Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Maxstyrka mage?


Forehandloop

Recommended Posts

Jag tycker olika övningar med maghjul är bra. Man kan variera belastningen genom att köra på knäna eller bara jobba excentriskt om det är för tungt att köra som på filmen. (vilket det är för mig). Tänk på att inte svanka utan att hålla ryggen rak eller något krummad. 

 

Går även att få till rätt tunga med kabel crunches

 

Jag vet inte om 3-5 är så viktigt det är väl snarare att ju tyngre man kör desto längre från fail måste man gå för att få resultat. Det sägs väl att hamnar man över 15 reps så behöver man i stort set gå till fail för att få resultat. Såklart ingen exakt gräns men ett bra riktvärde.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker olika övningar med maghjul är bra. Man kan variera belastningen genom att köra på knäna eller bara jobba excentriskt om det är för tungt att köra som på filmen. (vilket det är för mig). Tänk på att inte svanka utan att hålla ryggen rak eller något krummad. 

 

Går även att få till rätt tunga med kabel crunches

 

Jag vet inte om 3-5 är så viktigt det är väl snarare att ju tyngre man kör desto längre från fail måste man gå för att få resultat. Det sägs väl att hamnar man över 15 reps så behöver man i stort set gå till fail för att få resultat. Såklart ingen exakt gräns men ett bra riktvärde.

 

Just dessa två övningar har jag själv fastnat för!

 

Maghjulet är dock lite svajigt och osäkert än, kanske blir bättre när jag blir starkare. Men man kan ju lätt anpassa intensiteten beroende på hur långt man sträcker sig.

Kabelcrunch med vikt känns riktigt bra, dock lyfte kroppen lite när jag testade tungt så det behövs nog en medhjälpare som håller i vid tyngre vikt.

 

Menar du att högre antal reps än 3-5 inte är så negativt just för maxstyrka vid mage?

Link to comment
Share on other sites

 

Menar du att högre antal reps än 3-5 inte är så negativt just för maxstyrka vid mage?

 

Jag tror inte att några repsintervall är negativa för maxstyrka det handlar väl snarare om vad som är mest optimalt.

Min lekmannagissning är att magmusklerna inte skiljer sig från övriga muskler i kroppen.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte att några repsintervall är negativa för maxstyrka det handlar väl snarare om vad som är mest optimalt.

Min lekmannagissning är att magmusklerna inte skiljer sig från övriga muskler i kroppen.

 

Ja, optimering var ett mycket bättre ord, jag är intresserad av att optimera maxstyrka i magen.

Det mantra som upprepas är ju då att man ska köra ca 1-5 repetitioner, iallafall inte mer.

Men när det kommer till magen har jag inte hört så mycket angående maxstyrka.

Link to comment
Share on other sites

"De där ryska övningarna" kanske är allmän kunskap men kan du möjligtvis ge en ovetande någon ytterligare ledtråd till utförandet? :unsure:

 

Russian twist skulle jag tro! Var noga med utförandet om du ska köra sittande bålrotation då belastningen på ländryggen blir relativt hög.

Link to comment
Share on other sites

Här är en mycket bra lista över skribentens fyra favoritövningar för STARKARE mage.

Signerad Jacob Gudiol på Tyngre.se

Vi har varit inne på alla här redan :D, men kan vara värt att läsa motiveringarna från en sakkunnig.

 

1. Maghjulet

2. Hängande benlyft

3. Knästående crunches i dragapparat

4. Brutalbänk med vikt

 

http://tyngre.se/artiklar/traening-foer-starkare-och-stoerre-magrutor/

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Att tänk på vid träning av magen är att få "träffen" i magmusklerna, och inte inte i höftböjaren, snarare än valet av övning. Att få magmuskeln att jobba är ingen stor rörelse, sedan tar höftböjaren över.  Någon nämnde brutalbänk, visst tränar den mage, men större delen av övningen skapar arbete åt höftböjaren.

Ofta nämns begreppet "hög höft" inom skidåkning. Det begreppet kan man tänka på även vid magträning, då den utgången på höften kopplar bort höftböjaren. Pröva att göra en situps, men när ni ligger ner på golvet, lyfter ni ländryggen lite ifrån golvet, för å sedan köra en situps. Rörelsen blir mycket mindre, men det är magen som har aktiverats, och höftböjaren har kopplats bort.

 

Detta går att jämföra med när ni (erkänn det har vi alla gjort :) ) har stått framför en spegel och försökt att flexa sexpacket. Det är ingen stor rörelse ni gör för att flexa magen. Ni gör ju inte en stående version av brutabänken.

Link to comment
Share on other sites

Att tänk på vid träning av magen är att få "träffen" i magmusklerna, och inte inte i höftböjaren, snarare än valet av övning. Att få magmuskeln att jobba är ingen stor rörelse, sedan tar höftböjaren över.  Någon nämnde brutalbänk, visst tränar den mage, men större delen av övningen skapar arbete åt höftböjaren.

Ofta nämns begreppet "hög höft" inom skidåkning. Det begreppet kan man tänka på även vid magträning, då den utgången på höften kopplar bort höftböjaren. Pröva att göra en situps, men när ni ligger ner på golvet, lyfter ni ländryggen lite ifrån golvet, för å sedan köra en situps. Rörelsen blir mycket mindre, men det är magen som har aktiverats, och höftböjaren har kopplats bort.

 

Detta går att jämföra med när ni (erkänn det har vi alla gjort :) ) har stått framför en spegel och försökt att flexa sexpacket. Det är ingen stor rörelse ni gör för att flexa magen. Ni gör ju inte en stående version av brutabänken.

Men å andra sidan använder man ju höftböjaren när man stakar så det är nog inget självändamål att koppla bort den så mycket som möjligt på gymmet.

Link to comment
Share on other sites

Detta går att jämföra med när ni (erkänn det har vi alla gjort :) ) har stått framför en spegel och försökt att flexa sexpacket. Det är ingen stor rörelse ni gör för att flexa magen. Ni gör ju inte en stående version av brutabänken.

 

Det kanske räcker att flexa lite framför spegeln då och då:)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...