Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stavar Salomon S-lab, bra eller an..?


FredrikE

Recommended Posts

Jag var också inne på att köpa den innan jag hittade CT1 på XXL i Norge för 900kr.

En nackdel är att trugsystemet inte verkar leva vidare och att det inte fanns rullholkar vilket jag tycker är en stor fördel med TBS. Kanonpris dock som är svårt att motstå.

Hur gjorde du när du beställde från XXL i Norge, verkar som att man behöver en adress i Norge för att kunna köpa?

Väldigt bra priser på stavar där borta i väst, men svårt när man inte kan få de till Sverige?...

Link to comment
Share on other sites

Hur gjorde du när du beställde från XXL i Norge, verkar som att man behöver en adress i Norge för att kunna köpa?

Väldigt bra priser på stavar där borta i väst, men svårt när man inte kan få de till Sverige?...

Var i Oslo i mitten av aug så jag beställde till butik i förväg, men det gick inte med svensk adress så jag fick låna en adress av en kompis i Oslo. Det gick bra men utan norskt mobilnummer så fick jag ingen SMS-kvittens. Det löste sig med körkort och mailbekräftelse i butiken dock.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tack för bra svar. Ringde idag kundtjänst idag och frågade. Det går att ta bort gängan längst ner sedan är det bara att värma på valfri truga.

 

Däremot frågade jag lite om styvhet jämfört med den lite nyare S-lab staven som kostar 1495. 

 

Den staven jag har nu är Madshus vita värsting. Killen nere i verkstaden tyckte att S-labstaven för 999kr kunde jämföras med den. Den är styv men inte det styvaste på marknaden vilket jag själv vet eftersom jag jämfört med andra värstingar.

 

Han tyckte det var klar skillnad på den nyare S-labstaven för 1495kr så bytte till den istället. Blir intressant att jämföra med mina Madshus när de kommer.

Link to comment
Share on other sites

Vill ändra mitt förra inlägg lite där jag var väldigt negativ till Salomon- S-lab. Jag köpte ju den lite nyare varianten av staven från Skistart för 1495kr.

 

Jag hårdtestade den idag och jämförde den mot min Madshus Nano Carbon Race 100uhm (den vita äldre varianten).

 

Jag hade en stav i vardera hand och körde uppförsstakning. S-laben vek sig klart mindre än Madshusen och är alltså klart styvare.

 

När jag första gången klämde på dom och försökte lägga tryck enbart ståendes var det svårare att märka skillnad men ute på fältet märkte man faktiskt skillnad.

 

Däremot är Madshusen faktiskt lättare men det var inget man märkte av vid åkning.

Link to comment
Share on other sites

Vill ändra mitt förra inlägg lite där jag var väldigt negativ till Salomon- S-lab. Jag köpte ju den lite nyare varianten av staven från Skistart för 1495kr.

 

Jag hårdtestade den idag och jämförde den mot min Madshus Nano Carbon Race 100uhm (den vita äldre varianten).

 

Jag hade en stav i vardera hand och körde uppförsstakning. S-laben vek sig klart mindre än Madshusen och är alltså klart styvare.

 

När jag första gången klämde på dom och försökte lägga tryck enbart ståendes var det svårare att märka skillnad men ute på fältet märkte man faktiskt skillnad.

 

Däremot är Madshusen faktiskt lättare men det var inget man märkte av vid åkning.

 

Låter bra! Får se hur den äldre S-Lab funkar nu då men jag har tyvärr ingen värstingstav att jämföra med. 

Så mycket spekulationer och dyrt hemmatestande som kunde undvikas om leverantörerna publicerade vikt och styvhet på alla stavar:)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...