Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stavlängd 0,83 x kroppslängd på FIS-lopp (beslutat 2016-09-30)


OlaM

Recommended Posts

  • Replies 337
  • Created
  • Last Reply

Min frågeställning gällde inte om man gillar regeln eller inte, det har vi avhandlat tillräckligt, utan om det skall vara kontroll vid tävlingar. Jag tycker att har man en regel, så skall det vara standard att kontrollera den, tror att det är undantag för ungdomsklasserna enl regelboken. Alltså från 17 år och uppåt  kontroll av 0,83-regeln vid alla tävlingar.

Link to comment
Share on other sites

Om man inte har astma. Kan man då få dispens för lite längre stavar om man har ont i ryggen?

De får jag verkligen hoppas, känner 1 person ganska väl (sambos farbror) som har väldiga problem med ryggen och har haft så hela livet (släkt relaterat), han måste för att ens kunna åka skidor köra med längre stavar. Vi pratar om en gubbe (65 år) som har varit topp 200 på vasaloppet, vunnit SM för militärer och stakade hela Vasaloppet flera år innan de blev "populärt"

Varför ska inte han få åka kan man undra, nu är väll risken att han skulle bli kontrollerad obefintlig men han kör ju "olagligt" så att säga.

Link to comment
Share on other sites

Min frågeställning gällde inte om man gillar regeln eller inte, det har vi avhandlat tillräckligt, utan om det skall vara kontroll vid tävlingar. Jag tycker att har man en regel, så skall det vara standard att kontrollera den, tror att det är undantag för ungdomsklasserna enl regelboken. Alltså från 17 år och uppåt  kontroll av 0,83-regeln vid alla tävlingar.

Det har ju aldrig nånsin kontrollerats stavlängd förut vad jag vet så varför måste man göra det på alla lopp nu? Det finns massor av regler som inte kontrolleras, hur ofta kontrolleras det tex om du har bytt skidor under ett lopp?

Link to comment
Share on other sites

Det har ju aldrig nånsin kontrollerats stavlängd förut vad jag vet så varför måste man göra det på alla lopp nu? Det finns massor av regler som inte kontrolleras, hur ofta kontrolleras det tex om du har bytt skidor under ett lopp?

Däför att tidigare fanns ingen 0.83-regel och då fanns ingen anledning att kontrollera.

Link to comment
Share on other sites

Jag försökte kontrollmäta lite igår... detverkar som om mina Atomic pjäxor bygger lite drygt 3 cm på höjden och mna Swix stavar är ca 4 cm kortare än angiven längd om jag mäte från "golv" till remmens nedre infästning.

Har jag mätt rätt?

 

Finns det någon länk till mätinstruktion?

 

Jag verkar klara regeln med ett par cm marginal om jag gjort rätt, missar med en halv cm om jag skulle mätt remmens övre infästning....

Link to comment
Share on other sites

Jag försökte kontrollmäta lite igår... detverkar som om mina Atomic pjäxor bygger lite drygt 3 cm på höjden och mna Swix stavar är ca 4 cm kortare än angiven längd om jag mäte från "golv" till remmens nedre infästning.

Har jag mätt rätt?

 

Finns det någon länk till mätinstruktion?

 

Jag verkar klara regeln med ett par cm marginal om jag gjort rätt, missar med en halv cm om jag skulle mätt remmens övre infästning....

Bild från Vasaloppets nyhetsbrev jan-17

http://forumbilder.se/G7DSD/stavregel.PNG

 

 

Link to comment
Share on other sites

OK, så bra :).

Min oro kom sig av att regeln säger "highest attachment of strap" och remmen sitter ju igen om handtaget från övre delen, på Swix stavar... vilket ger en skillnad på 3-4 cm.

 

Reglerna visar ingen bild som på vasaloppet hemsida (jag kan inte se din bild boffi) men den ser ju bra ut :).

Link to comment
Share on other sites

OK, så bra :).

Min oro kom sig av att regeln säger "highest attachment of strap" och remmen sitter ju igen om handtaget från övre delen, på Swix stavar... vilket ger en skillnad på 3-4 cm.

 

Reglerna visar ingen bild som på vasaloppet hemsida (jag kan inte se din bild boffi) men den ser ju bra ut :).

Man mäter där remmen som sitter runt handen försvinner in i handtaget. Om ändarna sticker ut längst upp speler ingen roll.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...