Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tävla för två klubbar


Volevodin

Recommended Posts

Är det möjligt att tävla för en klubb på rullskidor och en annan klubb för snöskidor. I motionsklass är det inga problem, där kan man tävla för vilken klubb eller annat som helst.

 

Jag har haft en fundering om att starta en renodlad klubb för rullskidor och ev också inlines och har kollat att medlemsavgiften i Svenska Skidförbundet är 1500 kr för klubbar upp till 100 medlemmar, därefter 2700 kr. Sen finns det ytterligare ett frågetecken och det är var inlines med stavar hör hemma, skidförbundet eller skridskoförbundet, inlines utan stavar bör ju höra till skridskoförbundet.

Link to comment
Share on other sites

Lite intressant är att det inom skidsverige inte krävs nån licens för att tävla. Det tycker jag är väldigt smidigt. Jag kan bara jämföra med cykel där man måste ha en tävlingslicens för 700kr per år för att få ställa upp i tävlingsklass. Även engångslicens kan köpas för ca 200kr. Jag är glad att det inom längdsverige inte krävs det. Nån som har funderingar kring detta?
Link to comment
Share on other sites

Licensen togs bort och lades in i startavgiften, tror det är 20 kr/start som skall redovisas till Skidförbundet. Smidigt för åkaren, men extra arbete för arrangerande förening och lite högre startavgift.

 

Det finns en hel del skidföreningar, som inte har något intresse att arrangera rullskidtävlingar utan ser det mer som ett träningsredskap inför vinterns tävlingar. Sen tror jag en och annan är skeptisk då de fått sin inställning till rullskidsporten

från "mickeltiden" dvs den tid då man måste vara expert på att plocka isär skidorna och ge dem extra service för maximalt rull inför varje tävling. Jag tror det avskräckte en del att tävla och det är väl först nu sen tävlingar på 2or införts som fler har börjat tävla på rullskidor.

 

Finns det någonstans i Sverige, där man startat en renodlad rullskidklubb med ett flertal skidklubbar i närområdet ?

Link to comment
Share on other sites

Licensen togs bort och lades in i startavgiften, tror det är 20 kr/start som skall redovisas till Skidförbundet. Smidigt för åkaren, men extra arbete för arrangerande förening och lite högre startavgift.

 

Det finns en hel del skidföreningar, som inte har något intresse att arrangera rullskidtävlingar utan ser det mer som ett träningsredskap inför vinterns tävlingar. Sen tror jag en och annan är skeptisk då de fått sin inställning till rullskidsporten

från "mickeltiden" dvs den tid då man måste vara expert på att plocka isär skidorna och ge dem extra service för maximalt rull inför varje tävling. Jag tror det avskräckte en del att tävla och det är väl först nu sen tävlingar på 2or införts som fler har börjat tävla på rullskidor.

 

Finns det någonstans i Sverige, där man startat en renodlad rullskidklubb med ett flertal skidklubbar i närområdet ?

Finns det inte en Stockholms Rullskidsklubb? Lite osäker på det exakta namnet...

Link to comment
Share on other sites

Löpare har väl inte heller licensavgift för att tävla?

Åtminstone anmäler jag mig till tävlingsklassen i de flesta löptävlingar som jag är med i i?

Triathlon har väl också licens tror jag (testade en tävling i somras men i motionsklass pga licenskrav i tävlingsklass).

 

Jag tycker nog att det verkar betydligt smidigare att slippa hantera licens i varje sport som man håller på med... simning, cykel, skidor, löpning, triathlon?, rullskidor?.

Idag när så många testar många olika idrotter så tror jag att licenskravet begränsar tävlingsklasserna. Visst det kanske är rätt att försöka få till lite mer elitinriktning i tävlingsklassen men tråkigt för oss utanför eliten:).

Om det blir licenskrav överallt så blir det motionsklass för min del...

Link to comment
Share on other sites

Mycket har hänt de sista åren sen licens infördes och togs bort. På den tiden var det snarare regel att föreningen stod för startavgift och att mycket få tävlade utan föreningstillhörighet. Genom en licens fick åkaren betala en inträdesbiljett till tävlingarna och man kunde registrera antalet tävlingsåkare.

I och med att licensen togs bort så höjdes den rekommenderade startavgiften med motsvarande belopp, som skulle redovisas in till förbundet och därigenom fick föreningarna ökade kostnader för startavgiften för sina åkare, men arrangerande föreningar fick inte in mer på sina startavgifter än tidigare. Ur föreningssynpunkt tycker jag att licensen var bättre, men genom borttagandet blev det enklare för den enskilde åkaren.

Sen slog långloppen igenom på bred front och de har haft mycket högre startavgifter i och att allt fler åkare betalar sin startavgifter själva och därmed slipper att känna ansvar för en klubbs ideella arbete.

Nu ser vi även en tendens till en höjning utöver de rekommenderade startavgifterna på traditionella tävlingar, vilket väl är ett uttryck för den minskade viljan att jobba ideellt i föreningen. Men fortfarande krävs det ideella insatser både vad gäller att fixa till skidspår och arrangera tävlingar och jobba med ungdomsverksamhet. (det sistnämnda tror jag är lättast att få ideella krafter till, då många föräldrar gärna ställer upp och hjälper till) samt att få in pengar till föreningens verksamhet.

Träffade nyligen en person, som varit ansvarig för att dra in pengar till föreningen. Han berättade att varje gång han bytte bil, så förmådde han försäljaren att sätta in en summa på klubbens konto. Att sälja reklamskyltar vid klubbstugan har blivit mycket svårare då få personer besöker jämfört med arenaidrotter med stor publik och effektiv exponering.

Jag hoppas dock att föreningarna består och arrangerar tävlingar även framledes så att startavgifterna hålls på en rimlig nivå. Vi ser ju att i arrangemang drivna av vinstdrivande företag är ju startavgiften mångdubbelt större utan att ge bättre service.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...