Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skärpan i spetsarna?


Lars_Falun

Recommended Posts

Hej!

 

Har åkt ett tag nu, började i april i år i både skate och klassiskt. Har kommit över blåsor i händer och balansproblem så det mesta känns säkert nu. Ett faktum som kvarstår är hur får man spetsarna att behålla skärpan hela distansen? Känns inte motiverat att ta fram filen på tävling och inte heller byta ut Rex på adepterna heller. Måste man ändra sin isättnings teknik eller vad? Väldigt frustrerande då det börjar slinta. Fungerar lite bättre vid skate men skulle även där vilja få mer moment med överkropp. Vet att problemet är mer påtagligt vid regn och under 15 grader.

 

/Lars

Link to comment
Share on other sites

Ett alternativ som även borde spara nerver/leder (åtminstone på sikt) är att börja använda stav med dämpare, t.ex Staffanstaven. Finns även från Elpex men de har jag själv inte testat.

Jag upplever om jag växlar mellan vanliga stavar och Staffanstaven att stavfästet blir märkbart bättre, inga slinttendenser.

Link to comment
Share on other sites

Skärpan påverkas inte så mycket att man märket set under ett och samma träningspass eller tävling. Jag kör med samma många pass innan jag slipar. Inför tävlingar slipar jag eller sätter på nya. Har aldrig hört talas om att någon stannar och slipar. Isättningen är så klart viktig, att den sker distinkt och rakt ned eller med svag vinkel.
Link to comment
Share on other sites

Skärpan påverkas inte så mycket att man märket set under ett och samma träningspass eller tävling. Jag kör med samma många pass innan jag slipar. Inför tävlingar slipar jag eller sätter på nya. Har aldrig hört talas om att någon stannar och slipar. Isättningen är så klart viktig, att den sker distinkt och rakt ned eller med svag vinkel.

Även om jag aldrig stannar och filar på spetsarna så kan de va rejält runda efter ett långpass, skulle aldrig klara att åka utan nyfilade :) 

Link to comment
Share on other sites

På träningspass om 3-5 mil tycker jag att spetsarna håller helt ok, förutsatt att de är nyslipade vid start. När det är kallt och asfalten är slät kan jag få problem på de långa passen (5 mil eller mer). Några gånger har jag testat att stanna och byta till vassa spetsar (enkelt om man kör med TBS).

 

Kör du med Rex utbytbara spetsar kan jag förstå att du får problem. Jag har testat dem några gånget, senast nu i våras, och de är betydligt sämre än andra spetsar.

 

Mer om detta finns i tråden:

http://www.skidforum.se/index.php/topic/11556-livslängd-på-stavspetsar/

Link to comment
Share on other sites

Jag kör med Rex efter att ha varit missnöjd med Oneway. Det verkar som att kritiken mot Rex gäller varianten med utbytbara spetsar, inte deras vanliga spets. 

 

Bra pask! Där fick jag hjälp:) Skall sätta på mina Skigoo och prova idag. Trodde att rexen var ok. Tur, Trollhättan är på lördag, hahaha.

Link to comment
Share on other sites

Det fattar jag inte, LFN...! Menar du verkligen den ljusgröna QR Tip från Rex?Jag har testat de flesta märkens spetsar och blev väldigt väldigt nöjd när jag kom till de ljusgröna QR Tip! Möjligen att de är lite smala för typ plus 25 grader, men det har jag inte tyckt varit så problematiskt än så länge.... Menar du verkligen de ljusgröna???

Kritiken har väl gällt de gamla svarta, kommenterade av dunderklumpen bland annat?!?

Pask - körde du verkligen med de ljusgröna???

Link to comment
Share on other sites

Det fattar jag inte, LFN...! Menar du verkligen den ljusgröna QR Tip från Rex?Jag har testat de flesta märkens spetsar och blev väldigt väldigt nöjd när jag kom till de ljusgröna QR Tip! Möjligen att de är lite smala för typ plus 25 grader, men det har jag inte tyckt varit så problematiskt än så länge.... Menar du verkligen de ljusgröna???

Kritiken har väl gällt de gamla svarta, kommenterade av dunderklumpen bland annat?!?

Pask - körde du verkligen med de ljusgröna???

Du har helt rätt, jag har rört ihop det. 

Som grädde på moset är det inte ens Rex jag kör på- Jag har tydligen holkar från Rode... Jag går och lägger mig nu, ha ha. 

Link to comment
Share on other sites

Sov gott! Tänkte väl det. Har testat Swix, Swenor, Skigos extra dyra o hårda, men gått flisor ur alla o slitits ner fort. Dämpade Exelspetsar (redigerat nu så det står rätt) är för breda o knepiga. När jag kom till Rex QR Tip ljusgröna blev det en helt annan sak. Så ska spetsarna funka, har jag tänkt!! Redigerat nu då jag fått info att Rode o Rex vanliga är samma. Ska testa dem!
Link to comment
Share on other sites

Det fattar jag inte, LFN...! Menar du verkligen den ljusgröna QR Tip från Rex?Jag har testat de flesta märkens spetsar och blev väldigt väldigt nöjd när jag kom till de ljusgröna QR Tip! Möjligen att de är lite smala för typ plus 25 grader, men det har jag inte tyckt varit så problematiskt än så länge.... Menar du verkligen de ljusgröna???

Kritiken har väl gällt de gamla svarta, kommenterade av dunderklumpen bland annat?!?

Pask - körde du verkligen med de ljusgröna???

 

Kolla sista inlägget i denna tråd:

 

http://www.skidforum.se/index.php/topic/11556-livsl%C3%A4ngd-p%C3%A5-stavspetsar/page-4

 

Där finns bildbevis.

Link to comment
Share on other sites

I så fall är väl den rimliga förklaringen att Rex vanliga (om den gula Elpex är Rextillverkad) ÄNNU bättre (eller åtm hårdare). För enligt vad jag erfarit har Rex QR Tip funkat bättre än de övriga märkena jag haft. Har polare som kör med vanliga Rex o han är jättenöjd med dem...
Link to comment
Share on other sites

Sov gott! Tänkte väl det. Har testat Swix, Rode, Swenor, Skigos extra dyra o hårda, men gått flisor ur alla o slitits ner fort. Dämpade Elpex för breda o knepiga. När jag kom till Rex QR Tip ljusgröna blev det en helt annan sak. Så ska spetsarna funka, har jag tänkt!!

Dämpade Exel ;)

Link to comment
Share on other sites

I så fall är väl den rimliga förklaringen att Rex vanliga (om den gula Elpex är Rextillverkad) ÄNNU bättre (eller åtm hårdare). För enligt vad jag erfarit har Rex QR Tip funkat bättre än de övriga märkena jag haft. Har polare som kör med vanliga Rex o han är jättenöjd med dem...

Vanliga Rex är de bästa jag har testat. Nu för tiden kör jag mest med Swix TBS, och de har ungefär samma slitstyrka i metallen som vanliga Rex. Dock har de mindre gods i spetsen, varför de slits och slipas ner fortare.

Link to comment
Share on other sites

Rode, Red Creek, Rullholk special har alltid fungerat bra för mig. Även Swenor är bra.

 

Behöver inte heller slipa spetsarna varje gång utan klarar mig lätt 10 mil utan problem. Undrar om ni som har problem med slöa spetsar kanske skrapar dem, släpper trycket på staven för tidigt och därmed slinter eller sätter ner spetsen snett?

 

Har aldrig bytt pga nedslitna spetsar faktiskt. Antingen mal grus ner plasten eller så fastnar jag i en spricka.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har införskaffat Swix TBS under AL och har nu inga problem längre, i alla fall inte lika påtaligt. Håller med om att mycket ligger i åkstabiliteten och stavisättningen. Kombinationen attack och bra båltryck verkar ha gjort susen, men har varit jobbigare att få till. I gengäld så verkar farten ha ökat 4-5 km/h eller är det lätt rullade elpex 2:or....

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...