Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Nordenskiöldsloppet 2017


Lars-Erik

Recommended Posts

  • Replies 106
  • Created
  • Last Reply
  • 4 months later...

Hej!

Årets vasa avklarad och nya utmaningar väntar.

 

Vore intressant att höra från de som åkte förra året om hur det funkar praktiskt under loppet, se Lars-Eriks frågor.

Hur långa/branta uppförsbackar är det i år?

Banprofilen ger en indikation men tycker det är svårt att föreställa sig hur det ser ut i verkligheten(saxbackar/slakmotor etc)

 

Jag är ingen idrottsman utan hoppas på att ta mig igenom loppet utan men, och helst under vinnartiden för det första loppet.

Link to comment
Share on other sites

Jag aktualiserar den den "rätta" tråden för Nordenskiöldsloppet (obs. inte fråga om något "race") som Lars-Erik startade i samband med sin "träning" på rullskidor förra året. Tiden går fort och det är väl ung 1 månad kvar till loppet. Har du några nyheter Lars-Erik inför årets lopp tex om det blir samma sträcka som förra året eller om den höjs till ursprungsloppets 22 mil.

Här är den information, som tävlingsledaren lämnade i oktober 2016:

Helt rätt, maxtiden för 22 mil är 30 timmar. Målet stäng söndag kl. 12.00 (starten går lördag kl. 6.00 från Purkijaur).
Man klarar sig nog med pannlampa för ungefär 7 timmar, mellan kl. 21.30 och 4.30. I år kom de sista åkarna i mål omkring kl. 5 och då var det redan ljust igen. Loppet 2017 går ju 5 dagar senare och då blir ju den mörka perioden ännu kortare.

Vi har också en del spärrtider längs banan, första gången vid vändpunkten i Årrenjarka - söndag kl. 19.15. Spärrtiderna baserar på att man klarar kilometern på 8 minuter. Jag är helt säker att du klara det med bravour, Lars-Erik :-)

Jag har inga konkreta rekommendationer gällande pannlampor. Jag själv brukar åka med en LedLenser, men det finns säkerligen många andra som är lika bra.

Förresten vann du (Lars-Erik) motionsklassen 1978 (5 mil) på 3.16.37, Terje Bokvist från Jokkmokk kom på andra plats med tiden 3.22.46. Tävlingsklassen vanns av Kari Poikela, Gjutarens IF, 2.53.19

1984 (100 års loppet, 5 mil): 1. Arild Monsen, Norge 2.24.58, 2. Anders Larsson, Bondsjöhöjden, 2.25.02, 3. Jan Ottosson, Åsarna, 2.26.27. 4. Erik Östlund, 5. Hans Persson, 6. Anders Blomqvist, 7. Sven-Erik Danielsson, 10. Ingmar Sömskar, 11. (!) Thomas Wassberg osv. Plats 13 i H35: Lars-Erik Persson, 3.10.12.

Link to comment
Share on other sites

Vad hade ni packat i påsarna till de olika stationerna?
Vad finns på drickastationerna?

 

Valla service finns det längs banan? 
Jag körde vasaloppet för många år sedan och är lat så lyssnade på LarsErik och tror att enklaresport fixade mina skidor med Kuzminskrapning. Aldrig gjort något åt dem.. (mer än lite fästvalla) - Vad rekommenderas för Nordensköldsloppet?

Kör ni med vätskebälte?

Link to comment
Share on other sites

Vad hade ni packat i påsarna till de olika stationerna?

Vad finns på drickastationerna?

 

Valla service finns det längs banan? 

Jag körde vasaloppet för många år sedan och är lat så lyssnade på LarsErik och tror att enklaresport fixade mina skidor med Kuzminskrapning. Aldrig gjort något åt dem.. (mer än lite fästvalla) - Vad rekommenderas för Nordensköldsloppet?

 

Kör ni med vätskebälte?

 

 

Till Kollega Nordenskold och andra: på denna länk fins lite aktuell information:

 

https://redbullnordenskioldsloppet.se/om-loppet/

 

Som synes finns det gott om vätskestationer men arrangörerna rekommenderar ändå att man tar med sig vätskebälte. Jag kör nog som vanligt stålsicklat (som jag gjort på Vasalopp/öppna spår de senaste åren). JAG har stor respekt av sträckan, att åka TVÅ Vasalopp i sträck och avsluta med praktiskt taget ytterligare en halvVasa är ett äkta kraftprov för oss tvättäkta motionärer. Elit som åker det hela på si så där 10 timmar och är supertränade är det nog bara ett duktigt träningspass för. Det ser ut aom att de även serverar mat vid några stationer och det lär nog behövas för oss som väl håller på si så där ett helt dygn. Det som oroar mig kanske mest är att det är Skigo som står för servicen och  de har ju tidigare bojkottat mig på grund av min stålsickling. Även om de bad om ursäkt för denna skandal (efter påtryckning på detta forum) så kanske de glömt det och vill markera sitt övertag och inte servar mig som andra för att "bevisa" att min stålsickling inte fungerar. Möjligen kommer jag att ta upp detta problem med tävlingsledningen innan jag ställer mig på startlinjen och få garantier att detta inte inträffar. Eller finns det någon från Skigo som läser detta och ger mig garantier här eller via email/telefon ?.

Link to comment
Share on other sites

Lars-Erik.. 

 

Som enklare amatör än du och mycket mindre träning men dock alltid kört stålsicklat så kommer vi vara två som inte får service.

Hur tänker du bo i Jookkmokk innan loppet ? Var bor du just nu ? Beträffande service med dricka och mat etc så tror jag det är alldeles utmärkt på Nordenskiöldloppet och vi kommer inte att svälta Problemet är att ha tålamod och envishet att åka så länge det blir fråga åtminstone i mitt fall. Jag kommer att försäkra mig om att Skigo inte behandlar mig så illa som de gjorde i Mora, eljest startar jag helt enkelt inte. Det finns gränser även vad jag är villig att stå ut med. 

Link to comment
Share on other sites

Tänkte ge mig på Nordenskiöldsloppet den 15april. Någon som ska åka eller åkte förra året?! Erfarenheter, hur har ni tränat, tips mm.

 

Själv har jag inte åkt så mycket skidor sedan vasan men en del löpning. Ska åka lite rullskidor nu inför loppet. Blir en rejäl utmaning...

Link to comment
Share on other sites

Jag är också anmäld till loppet. Undrar dock hur man ska tänka med vallningen, vad är det som gäller? Skiftar givetvis beroende på före men antar att man får gå på väldigt hårda vallor som är slitstarka. Tänker ni andra som ska åka valla om

under loppet eller finns det något som håller i 220km? 

Link to comment
Share on other sites

Jag är också anmäld till loppet. Undrar dock hur man ska tänka med vallningen, vad är det som gäller? Skiftar givetvis beroende på före men antar att man får gå på väldigt hårda vallor som är slitstarka. Tänker ni andra som ska åka valla om

under loppet eller finns det något som håller i 220km? 

 

Det beror förstås på väderprognosen men med tanke på hur mycket vårsolen värmer så bör du kallt räkna med att valla om åtminstone 1 gång. Håller du på över ett dygn så lär du valla om fler gånger. Skulle det dessutom vara lite grov snö bitvis är det nog omöjligt att få valla att sitta kvar i 22 mil.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

12 dagar kvar - hur känns det ? Var inne och tittade på deltagarlistan - ett brett spektra av skidåkare av olika kategorier. L-E - du har en namne från Örebro. Förresten vad betyder Amateur ?

Amatörer är ju sådana som du och jag Volevodin. Tycker jag i alla fall. De som tävlar åker ju si så där dubbelt så fort. Men jag vet att du tidigare haft andra åsikter i frågan och tom nämnt att typiska motionärer som jag kan vara tävlingsåkare på lägre nivå. Jag har inget emot att andra ser det så men på det saktmodiga sätt jag tar mig fram på skidor känns det konstigt att JAG SJÄLV skulle se det så.

Link to comment
Share on other sites

Några funderingar; då loppet sträcker sig över ett dygn och temperaturen skiljer sig dag och natt, bör man ha med ombyte närmast kroppen (hoprullad i midjeväskan) eller kan man skicka ombyte med arrangören tex till vändpunkten ? Skulle det vara

en bra idé med en liten ryggsäck med reservkläder, valla och reservproviant (tex gel) och inte minst reservbatteri. När det blivit ljust kunde man stoppa ner pannlampan där. Fast i så fall bör man ha kört in ryggsäcken ordentligt så att det inte blev skavsår av remmarna.

 

Skulle det gå att genomföra ett helt lopp utan fast föda eller är det ett måste att få i sig ? Vid ultralopp med korta varv kan man ordna egen lättsmält kolhydratrik mat, men på detta linjelopp är man hänvisad till arrangörens utbud, vad erbjuds på de olika

kontrollerna.

Link to comment
Share on other sites

Det finns ett tävlingsPM som besvarar typ alla dina frågor, tyvärr har arrangören inte mailat ut detta. Maila dem och be om PM alternativt skicka din maiadress så vidabeodrar jag mitt. Men i korthet,kläder kan skickas med arrangören i märkta påsar (fås av arrangör) till förutbestämda stationer, däri kan även ombyte och pannlampa läggas. Vid vändpunkten och stationen 1 mil innan den kan ditt egna serviceteam nå dig med bil, i övrigt gäller skoter. Vid vändpunkt erbjuds mer lagad fast mat (läs pasta) i övrigt är det bars, frukt ostmackor och en del annat. Vallastationer finns utefter banan och ingår (självvallning) plus att ytterligare paket kan köpas till. Reservbatterier uppges finnas vid kontrollerna (men den skulle jag inte lita på).

Link to comment
Share on other sites

Lagad mat som pasta och köttsoppa finns vid fyra tillfällen: Granudden 55 km, Årrenjarka 99 km, Granudden 143 km, Purkijaur 198 km. Det är också till dessa kontroller deltagarna kan skicka påsar med reservkläder. Beroende på sin kapacitet så kan man ju förbereda med valfria extrakläder vid en lämplig station som man passerar framåt kvällen när det kyler på.

 

Svaren på de flesta frågor finns på loppets webbsida:

https://redbullnordenskioldsloppet.se/om-loppet/

 

Sakans något där så hör av er till tävlingsledningen!

Mvh Jon

Link to comment
Share on other sites

Bra information Amundsen och jonmatti. :) Jag skall inte åka i år, men just sån information är viktig för en presumtiv åkare och

bra för oss intresserade att bedöma de prestationer som görs lite längre ner i resultatlistorna. Om det blir varmt tror jag köttsoppa sitter fint, då det kan behövas lite salt efter svettandet. Det är ju en utmaning för arrangören att få logistiken att fungera, vilket är viktigt för att deltagarna skall få en hyfsat bra resa.

En fördel är för de som åkt skidor på riktig snö sista tiden före loppet -värre för dem som endast åkt rullskidor sen VL. Men oavsett det, så kommer pannbenet att avgöra om ni lyckas ta er hela vägen tillbaka till Jokkmokk.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu är det nära tills startskottet smäller, förhoppningsvis ligger "våra" deltagare och snarkar just nu. Vad jag hört så skall det ha snöat en del sista dagarna, men enl smhi skall det vara -8 vid starten och sen hålla sig på minussidan hela dygnet med -10 natten mot söndag, så de lär få rejält vinterföre. Håller tummarna och önskar lycka till ! :)

Link to comment
Share on other sites

Amatörer är ju sådana som du och jag Volevodin. Tycker jag i alla fall. De som tävlar åker ju si så där dubbelt så fort. Men jag vet att du tidigare haft andra åsikter i frågan och tom nämnt att typiska motionärer som jag kan vara tävlingsåkare på lägre nivå. Jag har inget emot att andra ser det så men på det saktmodiga sätt jag tar mig fram på skidor känns det konstigt att JAG SJÄLV skulle se det så.

Amatör betyder enligt Wikipedia: En amatör, av franska amateur (ursprungligen från latinets verb amare, som substantiv amator, "en som älskar"), är en person som ägnar sig åt en verksamhet av eget intresse utan att ha den som yrke – motsatsen till professionell.[1] Gränsen kan definieras antingen genom utbildnings- och erfarenhetsnivå, eller genom inkomstnivå.

 

Tycker det är sympatiskt att se oss som personer som älskar skidor, snarare än vi som inte är så snabba.

Link to comment
Share on other sites

Men var finns "vår" Lars-Erik, kan inte hitta honom någonstans ? Hans namne från Karlslunds IF har gått i mål, men jag kan inte hitta Lars-Erik vid någon av tidskontrollerna, ej heller bland de som brutit. Har Du blivit sjuk, Lars-Erik, så att Du inte kunde starta ?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...