Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Nordenskiöldsloppet 2017


Lars-Erik

Recommended Posts

  • Replies 106
  • Created
  • Last Reply
claeshje; trevlig berättelse och grattis till en fin prestation, imponerande att som 61-åring åka så bra. :)

Några frågor:

Var det mycket skoteråkande längs spåret ? (får astmabesvär av avgaserna)

Vad fanns att välja på kontrollerna ? Jag skulle föredra lättsmälta kolhydrater i form av ostmackor på vitt bröd eller tunnbröd, gel, mm the och div drycker av olika slag som framåt kvällen bör vara varma för att hjälpa till att hålla kroppsvärmen.

Hur gick det att hålla värmen i fötter o händer på slutet ?

 

Tack Volevodin.

Inget skoteråkande längs spåren. Bara folk som tagit sig ut till fina grillplatser för att se på tävlingen och samtidigt njuta av det fina vädret. Såg en en skoter som tävlingchefen Daniel Tynell satt på vid en halvsvår passage.

 

Nedan kopierat från NL hemsida https://redbullnordenskioldsloppet.se/ Vanliga frågor.

 

"Totalt 19 kontroller längs banan som erbjuder drycker och mat: sportdryck, vatten, bullar, ostmackor, apelsiner, bananer, saltgurkor, blåbärssoppa, energikakor, energigel, Red Bull.

Vid kontrollerna i Granudden (2 ggr), ÅrreNjarka och Purkijaur erbjuds extra mat som buljong, köttsoppa, pasta m.m.

Räddningstjänst/sjukvård vid alla kontroller.

Vid alla kontroller finns uppvärmda tält eller alternativt uppvärmd byggnad bredvid

Se bansträckningen för den senaste informationen kring vätskestationer. Vi rekommenderar att man använder ett dryckesbälte under loppet."

Inga problem med kylan när det gällde händer och fötter. Men det är ju individuellt. Brukar aldrig frysa om händer och fötter.

Trots tunna hanskar och enkla strumpor. Dock tror jag att många frös om " kroppen" på slutet när temperaturen sjönk tillsammans med ökad kyleffekt pga motvinden samtidigt som allmäntröttheten slog till och pulsen sjönk.

Link to comment
Share on other sites

Det ser ju ut Volevodin som att vi ses i starten nästa år. :rolleyes:  Men för oss blir det något helt annat än t.ex. Claes, Rotebrostakaren och andra som uttalat sig ovan. De åker ju Vasalopp på 5-5.5 timmar och vi på 8-9 timmar. Vi får ju räkna med att hålla på minst 24 timmar och därmed åka hela natten när det är som kallast, ensammast och det typ de som åker på 14-16 timmar inte är i närheten att uppleva. De ligger då och sover som skönast när ditt verkliga mandomsprov börjar i det Norrländska mörkret. Men vi skall klara även det, eller hur Volevodin ? Vi får åka ihop på natten ! :rolleyes:

Vi får se, jag lovar ingenting, men utesluter ingenting. Motivet för min del skulle i så fall vara att det är så mycket som talar emot och att därför inför mig själv kunna bevisa att jag kunde klara av det trots det. Varken du eller jag har ju så många år

att vinka på, innan det är försent pga ålder, så skall det blir av måste det bli nästa år.

(oavsett NL eller ej skall jag ta mig i kragen och försöka få tid för operation av mitt ljumskbråck) :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...