Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Hst och Slind vann Olaf Skoglunds Minnelp

Teodor Peterson och Jennie berg vinnare i Kina

Tove snabb p midsommarafton i Orsa

Tilda stberg vljer IFK Mora SK

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Kuperade långlopp i sverige

• Vänligen logga in för att kunna svara
38 svar till detta ämne

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 118 inlägg
Vilka är de mest kuperade långloppen i sverige? Tänker främst då på deras ordinare bansträckning. Så lite stakning som möjligt :)
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 725 inlägg
Varför begränsa sig till Sverige? Testa Holmenkollmarsjen (även om Pølsa stakade hem det 2015), Grenaderen eller Norefjellrennet.

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

VL97 8:56 | VL01 7:50 | ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41 | NV18 7.22
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Planerat 2019: Holmenkollmarsjen | Stafettvasan | Nattvasan | Birken
Kört 2018: Hafjell Ski Marathon | Stafettvasan | Nattvasan

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

Vasa

Vasa

Veteran

• Moderators
  • 4 942 inlägg

Mattila Ski Marathon har en bana med en rejäl startbacke som tas två gånger under loppet. Den är det inte så många som har en tanke på att staka.

http://www.mattila.se/ik_msm.html

image002.jpg

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 118 inlägg
Holmenkollmarschen känner jag till och den verkar trevlig :) men att mattilla var så kuperad visste jag inte. Har för mig jag läst nånstans att Matilla profilerar sig som "vasaloppsterräng" . Det torde ju innebära mycket långa stakpartier? Det kanske inte gäller långloppet då?
Återinför skejtvasan
41.57.63

artur

artur

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 999 inlägg

Hur är det med lopp som 7-mila och Sixten Jernberg memorial race? Dom ser ut att ha en del rejäla backar men jag har inte åkt själv.

Vasa

Vasa

Veteran

• Moderators
  • 4 942 inlägg

Holmenkollmarschen känner jag till och den verkar trevlig :) men att mattilla var så kuperad visste jag inte. Har för mig jag läst nånstans att Matilla profilerar sig som "vasaloppsterräng" . Det torde ju innebära mycket långa stakpartier? Det kanske inte gäller långloppet då?

Ja men du får ju en rejäl backe två gånger i varje fall.

Ekis

Ekis

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 203 inlägg

Årefjällsloppet är nog det tuffaste långloppet jag åkt (har då inte åkt några i Norge tex). Bansträckningen har visserligen varierat från år till år men det har alltid varit väldigt tufft med långloppsmått mätt.

DomarnDan

DomarnDan

Medlem

• Members
  • Pip
  • 115 inlägg

Evertsbergsrännet är hyffsat tufft när det går på ordinarie banan. Sista tredjedelen går ju i Vasaloppsspåret mellan Risberg och Evertsberg, och det tycker iaf jag är Vasaloppets tuffaste del om man bortser från startbacken. Banan innehåller också en rejäl stigning till bergspriset i Tvåråberg.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 464 inlägg

Finns Järnforan kvar, i så fall en av de mer kuperade. En kompis till mig åkte den för ett tiotals år sedan och han tyckte att VL var lindrigt i jämförelse.

1496

1496

Medlem

• Members
  • Pip
  • 199 inlägg
Årefjällsloppet 2015 var otroligt tufft, är den enda upplagan jag kört men var en väldigt fin och rolig bana. Sixten Jernberg har ju en tuff backe i början och nedförslöpa som körs två ggr, annars rätt fina stakpartier där om jag inte minns helt fel.

Engelbrektsloppet är väl rätt kuperad också?
Tränar alldeles för lite..

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 118 inlägg
Hur brukar orsa skimarathon vara? Läst en del om att dom ändar banprofilen år till år. Pga snötillgången gissar jag? Hur är terrängen annars i grönklitts skidspår?
Återinför skejtvasan
41.57.63

1496

1496

Medlem

• Members
  • Pip
  • 199 inlägg
Kan inte uttala mig gällande deras Skimarathon men däremot andra lopp som anlagts där. Mycket långa stakpartier längs vägarna med någon backe tillbaka mot skidstadion. Tycker banorna varit rätt snälla.
Tränar alldeles för lite..

Pjärry

Pjärry

Medlem

• Members
  • Pip
  • 336 inlägg

Axa skimarathon när det nu gick på varvbana på lugnet i vintras var ju hyfsat kuperat..

Ser ut som att det kommer gå i Orsa kommande vinter dock.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 464 inlägg

Långloppet i Alstermo var tänkt som ett alternativ till platta långlopp genom att det planerades i det gamla kuperade tävlingsområdet. Tyvärr har den dåliga snötillgången gjort att man fått ställa in de två första försöken, frågan är om det nånsin går att genomföra, då loppet bygger på natursnö.

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 428 inlägg

Hur brukar orsa skimarathon vara? Läst en del om att dom ändar banprofilen år till år. Pga snötillgången gissar jag? Hur är terrängen annars i grönklitts skidspår?

Deras elljusspår är backigt, som många andra tävlingsspår. Men de längre loppen brukar nog mest bestå av ganska platta vägar och myrar 

PC

PC

Medlem

• Members
  • Pip
  • 226 inlägg

Deras elljusspår är backigt, som många andra tävlingsspår. Men de längre loppen brukar nog mest bestå av ganska platta vägar och myrar 

Börjar glida från ämnet men jag gillar eljusspåret i Grönklitt, annars tycker jag det är lite för mycket antingen eller. Vägspåren och gröna milen har väldigt snäll kupering medan elitspåren är våldsamt kuperade. Tycker de borde satsa på lite längre naturspår i samma stil som konstsnöspåret. 

VL08 Repet i Evertsberg | VL11 08:54:27 | VL12 08:10:48 | Birken 13 04:07:24 | VL14 06:04:27 | VL15 05:36:47 | Birken 15 03:24:35 |

HW

HW

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 756 inlägg

Södra Berget Runt är rejält kuperat. Bansträckningen har varierat lite men 800 höjdmeter på 4 mil brukar det bli.

Davidssoneddie

Davidssoneddie

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 094 inlägg
De loppen som man snurrar på 4km slinga brukar varv 5 kännas som väldigt kuperade iaf för mig.
<p><p>Ösm12 8.32, Ösm13 6.53, Öss14 7.00, Öss15 7.09, VL16 6.11 plc3276, VL17 DNF

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 118 inlägg
Hur kuperat är engelbrektsloppet?

Holmenkollenmarsjen känns intressant
Återinför skejtvasan
41.57.63

kebabsvarvare

kebabsvarvare

Medlem

• Moderators
  • 384 inlägg
Tyckte inte engelbrekt var så kuperat som alla säger. Det är backen vid håberget och en backe vid klackberg, annars tycker jag det var ganska platt, dvs mycket stakning iaf för en med 6 åkare

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar