan och det tog tvärtstopp. 

 

Generellt vill jag ha så få överraskningar som möjligt när jag åker skidor. Grus, farthinder och bilar är risker. Nedförsbackar är något som finns med i beräkningen och något jag anpassar mig efter. 

 

Att det finns risk för skador vid rullskidlopp är högst överdriven. Jämför bara med landsvägscykling och stora lopp likt vätternrundan. Där kan vi snacka hög risk och väldigt många och svåra skador. Varje arrangör av rullskidslopp har alltid utförsbackar i tanke när banor läggs. Jag skulle vilja se statistik över rullskidsolyckor på tävling som krävt sjukvård. Sannolikt väldigt få. Hur många kraschar på tex Allinasloppet? Jag gissar en handfull med nåra skrapsår högst. Jämför det med vättern där många åker akut ambulans varje år.
Jag tycker du är heltute och snurrar. Tror du verkligen själv nån vill ta upp detta i sitt examensarbete? Otroligt långsökt.

Link to comment
Share on other sites

Jag är en av få som har lyckats skada mig ordentligt på rullskidor. Bröt käken för en månad sedan. Det intressanta är att det skedde dels i en uppförsbacke i låg fart och dels pga "fartdämpning". Fastnade grus i skidan och det tog tvärtstopp. 

 

Generellt vill jag ha så få överraskningar som möjligt när jag åker skidor. Grus, farthinder och bilar är risker. Nedförsbackar är något som finns med i beräkningen och något jag anpassar mig efter.

Jag har också skadat mig genom att de hade lagt nytt grus runt cykelbanan med stora stenar, som kom upp

på banan. Jag körde på en sådan sten slog i rejält, bräckte ett revben och skrapade upp ena knät, som

tog ett par månader att läka. Det var på slätan och jag hade inte så hög fart som tur var. Tänk om vurpan

skett i en nedförsbacke i hög fart.

Nej, sand är inte bra utan det bör vara något som bromsar lindrigt och inte för tvärt

Link to comment
Share on other sites

Sand låter väl också som en ganska farlig lösning? Inget som jag tycker om iaf, att köra rullskidor i nedförsbackar med sand/grus eller liknande

En mycket farlig lösning. Både grus och sand kan orsaka olyckor, speciellt om underlaget är blött eller hastigheten är hög.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...