Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stavlängd 0,83 x kroppslängd på FIS-lopp (beslutat 2016-09-30)


OlaM

Recommended Posts

FIS skriver nu att man har godkänt förslaget med max stavlängd 83% av kroppslängd (med pjäxor på).

 

Nu tvingas en del här kapa stavarna för att inte bli diskade på Vasaloppet?

 

EDIT: Men var det inte tal om 85%?

I elitklass antar jag för hur ska de kunna kontrollera 14.000 Vasaloppsåkare på ett effektivt sätt?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 337
  • Created
  • Last Reply

Så oerhört korkat, kommer leda till en massa kreativa lösningar för att kringgå reglerna. Sedan lär det på sikt inte stoppa stakåkningen, däremot lär det ju stoppa åkare som kommit långt i träning inför säsongen. 0,83 är ju löjligt kort som maxgräns. Hoppas nån startar en utbrytartour och utmanar fis.

 

Det är ju en ganska normal stavlängd som dom många kör på , det motsvarar väl runt 0,85 cm av tillverkarens sätt att mäta/ märka stavar.

Link to comment
Share on other sites

http://www.langd.se/fis-beslut-maxlangd-paa-stavar.5913108-86106.html

 

Känns som det dummaste jag hört på bra länge!!!

0,83 med skidorna på samt till där remmen fäster in!!! Hur ska detta mätas praktiskt på VL med 15000 skidåkare??? 

Men det jag vill veta är om det mäts till spetsen eller till platta trugan? Ska man slipa ner spetsar nu också????

SUCK! :(

 

(Kommentar från en FB-diskussion...

Så om man under ett lopp bryter staven och en ev. lånestav man får råkar vara lite för lång blir man istället diskad? Kul. "Vi har en 160-stav (som skulle passat perfekt men är någon cm över gränsen) och den här 140-staven.")

Link to comment
Share on other sites

Håller med om att det är en onödig regel och kanske inte rätt väg att gå om man är ute efter att bevara diagonaltekniken.

 

Men så farligt är det väl inte?

Fick stavbrott på mina längre stavar för ett par veckor sen och tog fram de gamla som uppfyller kraven till de nya regeln.

Kändes helt ok att åka med, skulle nog påstå att jag inte kände det som ett hinder. Åtminstone märkte jag att på längre distanspass orkade jag komma över stavarna bättre när man började bli trött.

Link to comment
Share on other sites

detta driver ju en fantastisk utveckling av materialet inom sporten! trugar med så kort spets som möjligt, handtag med lägre infästning, remmar som fästar lägre och inte minst lägre bindningar på skidorna. 

 

I övrigt tycker jag att både dopingkontroll o klimatförändringarna är betydligt viktigare frågor att hantera om man vill bevara skidsporten överhuvudtaget! 

Link to comment
Share on other sites

Det blir - om detta nu mot all förmodan skulle bli reell verklighet - spännande att se när de rusar ut i spåret o ska mäta bytta stavar (som gått sönder eller byts ändå) från spetsen upp till reminfästningen o försöka kränga av skidorna på samma åkare o mäta längd i snön där o sen står de med miniräknare o trycker 0,83! Inte minst i sprint!

 

Aluminiumstavar kommer det nog att bli va?

Link to comment
Share on other sites

Det är ju en ganska normal stavlängd som dom många kör på , det motsvarar väl runt 0,85 cm av tillverkarens sätt att mäta/ märka stavar.

Det är ju en ganska normal stavlängd som dom många kör på , det motsvarar väl runt 0,85 cm av tillverkarens sätt att mäta/ märka stavar.

Ja eftersom det är vanlig normallängd är det löjligt kort som maxgräns.

Link to comment
Share on other sites

Tänk på att man mäter med pjäxor och upp till stavremmens infästning. Jag är 178 cm, lägger jag då till pjäxor, säg 1 cm så är jag få 179 cm, räknar jag då på 83% så blir det 148,5 cm. Men eftersom man nu skall mäta till remmen istället för till toppen så innebär det at jag kan ha t.ex en Swix stav som är 153,5 cm lång. Det skiljer nämligen 5 cm från topp till rem. Det innebär att jag kan ha en stav som är 86,2% av min kroppslängd räknat på gamla sättet. :)
Link to comment
Share on other sites

Om man nu skulle känna sig begränsad i stavlängd finns det ju många sätt, utveckla trugor med typ tänder direkt på trugan eller nått, tunna skidor där man står och bindningar som inte bygger någon höjd, operera in silicon på toppen av huvudet, var någon Japan som gjorde det får att kunna får köra sumo, fanns/finns minimilängd för att få bli professional sumobrottare. Längdskidskor som har hög häl, du står på tå när du stakar med på häl när du mäts. Känns inte helt genomtänkt av FIS....

Link to comment
Share on other sites

Dock får man väl inte använda egenutvecklat material som ej är i "massproduktion" på tävling utan det ska gå att köpa i butik. Även om det inte stämmer när de kör med nyaste Triac-modellen osv innan den har börjat säljas.

Så det krävs egentligen att någon tillverkare gör dessa tilltag i sådana fall. Eller så får du ha till salu ett begränsat lager av din modifikation. :)

Link to comment
Share on other sites

Förslaget från början var 0.85, men sen sänkte man till 0.83 och lade till det där med pjäxorna. Undrar om de tänkte att det kan bli svårt att mäta en åkare utomhus i strumplästen eller vad ? Vissa Salomonpjäxor blir väl eftertraktade nu.....

Speciellt de flashigaste som man skruva på olika hälklackar på... ;)

Link to comment
Share on other sites

Det är som vanligt våldsamma överreaktioner när det blir tal om regeländringar. Kanske beror på att längdskidor varit ganska förskonade från den diskussionen jämfört med många lagidrotter? Faller inte regeln väl ut så lär den plockas bort.

För övrigt börjar jag undra hur många på forumet som åker skidor för att det är kul och hur många som åker för att prestera på vasaloppet?

Link to comment
Share on other sites

Det är som vanligt våldsamma överreaktioner när det blir tal om regeländringar. Kanske beror på att längdskidor varit ganska förskonade från den diskussionen jämfört med många lagidrotter? Faller inte regeln väl ut så lär den plockas bort.

För övrigt börjar jag undra hur många på forumet som åker skidor för att det är kul och hur många som åker för att prestera på vasaloppet?

Jag håller med om att problemet är ringa för flertalet, som oftast uppfyller <0,85.Det är ett problem för oss som i många år använt längre stavar. Boken "Längdåkning i klassisk stil -  dubbelstakning" kom ut 2009 och visar vilken riking man bör gå för att optimera stakning. Jag tog lärdom och ändrade längden för flera år sedan. Från 2016-09-30 har jag plötsligt gått från klassisk skidåkning till fri stil...

Link to comment
Share on other sites

Det är som vanligt våldsamma överreaktioner när det blir tal om regeländringar. Kanske beror på att längdskidor varit ganska förskonade från den diskussionen jämfört med många lagidrotter? Faller inte regeln väl ut så lär den plockas bort.

För övrigt börjar jag undra hur många på forumet som åker skidor för att det är kul och hur många som åker för att prestera på vasaloppet?

Ska man inte tävla så behöver man ju inte bry sig över huvud taget om några regler. När jag tävlar vill jag göra mitt bästa inom regelverket och mina förutsättningar, tycker jag är kul. Förstår inte riktigt vad du menar med din sista mening HW.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...