Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Arga bilister....?


Lars_Falun

Recommended Posts

Hur är det med rullskidåkning efter allmän väg, får man åka där precis som med cykel? Har märkt av en viss irritation från vissa bilister när man är i väggrenen. Min åkstil är stabil och mestadels stakåkning. Även vid skejt så tycker jag inte att jag brer ut mig nämnvärt, men jag förstår bilistens oro vid denna rörelse. Dom flesta har förståelse för denna träningsform men dom som irriterar sig tutar länge och överdriver omkörningar med fullt gaspådrag för att komma förbi faran. Cykelbanorna brukar ju vara fulla med annan aktivitet på helger osv.

Är det fler här i forumet som upplevt detta eller är det mig det är fel på?

Link to comment
Share on other sites

Rullskidor är ingenting emot det agg cyklister får stå ut med. Självklart ska man välja cykelbanan om sådan finns. Annars är det fritt fram på vägen. Eftersom jag kör både racer och rullskidor vet jag att skidor körs om med större försiktighet än cykel. Lite som att, "oj titta på den token, han kan inte vänta på snön, bäst att ge vingelpelle rejält med spelrum" Medan alla dessa lycragubbar väcker större agg från bilister och ska närmast skrämmas bort.
Link to comment
Share on other sites

Och du kör åt rätt håll, det vill säga på högersidan i samma åkriktning som bilarna?

Upplever också att bilisterna är ganska snälla mot rullskidåkare, kanske är det stavarna de är rädda för?

I Falun borde de vara vana vid rullskidåkare då det ändå bor en hel del där som tränar många mil. Dock kan jag tänka mig att det kan bli en och annan tuta på en del av dem eftersom vissa inte är speciellt rädda för att åka i bredd och prata även vid lite trånga situationer. Men det gäller ju inte dig då uppenbarligen.

Link to comment
Share on other sites

Samma här, jag har aldrig upplevt aggresivitet möjligtvis har någon knackat sig i huvudet när jag tar ett pass en lördagkväll.. Som racercyklist oftast god marginal till bilar och lastbilar som väjer med god marginal, yrkeschaufförer är bäst förutom bussar... husvagnar skitdåliga på att hålla ut...

Men rullskidor kör jag helst där inga bussar, lastbilar eller husvagnar kör... som typ cykelvägar, bakvägar, oljegrusvägar i skogen etc.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker de flesta bilister visar bra hänsyn. Visst lägger de en tuta ibland, men detta i syfte att varna oss åkare att det kommer en bil, inbillar jag mig:-) Men absolut, en och annan tjurig billist förekommer ju det också ibland. Men överlag tycker jag bilisterna är bra. Sen tror jag det spelar stor roll vart man åker också, om det är på lugn eller väldigt trafikerad väg. Jag själva har förmånen att åka på väldigt lågt trafikerade vägar.
Link to comment
Share on other sites

Jag kopierar ett inlägg på Joggs avdelning för Cykel, som gjorts av en erfaren cyklist.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det finns ett mycket enkelt skäl till att ligga i tvåpar på väg som saknar vägren - säkerhet. Om vi ligger på ett led så har det hänt så många gånger att bilister kör om vid möte med minimal marginal till cyklisterna. Vid två tillfällen har bilen passerat med ca 1 dm marginal och nära nog kört på min kamrat. Om vi tvingar bilisten att vänta med omkörning tills mötet har passerat så undviker bilistena att göra denna dumhet som kan kosta mig livet.

På samma sätt går vi alltid ut och tar en fil vid ex en cirkulationsplats i syfte att undvika att bli klämd.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

För egen del har jag råkat ut för bilisters irritation förra våren, då jag tränade skejt i mars inför ett lopp i Norge. Jag åkte på landsvägen trots att det parallellt med den går en cykelbana. Grejen var att det var förenat med stor risk att åka omkull där,

då en var grusad med delvis stora stenar, fast det kunde ju inte bilisterna som tutade veta. De tänkte nog; "vad är det för en idiot som kör på vägen, när det finns en cykelbana"

Link to comment
Share on other sites

Förstår om en del bilister blir irriterade när ni cyklar i bredd på en väg. Är de en 70 väg får man hålla 70 på cykeln också annars ett led. Ligga i en klunga i 35 är som gjort för att skapa irritation. Ni blir säkert lika irriterade när ni hamnar bakom någon söndagsåkare när ni kör eran egen bil som håller typ 60 när det är 70 !

Gällande rullskidor upplever jag sällan problem och åker nästan enbart landsväg. Åker aldrig med hörlurar för då har man bättre uppmärksamhet. Största problemet överlag är hundar. Vissa hundar hatar ljudet från stavisättningen förmodligen. Blivit jagad ett antal ggr.

Link to comment
Share on other sites

Förstår om en del bilister blir irriterade när ni cyklar i bredd på en väg. Är de en 70 väg får man hålla 70 på cykeln också annars ett led. Ligga i en klunga i 35 är som gjort för att skapa irritation. Ni blir säkert lika irriterade när ni hamnar bakom någon söndagsåkare när ni kör eran egen bil som håller typ 60 när det är 70 !

Gällande rullskidor upplever jag sällan problem och åker nästan enbart landsväg. Åker aldrig med hörlurar för då har man bättre uppmärksamhet. Största problemet överlag är hundar. Vissa hundar hatar ljudet från stavisättningen förmodligen. Blivit jagad ett antal ggr.

Helt fel tänk. Klungor av cyklister gör sig mycket säkrare för alla trafikanter om dom körs i ett snyggt tvåpar på landsväg.

Link to comment
Share on other sites

Feltänkt av bilisterna att bli irriterade. Jag är tyvärr en av de där bilisterna som irriterar mig. Inte så illa att jag markerar genom att köra farligt nära eller göra idiotomkörningar, men nog svär jag en del. Larvigt men ett faktum. Jag vet att jag har fel iallafall, alltid något. 

Link to comment
Share on other sites

Vad är det med vissa bilister som tror att vägarna bara tillhör dem. Och hur kan man bli så irriterad, i stort sett varje gång jag är ute o cyklar så är det nån som tutar o hytter med näven även fast man ligger på led med endast 2 cyklister. Rullskidor verkar inte vara lika irriterande, även fast vissa gärna vill åka om snabbt o nära. 70-vägar, på landet iallafall, är ju till för bilar, traktorer, mopedbilar, moppar, cyklister, gångtrafikanter, hästar m.m... Det är väl bara o köra om med god marginal när tillfälle ges?! Ser faktiskt inget problem med cyklister som åker i 2-par heller, den stora skillnaden i hastighet gör det ju busenkelt att köra om. Klungor på 35 pers hör ju inte till vanligheten heller, jag har nog aldrig stött på det faktiskt....
Link to comment
Share on other sites

Vad är det med vissa bilister som tror att vägarna bara tillhör dem. Och hur kan man bli så irriterad, i stort sett varje gång jag är ute o cyklar så är det nån som tutar o hytter med näven även fast man ligger på led med endast 2 cyklister. Rullskidor verkar inte vara lika irriterande, även fast vissa gärna vill åka om snabbt o nära. 70-vägar, på landet iallafall, är ju till för bilar, traktorer, mopedbilar, moppar, cyklister, gångtrafikanter, hästar m.m... Det är väl bara o köra om med god marginal när tillfälle ges?! Ser faktiskt inget problem med cyklister som åker i 2-par heller, den stora skillnaden i hastighet gör det ju busenkelt att köra om. Klungor på 35 pers hör ju inte till vanligheten heller, jag har nog aldrig stött på det faktiskt....

Helt rätt

 

Alla som har nån som helst koll vet att 2parsklungor är det självklara valet för säkerhet på vägen.

Link to comment
Share on other sites

Helt rätt

 

Alla som har nån som helst koll vet att 2parsklungor är det självklara valet för säkerhet på vägen.

Kan man ju tycka om man vill, men det är faktiskt inte lagligt att cykla i bredd om det stör trafiken. Och om vi cyklister ska bli få acceptans är laglydighet åtgärd ett, två och tre. Oavsett om vi tränar eller inte, om vi är en eller många.

Link to comment
Share on other sites

Nej precis, om det stör trafiken.

 

1§ Cyklande skall färdas efter varandra. När det kan ske utan fara och olägenhet för trafiken får de dock färdas i bredd.

 

Ute på landet där jag cyklar har jag svårt att se faran eller olägenheten. Det är väl bara i storstadsregioner där det kan vara ett problem. Tror nog att det går att få acceptans oavsett...funkar ju betydligt bättre i många andra länder där intresset är större för cykling, trots betydligt knepigare vägar.

Link to comment
Share on other sites

Vi i klubben har blivit stoppade av en civilpolis en gång när vi körde tvåparsklunga. Vi var väl en 10 st. Vi förklarade lugnt och sansat vad trafiken säger.

 

Jag kan säga att ingen av oss spenderade natten bakom lås och bom. Vi cyklade vidare glatt i tvåpar. Det är så cykelklungor fungerar i hela världen. Men visst, vi har det väl för bra här i Sverige så vi jämt måste hitta nån ny bagatell att reta upp oss på. Jag undrar hur många olyckor tvåparsklungor har orsakat.

Link to comment
Share on other sites

Vi i klubben har blivit stoppade av en civilpolis en gång när vi körde tvåparsklunga. Vi var väl en 10 st. Vi förklarade lugnt och sansat vad trafiken säger.

Jag kan säga att ingen av oss spenderade natten bakom lås och bom. Vi cyklade vidare glatt i tvåpar. Det är så cykelklungor fungerar i hela världen. Men visst, vi har det väl för bra här i Sverige så vi jämt måste hitta nån ny bagatell att reta upp oss på. Jag undrar hur många olyckor tvåparsklungor har orsakat.

Man blir ju inte särskilt förvånad att man möter många arga bilister när man cyklar när man läser att det är standard att bryta mot trafikreglerna (nej att en polis inte bötfällde er är inte bebis att ni inte gjort fel). Klart som fan att bilister kommer bli irriterade.

 

Du bygger hela ditt argument på att säkerhet är det enda som spelar roll och ignorerar framkomlighet.

 

Så har du såklart rätt att tycka att reglerna är fel.

Link to comment
Share on other sites

Man blir ju inte särskilt förvånad att man möter många arga bilister när man cyklar när man läser att det är standard att bryta mot trafikreglerna (nej att en polis inte bötfällde er är inte bebis att ni inte gjort fel). Klart som fan att bilister kommer bli irriterade.

 

Du bygger hela ditt argument på att säkerhet är det enda som spelar roll och ignorerar framkomlighet.

 

Så har du såklart rätt att tycka att reglerna är fel

Håller med dig, Thorrez

Link to comment
Share on other sites

Håller med dig, Thorrez

Framkomligheten blir ju bättre när omkörningssträckan blir hälften så lång. Är vägen relativt smal är det inte ok att köra om mot möte och då kan det vara lite knepigt att köra om en stor klunga. Om klungan då går upp i två (eller tre) led så blir omkörningssträckan mycket kortare och framkomligheten bättre för alla.

Sen är det en annan sak att många bilister inte inser att det inte är okej att köra om cyklister med endast någon dm marginal.

Link to comment
Share on other sites

Man blir ju inte särskilt förvånad att man möter många arga bilister när man cyklar när man läser att det är standard att bryta mot trafikreglerna (nej att en polis inte bötfällde er är inte bebis att ni inte gjort fel). Klart som fan att bilister kommer bli irriterade.

Du bygger hela ditt argument på att säkerhet är det enda som spelar roll och ignorerar framkomlighet.

Så har du såklart rätt att tycka att reglerna är fel.

Jag tycker lagen är bra. Kunde möjligen formuleras tydligare. Men det känns tryggt att samtliga cykelklubbar jag kört med, över 10 st olika, följer lagen och kör 2par som standard. Ett led används bara undantagsvis då det anses säkrare. Det stora problemet, om det nu finns något, är knappast organiserde cykelklubbar som tränar i tvåparsklungor. Det är nog alla som bryter mot trafiktregler i stadsmiljö. Men visst, det finns alltid några medelåldersmän som blir kränkta av att se dessa propert klädda atleter i lycra träna på "deras" vägar. Jag gissar stadsjeepskörande vasaloppsåkare är överrepresenterade bland dessa. Framkomligheten är hotad. Eller inte.
Link to comment
Share on other sites

Fast det hjälper inte, om bara cyklisterna är medvetna om att tvåparsklunga är rekommenderat för säkerheten, bilisterna borde också veta om det. Därför borde Cykelförbundet ta upp en förhandling med Motororganisationerna, så att det kom in i instruktionsboken för körkortsutbildningen.

Sen finns det alltid "idioter" i trafiken (finns i alla åldrar, skogsvakt) och de är inte mottagliga för några argument tex han som det stod om i Barometern, som körde in snävt framför klungan och prejade cyklisterna ner i diket och flera skadades. Återstår att se vad han får för straff, indraget körkort är ett minimum.

Link to comment
Share on other sites

Mkt bra av Volevodin ovan. - Vill nog påstå att det ofta är säkrare o bättre för alla med tvåpar. MEN!! - att det förutsätter att bilister är medvetna om det, vilket de ofta inte är; vilket inte heller är så konstigt. Har också länge tänkt att detta borde in i körkortsutbildningen.

 

Är det inte säkert att köra om tvåpar, är det oftast inte heller säkert köra om "enpar".

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...