Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

utförskörning rullskidor


a333

Recommended Posts

Jag körde alliansloppet i lördags o hade fibreglass 2or på. Jag blev förbirullad i nedförsbackarna så det bara sjöng om det. Mycket irriterande.

Jag låg bakom en kille i en backe (han hade också fibreglass o vi var ungefär lika stora). Vi hade samma hastighet när vi intog fartställning. Han var många meter före mej ner trots att han tog all vind.

 

Vad gör jag för fel?

Hjulen var iofs ganska nya(ca 10mil). 

Jag pronerar mycket när jag är ute o springer.(Ganska kobent). Kan det ha betydelse?

Hur blir man en bättre utförsåkare? Några tips?

 

Link to comment
Share on other sites

Ha benen tätt ihop. Kryp ihop bakom framförvarande. Lätt tryck på hens stav utan att putta på.

Nya hjul brukar rulla långsammare. Det kan finnas hundra anledningar varför han rullade snabbare, andra lager, olja istället för fett, mer inkörda hjul, bättre rullteknik, högre ingångsfart, hjul smorda i fullmåne osv osv. Skidsporten är en materialsport som sällan eller aldrig blir helt rättvis. Tänk efter hur orättvist det egentligen är på vintern.

Link to comment
Share on other sites

Det viktigaste är ofta att stå rätt på skidorna, det är extremt viktigt att stå rakt på skidorna för att få fart. Många som klagar på att dom har för långsamma skidor står ofta helt fel på skidorna.

Rakt och fint och effektiv fartställning är viktig, jag själv åker ofta väldigt bra nerför nuförtiden oavsett vilka skidor jag har, men jag står väldigt bra helt enkelt. Sen orkar jag inte uppför alltid, men det är en helt annan sak :)

Link to comment
Share on other sites

Jag är också rätt kobent och tycker mig också rulla mycket sämre nerför än många  andra. Tror inte det handlar om hjul då jag kör rosa elpex precis som de flesta andra jag jämfört med. Misstänker att jag får ett visst tryck på skidorna i sidled och att det är det som bromsar.

Link to comment
Share on other sites

Jag är också rätt kobent och tycker mig också rulla mycket sämre nerför än många  andra. Tror inte det handlar om hjul då jag kör rosa elpex precis som de flesta andra jag jämfört med. Misstänker att jag får ett visst tryck på skidorna i sidled och att det är det som bromsar.

Att man är född med en viss kroppskonstitution får man acceptera och visst små justeringar kan man givetvis göra utifrån sina förutsättningar, men det måste kännas naturligt och avspänt. Att vara kobent  är ingen nackdel på snöskidor, då det underlättar att få fast skidorna och PC, efter att döma av dina tider i VL borde du ha hyfsat bra teknik utför, eller hur ?

Link to comment
Share on other sites

Att man är född med en viss kroppskonstitution får man acceptera och visst små justeringar kan man givetvis göra utifrån sina förutsättningar, men det måste kännas naturligt och avspänt. Att vara kobent  är ingen nackdel på snöskidor, då det underlättar att få fast skidorna och PC, efter att döma av dina tider i VL borde du ha hyfsat bra teknik utför, eller hur ?

 

Ja så är det väl. Man får jobba med det man har. Visste inte att det var en fördel att vara kobent på snö men det kanske stämmer.

Link to comment
Share on other sites

Jag har också funderat på detta ett tag, hur kobenthet skulle underlätta skidåkning i något avseende?

Med kobent menar jag valgisering i knälederna (de går in mot varandra) och fötterna tenderar att överpronera (belastas på insidan). En plan skida mot snön innebär ju bättre glid, liksom rimligen bättre fäste om hela fästzonen kan pressas ned istället för bara kanterna

Link to comment
Share on other sites

Egentligen var det lite fel av mig att ta upp det i den här tråden, så om det dyker upp en tråd i ämnet skall jag förklara hur jag resonerar.

 

Så temat om utförsåkning på rullskidor fortsätter vi med.

 

Då skulle jag vilja ta upp längden på skejtrullskidor och hur den påverkar åkning utför och i kurvor mer eller mindre tvära.

 

Det finns väl 53 cm som kan räknas som korta och 61 cm som långa, samt något kortare 58 cm. Fast det är väl inte enbart längden som påverkar åkningen utför eller vad säger ni som har erfarenhet ?

Link to comment
Share on other sites

Egentligen var det lite fel av mig att ta upp det i den här tråden, så om det dyker upp en tråd i ämnet skall jag förklara hur jag resonerar.

 

Så temat om utförsåkning på rullskidor fortsätter vi med.

 

Då skulle jag vilja ta upp längden på skejtrullskidor och hur den påverkar åkning utför och i kurvor mer eller mindre tvära.

 

Det finns väl 53 cm som kan räknas som korta och 61 cm som långa, samt något kortare 58 cm. Fast det är väl inte enbart längden som påverkar åkningen utför eller vad säger ni som har erfarenhet ?

Finns skateskidor som är längre än 61 också, t.ex Marwe 620, den är t.ex. 620 mm, IDT:S längsta variant är 715 mm, Elpex längsta skida är 680 mm. Dock har inget av det hela att göra med TS fråga, men ändå :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...