Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kuperade långlopp i sverige


skogsvakt

Recommended Posts

Den är småkuperad men blir inte så värst många höjdmeter totalt. Rätt smala spår som svänger hit och dit och litte smått upp och ner hela tiden så det blir väl inte typisk golfbaneåkning i alla fall.

Jamen, då gör det skäl för namnet "en riktig femmil" - det var så banorna såg ut när jag började på 60-talet. Det är ganska kul skidåkning och kräver en god teknik och förmåga att läsa terrängen. Det fanns skidåkare på den tiden som kompenserade en något sämre kondition med bländande teknik och en förmåga att hålla fart över ojämnheter och svängar bla min ungdomstränare, som körde olika övningar för att vi skulle förbättra vår teknik.

Link to comment
Share on other sites

Är det inte Bjursås som kallas "Dalarnas Schweiz"?

Jo men Sörskog där loppet går ligger på höjderna 8km nordväst från "Bjurs". Det är en stor myr där och sen lite små åsar runtom så den branta "slänten" som byn Bjursås ligger i ser man inte röken av under loppet.

Link to comment
Share on other sites

Jamen, då gör det skäl för namnet "en riktig femmil" - det var så banorna såg ut när jag började på 60-talet. Det är ganska kul skidåkning och kräver en god teknik och förmåga att läsa terrängen. Det fanns skidåkare på den tiden som kompenserade en något sämre kondition med bländande teknik och en förmåga att hålla fart över ojämnheter och svängar bla min ungdomstränare, som körde olika övningar för att vi skulle förbättra vår teknik.

Helt klart, det är jättefint där!  Jag har svårt att förstå att man inte får ta med sig egen dricka under loppet dock.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ekis - har du sett Jernberg, Wassberg, Gunde, Mieto, Ottosson, Myllylä eller Johan Olsson med vätskebälte på en femmil?

 

MVH /DH

Nej, men åtminstone alla efter Jernberg hade ju ett serviceteam som ordnade sånt, har du vätskebälte blir det ju inte en resursfråga att kunna ha ett team med sig.

Nu hade ni ju vätska så tätt att det borde gå bra ändå :)

 

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Nej, men åtminstone alla efter Jernberg hade ju ett serviceteam som ordnade sånt, har du vätskebälte blir det ju inte en resursfråga att kunna ha ett team med sig.

Nu hade ni ju vätska så tätt att det borde gå bra ändå :)

 

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Sixten brukade ju alltid åka så långt som möjligt innan han drack första gången. Minst 50km, sägs det. Alltså måste Vasaloppet vara ända tävlingen han tog dricka? haha... 

 

Hur som helst så handlade beslutet om två saker:

1.Gå tillbaka till det enkla - bort med all onödig hysteri runt gel, bars och tron om att serviceteam är så oerhört viktigt. Det funkade uppenbarligen bra ändå - även om man inte fick ha nappflaskan med sig :-)

2. Enligt resonemanget i punkten ovan så handlar det inte om "resurser". Det handlar om att engagera folk. Tävlingen engagerar åkare. Åkare engagerar en vän, familj eller annan som kommer och hejar eller langar dricka. På så vis skapas en härlig stämning i skogen - vilket gynnar alla, även de som kommer ensamma till en tävling. 

 

Det är resonemanget bakom. 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...