Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Platta hjul


Volevodin

Recommended Posts

Rosa och förra versionen av elpex 40mm hjul är lite mer vingliga. Jag har alltid sagt att elpex 40mm hjul kräver mycket god balans och teknik för att diagonala. Big no no för nybörjare alla elpex 40 hjulskidor

Jag har Elpex 40 mm och jag tycker inte att de är så bra heller. De är ok att diagonala med (men det är jag iofs rätt bra på om jag får säga så), men däremot är de riktigt jobbiga att svänga med. Stadskörning eller teknikövningar passar inte alls bra med denna skida. Balansen blir inte bättre av att den är så bred. Jag blir bara störd av att den är så enkelspårig. 

Link to comment
Share on other sites

Jag har Elpex 40 mm och jag tycker inte att de är så bra heller. De är ok att diagonala med (men det är jag iofs rätt bra på om jag får säga så), men däremot är de riktigt jobbiga att svänga med. Stadskörning eller teknikövningar passar inte alls bra med denna skida. Balansen blir inte bättre av att den är så bred. Jag blir bara störd av att den är så enkelspårig. 

Bred?

Link to comment
Share on other sites

Jag har Elpex 40 mm och jag tycker inte att de är så bra heller. De är ok att diagonala med (men det är jag iofs rätt bra på om jag får säga så), men däremot är de riktigt jobbiga att svänga med. Stadskörning eller teknikövningar passar inte alls bra med denna skida. Balansen blir inte bättre av att den är så bred. Jag blir bara störd av att den är så enkelspårig. 

Är de platta hjulen du har ?

 

Men de med rund form (lite högre i mitten) så håller jag inte med om att de är svåra att svänga med, tvärtom är de lättare att ta kurvorna med i och med att man kantställer skidorna lite. Jag ställer därför en följdfråga, om det är någon skillnad med de platta hjulen att ta kurvorna ?

Link to comment
Share on other sites

Jag kan nog titulera mig glad nybörjare då jag bara kört sedan april, köpte ett par Alpina SCR

i April. Skidan visade efter testat längre distanser vara rena skiten, vibrerade på tok förmycket.

Så illa att hälarna gjorde ondare än hälsporre, då hade jag endå sula i + gelkudde. Dock fungerar fin asfalt bra

eller om man aktivt går upp på tå hela tiden i stakningen.

 

Fick testa lite olika Elpex skidor här för några veckor sedan bla vasamodellen 50mm samt Team 610 40mm och Värstingen

Evo. Den sistnämnda var mest vibrationsfri på dålig asfalt. Körde vasan i 20 km, jag inbillade mig att den drog lite åt höger i utförslöporna, om inte jag hade något konstigt hjärnsläpp för mig? Däremot blev jag kär i team 610 pga den är så smidig. Själv stakar jag till 100%, men blir ofta mosig i låren pga snabba förflyttningar i sida. Där jag kör så är det ibland stadsmiljö, eller är man ute på längre sträckor där det blåst ner ekollon, eller lera som lossnat från traktordäck samt annan bråte. Så det blir mycket förflyttningar. Team-skidan upplever jag som klart smidigare där.

 

Jag köpte Team610 förra veckan med 3 or fram och 3or bak, körde 29 km för några dagar sedan, och 39 idag.

Måste säga att jag är skitnöjd, tycker inte det är några problem och åka på den. Den beter sig lite mer som en riktig

skida, och kan bli lite nervös vid spårig asfalt. Men det vänjer man sig vid snabbt .. Skulle säga att Team 610 är lättare och ta

kurvor med pga att dom är så smidiga än mot mina Alpina SCR som har rundade 50 mm hjul och väger som tegelstenar ;). Skillnaden är att rundade hjul gärna vill driva på mer rakt fram, som att man ligger i ett spår. Dock undrar jag vad dom definierar som treor, men det kanske är en annan tråd. Är det treor bak och obromsat fram eller är det 3 fram och 3 bak?

Tycker jag förlorar nästan 30-40 sek/km mot mina tvåor. Det kändes ordentligt trögt med 5 m/s rak motvind i dom 2 sista milen. Eller är man för klen helt enkelt . . :P

Link to comment
Share on other sites

Lite förenklat så är det lättare att diagonala och staka med frånskjut på 3:or, då det är svårare att "hinna med" på 2:or.

 

Men det jag är ute efter är om det är stabilare med platta hjul och om de är svårare att ta kurvor med platta hjul. Det handlar om 40 mm eller 45 mm-hjul,( 50 mm kan vi lämna därhän) bland de etablerade märkena. Nu har jag ingen koll på vilka märken som har platta resp rundade hjul eller om de rundade är på utgående.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan nog titulera mig glad nybörjare då jag bara kört sedan april, köpte ett par Alpina SCR

i April. Skidan visade efter testat längre distanser vara rena skiten, vibrerade på tok förmycket.

Så illa att hälarna gjorde ondare än hälsporre, då hade jag endå sula i + gelkudde. Dock fungerar fin asfalt bra

eller om man aktivt går upp på tå hela tiden i stakningen.

 

Fick testa lite olika Elpex skidor här för några veckor sedan bla vasamodellen 50mm samt Team 610 40mm och Värstingen

Evo. Den sistnämnda var mest vibrationsfri på dålig asfalt. Körde vasan i 20 km, jag inbillade mig att den drog lite åt höger i utförslöporna, om inte jag hade något konstigt hjärnsläpp för mig? Däremot blev jag kär i team 610 pga den är så smidig. Själv stakar jag till 100%, men blir ofta mosig i låren pga snabba förflyttningar i sida. Där jag kör så är det ibland stadsmiljö, eller är man ute på längre sträckor där det blåst ner ekollon, eller lera som lossnat från traktordäck samt annan bråte. Så det blir mycket förflyttningar. Team-skidan upplever jag som klart smidigare där.

 

Jag köpte Team610 förra veckan med 3 or fram och 3or bak, körde 29 km för några dagar sedan, och 39 idag.

Måste säga att jag är skitnöjd, tycker inte det är några problem och åka på den. Den beter sig lite mer som en riktig

skida, och kan bli lite nervös vid spårig asfalt. Men det vänjer man sig vid snabbt .. Skulle säga att Team 610 är lättare och ta

kurvor med pga att dom är så smidiga än mot mina Alpina SCR som har rundade 50 mm hjul och väger som tegelstenar ;). Skillnaden är att rundade hjul gärna vill driva på mer rakt fram, som att man ligger i ett spår. Dock undrar jag vad dom definierar som treor, men det kanske är en annan tråd. Är det treor bak och obromsat fram eller är det 3 fram och 3 bak?

Tycker jag förlorar nästan 30-40 sek/km mot mina tvåor. Det kändes ordentligt trögt med 5 m/s rak motvind i dom 2 sista milen. Eller är man för klen helt enkelt . . :P

Räkna med 15% skillnad med 3:or jämfört med 2:or i hastighet. 2:or blir mer som superföre (kanske med lite medvind också om asfalten är ganska sliten). 3:or är mer som normalföre eller något sämre än normalföre. 4:or är ca 10% långsammare än 3:or i sin tur.

Link to comment
Share on other sites

Är de platta hjulen du har ?

 

Men de med rund form (lite högre i mitten) så håller jag inte med om att de är svåra att svänga med, tvärtom är de lättare att ta kurvorna med i och med att man kantställer skidorna lite. Jag ställer därför en följdfråga, om det är någon skillnad med de platta hjulen att ta kurvorna ?

Insåg nu att jag skrev fel. Har ju Elpex Wasa 610 (inte team) med 50 mm hjul alltså inte 40 mm. Stor skillnad där, och de är just rätt jobbiga att svänga med. Framför allt lönar det sig otroligt dåligt att försöka ta ett större skär. Bättre att ta små steg runt kurvor. 

 

Annars är jag helt klart nöjd med modellen och Elpex hjul slits långsamt. Elpex skidor går i regel stabilt, men de borde ta fram en ännu bättre modell för skejt som har lite bättre skidkänsla. Marwes skidor är t.ex. längre och går lite bättre.

Link to comment
Share on other sites

Insåg nu att jag skrev fel. Har ju Elpex Wasa 610 (inte team) med 50 mm hjul alltså inte 40 mm. Stor skillnad där, och de är just rätt jobbiga att svänga med. Framför allt lönar det sig otroligt dåligt att försöka ta ett större skär. Bättre att ta små steg runt kurvor. 

 

Annars är jag helt klart nöjd med modellen och Elpex hjul slits långsamt. Elpex skidor går i regel stabilt, men de borde ta fram en ännu bättre modell för skejt som har lite bättre skidkänsla. Marwes skidor är t.ex. längre och går lite bättre.

Elpex ena skatemodell är dock längre än Marwe och är väl kanske en av dom mest skidalikna på marknaden Deras evo skate alltså, den är ju 68 cm lång, Marwe är 62, medans Elpex F1 pro är 58. Dock har detta inget att göra med platta hjul men ändå :)

Link to comment
Share on other sites

Elpex ena skatemodell är dock längre än Marwe och är väl kanske en av dom mest skidalikna på marknaden Deras evo skate alltså, den är ju 68 cm lång, Marwe är 62, medans Elpex F1 pro är 58. Dock har detta inget att göra med platta hjul men ändå :)

Du som kan branschen kan kanske förklara, hur stor skillnad det är på de gamla och nya Elpexhjulen, är det någon skillnad i stabilitet och svängförmåga ?

Link to comment
Share on other sites

Insåg nu att jag skrev fel. Har ju Elpex Wasa 610 (inte team) med 50 mm hjul alltså inte 40 mm. Stor skillnad där, och de är just rätt jobbiga att svänga med. Framför allt lönar det sig otroligt dåligt att försöka ta ett större skär. Bättre att ta små steg runt kurvor. 

 

Annars är jag helt klart nöjd med modellen och Elpex hjul slits långsamt. Elpex skidor går i regel stabilt, men de borde ta fram en ännu bättre modell för skejt som har lite bättre skidkänsla. Marwes skidor är t.ex. längre och går lite bättre.

 

Ang Elpex Wasa; Han som var före mig i tävlingen i Vetlanda körde på Elpex Wasa och rullade minst lika bra som mina rosa. Men jag la märke till något med hans hjul och det verkade som han svarvat av dem, så rullytan var ung 40 mm. Jag vet dock inte om kanterna slitits så eller om han svarvat själv, dock verkade det för likformigt för att ha skett genom slitning. Är det något som förekommer att man svarvar hjulen eller var det en specialgrej för honom ?

Med sådana hjul borde det vara lättare att ta kurvor än med orginalhjulen.

Link to comment
Share on other sites

Du som kan branschen kan kanske förklara, hur stor skillnad det är på de gamla och nya Elpexhjulen, är det någon skillnad i stabilitet och svängförmåga ?

Smaken är ju olika, vissa tycker en sak och andra en annan.

Men jag skulle säga att dom nya platta hjulen är mycket stabilare än dom äldre, dom platta 40 mm hjulen är också stabilare än 50 mm hjul som t.ex. Wasa 610 har. Detta är enkelt efter som ett platt 40 mm hjul så står du helt enkelt på 40 mm bredd av gummit, medans på ett runt 50 mm hjul står du på mindre yta än 40 mm pågrund av den runda formen.

Därför tycker jag en skida med dom platta 40 mm hjul ,tex, Team 610 är en otroligt mycket bättre skida än t.ex. Wasa 610. Den första är helt enkelt stabilare och är framför allt lättare. Mycket vikt sitter i hjulen.

 

Så det är nog inget snack om att dom nya plattare hjulen är mycket stabilare och mycket mer riktningsstabila än dom äldre hjulen.

Men sen kommer vi in på detta att svänga också, där går åsikter isär mycket tycker jag när man pratar med åkare.

Dom gamla hjulen vad ju inte lika stabila eller lika riktningsstabila och gick då väldigt lätt att svänga med genom att man bara lutar skidan lite i en kurva, och då svänger man. Med dom platta hjulen händer ingenting med när dom är nya och man lutar skidan, man åker fortfarande rakt fram, dom är ju riktiningsstabila och alltså lätta att diagonala med. För att svänga med dom platta hjulen måste man helt enkelt lyfta skidan, kliva runt. Alltså exakt på samma sätt som du gör med en längdskida. Och detta tycket jag är jättebra, för då gör man ju lika på snö som på asfalt.

Men det är just detta sätt att svänga  som flera vana åkare inte tycker om, medan många nya åkare älskar det. Personligen har jag svårt att förstå vad folk klagar på när det gäller dessa hjul, jag tycker dom är klart bättre än dom gamla.

 

Men smaken är ju olika. Saken är i alla fall den att trenden är platta hjul på flera fabrikat nu pågrund av stabiliteten. Swenor har platta hjul till Carbonfibre (swenors bästa skida) och Fibreglass. Elpex har platta hjul till Team 610 och Evo X/V när det gäller gummihjul. Dom rosa hjulen har den gamla runda formen.

Link to comment
Share on other sites

Ang Elpex Wasa; Han som var före mig i tävlingen i Vetlanda körde på Elpex Wasa och rullade minst lika bra som mina rosa. Men jag la märke till något med hans hjul och det verkade som han svarvat av dem, så rullytan var ung 40 mm. Jag vet dock inte om kanterna slitits så eller om han svarvat själv, dock verkade det för likformigt för att ha skett genom slitning. Är det något som förekommer att man svarvar hjulen eller var det en specialgrej för honom ?

Med sådana hjul borde det vara lättare att ta kurvor än med orginalhjulen.

Bakhjulen på mina Wasa blir konkava i kanterna med slitaget och uppvisar ungerfär de egenskaper du beskriver. Jag vet inte hur jag står på skidorna för att det ska bli så. Andra får mer avrundat slitage.

Link to comment
Share on other sites

Smaken är ju olika, vissa tycker en sak och andra en annan.

Men jag skulle säga att dom nya platta hjulen är mycket stabilare än dom äldre, dom platta 40 mm hjulen är också stabilare än 50 mm hjul som t.ex. Wasa 610 har. Detta är enkelt efter som ett platt 40 mm hjul så står du helt enkelt på 40 mm bredd av gummit, medans på ett runt 50 mm hjul står du på mindre yta än 40 mm pågrund av den runda formen.

Därför tycker jag en skida med dom platta 40 mm hjul ,tex, Team 610 är en otroligt mycket bättre skida än t.ex. Wasa 610. Den första är helt enkelt stabilare och är framför allt lättare. Mycket vikt sitter i hjulen.

 

Så det är nog inget snack om att dom nya plattare hjulen är mycket stabilare och mycket mer riktningsstabila än dom äldre hjulen.

Men sen kommer vi in på detta att svänga också, där går åsikter isär mycket tycker jag när man pratar med åkare.

Dom gamla hjulen vad ju inte lika stabila eller lika riktningsstabila och gick då väldigt lätt att svänga med genom att man bara lutar skidan lite i en kurva, och då svänger man. Med dom platta hjulen händer ingenting med när dom är nya och man lutar skidan, man åker fortfarande rakt fram, dom är ju riktiningsstabila och alltså lätta att diagonala med. För att svänga med dom platta hjulen måste man helt enkelt lyfta skidan, kliva runt. Alltså exakt på samma sätt som du gör med en längdskida. Och detta tycket jag är jättebra, för då gör man ju lika på snö som på asfalt.

Men det är just detta sätt att svänga  som flera vana åkare inte tycker om, medan många nya åkare älskar det. Personligen har jag svårt att förstå vad folk klagar på när det gäller dessa hjul, jag tycker dom är klart bättre än dom gamla.

 

Men smaken är ju olika. Saken är i alla fall den att trenden är platta hjul på flera fabrikat nu pågrund av stabiliteten. Swenor har platta hjul till Carbonfibre (swenors bästa skida) och Fibreglass. Elpex har platta hjul till Team 610 och Evo X/V när det gäller gummihjul. Dom rosa hjulen har den gamla runda formen.

Tack för det uttömmande svaret, tror att det rätade ut en del frågetecken för många. :)

Link to comment
Share on other sites

Bakhjulen på mina Wasa blir konkava i kanterna med slitaget och uppvisar ungerfär de egenskaper du beskriver. Jag vet inte hur jag står på skidorna för att det ska bli så. Andra får mer avrundat slitage.

 

jag har samma på mina Wasa... de blir smalare och smalare bak medans framhjulet slits mera jämt. Tror inte man behöver svarva speciellt. Det räcker med att åka dryga 200 mil

Link to comment
Share on other sites

Synd att jag inte läste den här tråden innan jag beställde rullskidor. Mina elpex wasa tvåor är inte lätta att diagonala med, jag stakar i princip hela tiden oavsett backe  :)

Man måste vara rätt tränad för att kunna åka med 3:or på låg puls så tvåor är inte så fel egentligen. Men 3:or är mycket mer skidlikt och det behöver inte vara så branta backar för att diagonalåkning ska löna sig.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ja det kanske är dags för ett upprop mot platta hjul!? Jag tror att det finns en del missnöjda åkare. Det har varit ett diskussionsämne på en del rullskidturer i sommar. I en annan tråd var det någon som trodde att det berodde på balansen på åkaren men även om jag själv inte är något vidare så åker jag ibland med riktigt bra åkare som även de har problem med att skidorna drar.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Ja det kanske är dags för ett upprop mot platta hjul!? Jag tror att det finns en del missnöjda åkare. Det har varit ett diskussionsämne på en del rullskidturer i sommar. I en annan tråd var det någon som trodde att det berodde på balansen på åkaren men även om jag själv inte är något vidare så åker jag ibland med riktigt bra åkare som även de har problem med att skidorna drar.

Nu har jag åkt på mina platta några gånger och jag gillar dom mer och mer. Något mer känsliga vid spårig asfalt dock och det är inte så gôtt utför. Annars står man stabilt och dom är riktigt bra vid diagonal/frånskjut. Viktigt är att man inte ska sätta 2 nya platta hjul och 2 gamla rundare på skidorna. Både polaren och jag har testat och det drar rejält snett!

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag åkt på mina platta några gånger och jag gillar dom mer och mer. Något mer känsliga vid spårig asfalt dock och det är inte så gôtt utför. Annars står man stabilt och dom är riktigt bra vid diagonal/frånskjut. Viktigt är att man inte ska sätta 2 nya platta hjul och 2 gamla rundare på skidorna. Både polaren och jag har testat och det drar rejält snett!

Har bytt till platta även fram och nu är det otrevligt utför i vissa backar. Köpte ett par Team-3or på Outnorths utförsäljning men har de på Fibreglass så fick sätta distanser. Förut var det ett par gamla 2or fram och platta 3or bak vilket fungerade bra efter ett tag. Men blir även de nya lite inslitna så ska det väl gå bra även utför. Och då blir de väl lika vingliga som vanliga hjul. Bättre lite vingel på platten och uppför än att hamna i diket i botten på backen! :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...