Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Träna med skadad vadmuskel


Skålhamra

Recommended Posts

Lyckades med att skada ena axeln i början av sommaren vilket till sist resulterade i att jag var tvungen att vila helt från all träning i några veckor för att axeln skulle få en chans att återhämta sig. När axeln väl hade läkt så pass bra så att jag kunde börja löpträna så var jag dum någ att springa Midnattsloppet. Dagarna efter så blev ena vaden helt stel och detta återkommer nu hela tiden om jag försöker jogga, köra rullskidor eller skierg. Har börjat med att köra excentriska tåhävningar men börjar känna mig lite stressad av att jag ej kan träna nu när vinter börjar närma sig. Vad gör man?
Link to comment
Share on other sites

All rörelse är bra även om den inte ger någon konditionsträning. Om du kan gå utan att "trycka på" med det skadade benet är det bra, då blodgenomströmningen i benet påskyndar läkningen. Stakning utan frånskjut eller diagonal är bra överkroppsträning, om den skadade axeln är återställd. Vänta till du är 100 % återställd med löpningen och väldigt lugnt och försiktigt i början.

Link to comment
Share on other sites

Haft liknande problem under längre tid, stel och smärta ner mot hälsenan. Blev bra först när jag gjorde excentrisk tåhävningar + stretsching av vaden på gymmet med rejäla vikter (maskinen med belastning på axlarna). Tränade på med lättare löpning hela tiden och stakning med rullskidorna. 

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att tåhävningar riskerar att försämra skadan, om den sitter i vaden, då man drar ihop vadmuskeln vid tåhävningen. Stretching syftar till att dra ut muskeln och borde ha positiv inverkan på läkningen, fast vikter kan man skippa för att inte riskera att överstretcha muskeln.

När muskeln är helt läkt kan det vara bra att träna tåhävningar för att stärka vadmusklerna och därigenom förebygga framtida skador i dem.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...