Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Solsken och snabba spr p Ungdomsvasan och ppet spr

Pl Golberg och Therese Johaug tog hem Ski Tour 2020

Krnika: Stark form och snabba skidor - d slr ingen Britta Johansson Norgren

Magdalena Olsson vrldscupvinnare i Vindeln

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Nordenskiöldsloppet 2017

• Vänligen logga in för att kunna svara
106 svar till detta ämne

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 628 inlägg

Några funderingar; då loppet sträcker sig över ett dygn och temperaturen skiljer sig dag och natt, bör man ha med ombyte närmast kroppen (hoprullad i midjeväskan) eller kan man skicka ombyte med arrangören tex till vändpunkten ? Skulle det vara

en bra idé med en liten ryggsäck med reservkläder, valla och reservproviant (tex gel) och inte minst reservbatteri. När det blivit ljust kunde man stoppa ner pannlampan där. Fast i så fall bör man ha kört in ryggsäcken ordentligt så att det inte blev skavsår av remmarna.

Skulle det gå att genomföra ett helt lopp utan fast föda eller är det ett måste att få i sig ? Vid ultralopp med korta varv kan man ordna egen lättsmält kolhydratrik mat, men på detta linjelopp är man hänvisad till arrangörens utbud, vad erbjuds på de olika

kontrollerna.

Amundsen

Amundsen

Ny medlem

• Members
  • 7 inlägg

Det finns ett tävlingsPM som besvarar typ alla dina frågor, tyvärr har arrangören inte mailat ut detta. Maila dem och be om PM alternativt skicka din maiadress så vidabeodrar jag mitt. Men i korthet,kläder kan skickas med arrangören i märkta påsar (fås av arrangör) till förutbestämda stationer, däri kan även ombyte och pannlampa läggas. Vid vändpunkten och stationen 1 mil innan den kan ditt egna serviceteam nå dig med bil, i övrigt gäller skoter. Vid vändpunkt erbjuds mer lagad fast mat (läs pasta) i övrigt är det bars, frukt ostmackor och en del annat. Vallastationer finns utefter banan och ingår (självvallning) plus att ytterligare paket kan köpas till. Reservbatterier uppges finnas vid kontrollerna (men den skulle jag inte lita på).

jonmatti

jonmatti

Medlem

• Members
  • Pip
  • 102 inlägg

Lagad mat som pasta och köttsoppa finns vid fyra tillfällen: Granudden 55 km, Årrenjarka 99 km, Granudden 143 km, Purkijaur 198 km. Det är också till dessa kontroller deltagarna kan skicka påsar med reservkläder. Beroende på sin kapacitet så kan man ju förbereda med valfria extrakläder vid en lämplig station som man passerar framåt kvällen när det kyler på.

Svaren på de flesta frågor finns på loppets webbsida:

https://redbullnorde...t.se/om-loppet/

Sakans något där så hör av er till tävlingsledningen!

Mvh Jon

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 628 inlägg

Bra information Amundsen och jonmatti. :) Jag skall inte åka i år, men just sån information är viktig för en presumtiv åkare och

bra för oss intresserade att bedöma de prestationer som görs lite längre ner i resultatlistorna. Om det blir varmt tror jag köttsoppa sitter fint, då det kan behövas lite salt efter svettandet. Det är ju en utmaning för arrangören att få logistiken att fungera, vilket är viktigt för att deltagarna skall få en hyfsat bra resa.

En fördel är för de som åkt skidor på riktig snö sista tiden före loppet -värre för dem som endast åkt rullskidor sen VL. Men oavsett det, så kommer pannbenet att avgöra om ni lyckas ta er hela vägen tillbaka till Jokkmokk.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 628 inlägg

Nu är det nära tills startskottet smäller, förhoppningsvis ligger "våra" deltagare och snarkar just nu. Vad jag hört så skall det ha snöat en del sista dagarna, men enl smhi skall det vara -8 vid starten och sen hålla sig på minussidan hela dygnet med -10 natten mot söndag, så de lär få rejält vinterföre. Håller tummarna och önskar lycka till ! :)

Pask

Pask

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 348 inlägg
Jag försöker följa loppet via webbkameror på hemsidan, men lyckas inte få några bilder på min platta.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 628 inlägg

Skall kolla på Vintermagasinet kl 11 i SVT 1 för att se om det sänds något från Nordskiöldsloppet där.

LillaGubben

LillaGubben

Medlem

• Members
  • Pip
  • 305 inlägg

Amatörer är ju sådana som du och jag Volevodin. Tycker jag i alla fall. De som tävlar åker ju si så där dubbelt så fort. Men jag vet att du tidigare haft andra åsikter i frågan och tom nämnt att typiska motionärer som jag kan vara tävlingsåkare på lägre nivå. Jag har inget emot att andra ser det så men på det saktmodiga sätt jag tar mig fram på skidor känns det konstigt att JAG SJÄLV skulle se det så.

Amatör betyder enligt Wikipedia: En amatör, av franska amateur (ursprungligen från latinets verb amare, som substantiv amator, "en som älskar"), är en person som ägnar sig åt en verksamhet av eget intresse utan att ha den som yrke – motsatsen till professionell.[1] Gränsen kan definieras antingen genom utbildnings- och erfarenhetsnivå, eller genom inkomstnivå.

Tycker det är sympatiskt att se oss som personer som älskar skidor, snarare än vi som inte är så snabba.

Dunderklumpen

Dunderklumpen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 586 inlägg

Första dam i mål! Imponerande!

Och nu har de tre jag följer passerat 198 km! Mycket imponerad av alla tre! Rotebrostakeren, Mario och Tommie!

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 628 inlägg

Men var finns "vår" Lars-Erik, kan inte hitta honom någonstans ? Hans namne från Karlslunds IF har gått i mål, men jag kan inte hitta Lars-Erik vid någon av tidskontrollerna, ej heller bland de som brutit. Har Du blivit sjuk, Lars-Erik, så att Du inte kunde starta ?

Lars-Erik

Lars-Erik

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 123 inlägg

Men var finns "vår" Lars-Erik, kan inte hitta honom någonstans ? Hans namne från Karlslunds IF har gått i mål, men jag kan inte hitta Lars-Erik vid någon av tidskontrollerna, ej heller bland de som brutit. Har Du blivit sjuk, Lars-Erik, så att Du inte kunde starta ?

Tyvärr blev det så denna gång, jag fick startföbud av min läkare och för en gångs skull lyssnade jag Och tur var nog det för eljest hade jag säkert varit ute och kämpat fortfarande i mörkret för jag har ju så förtvivlat svårt att ge upp. Men jag är ändå superglad eftersom min elev Nina Lintzen vann damklassen klart. Som bekant doktorerade hon med mig som handledare på en snö-och skidrelaterad doktorsavhandling i December 2016. :wub:

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 955 inlägg
Oj ännu en gång visade det sig att damerna kan köra lika långt :)
Men nog är det inte riktigt långloppskonkurrens. 14 damer tog sig i mål. En bit under 200 herrar. Tur att det inte går under vasaveckan. Då hade det lagts ner pga bristande intresse.
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

snövinter

snövinter

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 254 inlägg
Inte 14 tjejer Skogsvakt! 15 än så länge och en kvar på banan som inte brutit än. Och exakt 200 killar nu. Men ett gäng kvar på banan! ☺️

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 955 inlägg

Inte 14 tjejer Skogsvakt! 15 än så länge och en kvar på banan som inte brutit än. Och exakt 200 killar nu. Men ett gäng kvar på banan! ☺️

Aha my fault. Trodde det var klart :) heja på
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

snabber

snabber

Medlem

• Members
  • Pip
  • 491 inlägg

I skrivande stund fortfarande en åkare ute mellan kontrollen i Purkijaur och målet i Jokkmokk enligt live-rapporteringen, 27:43 h efter start. Det är minst sagt imponerande.

Polar

Polar

Medlem

• Members
  • Pip
  • 273 inlägg
Verkligen imponerad av killen som fortfarande är i spåret!

Jasså de fanns två lars-erik på startlistan, då hejade jag på fel kille hela dagen igår. Blev nog lite fundersam över farten lars-erik höll, han som påstod sig vara motionär!

Föreslog för frugan att jag skulle åka nästa år, svaret kom blixtsnabbt: Du har barn! Tror nog att jag inte skulle komma hem efteråt, eller nog hem men i en kista.
Vasaloppet skidar jag när jag kommer under 5h ;)

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 628 inlägg

Oj ännu en gång visade det sig att damerna kan köra lika långt :)
Men nog är det inte riktigt långloppskonkurrens. 14 damer tog sig i mål. En bit under 200 herrar. Tur att det inte går under vasaveckan. Då hade det lagts ner pga bristande intresse.

Jag tycker att man skall visa respekt och beundran för alla som genomför ett så superlångt lopp, alla deltagare avverkar nästan 600 vasalopp tillsammans ! Såg att deltagare från några klubbar åkte tillsammans bla Nybro SKI och Gnosjö FK, strongt att kunna hålla ihop trots de dippar som säkert drabbar åkarna under olika delar av loppet. Då gäller det att vänta in och peppa den åkare som är ner i källaren så att inte gruppen splittras, en ny dimension av laganda inom skidåkningen. :)

Grattis till alla som klarat loppet.

stavbrottet

stavbrottet

Medlem

• Members
  • Pip
  • 32 inlägg
Väntar med spänning på rapporter hur loppet var. Ge oss nu!

Pask

Pask

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 348 inlägg
Min "riktkarl" var Lekan74 som jag har åkt jämt med både på ML och VL i år. Han kom in på imponerande 15 1/2 timme, riktigt bra gjort! Det betyder ju att något liknande borde vara möjligt för mig också, om jag lyckas träna rätt. Vilket år som helst...

jonmatti

jonmatti

Medlem

• Members
  • Pip
  • 102 inlägg
Eftersom jag är jokkmokkare så har jag varit med och arrangerat loppet både ifjol och i år. I år bestämde jag mig för att testa själv. Jag och en kompis körde ihop hela vägen, hade varit tungt på slutet att vara själv. Vi la oss på ett behagligt tempo på dryga 4 min per km och höll detta hela vägen. Riktigt kul lopp i trevlig miljö, massor med glada tillrop från kontrollanter, medtävlare och publik. Resan kändes bra fram till ca 170 km, då blev det pannben som gällde! Vi kom i mål på ca 15.45. Som jämförelse för er som funderar på att delta så åkte jag årets vasa på 5.42 och marcialonga på 3.00 (57km). I ett sånt här lopp får man som motionär inrikta sig på av tempo, enligt mig.
Välkomna till jokkmokk nästa år så kör vi!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar