Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Köpa skidor från XXL?


i92_lus

Recommended Posts

Hej!

 

Är det någon som har erfarenhet av att köpa skidor från XXLs webbutik?

 

Enligt deras hemsida mäter de alla racemodeller i Skiselector, och plockar ut och dem individuellt på samma sätt som t.ex. Skistart.com. 

 

Har ni som köpt av dem blivit nöjda eller missnöjda?

Link to comment
Share on other sites

Jag har ingen erfarenhet av XXL, men jag tycker inte man skall stirra sig blind på priset. Om man lägger några hundralappar till och beställer hos en av de stora längdbutikerna och ger dem bra underlag om sin åkkapacitet m m, så är chansen större att man får skidor som fungerar. Tänk på att du skall ha skidorna flera år framåt och då är det viktigt att du trivs med dem.

 

Väljer man en reaskida från tidigare år även hos de etablerade butikerna är det risk att få en mindre bra skida, då de bästa skidorna går som op. Men visst om man tillhör en ovanlig kategori avs längd o vikt kanske man kan hitta något bra även där.

Link to comment
Share on other sites

Det funkar säkert alldeles utmärkt. Jag har inte koll på deras weblager, men det skulle inte förvåna mig om dom har större lager av fjolårets modeller än tex både pölder och skistart. XXL säljer stora volymer. Själv hade jag inte köpt. Men det beror på att jag är kräsen och inte jagar reaskidor.
Link to comment
Share on other sites

Pratade nyss om min skidbeställning med en kunnig och erfaren person på XXLs centrallager. De trycker samtliga bättre skidmodeller i Skiselector, dels i förväg för att kunna kategorisera skidorna, dels utifrån köparens egen vikt och färdighet när de närmar sig ett par skidor som misstänks passa bra. Dessutom tar de telefonkontakt för att säkerställa önskemålen kontra skidan egenskaper efter provtryckning. Jag fick uppfattningen att skidplocket till mig tagit ganska lång tid, och att de alltså verkar anstränga sig mer än genomsnittligt för att hitta rätt skidor.

 

Hittills i köpprocessen har jag alltså bara gott att säga om XXL på webben.

Link to comment
Share on other sites

Köpte klassiska skidor i ett XXL varuhus för nått år sedan. Hade ingen koll på vad man skulle tänka på vid köp av längdskidor då, så förlitade mig helt på försäljaren. Har åkt och tävlat lite på med skidorna sen dess. Nu nyligen skickade jag skidorna till skistart.com för uppmätning i samband med nyköp av skidor och det visade sig då att skidorna enligt skiselectorn var HELT FEL. Skidorna var ett par fischer carbonlite som egentligen passade en junioråkare på 50kg, själv väger jag runt 70kg. Rekommenderar därför inte att göra ett skidköp därifrån. Kan ju givetvis vara så att de är duktigare i webshopen.

Link to comment
Share on other sites

Köpte klassiska skidor i ett XXL varuhus för nått år sedan. Hade ingen koll på vad man skulle tänka på vid köp av längdskidor då, så förlitade mig helt på försäljaren. Har åkt och tävlat lite på med skidorna sen dess. Nu nyligen skickade jag skidorna till skistart.com för uppmätning i samband med nyköp av skidor och det visade sig då att skidorna enligt skiselectorn var HELT FEL. Skidorna var ett par fischer carbonlite som egentligen passade en junioråkare på 50kg, själv väger jag runt 70kg. Rekommenderar därför inte att göra ett skidköp därifrån. Kan ju givetvis vara så att de är duktigare i webshopen.

Du skrev inte om skidorna hade funkat bra för dig eller inte? Det är ju faktiskt viktigare än vad en maskin säger. 

Link to comment
Share on other sites

Köpte klassiska skidor i ett XXL varuhus för nått år sedan. Hade ingen koll på vad man skulle tänka på vid köp av längdskidor då, så förlitade mig helt på försäljaren. Har åkt och tävlat lite på med skidorna sen dess. Nu nyligen skickade jag skidorna till skistart.com för uppmätning i samband med nyköp av skidor och det visade sig då att skidorna enligt skiselectorn var HELT FEL. Skidorna var ett par fischer carbonlite som egentligen passade en junioråkare på 50kg, själv väger jag runt 70kg. Rekommenderar därför inte att göra ett skidköp därifrån. Kan ju givetvis vara så att de är duktigare i webshopen.

Är det inte även så att skidor tappar i spannet över tid? Sen påverkar ju även tekniken.

Så en skida som passar för en nybörjare på 70kg, passar också för en mer erfaren åkare på 50kg nått åt senare.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...