Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Arga bilister....?


Lars_Falun

Recommended Posts

Tvåpar är en självklarhet ur säkerhets och framkomlighetssympton för alla. Bilister som cyklister. Det funkar utmärkt. Här är medelhavsländerna ett föredöme där det ofta glatt ges tummen upp från bilister när dom kör om klungor :)

 

Nu gäller väl dock tråden rullskidåkare främst. Där tror jag bilister visar mer hänsyn. Men det beror säkert på att vi är så få och kan ses mer som tokar med toppluva. Låt dom hållas typ :) :)

 

Må väl

Link to comment
Share on other sites

Som rullskidåkare har jag mer problem med cyklister på cykelbanor, där de kör tvåpar. Majoriteten är tjejer och de flyttar inte på sig vid möte även om man skejtar, värst är det på em när gymnasieeleverna är på väg hem. Två i bredd och en del med blicken ner i mobiltelefonen ökar risken att bli påkörd. Jag brukar gå ihop med fötterna strax före ett möte av både enkel som dubbelcyklister.

Är det fler som upplevt de här irritationsmomenten ?

Link to comment
Share on other sites

Som rullskidåkare har jag mer problem med cyklister på cykelbanor, där de kör tvåpar. Majoriteten är tjejer och de flyttar inte på sig vid möte även om man skejtar, värst är det på em när gymnasieeleverna är på väg hem. Två i bredd och en del med blicken ner i mobiltelefonen ökar risken att bli påkörd. Jag brukar gå ihop med fötterna strax före ett möte av både enkel som dubbelcyklister.

Är det fler som upplevt de här irritationsmomenten ?

 

Bara att skrapa med stavarna i backen så brukar man få uppmärksamhet! Mer effektivt än ringklockan på cykeln. Hjälper inte det får man sakta in och skrika. Jag oroar mig mer för utfarter som korsar cykelbanan. Det är riktigt farliga ställen där jag alltid tar ned farten! I utförsbackar är det betydligt säkrare att åka rullskidor på vägen än på cykelbanan tyvärr.

 

Sedan tycker jag bilister rent generellt visar bra hänsyn till rullskidåkare. Däremot verkar de ha svårt att bedöma vilken hastighet vi har vilket ibland gör att de kör ut i korsningar lite väl tight eller står och väntar orimligt länge :)

Link to comment
Share on other sites

Fast det hjälper inte, om bara cyklisterna är medvetna om att tvåparsklunga är rekommenderat för säkerheten, bilisterna borde också veta om det. Därför borde Cykelförbundet ta upp en förhandling med Motororganisationerna, så att det kom in i instruktionsboken för körkortsutbildningen.

Sen finns det alltid "idioter" i trafiken (finns i alla åldrar, skogsvakt) och de är inte mottagliga för några argument tex han som det stod om i Barometern, som körde in snävt framför klungan och prejade cyklisterna ner i diket och flera skadades. Återstår att se vad han får för straff, indraget körkort är ett minimum.

Nja, tvåpar är kanske rekommenderat för säkerhet inom vissa cyklistkretsar, men det verkar ju väldigt tydligt strida mot gällande vägregler. Att då vara kaxig och propsa på tvåpar innan man hunnit verka för ändring av gällande regler skapar förstås självklart rejäl irritation hos bilister. Cyklar själv en hel del landsväg, på träning glider jag alltid in i ett led om jag tror tvåpar eller mer hindrar trafiken i övrigt - vi är ju många fordonsslag som delar på vägen.

Link to comment
Share on other sites

Sluta sprid felsktigheter att tvåpar strider mot lagar bara

6 kap. (1998:1276) Bestämmelser för trafik med cykel och moped

1 § Cyklande skall färdas efter varandra. När det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken får de dock färdas i bredd.

Det är ju knappast upp till cyklisten att avgöra om han/hon/de utgör olägenhet eller inte. Och bestämmelsen tar ingen hänsyn till huruvida det i vissa lägen skulle vara säkrare att cykla tvåpar. Den säger bara att du inte får cykla i bredd om det stör. På vilket sätt menar du då att  tvåpar då inte strider mot lagen?

Link to comment
Share on other sites

6 kap. (1998:1276) Bestämmelser för trafik med cykel och moped

1 § Cyklande skall färdas efter varandra. När det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken får de dock färdas i bredd.

Det är ju knappast upp till cyklisten att avgöra om han/hon/de utgör olägenhet eller inte. Och bestämmelsen tar ingen hänsyn till huruvida det i vissa lägen skulle vara säkrare att cykla tvåpar. Den säger bara att du inte får cykla i bredd om det stör. På vilket sätt menar du då att tvåpar då inte strider mot lagen?

Precis. Det står klart och tydligt att cykla i bredd får ske om det ej utför olägenhet eller fara. Det är knappast upp till den arga bilisten att avgöra heller. Cased closet
Link to comment
Share on other sites

Precis. Det står klart och tydligt att cykla i bredd får ske om det ej utför olägenhet eller fara. Det är knappast upp till den arga bilisten att avgöra heller. Cased closet

För mig och de flesta andra "vanliga trafikanter" är det nog självklart i första hand medtrafikanterna som avgör vad som utgör olägenhet - arga eller inte.

 

Har cyklat ett par tusen mil landsväg senaste 15 åren, träning och diverse lopp, och har svårt att förstå varför det skulle vara delar av cyklistkåren som skulle ha tolkningsföreträde i det här fallet. Tror det skadar allmänhetens acceptans för cykelsporten, särskilt nu när mängden motionscyklister ökar kraftigt runt storstäderna.

Link to comment
Share on other sites

 

6 kap. (1998:1276) Bestämmelser för trafik med cykel och moped

1 § Cyklande skall färdas efter varandra. När det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken får de dock färdas i bredd.

Det är ju knappast upp till cyklisten att avgöra om han/hon/de utgör olägenhet eller inte. Och bestämmelsen tar ingen hänsyn till huruvida det i vissa lägen skulle vara säkrare att cykla tvåpar. Den säger bara att du inte får cykla i bredd om det stör. På vilket sätt menar du då att  tvåpar då inte strider mot lagen?

 

Nej eftersom tvåpar då underlättar omkörning på smala vägar så håller jag med skogsvakt att det är ganska tydligt där att det är tillåtet. Är vägen väldigt bred med fin vägren så att man kan köra om ett led med god marginal utan att gå över i mötande fil är det dock vettigare med ett led.

Link to comment
Share on other sites

Fråga till polisen som gjorts av Vallentuna CK ang om dom kan fortsätta bedriva cykelträning i tvåparsklunga efter dom stoppades av en polis som INTE hade koll på lagtexten. Här kommer svaret :

 

Hej!

Du har redan citerat Trafikförordningen och det är den som gäller. Har aldrig varit något problem förut om man inte missbrukar eller feltolkar paragrafen. Inget har ändrats och ni kan med sunt trafikbeteende som du beskriver, och som uttryckligt är nedskrivet i förordningen fortsätta att cykla som ni gjort förut. Om det var så att ni missat något i trafiksäkerhet vid just det tillfälle som polisen stoppade er, så kan det hänföras till just det tillfället. Annars så gäller grundregeln.

 

 

Vänligen

 

Samuel / trafikpolis

 

Trafikpolisenheten

Link to comment
Share on other sites

Snacka om en ickefråga och ett problem som inte finns. Låt cyklisterna köra i klunga. Jag har hft körkort i 20 år och har aldrig någonsin blivit hindrad av en klunga cyklister. Däremot ser jag ofta cyklister som kör mot rött, cyklar på trottoarer osv. Vad anbeträffar rullskidåkare tycker jag trafikmiljön är god. Det är nog vi som är en stor fara för gående osv då vi i regel inte har broms eller ringklocka.
Link to comment
Share on other sites

Jag brukar säga "tut, tut" när jag skall köra förbi barn gående eller på cykel och ibland även före möte. Skrapa med stavarna är som sagt också bra speciellt före farliga passage tex har jag att passera en tunnel där det är en sväng före, gäller att trycka stavarna mot asfalten så det låter ordentligt.

Link to comment
Share on other sites

Ett problem i mina trakter, som gör att jag ibland åker på vägen istället för cykelbanan, är att vägunderhållarna prioriterar vägarna för bilar. Här i sydöstra delarna av Värmland har vi gott om cykelvägar, men vi har också gott om hål, dåliga lagningar och grus/sten på desamma. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Som rullskidåkare har jag mer problem med cyklister på cykelbanor, där de kör tvåpar. Majoriteten är tjejer och de flyttar inte på sig vid möte även om man skejtar, värst är det på em när gymnasieeleverna är på väg hem. Två i bredd och en del med blicken ner i mobiltelefonen ökar risken att bli påkörd. Jag brukar gå ihop med fötterna strax före ett möte av både enkel som dubbelcyklister.

Är det fler som upplevt de här irritationsmomenten ?

Känns mycket bekant. Det är oftast mobilerna som drar all uppmärksamhet. De allra flesta bilisterna sköter sig bra.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...