Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Dags att ska kontrakt hos Salomon

Jizerska Padesatka vinterns bsta event i Visma Ski Classics

Tomas Bredberg vinnare av Stora Skidsprspriset 2020

Stomprogram rullskidor 2020

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Stavlängd 0,83 x kroppslängd på FIS-lopp (beslutat 2016-09-30)

• Vänligen logga in för att kunna svara
337 svar till detta ämne

OlaM

OlaM

Medlem

• Members
  • Pip
  • 437 inlägg

Et nytt forslag er meldt, max lengde på stavene = 85% av kroppslengde. https://www.nrk.no/s...aver-1.13151293

Jeg mener det i likhet med stakeforbudssoner er noe som framskynder den klassiske stilartens død, heller en bevarer den. Det hadde vært bedre om de innførte regler for arrangørene og for planleggingen. Eksempel, ingen klassiske renn kan arrangeres på baner uten en viss mengde stigning. Så får stakerne heller prøve seg og så blir den en interessant taktisk fight om den ene eller den andre taktikken lønner seg.

Norsk turist og sofagris

Lejonet

Lejonet

Medlem

• Members
  • Pip
  • 431 inlägg

Et nytt forslag er meldt, max lengde på stavene = 85% av kroppslengde. https://www.nrk.no/s...aver-1.13151293

Jeg mener det i likhet med stakeforbudssoner er noe som framskynder den klassiske stilartens død, heller en bevarer den. Det hadde vært bedre om de innførte regler for arrangørene og for planleggingen. Eksempel, ingen klassiske renn kan arrangeres på baner uten en viss mengde stigning. Så får stakerne heller prøve seg og så blir den en interessant taktisk fight om den ene eller den andre taktikken lønner seg.

Det var ju synd när man själv åker klassiskt med 0.86% av kroppslängd.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 743 inlägg

Det finns väl redan en begränsning av stavlängden, som infördes efter att Gunde haft förevisning med en jättelång stav och utklädd till Gustav Vasa, men kommer inte exakt ihåg den. Men vi har tidigare varit inne på idén att justera utrustningen, så att åkning med fästvalla inte minskar glidet, (J-O Jonsson), så idén är intressant nu när trenden bland eliten är ökad stavlängd. Fast om enbart en stavbegränsning hindrar utvecklingen mot mer stakning är väl tveksamt, i så fall som en del i ett större paket.

# 109  "Om det inte fanns preparerade spår mellan Sälen och Mora osv" Det var kanske inte så bra exempel, då det under de senaste åren är precis det som det INTE har funnits fö huvuddelen av startfältet. Att skejta i en potatisåker är heller inget att stå efter, så i det läget blir det väl mest stakning.

OlaM

OlaM

Medlem

• Members
  • Pip
  • 437 inlägg
Det norske landslaget er visst allerede på plass i sentrifugen til luftkrigsskolen for å krympe seg før stavmålingen.

Norsk turist og sofagris

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 164 inlägg

Det norske landslaget er visst allerede på plass i sentrifugen til luftkrigsskolen for å krympe seg før stavmålingen.

:D Borde det inte vara tvärtom? Platåskor eller inlägg.

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

OlaM

OlaM

Medlem

• Members
  • Pip
  • 437 inlägg

Haha, ja, jeg tenkte meg ikke godt nok om. De henger fra anklene med Sundbys vektvest.

Norsk turist og sofagris

Frazzi

Frazzi

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 975 inlägg

FIS skriver nu att man har godkänt förslaget med max stavlängd 83% av kroppslängd (med pjäxor på).

Nu tvingas en del här kapa stavarna för att inte bli diskade på Vasaloppet?

EDIT: Men var det inte tal om 85%?

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 197 inlägg

FIS skriver nu att man har godkänt förslaget med max stavlängd 83% av kroppslängd (med pjäxor på).

Nu tvingas en del här kapa stavarna för att inte bli diskade på Vasaloppet?

Har du nån länk att dela med dig av? Hittade inget på min snabbgoogling.

Det låter lite för groteskt för att vara sant och låter som ett aprilskämt. Det finns ju inte ens ett enhetligt sätt att mäta stavlängd på...

Frazzi

Frazzi

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 975 inlägg

Har du nån länk att dela med dig av? Hittade inget på min snabbgoogling.

Det låter lite för groteskt för att vara sant och låter som ett aprilskämt. Det finns ju inte ens ett enhetligt sätt att mäta stavlängd på...

https://twitter.com/...865521792909312

Man har specificerat hur man skall mäta. Från spetsen till "top of the strap" vilket jag antar är remmens infästning..

Folkesson

Folkesson

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 881 inlägg

Jaha, bakåtsträvarna vann... Nån som har mer info om du det påverkar oss på låg nivå? Även nationella långlopp? Rullskidor?

Respektera utvecklingen, skippa fästet!

Frazzi

Frazzi

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 975 inlägg

Jaha, bakåtsträvarna vann... Nån som har mer info om du det påverkar oss på låg nivå? Även nationella långlopp? Rullskidor?

Alla FIS lopp. NRK har skrivit ihop en artikel https://www.nrk.no/s...-her-1.13158581

Lejonet

Lejonet

Medlem

• Members
  • Pip
  • 431 inlägg

Alla FIS lopp. NRK har skrivit ihop en artikel https://www.nrk.no/s...-her-1.13158581

Jaha, då är det bara att lägga ned karriären då!

Lappen

Lappen

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 717 inlägg
Ser fram emot att bli mätt.;-)
Nog börjar det vara ett löjets skimmer över detta med klassisk skidåkning. Varierande bedömningar av tjuvskate och stavmätningar.....

Folkesson

Folkesson

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 881 inlägg

Plötsligt steg fristil i rang...

Respektera utvecklingen, skippa fästet!

Davidsson

Davidsson

Medlem

• Members
  • Pip
  • 206 inlägg

Löjligt. Är det morgonlängd eller kvällslängd som räknas? Måste man kapa stavarna när man blir äldre?

Lejonet

Lejonet

Medlem

• Members
  • Pip
  • 431 inlägg

Vi måste verkligen göra något åt FIS attack på världens snällaste skidåkare Ronnie Löf!

snabber

snabber

Medlem

• Members
  • Pip
  • 495 inlägg

Nu har jag  mätt mig med pjäxorna :)  2,5 cm längre. Det var utan strumpor och iläggssulor så snarare 3 cm.

Staven blir 4,5 cm kortare spets till reminfästning än gängse säljmått spets till spets.

Jag som kör med 0,87 enligt säljmått klarar mig precis under 0,83. Eller 150 cm på 172 pjäxlösa cm i faktiska termer

Tilllägg // Det här med pjäxmått blir f.ö. en orättvisa för längre åkare då ett absolut tillägg på kroppslängden (i form av pjäxor) för dem ger en mindre relativ ökning. En kortare och en lägre åkare som båda ligger på samma relativa stavlängd hamnar på olika sidor om 0,83 med pjäxorna tillagda på kroppslängden

Ex 1

190 cm åkare med 160 cm stavar spets till reminfästning = 0,842

190+3 cm 160 cm stavar spets till reminfästning = 0,834

Ex 2

172 cm åkare med 144,8 cm stavar spets till reminfästning = 0,842

172+3 cm 144,8 cm stavar spetsi till reminfästning = 0,827

Hem och tänk om, tänker jag.

nick

nick

Medlem

• Members
  • Pip
  • 369 inlägg

Vi måste verkligen göra något åt FIS attack på världens snällaste skidåkare Ronnie Löf!

Längdskidor börja framstå som en pajjassport.. astmamedicin utan att vara astmasjuk är ok med dispens men långa stavar får man inte ha..

säljer nog min vasastart och lägger ner skidtävlande om detta ska gälla. är 172 och haft 157.5cm i snart 10 år. nu 144cm blir svårt att lära om med, tror fan inte jag tar mig framåt med den längden nu..

Men Lööf har ju ett mer "helvete" kan man säga som ligger på kroppslängd.. Suger...

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 030 inlägg
Jag klarar mig i strumplästen tom men röstar emot detta. Det finns regler så att det räcker!

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 743 inlägg

Jag var i min ungdom 1.78 cm, men har med åren krympt till 1.77, vilket innebär att värdena blir 1.48 resp 1.47. Men jag skulle tro att jag klarar mig med mina 1.49 cm från spets till topp iaf om jag rätar upp mig till 1.78. Det där med pjäxor på verkar lite konstigt, då det kan skilja ca 1 cm mellan den tjockaste och tunnaste sulan, så det borde tas bort vid mätningen och enbart mäta på staven.

Men jag tror inte vi som ligger några cm över lagenlig längd behöver vara oroliga, då det praktiskt inte går att mäta en massa skidåkare utan om kontrollanterna ser någon som sticker ut från mängden kan de plocka honom.

Jag tror att detta beslut kommit till för att stoppa trenden mot längre stavar inom långloppen och förbereda för ev. ytterligare åtgärder för att bevara den klassiska stilen, denna åtgärd ensam kommer inte att stoppa staktrenden.

ps. jag klarade mig, då mina 1.49 cm är 1.46 där stavremmen går in.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar