Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stenslipare


nybörjare123

Recommended Posts

Berätta först var du bor så kanske någon lokal skidforumit kan hjälpa dig, i Småland så gäller Pölderresa och stenslip (tycker jag). Tips är att åka dit vid Vasaloppsmässan, brukar vara slutet av November lite rabatt och väldigt roligt. Stockholm har mer att erbjuda, Göteborgarna får tipsa där.

 

Jag tror att det är värt att åka till någon med bra stenslip, Pölder fick fart på mina skidor i vintras och de är nu blanka och fina och inget vitt belag bakom hälen numera. Men jag stenslipade i Februari efter träningssäsongen... gick bra direkt :).

Link to comment
Share on other sites

Bor i Borlänge. Okej bra att du är nöjd själv har jag dålig erfarenhet av pölder. Köpte ett par skidor där ifrån i vintras som var riktigt kassa. Mina gamla repiga hypersonic var överlägsna i glid trots att dom nya (atomic) var nyslipade vid köp hos pölder. Men det var nog skidorna det var fel på och inte slipen
Link to comment
Share on other sites

Bor i Borlänge. Okej bra att du är nöjd själv har jag dålig erfarenhet av pölder. Köpte ett par skidor där ifrån i vintras som var riktigt kassa. Mina gamla repiga hypersonic var överlägsna i glid trots att dom nya (atomic) var nyslipade vid köp hos pölder. Men det var nog skidorna det var fel på och inte slipen

Att du fick ett par skidor, som inte funkade från Pölder kan bero på att de inte fått rätt uppgifter att plocka ut skidorna efter. Har du varit i kontakt med dem och förklarat vad det är som inte funkar ? Har man fel spann hjälper inte stenslipning oavsett var man slipar.

Link to comment
Share on other sites

Att du fick ett par skidor, som inte funkade från Pölder kan bero på att de inte fått rätt uppgifter att plocka ut skidorna efter. Har du varit i kontakt med dem och förklarat vad det är som inte funkar ? Har man fel spann hjälper inte stenslipning oavsett var man slipar.

Har varit i kontakt med dom men kunde inte byta för jag hade haft dom för länge ( köpte i oktober och kom på att dom var dåliga i januari) tror inte dom hade fått fel uppgifter heller. Beställde ett par klisterskidor höjden var 1,55 0,5 så det passar ju in på klisterskidor men glidzonerna är så pass långa att dom suger fast när det är blött, går även dåligt på minussidan. Tror dom har slarvat vid utplockningen och bara gått efter höjderna som dom har mätt ut på skidan och inte vilken typ av skida det är.

Link to comment
Share on other sites

Jo jag är nöjd med stenslipning, mindre nöjd med skidorna som aldrig har glidit helt konkurrenskraftigt. Men skidorna är hyfsade i de flesta fören och lätta att få fäste på och blev betydligt bättre efter stenslip. Glidzonernas tryckfördelning har nog stor betydelse och man får nog mest hoppas att det blir rätt... Det verkar inte vara så lätt att hitta den biten vid mätning, mest fästmöjligheten
Link to comment
Share on other sites

Har varit i kontakt med dom men kunde inte byta för jag hade haft dom för länge ( köpte i oktober och kom på att dom var dåliga i januari) tror inte dom hade fått fel uppgifter heller. Beställde ett par klisterskidor höjden var 1,55 0,5 så det passar ju in på klisterskidor men glidzonerna är så pass långa att dom suger fast när det är blött, går även dåligt på minussidan. Tror dom har slarvat vid utplockningen och bara gått efter höjderna som dom har mätt ut på skidan och inte vilken typ av skida det är.

Nja.... Det var väl det att förra året var det bara kallföre ordentligt några dagar i februari, typ söndag vecka 6 till tisdag vecka 7... Då skulle man ha långa glidzoner. Men även om du har långa glidzoner tror jag du kan rilla massor med både 2 och 1 mm rak skärande kombinerat med annan rill, och få bra glid.... Knappen.... Att skidorna inte blivit vita bakom hälen är, skulle jag gissa, beroende på att du inte åkt i ordentligt sträv snö vid kallföre med dem! Eller?

Link to comment
Share on other sites

Hej är ny här på forumet.

Som snövinter säger så fungerar dom säkert bra i kallföre men det är ju dåligt om du beställt klisterskidor. Men tråden handlar ju om stenslip och inte att du har fått dåligt utplockade skidor.

 

Teamsportia uppsala verkar bara ha en struktur som enligt dom ska gå bra i alla fören, låter lite konstigt tycker jag men är säkert en bra universalstruktur.

HWK har jag aldrig hört talas om men han som slipar verkar ha fina meriter

 

Behöver själv slipa om tävlingsskidorna och vet ej var men vill ha olika strukturer på dom, träningsskidorna stålsicklar jag

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...