Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Stavlängd 0,83 x kroppslängd på FIS-lopp (beslutat 2016-09-30)

• Vänligen logga in för att kunna svara
337 svar till detta ämne

Skåningen

Skåningen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 273 inlägg
Tänk på att man mäter med pjäxor och upp till stavremmens infästning. Jag är 178 cm, lägger jag då till pjäxor, säg 1 cm så är jag få 179 cm, räknar jag då på 83% så blir det 148,5 cm. Men eftersom man nu skall mäta till remmen istället för till toppen så innebär det at jag kan ha t.ex en Swix stav som är 153,5 cm lång. Det skiljer nämligen 5 cm från topp till rem. Det innebär att jag kan ha en stav som är 86,2% av min kroppslängd räknat på gamla sättet. :)

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 032 inlägg

Om man nu skulle känna sig begränsad i stavlängd finns det ju många sätt, utveckla trugor med typ tänder direkt på trugan eller nått, tunna skidor där man står och bindningar som inte bygger någon höjd, operera in silicon på toppen av huvudet, var någon Japan som gjorde det får att kunna får köra sumo, fanns/finns minimilängd för att få bli professional sumobrottare. Längdskidskor som har hög häl, du står på tå när du stakar med på häl när du mäts. Känns inte helt genomtänkt av FIS....

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 180 inlägg

Dock får man väl inte använda egenutvecklat material som ej är i "massproduktion" på tävling utan det ska gå att köpa i butik. Även om det inte stämmer när de kör med nyaste Triac-modellen osv innan den har börjat säljas.

Så det krävs egentligen att någon tillverkare gör dessa tilltag i sådana fall. Eller så får du ha till salu ett begränsat lager av din modifikation. :)

vasajohan

vasajohan

Medlem

• Members
  • Pip
  • 258 inlägg

Appropå stavlängd, någon mer än jag som är sugen på att införa Skejtvasan igen?!

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 381 inlägg

Förslaget från början var 0.85, men sen sänkte man till 0.83 och lade till det där med pjäxorna. Undrar om de tänkte att det kan bli svårt att mäta en åkare utomhus i strumplästen eller vad ? Vissa Salomonpjäxor blir väl eftertraktade nu.....

Speciellt de flashigaste som man skruva på olika hälklackar på... ;)

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 227 inlägg

Egentligen är det inte så katastrofalt som många gör gällande, men det verkar som man tagit beslutet i panik. FIS borde fört fram förslaget och sen hämtat in synpunkter från olika länder och representanter för åkarna och utifrån det utformat den nya regeln.

HW

HW

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 765 inlägg
Det är som vanligt våldsamma överreaktioner när det blir tal om regeländringar. Kanske beror på att längdskidor varit ganska förskonade från den diskussionen jämfört med många lagidrotter? Faller inte regeln väl ut så lär den plockas bort.
För övrigt börjar jag undra hur många på forumet som åker skidor för att det är kul och hur många som åker för att prestera på vasaloppet?

slarti

slarti

Ny medlem

• Members
  • 1 inlägg

Det är som vanligt våldsamma överreaktioner när det blir tal om regeländringar. Kanske beror på att längdskidor varit ganska förskonade från den diskussionen jämfört med många lagidrotter? Faller inte regeln väl ut så lär den plockas bort.
För övrigt börjar jag undra hur många på forumet som åker skidor för att det är kul och hur många som åker för att prestera på vasaloppet?

Jag håller med om att problemet är ringa för flertalet, som oftast uppfyller <0,85.Det är ett problem för oss som i många år använt längre stavar. Boken "Längdåkning i klassisk stil -  dubbelstakning" kom ut 2009 och visar vilken riking man bör gå för att optimera stakning. Jag tog lärdom och ändrade längden för flera år sedan. Från 2016-09-30 har jag plötsligt gått från klassisk skidåkning till fri stil...

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 032 inlägg

Ska man inte tävla så behöver man ju inte bry sig över huvud taget om några regler. När jag tävlar vill jag göra mitt bästa inom regelverket och mina förutsättningar, tycker jag är kul. Förstår inte riktigt vad du menar med din sista mening HW.

OlaM

OlaM

Medlem

• Members
  • Pip
  • 437 inlägg

Den virkelige vinneren her er jo Swix. Ikke bare kan de fortsette å selge festesmurning, nå kan de selge tusenvis av nye staver også.

Norsk turist og sofagris

vasajohan

vasajohan

Medlem

• Members
  • Pip
  • 258 inlägg

Vädrar jag att detta är ännu ett teknologi race som startar nu? Norge har ju haft bättre valla på 90-talet. "Bättre astma" på 00-talet och nu på 2010-talet så får vi ett race där de bästa kan börja ha specialgjord utrustning för att uttnyttja 83% regeln till max. Norge som har mest resurser kommer tjäna på detta iallafall de första säsongerna.

Får vi se tour de ski etapper nu där en Svensk bryter stav och blir diskad för att ersättningsstaven var för lång, medan ngn Norsk åkare gör likadant och får en varning? Eller kommer vi få se norska åkare med ställbara stavspetsar och skor för att på något sätt kunna nyttja 83% regeln till max?

Skidsport blir likt formulett snart eller?

LFN

LFN

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 657 inlägg

Tycker det känns som mycket krångel för liten effekt. Jag kör på 155 stavar och är 183 cm lång. Blir till att köpa iläggssulor i pjäxorna nu  :rolleyes:

ÖSM13 - 7:08. ÖSM16 - 5:24. VL 17 - 6:08. ÖSM 20 - 5.16

Runeson

Runeson

Medlem

• Members
  • Pip
  • 70 inlägg

Min rygg har aldrig kännst så bra som när jag börja med längre stavar. Ska jag behöva sluta nu? Kan bli så...

För övrigt så är iden men att operera in silicon i huvut de bästa jag hört på länge :)

Skåningen

Skåningen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 273 inlägg

Tycker det känns som mycket krångel för liten effekt. Jag kör på 155 stavar och är 183 cm lång. Blir till att köpa iläggssulor i pjäxorna nu  :rolleyes:

Men du kommer även med nya reglerna kunna ha 155 cm så det är ju lugnt.

Hoppskate

Hoppskate

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 600 inlägg

Ännu en märklig och onödig regel att hålla reda på. 
Det enda som är bra med detta är att det troligen kommer att skynda på avskaffandet av den klassiska disciplinen i elitsammanhang.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 227 inlägg

Skulle tro att man tänker att de som enbart stakar får mindre fördel i uppförsbackarna med kortare stavar i och med att dragdelen blir kortare. Sen återstår att se om flera väljer fästvalla för att inte förlora uppför, vissa kommer att fortsätta att köra utan fästvalla på ren tjurighet. Den största anledningen till att enbart staka är att det är mindre energikrävande, huruvida maxlängd på stavarna kommer att påverka energiuttaget hoppas jag vi får svar på i vinter.

Detta kan vara steg I för att rädda den klassiska stilen, kan komma ytterligare regeländring framöver.

Jag tror att det går att konstruera ett mätinstrument, så att man på löpande band kan kontrollera stavlängden tex genom att man får ställa sig på en bottenplatta och sen mäts längden och på en display ser man då stavlängden och sen mäts stavarna mot det värde man fått. Det blir ett nytt moment för VL att ta hänsyn till, om mätningen skall ske i insläppet till fållorna.

Dunderklumpen

Dunderklumpen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 586 inlägg

Detta kan vara steg I för att rädda den klassiska stilen, kan komma ytterligare regeländring framöver.

Då hoppas jag nästa steg blir viktbälten för alla anorektiker. Johaug tycker jag helt klart ska ha ett...

Själv tycker jag detta är första steget för att helt ta död på klassisk skidåkning. Blir det fler regleländringar för att begränsa utvecklingen, börjar jag tycka att man kan köra fistil rakt över.

Själv hoppas jag långloppscupen drar sig ur FIS och struntar i denna nya idiotiska regel.

Dunderklumpen

Dunderklumpen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 586 inlägg

Det har redan för Triac!

aha - 60 kr extra ;) Har missat det...

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 381 inlägg

Den virkelige vinneren her er jo Swix. Ikke bare kan de fortsette å selge festesmurning, nå kan de selge tusenvis av nye staver også.

Inte bara stavar, toppluvor med inbyggd conehead :D

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 284 inlägg

Då hoppas jag nästa steg blir viktbälten för alla anorektiker. Johaug tycker jag helt klart ska ha ett...

Själv tycker jag detta är första steget för att helt ta död på klassisk skidåkning. Blir det fler regleländringar för att begränsa utvecklingen, börjar jag tycka att man kan köra fistil rakt över.

Själv hoppas jag långloppscupen drar sig ur FIS och struntar i denna nya idiotiska regel.

Håller med fullständigt! Stakningen har dominerande i långloppen i många år och ändå är Skiclassics mer populära bla publik och aktiva än nånsin så snacket om hur illa stakning är för populariteten stämmer inte. Låt isåfall reglerna gälla wc och låta långloppen köra på som innan. Om inte hoppas jag att Skiclassics kör sitt eget race och skiter i FIS.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar