Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Plats för träning på snö början av december?


Stina

Recommended Posts

Vi är ett  par som har planerat att åka iväg på ett träningsläger på egen hand i början av december en (knapp) vecka eller så. Bor mellan Stockholm och södra svenska fjällen. Vi vill ha flacka spår, då jag är anmäld till Nordenskiöldloppet. Ingen högre ambition än att komma till mål, men det är svårt nog. Jag har funderat både norrut i Sverige och alperna.   På rak arm skulle jag föredra Sverige då det känns så mycket lättare att bara ta bilen att åka, men är rädd för mycket mörker och lite spår. Å andra sidan tycker jag inte att mörker har varit något stort problem när jag tidigare varit i Idre vid jul för att träna.

 

Någon som känner till något bra ställe?

Link to comment
Share on other sites

Idre är nog det mest snösäkra tidigt på hösten numera.

Andra ställen är såklart Orsa Grönklitt, dom har också konstsnö, men framför allt när dom har natursnö så är det fina flacka spår där.

Bruksvallarna är ju underbart och enligt mig bland det bästa ställen man kan åka längdskidor på.

Link to comment
Share on other sites

Början av december kräver att du åker långt norr om du vill vara säker på att slippa harva runt 2 km konstsnöspår. Kanske inte så kul eftersom du behöver distansträning om du ska åka nordensköld.

 

Vill du så nära som möjligt kan grövelsjön vara ett alt. då snöläget är bättre där en idre.

Men december är kall, mörk och ofta dåligt med snö.

Link to comment
Share on other sites

Bruksvallarna, brukar de ha natursnö? Jag har mest sett svenska premiären där i slutet av november och då fått uppfattningen att det mest är tävlingsspåren som är igång. Det har nog varit det främsta svenska alternativet även om jag aldrig varit där. Hur ser det ut med idrivning av snö i spåren där?

 

Orsa tycker jag också är bra, har åkt där några gånger, men skulle inte orka med en 3 km konstsnöslinga närmare en vecka 

Link to comment
Share on other sites

Testade Gällivare förra året, grymt roligt. Flyg antingen till Kiruna (som nog även det är ett alt) och ta hyrbil eller flyg direkt till Gällivare. Skippa Dundret utan "byspåret" runt Gällivare eller golfbanan. Det är ingen vanlig golfbana, inte direkt platt, men fantastiskt. I övrigt är det väl som Skåningen skriver

Link to comment
Share on other sites

Vi har inga större problem att åka en bit, har sett alperna som ett alternativ. Det känns dock onödigt krångligt med flyg och skidor, hyrbil, linbana upp på glaciär och så om man kan sätta sig i en bil i Sverige motsvarande tid och få nästan lika. Har dock aldrig sett alperna på skidor, men antar att det är ljusare och garanterat snö iaf.

Link to comment
Share on other sites

Den miljövänlige som vill undvika långa bil- eller flygresor i jakten på snö drar igång rejäla långpass på rullskidor redan nu. Finare och bättre träning går inte att få och du kommer klara Nordenskiöldsloppet som en dans! Dessutom kan man gynna den lokala macken med glassinköp eller #bollestopp halvvägs under passet.  :)

Link to comment
Share on other sites

Testade Norge för ett par år sen, Sjusjöen var ingen hit, behövde åka till Kejkampen för att få snö, men det var det inte värt.

Tidsmässigt är nog flyg och sånt upp till Kiruna detsamma som bil till Bruksvallarna och Idre. Orsa tror jag bara kommer att ha ngr hundra meter att snurra på. Glaciär passade mig inte alls, blev sjukt trött på 3000 möh och de har nog stängt då, eller? Så på ditt svar ovan så röstar jag för att ni blir mest nöjda med Bruksvallarna

Link to comment
Share on other sites

Varit på läger i Bruks många gånger i december och visst har det varit snöfattigt vissa år, men alltid haft minst 3-4 mil spår i alla fall.
Bruksvallsloppet i mitten av november är ju flera veckor innan och då har det varit sämre ja. Men inte alltid.

Finns ju inget ställe som kan garantera natursnö, bara konstsnö finns som garanti

Link to comment
Share on other sites

Om man dels är lite optimist, dels kan vänta med att boka till ett par veckor innan, blir ju urvalet lite större. Klassiker som Harsa, Långberget eller varför inte Sörskog kan många år bjuda på fin åkning i långa spår och trevlig omgivning. 

Link to comment
Share on other sites

Den miljövänlige som vill undvika långa bil- eller flygresor i jakten på snö drar igång rejäla långpass på rullskidor redan nu. Finare och bättre träning går inte att få och du kommer klara Nordenskiöldsloppet som en dans! Dessutom kan man gynna den lokala macken med glassinköp eller #bollestopp halvvägs under passet.  :)

Så rätt så :)

Link to comment
Share on other sites

JAG tycker Luleå är det perfekta alternativet. ! tmmas flygresa fråm Stockholm och garanterat smösäkert och kanonspår, Dessutom får du träffa Sveriges mest skidgalne professor (enligt Vasalöparen) som liksom du avser att åka Nordenskjöldsloppet (som ni säkert sett äkte jag sträckan på rullskidor i sommar på en 260 metersbana runt kvarteret)  :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

JAG tycker Luleå är det perfekta alternativet. ! tmmas flygresa fråm Stockholm och garanterat smösäkert och kanonspår, Dessutom får du träffa Sveriges mest skidgalne professor (enligt Vasalöparen) som liksom du avser att åka Nordenskjöldsloppet (som ni säkert sett äkte jag sträckan på rullskidor i sommar på en 260 metersbana runt kvarteret)  :rolleyes:

L-E, om man flyget till Luleå för att åka på Ormberget, var föreslår du att man bor då? Bör ju vara någonstans varifrån man lätt kommer till spåren utan bil ... 

Link to comment
Share on other sites

L-E, om man flyget till Luleå för att åka på Ormberget, var föreslår du att man bor då? Bör ju vara någonstans varifrån man lätt kommer till spåren utan bil ... 

Bil är nog ett måste i Luleå. Finns vad jag vet inga boenden på gångavstånd till Ormbergsspåren.

Kiruna, Gällivare och Arvidsjaur är bättre ur den synvinkeln av de ställen jag varit på i Norrbotten och snösäkrare om man pratar natursnö för trots allt har Luleå mest kunnat erbjuda en konstsnöslinga på 2-2.5km före jul de senaste åren. Arvidsjaur går f ö att ta sig till med flyg från Arlanda.

Link to comment
Share on other sites

Bil är nog ett måste i Luleå. Finns vad jag vet inga boenden på gångavstånd till Ormbergsspåren.

Kiruna, Gällivare och Arvidsjaur är bättre ur den synvinkeln av de ställen jag varit på i Norrbotten och snösäkrare om man pratar natursnö för trots allt har Luleå mest kunnat erbjuda en konstsnöslinga på 2-2.5km före jul de senaste åren. Arvidsjaur går f ö att ta sig till med flyg från Arlanda.

Tänkte mer på lokalbuss i Luleå

Link to comment
Share on other sites

Tänkte mer på lokalbuss i Luleå

Lokalbuss funkar nog också. Finns busshållplats nedanför slalombacken vid Ormberget och är det gott om snö så kan man sätta  på sig skidorna i nära anslutning till busshållplatsen. Är det bara konstsnöspåren igång får man dock gå några hundra meter.

Link to comment
Share on other sites

Har inte åkt i Älvdalen, men fått för mig att det är ett populärt och säkert försäsongsområde?

Nja, Rännkölen, om man har tur. Skidstadion har grymma spår de sprutar, blir ganska isigt i kurvorna när vädret varit som de varit senaste åren.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...