Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Nordenskiöldsloppet 2017


Lars-Erik

Recommended Posts

Men var finns "vår" Lars-Erik, kan inte hitta honom någonstans ? Hans namne från Karlslunds IF har gått i mål, men jag kan inte hitta Lars-Erik vid någon av tidskontrollerna, ej heller bland de som brutit. Har Du blivit sjuk, Lars-Erik, så att Du inte kunde starta ?

Tyvärr blev det så denna gång, jag fick startföbud av min läkare och för en gångs skull lyssnade jag Och tur var nog det för eljest hade jag säkert varit ute och kämpat fortfarande i mörkret för jag har ju så förtvivlat svårt att ge upp. Men jag är ändå superglad eftersom min elev Nina Lintzen vann damklassen klart. Som bekant doktorerade hon med mig som handledare på en snö-och skidrelaterad doktorsavhandling i December 2016. :wub:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 106
  • Created
  • Last Reply

Verkligen imponerad av killen som fortfarande är i spåret!

 

Jasså de fanns två lars-erik på startlistan, då hejade jag på fel kille hela dagen igår. Blev nog lite fundersam över farten lars-erik höll, han som påstod sig vara motionär!

 

Föreslog för frugan att jag skulle åka nästa år, svaret kom blixtsnabbt: Du har barn! Tror nog att jag inte skulle komma hem efteråt, eller nog hem men i en kista.

Link to comment
Share on other sites

Oj ännu en gång visade det sig att damerna kan köra lika långt :)

Men nog är det inte riktigt långloppskonkurrens. 14 damer tog sig i mål. En bit under 200 herrar. Tur att det inte går under vasaveckan. Då hade det lagts ner pga bristande intresse.

Jag tycker att man skall visa respekt och beundran för alla som genomför ett så superlångt lopp, alla deltagare avverkar nästan 600 vasalopp tillsammans ! Såg att deltagare från några klubbar åkte tillsammans bla Nybro SKI och Gnosjö FK, strongt att kunna hålla ihop trots de dippar som säkert drabbar åkarna under olika delar av loppet. Då gäller det att vänta in och peppa den åkare som är ner i källaren så att inte gruppen splittras, en ny dimension av laganda inom skidåkningen. :)

Grattis till alla som klarat loppet.

Link to comment
Share on other sites

Min "riktkarl" var Lekan74 som jag har åkt jämt med både på ML och VL i år. Han kom in på imponerande 15 1/2 timme, riktigt bra gjort! Det betyder ju att något liknande borde vara möjligt för mig också, om jag lyckas träna rätt. Vilket år som helst...
Link to comment
Share on other sites

Eftersom jag är jokkmokkare så har jag varit med och arrangerat loppet både ifjol och i år. I år bestämde jag mig för att testa själv. Jag och en kompis körde ihop hela vägen, hade varit tungt på slutet att vara själv. Vi la oss på ett behagligt tempo på dryga 4 min per km och höll detta hela vägen. Riktigt kul lopp i trevlig miljö, massor med glada tillrop från kontrollanter, medtävlare och publik. Resan kändes bra fram till ca 170 km, då blev det pannben som gällde! Vi kom i mål på ca 15.45. Som jämförelse för er som funderar på att delta så åkte jag årets vasa på 5.42 och marcialonga på 3.00 (57km). I ett sånt här lopp får man som motionär inrikta sig på av tempo, enligt mig.

Välkomna till jokkmokk nästa år så kör vi!

Link to comment
Share on other sites

Eftersom jag är jokkmokkare så har jag varit med och arrangerat loppet både ifjol och i år. I år bestämde jag mig för att testa själv. Jag och en kompis körde ihop hela vägen, hade varit tungt på slutet att vara själv. Vi la oss på ett behagligt tempo på dryga 4 min per km och höll detta hela vägen. Riktigt kul lopp i trevlig miljö, massor med glada tillrop från kontrollanter, medtävlare och publik. Resan kändes bra fram till ca 170 km, då blev det pannben som gällde! Vi kom i mål på ca 15.45. Som jämförelse för er som funderar på att delta så åkte jag årets vasa på 5.42 och marcialonga på 3.00 (57km). I ett sånt här lopp får man som motionär inrikta sig på av tempo, enligt mig.

Välkomna till jokkmokk nästa år så kör vi!

Hur mycket käkade du under loppet? Stannade du och åt, och i så fall hur länge? Och vad var lättast att få i sig?

Link to comment
Share on other sites

Jag körde också loppet och kom i mål på 17:26. Åkte ihop med en kompis och båda vi körde på blanka skidor hela loppet. Var dock förvånad över att banan var såpass "kuperad" som den var och att bansträckningen mestadels gick i skogen. Vi hade inget tidsmål utan körde mest bara för att ta oss igenom.  

Link to comment
Share on other sites

Hur mycket käkade du under loppet? Stannade du och åt, och i så fall hur länge? Och vad var lättast att få i sig?

Jag åt lagad mat tre gånger under loppet, stannade nog ett par minuter i varje kontroll, lite längre i Årrenjarka och Purkijaur. Åt en hel del ostmackor, annars mest sportdryck, saltgurka och kaffe på kontrollerna. Jag hade langning av cola, kexchoklad, torrkött och starkt kaffe på några ställen, det var gott med något annat efter all sportdryck.

Jag drack nog några liter, kanske blev för mycket eftersom det blev säkert 20 pinkpauser:)

En bra erfarenhet är att byta till torrt på överkroppen mot slutet då det börjar kyla på. Bytte i Purkijaur men borde nog bytt någon gång tidigare också. När man åker så här långt så är det svårt att hålla upp tempot för att hålla sig nog varm.

Många som passerade mållinjen under natten hackade tänder!

Link to comment
Share on other sites

Var otroligt häftig, vi har 4:a stycken som höll ihop hela vägen i team Jiezzah, förutom jag då som var avhängd ett par gånger och stakade kanske själv i 3-4mil, var oerhört klen i uppförsstakningen, var som mest 1:41 efter de andra tre i vårt team vid kontrollen efter 87km efter tunga stigningar, som tur var bet jag ihop och kom jag ifatt innan vändningen vid 100km så jag slapp åka själv i hård motvind på sjö, då hade det blivit motigt, sedan återigen en minut efter samma backe på 150 höjdmeter, fast nu på bara 2km åt andra hållet efter knappt 12 mil, det tog oss 14:16:36, vi åkte i mål fyra i bred så nära varandra vi kunde, vi kom överens om det när det kanske var 3 mil kvar. Kul att vi var så oerhört jämnstarka, på förhand trodde nog jag att jag skulle vara starkast, men det var ju uppenbarligen tvärt om förutom på slutet när jag piggnade till jämfört med mina teamkompisar. Att staka 150 höjdmeter på 2km efter att ha stakat 120km innan var ingen dans på rosor..., blev lite drygt 1600 höjdmeter på 218,7km enligt min Garmin. Så typ 2*ggr Vasaloppet och sedan lägger du till 4 mil plattstakning med drivsnö i..., var riktigt kul att vi kunde hänga ihop, det är ju inte så att det bildas spontanklungor direkt efter 10 mil.., var typ en kvart fram till han framför och 10 minuter bakåt till den bakom. Har ingen uppenbara men efteråt, känner mig bara allmänt klen och extra klen i handlederna. Maxpuls 152 och snitt 121, så A1 tempo, det var inte det centrala som var begränsande, utan muskulärt. Drack en redbull och åt typ 2 bars på varje kontroll, några gels någon sport och någon blåbär några gels, lärde mig även kissa åkandes som proffsen, övade väll på detta kanske 8 gånger....:) Började frysa lite med kanske 3 mil kvar i motvind på sjöar, men på slutet ökade vi lite och man tinade upp.

Link to comment
Share on other sites

Var otroligt häftig, vi har 4:a stycken som höll ihop hela vägen i team Jiezzah, förutom jag då som var avhängd ett par gånger och stakade kanske själv i 3-4mil, var oerhört klen i uppförsstakningen, var som mest 1:41 efter de andra tre i vårt team vid kontrollen efter 87km efter tunga stigningar, som tur var bet jag ihop och kom jag ifatt innan vändningen vid 100km så jag slapp åka själv i hård motvind på sjö, då hade det blivit motigt, sedan återigen en minut efter samma backe på 150 höjdmeter, fast nu på bara 2km åt andra hållet efter knappt 12 mil, det tog oss 14:16:36, vi åkte i mål fyra i bred så nära varandra vi kunde, vi kom överens om det när det kanske var 3 mil kvar. Kul att vi var så oerhört jämnstarka, på förhand trodde nog jag att jag skulle vara starkast, men det var ju uppenbarligen tvärt om förutom på slutet när jag piggnade till jämfört med mina teamkompisar. Att staka 150 höjdmeter på 2km efter att ha stakat 120km innan var ingen dans på rosor..., blev lite drygt 1600 höjdmeter på 218,7km enligt min Garmin. Så typ 2*ggr Vasaloppet och sedan lägger du till 4 mil plattstakning med drivsnö i..., var riktigt kul att vi kunde hänga ihop, det är ju inte så att det bildas spontanklungor direkt efter 10 mil.., var typ en kvart fram till han framför och 10 minuter bakåt till den bakom. Har ingen uppenbara men efteråt, känner mig bara allmänt klen och extra klen i handlederna. Maxpuls 152 och snitt 121, så A1 tempo, det var inte det centrala som var begränsande, utan muskulärt. Drack en redbull och åt typ 2 bars på varje kontroll, några gels någon sport och någon blåbär några gels, lärde mig även kissa åkandes som proffsen, övade väll på detta kanske 8 gånger.... :) Började frysa lite med kanske 3 mil kvar i motvind på sjöar, men på slutet ökade vi lite och man tinade upp.

Så du klarade loppet utan fast föda ? Vad fick ni för sluttid ? Vad hade du på glidet ? Hurdan var snön ? -grader hela tiden ?

Hur hade det funkat med fäste ? Hann du i mål innan det blev mörkt och ev. pannlampor fick ni skicka iväg dem ut på banan ?

Link to comment
Share on other sites

Så du klarade loppet utan fast föda ? Vad fick ni för sluttid ? Vad hade du på glidet ? Hurdan var snön ? -grader hela tiden ?

Hur hade det funkat med fäste ? Hann du i mål innan det blev mörkt och ev. pannlampor fick ni skicka iväg dem ut på banan ?

Herr Volevodin, skrev ju att det tog 14:16:36 ovan, vilket innebär pannlampsfritt, hade pannlampor förberedda i sista påsen om vi hade varit långsammare. Åt ju bars såom jag också skrev ovan, de är ju fast föda. Kom typ  5cm nysnö på natten på vissa ställen och det var 9 grader kallt på morgonen, innebar lite trögt på sjöarna och i skogen bitvis, samt lite snabbare på andra ställen där det grova under kunde titta fram, var kanske -2 som varmast eller nått innan det vände neråt igen. Klart det hade funkat med fäste, en blå burk hade nog gått lysande. Hade vallat med Toko röd pulver blandat med lite gamla FC7, snedhuggen RC 0--6 hela skidan och 2 mm tryckande RC bak på en ganska fin slip från Alewalds. Gled fint jämfört med de andra runt mig. 

Link to comment
Share on other sites

Herr Volevodin, skrev ju att det tog 14:16:36 ovan, vilket innebär pannlampsfritt, hade pannlampor förberedda i sista påsen om vi hade varit långsammare. Åt ju bars såom jag också skrev ovan, de är ju fast föda. Kom typ  5cm nysnö på natten på vissa ställen och det var 9 grader kallt på morgonen, innebar lite trögt på sjöarna och i skogen bitvis, samt lite snabbare på andra ställen där det grova under kunde titta fram, var kanske -2 som varmast eller nått innan det vände neråt igen. Klart det hade funkat med fäste, en blå burk hade nog gått lysande. Hade vallat med Toko röd pulver blandat med lite gamla FC7, snedhuggen RC 0--6 hela skidan och 2 mm tryckande RC bak på en ganska fin slip från Alewalds. Gled fint jämfört med de andra runt mig. 

Grattis min vän Rotebrostakaren för din superprestation. Jag minns än med glädje :wub: när jag fick förmånen att följa med kändisar som dig, Mario, Anl, Kallep, och andra på långturer på rullskidor, Och jag noterar att detta väl är första gången du gått med på att köra dött lopp med din huvudkonkurrent Mario, ni brukar väl eljest ofta ha spurtuppgörelser, eller ? som du såg så åkte även min superelev Nina Lintzen loppet (hon doktorerade i December på en snö och skidrelaterad avhandling). Åkte du ihop med henne under någon tid ?  Hon var visserligen c:a en timma före i mål men eftersom hon är ovanligt stark efter viss sträcka och har mycket kunskap hur man preparerar skidor så åkte hon säkert bra i slutet men ni kanske åkte ihop i början ? Min fråga om du åkte med henne: Hur upplevde du ditt eget glid kontra just hennes ? På TV sändningen såg hon ju ut att ha något  bättre glid än den enda åkare hon åkte delvis ihop med de sista 8 kilometrarna men det säger kanske inte så mycket.:-D Och igen mitt Per(s)sonliga supergrattis till din superprestation, och hälsa även Mario detsamma (han verkar ju inte aktiv längre på skidforum, eller har han bytt nick ?)  :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Synd att du inte kunde vara med Lars-Erik, Nina gjorde ju verkligen en superprestation och var överlägsen vinnare i damklassen, knäckte ju Maria Rydqvist totalt som yrade runt mig i början. Jag har ingen aning om hur Ninas glid var jämfört med mitt, hon kom ju över timmen före mig i mål, vi var aldrig riktigt nära varandra. Ninas glid borde i snitt vara bättre än mitt eftersom hon är en elittjej och därmed borde ha tillgång till bättre skidor med olika strukturer för olika fören, på samma sätt som supereliten i snitt har bättre material än eliten osv..., själv hade jag med mig två par skidor, varav ett par var nyslipade på skärtorsdagen. När vi gjorde glidtester dagen innan så gled mina två par, det nyslipade Fisherparet som jag köpte av Mattias Fredriksson när han i slutet av karriären gick över till Salomon, lite, lite bättre än ett par 15 år gamla blå Atomics. Edas par gled 3:e bäst, Maximillians två par gled 4:e och 5:e bäst medans Marios nya Madshus DP gled överlägset sämst. Så en desperat Mario köper nya pjäxor i Jokkomokk på långfredagen eftersom han har SNS och jag NNN så han kan ta mina 15 år gamla Atomics till Nordeskiöld. Det är ju en otroligt produktutveckling på skidfronten...

Link to comment
Share on other sites

Synd att du inte kunde vara med Lars-Erik, Nina gjorde ju verkligen en superprestation och var överlägsen vinnare i damklassen, knäckte ju Maria Rydqvist totalt som yrade runt mig i början. Jag har ingen aning om hur Ninas glid var jämfört med mitt, hon kom ju över timmen före mig i mål, vi var aldrig riktigt nära varandra. Ninas glid borde i snitt vara bättre än mitt eftersom hon är en elittjej och därmed borde ha tillgång till bättre skidor med olika strukturer för olika fören, på samma sätt som supereliten i snitt har bättre material än eliten osv..., själv hade jag med mig två par skidor, varav ett par var nyslipade på skärtorsdagen. När vi gjorde glidtester dagen innan så gled mina två par, det nyslipade Fisherparet som jag köpte av Mattias Fredriksson när han i slutet av karriären gick över till Salomon, lite, lite bättre än ett par 15 år gamla blå Atomics. Edas par gled 3:e bäst, Maximillians två par gled 4:e och 5:e bäst medans Marios nya Madshus DP gled överlägset sämst. Så en desperat Mario köper nya pjäxor i Jokkomokk på långfredagen eftersom han har SNS och jag NNN så han kan ta mina 15 år gamla Atomics till Nordeskiöld. Det är ju en otroligt produktutveckling på skidfronten...

Modigt av Mario att gå på nya pjäxor. Jag slulle varit orolig för sloskav ;). Var det gamla RC11 han lånade av dig? ;)

 

Du vet att jag beundrade ert lopp från telefonen och mot slutet via datorn. ;) Supergrattis!!!

 

Nej det känns inte som det har hänt supermycket på skidfronten de senaste 30 åren... ;)

Link to comment
Share on other sites

Synd att du inte kunde vara med Lars-Erik, Nina gjorde ju verkligen en superprestation och var överlägsen vinnare i damklassen, knäckte ju Maria Rydqvist totalt som yrade runt mig i början. Jag har ingen aning om hur Ninas glid var jämfört med mitt, hon kom ju över timmen före mig i mål, vi var aldrig riktigt nära varandra. Ninas glid borde i snitt vara bättre än mitt eftersom hon är en elittjej och därmed borde ha tillgång till bättre skidor med olika strukturer för olika fören, på samma sätt som supereliten i snitt har bättre material än eliten osv..., själv hade jag med mig två par skidor, varav ett par var nyslipade på skärtorsdagen. När vi gjorde glidtester dagen innan så gled mina två par, det nyslipade Fisherparet som jag köpte av Mattias Fredriksson när han i slutet av karriären gick över till Salomon, lite, lite bättre än ett par 15 år gamla blå Atomics. Edas par gled 3:e bäst, Maximillians två par gled 4:e och 5:e bäst medans Marios nya Madshus DP gled överlägset sämst. Så en desperat Mario köper nya pjäxor i Jokkomokk på långfredagen eftersom han har SNS och jag NNN så han kan ta mina 15 år gamla Atomics till Nordeskiöld. Det är ju en otroligt produktutveckling på skidfronten...

Mycket intressant Rotebrostakaren. Det är korrekt att jag numera via Nina tom har mer insyn i den stora skillnad det är i utrustning, strukturering, vallning, etc eliten, även nästan eliten,  har tillgång till i förhållande till oss motionärer.och tom tävlande/elitmotionärer som du Rotebrostakaren.Och det som hände Mario är extra intressant och stödjer ju starkt ytterligare en hypotes jag har nämligen att på materialsidan har inte mycket hänt, i varje fall på den nivå vi motionärer har tillgång till.Supergamla skidor kan gå båttre i visa fören åtminstone på den nivå jag kan jämföra med.

Jag tycker det är mycket synd att vi inte har mer kontakt Rotebrostakaren, sedan jag flyttade från Uppsala i stort sett helt. OM du åker nästa år skulle jag hemskt gärna vilja vara med i gänget runt dig och deltaga i uppladdning etc., Jag kan ju INTE numera hålla din fart under själva loppet etc. men skulle behöva alla dina tips och speciellt den ENERGI detta skulle ge mig för att överleva deta supertest för sådana som mig.  :rolleyes:

Hur bodde ni ? Hur långt före var ni där ? Till hur många stationer skickade ni extra kläder/utrustning ? Hur många stationer har varm mat ?

Link to comment
Share on other sites

22:08:51 Till mitt försvar var det min första skidtävling. Ramlade in på ett bananskal 2,5 månad innan start. Surt missa medaljtiden. Dock ganska dyra prylar ;) Hade SkiGos vallaservice, växlande glid dock bättre efter oklar typ av rillning vid vändningen. Fästet släppte helt efter 6,5 mil. Fick bättringsvallat 3 ggr efter det. Jag håller mig mestadels till flytande kost och bars, bullar och liknande men det är ju så individuellt. Sjukt trött vid 87km. Bättre vid 99, trött i armarna vid 160km och krockade med väggen vid 212km.
Link to comment
Share on other sites

22:08:51 Till mitt försvar var det min första skidtävling. Ramlade in på ett bananskal 2,5 månad innan start. Surt missa medaljtiden. Dock ganska dyra prylar ;) Hade SkiGos vallaservice, växlande glid dock bättre efter oklar typ av rillning vid vändningen. Fästet släppte helt efter 6,5 mil. Fick bättringsvallat 3 ggr efter det. Jag håller mig mestadels till flytande kost och bars, bullar och liknande men det är ju så individuellt. Sjukt trött vid 87km. Bättre vid 99, trött i armarna vid 160km och krockade med väggen vid 212km.

Mycket intressant Amundsen. OM jag inte tvingats ställa in kanske just du och jag kunnat åka ihop. Åkte du EWNSAM hela natten ? Hur fungerade lyset ? Var det kallt på natten ? Som du ser ställer jag frågor som inte typ Rotebrostakarewn , Mario och andra behöver fundera på KUL om du även kunde kontakta mig privat så jag får lite mer insiderinformation :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...