Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Stavlängd 0,83 x kroppslängd på FIS-lopp (beslutat 2016-09-30)

• Vänligen logga in för att kunna svara
337 svar till detta ämne

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 032 inlägg

Nu går ju rextrugorna bort som har en lång spets..., dax att leta på stora trugor med kort spets. Det är ju löjlig regel detta, Vasaloppet, Marcialonga  och Birken kommer ändå att vinnas utan fäste. Trist för dom som har ryggproblem och därför kör med långa stavar. Känner lite av samma vibbar som att tävla på träningsrullskidhjul, gäller att hitta längsta stav inom reglementet och vi motionärer kommer inte kunna bli kollade fullt ut. Det är ju bra att jag har en ganska lång hals...

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 032 inlägg

Norska landslaget har redan tagit fram upppumbara iläggsulor, som enkelt pumpas upp inför längdmätning och letar nu efter ungdomar med långa halsar för framtida stakåkare.

Folkesson

Folkesson

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 884 inlägg

Norska landslaget har redan tagit fram upppumbara iläggsulor, som enkelt pumpas upp inför längdmätning och letar nu efter ungdomar med långa halsar för framtida stakåkare.

:D haha.
Det här med att man vill va så nära snön som möjligt för den rätta känslan kan vi glömma, fram med platåpjäxor

-Retired

snövinter

snövinter

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 258 inlägg

Ha ha :D. Helt otroligt alltså. Detta kan ju aldrig bli verklighet detta förslaget... Har de märkt att Eliassen snart är förbi de bästa diagonalåkarna i kapacitet på kapacitetsbanor, eller vad är det frågan om?? Helt otroligt detta ju... Ja stackars stackars Ronnie Löf. Detta är ju höjden av otrolighet. Vem var det som länkade till "Hitler-videon"? Den börjar snart bli verklighet den videon...! Men detta förslaget kan ju aldrig aldrig bli verklighet...

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 242 inlägg

Förslaget från början var 0.85, men sen sänkte man till 0.83 och lade till det där med pjäxorna. Undrar om de tänkte att det kan bli svårt att mäta en åkare utomhus i strumplästen eller vad ? Vissa Salomonpjäxor blir väl eftertraktade nu.....

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 387 inlägg

FIS skriver nu att man har godkänt förslaget med max stavlängd 83% av kroppslängd (med pjäxor på).

Nu tvingas en del här kapa stavarna för att inte bli diskade på Vasaloppet?

EDIT: Men var det inte tal om 85%?

I elitklass antar jag för hur ska de kunna kontrollera 14.000 Vasaloppsåkare på ett effektivt sätt?

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 284 inlägg
Så oerhört korkat, kommer leda till en massa kreativa lösningar för att kringgå reglerna. Sedan lär det på sikt inte stoppa stakåkningen, däremot lär det ju stoppa åkare som kommit långt i träning inför säsongen. 0,83 är ju löjligt kort som maxgräns. Hoppas nån startar en utbrytartour och utmanar fis.

strom

strom

Medlem

• Members
  • Pip
  • 93 inlägg

Så oerhört korkat, kommer leda till en massa kreativa lösningar för att kringgå reglerna. Sedan lär det på sikt inte stoppa stakåkningen, däremot lär det ju stoppa åkare som kommit långt i träning inför säsongen. 0,83 är ju löjligt kort som maxgräns. Hoppas nån startar en utbrytartour och utmanar fis.

Det är ju en ganska normal stavlängd som dom många kör på , det motsvarar väl runt 0,85 cm av tillverkarens sätt att mäta/ märka stavar.

Dunderklumpen

Dunderklumpen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 586 inlägg

http://www.langd.se/...3108-86106.html

Känns som det dummaste jag hört på bra länge!!!

0,83 med skidorna på samt till där remmen fäster in!!! Hur ska detta mätas praktiskt på VL med 15000 skidåkare??? 

Men det jag vill veta är om det mäts till spetsen eller till platta trugan? Ska man slipa ner spetsar nu också????

SUCK! :(

(Kommentar från en FB-diskussion...

Så om man under ett lopp bryter staven och en ev. lånestav man får råkar vara lite för lång blir man istället diskad? Kul. "Vi har en 160-stav (som skulle passat perfekt men är någon cm över gränsen) och den här 140-staven.")

1496

1496

Medlem

• Members
  • Pip
  • 206 inlägg
Förstår att man vill behålla den klassiska åkningen och där håller jag med. Men att lägga in förbud på stavlängd är bara sjukt, dessutom väldigt hårda sådana!

Riv beslutet!
Tränar alldeles för lite..

Polar

Polar

Medlem

• Members
  • Pip
  • 273 inlägg
Håller med om att det är en onödig regel och kanske inte rätt väg att gå om man är ute efter att bevara diagonaltekniken.

Men så farligt är det väl inte?
Fick stavbrott på mina längre stavar för ett par veckor sen och tog fram de gamla som uppfyller kraven till de nya regeln.
Kändes helt ok att åka med, skulle nog påstå att jag inte kände det som ett hinder. Åtminstone märkte jag att på längre distanspass orkade jag komma över stavarna bättre när man började bli trött.
Vasaloppet skidar jag när jag kommer under 5h ;)

bjornfromstockholm

bjornfromstockholm

Medlem

• Members
  • Pip
  • 121 inlägg

detta driver ju en fantastisk utveckling av materialet inom sporten! trugar med så kort spets som möjligt, handtag med lägre infästning, remmar som fästar lägre och inte minst lägre bindningar på skidorna. 

I övrigt tycker jag att både dopingkontroll o klimatförändringarna är betydligt viktigare frågor att hantera om man vill bevara skidsporten överhuvudtaget! 

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 180 inlägg

Flyttade hit inläggen om stavlängd från stakförbudstråden. /Mod

snövinter

snövinter

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 258 inlägg
Det blir - om detta nu mot all förmodan skulle bli reell verklighet - spännande att se när de rusar ut i spåret o ska mäta bytta stavar (som gått sönder eller byts ändå) från spetsen upp till reminfästningen o försöka kränga av skidorna på samma åkare o mäta längd i snön där o sen står de med miniräknare o trycker 0,83! Inte minst i sprint!

Aluminiumstavar kommer det nog att bli va?

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 284 inlägg

Det är ju en ganska normal stavlängd som dom många kör på , det motsvarar väl runt 0,85 cm av tillverkarens sätt att mäta/ märka stavar.

Ja eftersom det är vanlig normallängd är det löjligt kort som maxgräns.

Dunderklumpen

Dunderklumpen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 586 inlägg

Som jag skrev på FB

Om man kan få astmadispens, så kanske Ronnie kan få stavdispens pga ryggbesvär? Det kanske blir den nya trenden hos skidåkare att söka läkarhjälp för. Tidigare astmaintyg, numera ryggintyg…

Dunderklumpen

Dunderklumpen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 586 inlägg

Kanske är länkat till tidigare här???

https://www.facebook...EWSFEED&fref=nf

;)

Dunderklumpen

Dunderklumpen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 586 inlägg

Om de har denna begränsning ett tag, sedan kanske justerar det lite uppåt. Snacka om att staffanstavens förlängningskit kommer bli "poppis". Undra om Gunnar kan komma med en variant till Triac också???

Frazzi

Frazzi

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 975 inlägg

Positivt att vi nu har får ett standardiserat sätt att mäta stavar på iaf. 

KjellJ

KjellJ

Medlem

• Members
  • Pip
  • 125 inlägg

Om de har denna begränsning ett tag, sedan kanske justerar det lite uppåt. Snacka om att staffanstavens förlängningskit kommer bli "poppis". Undra om Gunnar kan komma med en variant till Triac också???

Det har redan för Triac!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar