Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Keramiska lager.


vasajohan

Recommended Posts

Kullager till ett fullt rimligt pris är SKFs set Downhill Competition med åtta kullager och en flaska olja förpackade i en tub.
Ha i lite försiktigt av Biltemas tub med PTFE-fett och droppa lite olja.
Backspärrshjulen kan man sätta fram eftersom trycket är mindre där (25% vs. 75% bak). Går att slipa så de blir lite glappare med skruvdragare och fint slippapper, man får hålla på en stund. Eller sätta de i svarven och ta itte bitte litte. :)

Vid montering kolla innan påsättning på skidan att lagren löper lätt och inte har låst sig, pressats hårt mot backspärren. Knacka då till från var sida i änden på bulten med ett bestämt men samtidigt lätt slag. :) Även efter montage på skidan knacka till från var sida på skruven (obs skruven så du inte träffar gaffeln) så att spänningarna släpper.

Viktigast är att skidorna går spikrakt så att du inte måste stå och plocka eller vika fotleden, testa även i snabb utförslöpa att du kan sitta bekvämt i fartställning. För det är där man märker om skidorna går rakt. Justera vid behov.

Link to comment
Share on other sites

Kullager till ett fullt rimligt pris är SKFs set Downhill Competition med åtta kullager och en flaska olja förpackade i en tub.

Ha i lite försiktigt av Biltemas tub med PTFE-fett och droppa lite olja.

Backspärrshjulen kan man sätta fram eftersom trycket är mindre där (25% vs. 75% bak). Går att slipa så de blir lite glappare med skruvdragare och fint slippapper, man får hålla på en stund. Eller sätta de i svarven och ta itte bitte litte. :)

Vid montering kolla innan påsättning på skidan att lagren löper lätt och inte har låst sig, pressats hårt mot backspärren. Knacka då till från var sida i änden på bulten med ett bestämt men samtidigt lätt slag. :) Även efter montage på skidan knacka till från var sida på skruven (obs skruven så du inte träffar gaffeln) så att spänningarna släpper.

Viktigast är att skidorna går spikrakt så att du inte måste stå och plocka eller vika fotleden, testa även i snabb utförslöpa att du kan sitta bekvämt i fartställning. För det är där man märker om skidorna går rakt. Justera vid behov.

Var köper man de där skf:lagrena
Link to comment
Share on other sites

Varför lägger man så mycket pengar på keramiska lager, om de inte går fortare ?

Det är väl som med mycket annat inom skidsporten, en superdyr valla eller några gram lättare stavar gör att man tror sig kunna tjäna någon liten sekund här och där.

Link to comment
Share on other sites

Jo, jag vet att det låter mycket. Men jag är ganska säker på min sak.

Det största felet många gör är att fetta in keramiska lager, som man kanske dessutom köpt på biltema. Och då kan jag garantera att skillnaden inte blir särskilt stor. (Ja, jag har själv testat.)

 

Köper man ett riktigt keramiskt kvalitetslager (SKF, Bones etc.) som man kör utan smörjning eller max en droppe riktigt tunn kullagerolja så kan det göra grym skillnad. Dock får man ett lager som inte tål särskilt många regnskurar.

 

Jag hade tänkt filma ett rulltest någon gång, men det får bli när orken finns. :P

Link to comment
Share on other sites

Jag hade en annan topic där jag undrade hur det kan skilja så mycket i tempo mellan träning och tävling. Verkar som tävlingskullager är en stor faktor då?

 

Sedan undrar jag om man också får bättre rull utan backspärr t ex om man sätter framhjul både bak och fram? Är det tillåtet?

 

Så eliten som kör 2:00 min/km tempo på tävling, motsvarar det typ 2:20 tempo på hårda träningspass med träningsskidor eller finns det fler signifikanta materialfaktorer?

 

Hur är det med hjul, kan man slita ner hjulen så de blir väldigt smala och rullar bättre eller får alla en ny uppsättning rosa PU hjul på vissa tävlingar t ex sm?

Link to comment
Share on other sites

Om man läser beskrivningen för keramiska lager, så skall de rulla väsentligt snabbare. Om de kostar 125 kr/st, så blir det ju ett tusenlapp för ett par rullskidor och jag har svårt att tro att någon lägger ut det utan att få snabbare rull.

 

Min åsikt är att tillverkaren skulle åläggas att märka lagren, så att det vid en enkel kontroll gick att se vilka lager som satt på hjulen. I tävlingar med 2:or skulle dessa lager ej vara tillåtna.

Link to comment
Share on other sites

 

Sedan undrar jag om man också får bättre rull utan backspärr t ex om man sätter framhjul både bak och fram? Är det tillåtet?

 

Hur är det med hjul, kan man slita ner hjulen så de blir väldigt smala och rullar bättre eller får alla en ny uppsättning rosa PU hjul på vissa tävlingar t ex sm?

 

Ja - många menar att backspärren hindrar mindre om man sätter det hjulet fram. Vissa skidor (märken) har ju levererats så från början, med motiveringen att det ska bli mer skidlikt med något svårare att få "fäste". Så jag förstår inte hur man ska förbjuda det ;)

 

Sedan har jag inte hört talas om något sm som går på tröga hjul.

 

Att ha tävlingar på tröga hjul är ju en annan diskussion som avhandlades för många år sedan i annan tråd. Där kan man läsa spaltmeter om vad just jag tyckte. 

 

Till V kan jag bara säga att lager byter man ju på en kvart. Vad spelar det för roll vad som står på. Då är det väl tusen gånger större problem att olika skidor redan från början rullar helt olika. För att få det någorlunda rättvist, så borde alla tävla på samma hjul från samma "batch" med samma gummiblandning. Men inte ens då blir det ju rättvist, då just gummihjul är en nackdel för tyngre personer… Alla måste alltså tävla på nya PU-2or. Då kan vi börja tala om pengar för att tävla ;)

 

För att förtydliga just begreppet keramiska lager, så är det egentligen semikeramiska lager vi talar om här. Dvs lager med keramiska kulor. Sådana finns i vitt skilda kvaliteter. Den största fördelen är att de oftast klarar sig bra med bara olja. Men jag har provat bra sådana lager mot varandra med ptfe-fett och ptfe-olja. Ingen skillnad efter en kort liten sträcka när fettet värmts upp. Genom en vän vet jag att den store Westman föredrog fett ;)

Link to comment
Share on other sites

Håller med Dunderklumpen för en gångs skull...:), ska vi hitta på några siffror för vilket rull man får med olika par 2or, 97% beror på gummit/plasten, 2,6 på backspärr och 0,4% på kullagren. Förutsatt att lagren inte sitter i kläm, då kan de naturligtvis sinka rullet. Så keramiska lager eller ej, ger så oerhört liten skillnad, några 20sek/ km är helt orimligt om du inte jämför med helruttna lager som knappt rullar. Sedan är det ju trögare i början med fett i, i börja,  så mäter du rull med kallt kan det skilja, men får du upp värmen så skiljer det inte där heller. Sedan att jag har keramiska (tror dom kostade typ 50kr/styck) är ju för att det är kul att optimera, men ligger det de minsta i kläm så är det mycket sämre än något snorbilligt som inte ligger i kläm, och som sagt, ge dig på backspärren först, för den bromsar mer om du hittat det snabbaste gummit...

Link to comment
Share on other sites

Att ha backspärren fram eller bak har ingen som helst effekt på rullet, men att ta bort den helt gör att det går snabbare. Dock vad jag vet så brukar det inte vara tillåtet på tävlingar. Sen finns det dem som slipar ner spärren med autosol...har jag hört, men det är inget som jag personligen har testat så jag vågar inte uttala mig om det ger effekt eller ej.

 

Sen det där huruvida keramiska lager ger effekt eller inte så undrar jag om de som påstår att det INTE ger effekt verkligen har testat lager av hög kvalitet (typ i prisklassen 129 kr/st eller högre (absolut inte biltemas))...

 

Notera även att jag skriv "KAN göra upp till 20 s/km". Allt beror på kvaliteten och smörjningen av lagren.

Link to comment
Share on other sites

Att ha backspärren fram eller bak har ingen som helst effekt på rullet, men att ta bort den helt gör att det går snabbare. Dock vad jag vet så brukar det inte vara tillåtet på tävlingar. Sen finns det dem som slipar ner spärren med autosol...har jag hört, men det är inget som jag personligen har testat så jag vågar inte uttala mig om det ger effekt eller ej.

 

Sen det där huruvida keramiska lager ger effekt eller inte så undrar jag om de som påstår att det INTE ger effekt verkligen har testat lager av hög kvalitet (typ i prisklassen 129 kr/st eller högre (absolut inte biltemas))...

 

Notera även att jag skriv "KAN göra upp till 20 s/km". Allt beror på kvaliteten och smörjningen av lagren.

Det verkar rimligt, annars skulle de inte få sälja några keramiska lager uht. Om vi räknar med 10s/km skulle det i Alliansloppet göra upp mot 8 min - det är inte lite det ! Antingen görs keramiska lager till standard eller förbjuds de vid tävling på 2:or.

 

Vikten skall vara 3,2 g cm3 mot 7,8 g cm3 för standardkulor, men vad det blir för viktskillnad/lager och skida är jag inte mattegeni nog att räkna ut. Om jag hade kulornas radie kunde jag be min son räkna ut vikten/kula (mattelärare) samt ta reda på hur många kulor som ett lager innehåller. Fast enklast är ju att väga resp lager och jämföra.

Link to comment
Share on other sites

Inget för mig, då man inte skall "slösa krut på döda hökar".  Jag ville bara påvisa att om det stämmer som skogsvakt skriver att det går att tjäna "upp till 20 sekunder/km", så ger det stort utslag i ett lopp som Alliansloppet.

 

Nu spelar det ingen roll i Alliansloppet bland eliten, som åker på identlskt lika skidor, men lite längre ner i fältet kan två likvärdiga åkare få stor skillnad i tid.

Link to comment
Share on other sites

Inget för mig, då man inte skall "slösa krut på döda hökar".  Jag ville bara påvisa att om det stämmer som skogsvakt skriver att det går att tjäna "upp till 20 sekunder/km", så ger det stort utslag i ett lopp som Alliansloppet.

 

Nu spelar det ingen roll i Alliansloppet bland eliten, som åker på identlskt lika skidor, men lite längre ner i fältet kan två likvärdiga åkare få stor skillnad i tid.

Nänä jag skrev 37sek/km. Det har jag testat med att åka runt i torsbytunneln mellan snöbytena. Jag klockade mina varv med tidur och fick fram detta.Märkte även att skidorna gick fortare om jag värmde dom i micron. Skogvaktarglid kallar jag det.

Link to comment
Share on other sites

Nänä jag skrev 37sek/km. Det har jag testat med att åka runt i torsbytunneln mellan snöbytena. Jag klockade mina varv med tidur och fick fram detta.Märkte även att skidorna gick fortare om jag värmde dom i micron. Skogvaktarglid kallar jag det.

Rullisar i Torsbytunneln? Det måste vara ruggigt trögt.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...