Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Stavlängd 0,83 x kroppslängd på FIS-lopp (beslutat 2016-09-30)

• Vänligen logga in för att kunna svara
337 svar till detta ämne

Pask

Pask

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 423 inlägg

Jag skall vara med på en klassisk tävling på distriktsnivå till helgen (om den blir av) Det skall bli intressant att se om det är någon kontroll av stavlängden, speciellt med tanke på att banan är ganska lätt och en del kommer att staka.

Förresten hur har det varit med kontrollen av stavlängden på skidtävlingarna hittills tex var det någon kontroll i Stråkenloppet ?

På Götalandsmästerskapen i Tranemo var det obligatorisk stavmätning för H/D 19-20 och H/D 21. Oss gamlingar i H40 och uppåt brydde de sig inte om.

boffi

boffi

Medlem

• Members
  • Pip
  • 185 inlägg

Tydligen får staven va hela 5cm längre vid rullskidåkning... 

Ska köpa nya rullskidstavar. Gäller även 83% regeln för rullskidor?

Hittar ingen info om detta, vart har du läst om 5cm längre?

DomarnDan

DomarnDan

Medlem

• Members
  • Pip
  • 120 inlägg

Ska köpa nya rullskidstavar. Gäller även 83% regeln för rullskidor?

Hittar ingen info om detta, vart har du läst om 5cm längre?

Står i skidförbundets nya reglemente ang. stavlängd.

Dessa finns på hemsidan.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 242 inlägg

Riktigt rättvist är det inte, om det inte är någon kontroll. Ta tex en tävling på ett konstsnöspår med många åkare och litet utrymme att stiga av spåret vid omkörning. Om man väljer klister, så fungerar det bra i spåret, men vid sidan hugger det, men den som kör utan fästvalla slipper bromsningen vid sidan av spåret. Det är väl OK om de som åker blankt har stavlängd inom reglementet, men om någon tillåts åka tex med skejtstavarna, får denne en fördel i uppförsbackarna gentemot den som kör inom reglementet. Jag tycker det skall vara kontroller även på mindre tävlingar och även i veteranklasserna.

Finn

Finn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 430 inlägg
Masters World Cup införde stavregeln redan för årets tävlingar. Bland Finländarna finns många flerfaldiga vinnare som kört på blanka skidor sedan slutet av 80 talet. Deras karriär är nu slut för de klarar inte av att korta ner stavarna.

Synd för Pekka Virtakoivu som varit överlägsen i sin kategori både på VM, Birkebeiner mm.

Skidpojken

Skidpojken

Ny medlem

• Members
  • 5 inlägg
Om man inte har astma. Kan man då få dispens för lite längre stavar om man har ont i ryggen?

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 242 inlägg

Min frågeställning gällde inte om man gillar regeln eller inte, det har vi avhandlat tillräckligt, utan om det skall vara kontroll vid tävlingar. Jag tycker att har man en regel, så skall det vara standard att kontrollera den, tror att det är undantag för ungdomsklasserna enl regelboken. Alltså från 17 år och uppåt  kontroll av 0,83-regeln vid alla tävlingar.

Zyver

Zyver

Medlem

• Members
  • Pip
  • 62 inlägg

Om man inte har astma. Kan man då få dispens för lite längre stavar om man har ont i ryggen?

De får jag verkligen hoppas, känner 1 person ganska väl (sambos farbror) som har väldiga problem med ryggen och har haft så hela livet (släkt relaterat), han måste för att ens kunna åka skidor köra med längre stavar. Vi pratar om en gubbe (65 år) som har varit topp 200 på vasaloppet, vunnit SM för militärer och stakade hela Vasaloppet flera år innan de blev "populärt"
Varför ska inte han få åka kan man undra, nu är väll risken att han skulle bli kontrollerad obefintlig men han kör ju "olagligt" så att säga.

Ekis

Ekis

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 204 inlägg

Min frågeställning gällde inte om man gillar regeln eller inte, det har vi avhandlat tillräckligt, utan om det skall vara kontroll vid tävlingar. Jag tycker att har man en regel, så skall det vara standard att kontrollera den, tror att det är undantag för ungdomsklasserna enl regelboken. Alltså från 17 år och uppåt  kontroll av 0,83-regeln vid alla tävlingar.

Det har ju aldrig nånsin kontrollerats stavlängd förut vad jag vet så varför måste man göra det på alla lopp nu? Det finns massor av regler som inte kontrolleras, hur ofta kontrolleras det tex om du har bytt skidor under ett lopp?

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 242 inlägg

Det har ju aldrig nånsin kontrollerats stavlängd förut vad jag vet så varför måste man göra det på alla lopp nu? Det finns massor av regler som inte kontrolleras, hur ofta kontrolleras det tex om du har bytt skidor under ett lopp?

Däför att tidigare fanns ingen 0.83-regel och då fanns ingen anledning att kontrollera.

Lejonet

Lejonet

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 508 inlägg

Däför att tidigare fanns ingen 0.83-regel och då fanns ingen anledning att kontrollera.

Dock fanns det en regel om att staven inte får vara längre än kroppslängden, gäller fortfarande i skate.

Ekis

Ekis

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 204 inlägg

Dock fanns det en regel om att staven inte får vara längre än kroppslängden, gäller fortfarande i skate.

Precis, man har ändrat siffran från 100% till 83%. Det räcker väl att kontrollera om det finns misstankar om regelbrott.

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 226 inlägg

Jag försökte kontrollmäta lite igår... detverkar som om mina Atomic pjäxor bygger lite drygt 3 cm på höjden och mna Swix stavar är ca 4 cm kortare än angiven längd om jag mäte från "golv" till remmens nedre infästning.

Har jag mätt rätt?

Finns det någon länk till mätinstruktion?

Jag verkar klara regeln med ett par cm marginal om jag gjort rätt, missar med en halv cm om jag skulle mätt remmens övre infästning....

boffi

boffi

Medlem

• Members
  • Pip
  • 185 inlägg

Jag försökte kontrollmäta lite igår... detverkar som om mina Atomic pjäxor bygger lite drygt 3 cm på höjden och mna Swix stavar är ca 4 cm kortare än angiven längd om jag mäte från "golv" till remmens nedre infästning.
Har jag mätt rätt?

Finns det någon länk till mätinstruktion?

Jag verkar klara regeln med ett par cm marginal om jag gjort rätt, missar med en halv cm om jag skulle mätt remmens övre infästning....

Bild från Vasaloppets nyhetsbrev jan-17

stavregel.PNG

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 226 inlägg

OK, så bra :).

Min oro kom sig av att regeln säger "highest attachment of strap" och remmen sitter ju igen om handtaget från övre delen, på Swix stavar... vilket ger en skillnad på 3-4 cm.

Reglerna visar ingen bild som på vasaloppet hemsida (jag kan inte se din bild boffi) men den ser ju bra ut :).

Pask

Pask

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 423 inlägg

OK, så bra :).
Min oro kom sig av att regeln säger "highest attachment of strap" och remmen sitter ju igen om handtaget från övre delen, på Swix stavar... vilket ger en skillnad på 3-4 cm.

Reglerna visar ingen bild som på vasaloppet hemsida (jag kan inte se din bild boffi) men den ser ju bra ut :).

Man mäter där remmen som sitter runt handen försvinner in i handtaget. Om ändarna sticker ut längst upp speler ingen roll.

Vas

Vas

Medlem

• Members
  • Pip
  • 32 inlägg

Någon som såg tjejvasan? Tyckte under loppet att det såg ut som att flera hade lite för långa stavar. Vilka regler gäller på Tjejvasan?Bifogad fil  IMG_3947.JPG   128,61K   1 Antal nerladdningar

IMG_3947.JPG

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 180 inlägg

De stavarna på prispallen är sådana de får utbytt till efter målgång för att märket ska synas tydligt.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar