Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Federico Pellegrinos framfart


axehog

Recommended Posts

Jag har inte sett någon tråd om hans framgångar som varit (för mig) intressanta att följa. Han dominerar ju totalt i fristilssprint framför allt när det stämmer för honom. Jag försöker studera hans teknik noga och det verkar vara där som framgångsfaktorn sitter i kombination med att han har hög intelligens (tar smarta beslut under tävling) som skidåkare (ungefär som Northug). 

 

 

 

 

Vad tycker ni?

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår vad du menar men "hög intelligens" tror jag inte är rätt ordval. Han är en duktig taktiker och är numer rutinerad. Det har inget med hans IQ att göra

Jag tycker intelligens var ett bra ordval i detta fall, och viktigt när det kommer till sprint.

Ordet "åkintelligens" kanske gör att du inte blandar ihop det med IQ?

 

Samtidigt tycker jag att dom riktigt snabba har en väldig fördel i det taktiska, dom kan placera sig lite var dom vill, blixtsnabbt rycka till täten eller avvakta, när det passar, utan att ödsla för mycket energi. Tänker då t ex på Pellegrino, Northug, Jönsson när han var som bäst. Med den fördelen kan dom realisera sin taktik mer effektivt än sina konkurrenter, vilket möjligen kan uppfattas som "intelligens". Men i verkligheten kanske dom bara har högre andel typ IIB-fibrer:)

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker intelligens var ett bra ordval i detta fall, och viktigt när det kommer till sprint.

Ordet "åkintelligens" kanske gör att du inte blandar ihop det med IQ?

 

Samtidigt tycker jag att dom riktigt snabba har en väldig fördel i det taktiska, dom kan placera sig lite var dom vill, blixtsnabbt rycka till täten eller avvakta, när det passar, utan att ödsla för mycket energi. Tänker då t ex på Pellegrino, Northug, Jönsson när han var som bäst. Med den fördelen kan dom realisera sin taktik mer effektivt än sina konkurrenter, vilket möjligen kan uppfattas som "intelligens". Men i verkligheten kanske dom bara har högre andel typ IIB-fibrer:)

Ligger nog en hel del i det. Men det finns åkare som rätt ofta använder krafterna fel och t.ex. kör fort fram och måste sedan stanna upp för att de läst av fältet fel. Tänker inte nämna några namn.'

 

Åkintelligens eller "intelligens som skidåkare" sak samma.

Link to comment
Share on other sites

Intelligens er et ok begrep synes jeg, men det beror jo også på at de har de fysiske ferdighetene til å backe opp den kloke taktikken. Et element er å disponere sin kapasitet gjennom løpet, et annet er å plassere seg klokt slik at man tar minst mulig risk for krasj og fall, men har best mulig posisjon gjennom svinger o.l. Her kan Pellegrino godt sammenlignes med Northug, men en annen løper som bør nevnes i samme sammenheng er Stina Nilsson.

Link to comment
Share on other sites

Hela diskussionen om "åkintelligens" är ju egentligen lite off topic, för i grunden är det ju Pellegrinos fysiska färdigheter som är förutsättningen för att han ska kunna åka så "intelligent".

 

Men med det sagt så tycker jag att "åkintelligens" är väldigt intressant att diskutera, för trots att Northug under så många år visat hur mycket man kan vinna på att åka smart (och lite lurigt) så tycks detta gå över huvudet på väldigt många andra åkare. Utan att nu nämna några namn. ;)

Jag kan också med viss oro påpeka att Pellegrino ser ut att vara lite lättare än många av sina närmaste konkurrenter.
Som bekant har de senare årens banförändringar gynnat lätta åkare, vilket inte är en bra utveckling för en redan bitvis osund sport.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det är svårt att inte bli lite misstänksam över Pellegrino. Det har sett lite för lätt ut, som att han tar något som förbättrar syreupptaget. Inga bevis eller andra indikationer på att det verkligen är så. Men allt fuskande och trixande gör en ju fundersam.

Link to comment
Share on other sites

Det är svårt att inte bli lite misstänksam över Pellegrino. Det har sett lite för lätt ut, som att han tar något som förbättrar syreupptaget. Inga bevis eller andra indikationer på att det verkligen är så. Men allt fuskande och trixande gör en ju fundersam.

 

Det er jeg helt uenig i, selv om det er lett å bli desillusjonert i disse dager. Han har konkurrert siden 2009 og har gått den lange veien. Og han har fremdeles en del urealisert potensial.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...