Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Stavlängd 0,83 x kroppslängd på FIS-lopp (beslutat 2016-09-30)

• Vänligen logga in för att kunna svara
337 svar till detta ämne

LFN

LFN

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 662 inlägg

Men du kommer även med nya reglerna kunna ha 155 cm så det är ju lugnt.

Stakning är jag ok på, matte är uppenbarligen ett svagare område ;) 

ÖSM13 - 7:08. ÖSM16 - 5:24. VL 17 - 6:08. ÖSM 20 - 5.16

snövinter

snövinter

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 258 inlägg
Övre delen av staven: Vad sägs om ett "Sven Fischerhandtag" eller nåt liknande fast med reminfästningen nedanför greppet?

Nedre delen av staven: Måste spetsen sitta längst ner? I lössnö tex kanske man kan köra med truga utan spets längst ner

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Moderators
  • 1 799 inlägg
Saxat från en tidigare tråd:

Simning har fyra tekniker på tävlingsprogrammet så varför ska längdskidåkningen vara sämre ?

Dessa 4 skulle då vara:

1. Fristil
2. Klassisk
3. Klassisk klassisk
4. Klassisk fristil

Nr 1-2 samma reglementen som idag.
Nr 3: Stavlängd max upp till nyckelbenet. Obligatoriskt att ta minst x antal benfrånskjut per varv eller delsträcka av banan.
Nr 4: Enbensskejt. Dock inte sista 200m (som på OS 1984).

Jag tror särskilt att ”klassisk fristil” kommer att bli en hit. Kanske får vi se Pauli Siitonen och bröderna Hassis dra på sig helkroppskondomerna igen?

Tydligen har fis tagit detta på allvar (sorry.. var inte meningen..) men tagit bort nr 2 för att ersätta med 3.

Dunderklumpen

Dunderklumpen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 586 inlägg

Saxat från en tidigare tråd:

Tydligen har fis tagit detta på allvar (sorry.. var inte meningen..) men tagit bort nr 2 för att ersätta med 3.

Jag tänkte faktiskt på ditt inlägg tidigare igår, ditt "klassisk klassisk". 

Jag har inget mot Sven-Åke Lundbäck, men detta var 40 år sedan!!!  Varför var detta bättre? Man måste verkligen vara en gammal gubbe för att tycka det!!! Nu är jag urgammal, men det verkar som fis (och vissa på forumet ;) ) verkar vara ännu äldre...

Sven-%C3%85ke-Lundb%C3%A4ck-30-km-SM-197

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Moderators
  • 2 311 inlägg

Tänk på att man mäter med pjäxor och upp till stavremmens infästning. Jag är 178 cm, lägger jag då till pjäxor, säg 1 cm så är jag få 179 cm, räknar jag då på 83% så blir det 148,5 cm. Men eftersom man nu skall mäta till remmen istället för till toppen så innebär det at jag kan ha t.ex en Swix stav som är 153,5 cm lång. Det skiljer nämligen 5 cm från topp till rem. Det innebär att jag kan ha en stav som är 86,2% av min kroppslängd räknat på gamla sättet. :)

Har alltid räknat stavlängd från reminfästningen, gör inte alla det? Det är ju det enda riktiga eftersom handtagen kan skilja sig lite mellan olika märken. Har ca 153cm på 178cm längd ajabaja.

Frazzi

Frazzi

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 975 inlägg

Har alltid räknat stavlängd från reminfästningen, gör inte alla det? Det är ju det enda riktiga eftersom handtagen kan skilja sig lite mellan olika märken. Har ca 153cm på 178cm längd ajabaja.

Stavproducenterna gör det inte. Kan tyvärr bli lite småkaos det här i början med folk som tror att deras stavar är för långa trots att de inte är det.

Pask

Pask

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 437 inlägg
Jag trodde först att detta var ett skämt! Det verkar ju helt barockt att sätta en sådan stavlängdsgräns på långlopp, speciellt som den är satt så lågt. Jag mätte och räknade på mina stavar, och de är 2,5 cm för långa enligt dessa regler. Och då tycker jag ändå att mina ligger inom spannet för normal längd, det finns ju många som åker med betydligt längre.

Blir detta en regel som gäller för motionärer i alla långlopp lägger jag ner det här med långlopp i klassisk stil.

1496

1496

Medlem

• Members
  • Pip
  • 206 inlägg
Inte läst en som är positiv till förslaget.. finns det inte en möjlighet att beslutet rivs? Känns ju bra planerat, när det är 2-4 månader innan (förhoppningsvis) snön kommer. Vore ju mer lämpligt att ta det när säsongen precis är avslutad.
Tränar alldeles för lite..

Polar

Polar

Medlem

• Members
  • Pip
  • 273 inlägg
Jag tror inte lopp utanför ski classics och FIS kommer att följa eller kontollera dessa regler. Så mig kommer det inte att drabba om jag inte åker på Ylläs-Levi förstås.
Men det är ju lika för alla så för mig spelar det ingen roll, bara att kapa och köra! ;)
Vasaloppet skidar jag när jag kommer under 5h ;)

vasajohan

vasajohan

Medlem

• Members
  • Pip
  • 258 inlägg

Jag gissar att motionärer inte kommer bli kontrollerade och jag kommer iallafall INTE kapa mina stavar för att vara med i småtävlingar eller Vasaloppet. Som motionär är det ju inte bara för prestige man åker istället mycket för hälsa och välmående.

För de med ryggproblem kan stakning med långa stavar men också stakning oftare, istället för att använda benen, vara skonsammare för ryggen.

Bergsmannen76

Bergsmannen76

Medlem

• Members
  • Pip
  • 43 inlägg

Kan ju bli succe när alla har kapat sina stavar och FIS drar tillbaka sin regeländring :)

Jocke73

Jocke73

Medlem

• Members
  • Pip
  • 40 inlägg

Och då kommer Tony Pölder att skratta sig harmynt för han får sälja nya stavar......

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Moderators
  • 1 799 inlägg
Går uppenbarligen att ha olika regeltillämpningar för elit och motionärer i samma tävling, fastän det inte är en separat motionärsklass.

Om en elitåkare tar emot hjälp med omvallning under loppet så blir hen diskad. Men det gör tusentals motionärer i Vasaloppet genom arrangörens försorg utan diskning. Så då borde det gå att göra på liknande sätt med stavlängden. Men gränsdragningen kommer ju att bli konstig.

Zenith

Zenith

Medlem

• Members
  • Pip
  • 67 inlägg

Jag tror att vi alla är ense att tidpunkten var mindre lyckad eller t.o.m. helt fel, men jag skulle aldrig ha trott att vi inbitna skidåkare är sådana hysteriska idioter. Ta det lungt, pojkar och flickor, snön är snart här! Låt sågen stanna i verktygslådan!  Tror ni som inte startar i första fällan eller tävlar om en pallplats i en veteransklass faktiskt att någon bryr sig om era stavar eller att någon skall kolla längden och plocka er ur spåret om stavarna är tre centimeter för långa?

Apropos Lundbäck, vilken vacker bild! Jag måste vara äldre än gammal och jag är förvisso en gubbe, men om man tycker att det ser lite löjligt ut om man diagonalar i flacka partier eller på målrakan, borde man förstå att det kan se lika löjligt ut - och fult ser det ut hur man än tänker sig - när man stakar (eller tjuvskejtar) i större eller brantare uppförsbackar.

Det finns minst tre positiva saker med beslutet: (1) alla fattar nu att FIS är seriös om att behålla den klassiska stilen eller bättre sagt mångfalden i skidteknik, (2) vi släpper se de värsta överlånga stavar och (3) fristilloppen får kanske en ny renässans om alla som har sagt att de slutar med klassisk stil verkligen gör det.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 475 inlägg

Apropos Lundbäck, vilken vacker bild! Jag måste vara äldre än gammal och jag är förvisso en gubbe, men om man tycker att det ser lite löjligt ut om man diagonalar i flacka partier eller på målrakan, borde man förstå att det kan se lika löjligt ut - och fult ser det ut hur man än tänker sig - när man stakar (eller tjuvskejtar) i större eller brantare uppförsbackar.

Liten passus - minns när Eldar Rönning spurtade ner Cologna i Holmenkollen 2012, diagonalandes ;)

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV19 4.52 NV18 7.22 VL17 5.41 VL16 5.37 VL15 DNF VL14 6.06 VL13 5.40 VL12 5.13 ÖSS11 5:54 ÖSS10 6:54 VL01 7:50 VL97 8:56

+ Marcialonga, Holmenkollmarsjen, Hafjell Ski Marathon, Birkebeinern, Troll Ski Marathon, Skarverennet

Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 25 år.

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 729 inlägg

Jag tror att vi alla är ense att tidpunkten var mindre lyckad eller t.o.m. helt fel, men jag skulle aldrig ha trott att vi inbitna skidåkare är sådana hysteriska idioter. Ta det lungt, pojkar och flickor, snön är snart här! Låt sågen stanna i verktygslådan!  Tror ni som inte startar i första fällan eller tävlar om en pallplats i en veteransklass faktiskt att någon bryr sig om era stavar eller att någon skall kolla längden och plocka er ur spåret om stavarna är tre centimeter för långa?

Det finns minst tre positiva saker med beslutet: (1) alla fattar nu att FIS är seriös om att behålla den klassiska stilen eller bättre sagt mångfalden i skidteknik, (2) vi släpper se de värsta överlånga stavar och (3) fristilloppen får kanske en ny renässans om alla som har sagt att de slutar med klassisk stil verkligen gör det.

#3 vore faktiskt något positivt för skidsporten totalt sett 

bumbipungen

bumbipungen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 329 inlägg

Detta var droppen!

Jaga snö hela vintern pga klimatförändringar är inte kul och nu detta. Det blir lite skejt på familjens vintersemester, thats it.

Tävlar inget / väldigt lite utan åker mestadels för det är kul så man kan argumentera att det bara är att fortsätta träna på med för långa stavar men folk kommer titta snett på mig och tycka jag är en fuskare. Precis som jag tittat snett på folk som tjuvskejtat på Vasaloppet.

Har kört på stavar som precis klarat sig med 83% av kroppslängden men bytte till ett par som med nya mätningen betyder 85,6% av kroppslängden och märkte ett otroligt lyft i stakningen och mina problem med armbågen. Vill verkligen inte byta tillbaka.

Nu har jag visserligen opererat armbågen för 2 veckor sedan men vill ändå inte byta till korta stavar. Känns som jag gjort ett kirurgiskt ingrepp i min kropp helt jävla i onödan för några skitnödiga bakåtsträvande jävla gubbjävlar sitter och dikterar idiotregler.

DRA ÅT HELVETE FIS OCH ALLA ANDRA BAKÅTSTRÄVARE.

ÖSM 2013: 6.07 - UltraVasan 2014: 10:24 - VL 2015: Pajad armbåge.

GreatSki

GreatSki

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 716 inlägg

Håller med föregående talares sista ord!  :angry:

JinJin

JinJin

Medlem

• Members
  • Pip
  • 204 inlägg

Ytterligare en artikel i debatten: http://www.langd.se/...3314-86106.html

Tycker att regeln är så dum att man nästan börjar misstänka konspirationsteorier om att fästvallaförsäljare ligger bakom ;)
För egen del innebär det att jag kommer känna mig som en fuskare när jag stakar med mina skatestavar på träning. Däremot så klarar jag mig med mina vanliga klassiska som jag upplever som på tok för korta. Hade övervägt att göra mig av med dom till denna säsongen. Hade det funnits bättre möjligheter att köra skate här i närheten så hade jag slutat helt med klassiskt efter det här beslutet. Oavsett kommer jag fortsätta köra 100% stakning då jag kör klassiskt.

GreatSki

GreatSki

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 716 inlägg

Skulle vara kul att se ett utdrag på lönekontonen på medlemmarna i FIS council. Skulle inte förvåna mig det minsta, om det finns utbetalningar från vallaindustrin där.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar