Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stavlängd 0,83 x kroppslängd på FIS-lopp (beslutat 2016-09-30)


OlaM

Recommended Posts

Jag tror att vi alla är ense att tidpunkten var mindre lyckad eller t.o.m. helt fel, men jag skulle aldrig ha trott att vi inbitna skidåkare är sådana hysteriska idioter. Ta det lungt, pojkar och flickor, snön är snart här! Låt sågen stanna i verktygslådan!  Tror ni som inte startar i första fällan eller tävlar om en pallplats i en veteransklass faktiskt att någon bryr sig om era stavar eller att någon skall kolla längden och plocka er ur spåret om stavarna är tre centimeter för långa?

 

Apropos Lundbäck, vilken vacker bild! Jag måste vara äldre än gammal och jag är förvisso en gubbe, men om man tycker att det ser lite löjligt ut om man diagonalar i flacka partier eller på målrakan, borde man förstå att det kan se lika löjligt ut - och fult ser det ut hur man än tänker sig - när man stakar (eller tjuvskejtar) i större eller brantare uppförsbackar.

 

Det finns minst tre positiva saker med beslutet: (1) alla fattar nu att FIS är seriös om att behålla den klassiska stilen eller bättre sagt mångfalden i skidteknik, (2) vi släpper se de värsta överlånga stavar och (3) fristilloppen får kanske en ny renässans om alla som har sagt att de slutar med klassisk stil verkligen gör det.

#3 vore faktiskt något positivt för skidsporten totalt sett 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 337
  • Created
  • Last Reply

Detta var droppen!

 

Jaga snö hela vintern pga klimatförändringar är inte kul och nu detta. Det blir lite skejt på familjens vintersemester, thats it.

Tävlar inget / väldigt lite utan åker mestadels för det är kul så man kan argumentera att det bara är att fortsätta träna på med för långa stavar men folk kommer titta snett på mig och tycka jag är en fuskare. Precis som jag tittat snett på folk som tjuvskejtat på Vasaloppet.

 

Har kört på stavar som precis klarat sig med 83% av kroppslängden men bytte till ett par som med nya mätningen betyder 85,6% av kroppslängden och märkte ett otroligt lyft i stakningen och mina problem med armbågen. Vill verkligen inte byta tillbaka.

 

Nu har jag visserligen opererat armbågen för 2 veckor sedan men vill ändå inte byta till korta stavar. Känns som jag gjort ett kirurgiskt ingrepp i min kropp helt jävla i onödan för några skitnödiga bakåtsträvande jävla gubbjävlar sitter och dikterar idiotregler.

 

DRA ÅT HELVETE FIS OCH ALLA ANDRA BAKÅTSTRÄVARE.

Link to comment
Share on other sites

Ytterligare en artikel i debatten: http://www.langd.se/debatt-83-procent-inte-helt-100.5913314-86106.html

 

Tycker att regeln är så dum att man nästan börjar misstänka konspirationsteorier om att fästvallaförsäljare ligger bakom ;)
För egen del innebär det att jag kommer känna mig som en fuskare när jag stakar med mina skatestavar på träning. Däremot så klarar jag mig med mina vanliga klassiska som jag upplever som på tok för korta. Hade övervägt att göra mig av med dom till denna säsongen. Hade det funnits bättre möjligheter att köra skate här i närheten så hade jag slutat helt med klassiskt efter det här beslutet. Oavsett kommer jag fortsätta köra 100% stakning då jag kör klassiskt.

Link to comment
Share on other sites

Ska man döma av kommentarerna fattades det här beslutet för att populärisera skate-åkningen bland motionärer.Och det är kanske inte så dumt i så fall? Känns som att "vanligt folks" skidåkning alltmer fokuserat på några stora motionslopp (Vasaloppetsveckan o Engelbrekt), och de tävlingar som är seedningslopp - på bekostnad av allt annat skidåkande. Åtminstone i södra halvan av landet.

 

En utveckling med fler korta och backiga klassiska motionslopp och fler banor + motionslopp för skate (på bekostnad av långa och flacka seedningslopp typ tio varv runt en golfbana eller en sjö), är kanske egentligen något att välkomna ...

Link to comment
Share on other sites

Jag ser det så här, regeln är orättvis, slår mot fel målgrupper, verkningslös och feltänkt.

Orättvis därför att de flesta som redan idag stakar inte har vansinnigt långa stavar men de som har det ofta har det av en anledning tex kroppsammansättning, dålig rörlighet i tex knän eller andra skador som gör diagonalåkning svår (kanske inte på elitnivå). Därför är inte regeln lika för alla, en del berörs inte alls och andra missgynnas och kan inte göra sitt bästa.

 

Slår mot fel målgrupp, eftersom regeln gäller alla drabbas även Ski Classicsloppen och motionärer (dessa kan nog dock lugnt köra vidare). Jag ser långloppen som stakrace med helt annan karaktär än WC-loppen och ser det snarare som en styrka och mångfald om det får förbli så. Låt långloppen fortsätta att leda utvecklingen och låt dem få ha en annan karaktär och inriktning. SkiClassics har aldrig varit populärare än nu trots att stakningen dominerat i flera år, stakningen är en del av långloppsåkningens själ som givit utrymme för frifräsare att testa och driva utveckling.

 

Verkningslös därför att de flesta som redan nu stakar inte kommer att drabbas av längdregeln och lugnt kommer att fortsätta staka. Om inte så kommer det på sin höjd fördröja staktrenden nån säsong, det kommer dock att drabba enskilda individer som av olika anledningar presterar bäst med ritktigt långa stavar (på absolut elitnivå är dom få gissar jag).

 

Feltänkt därför att det som utrustningsmässigt definierar klassisk skidåkning inte primärt är längden på stavarna utan att man använder skidor med fästzon och fästvalla. Rent logiskt borde man alltså gjort en regeländring som reglerar detta, i klassiska rullskidslopp måste man ha skidor med backspärr, i klassiska skidlopp borde alltså vara tvungen att använda skidor med fästzon och fästvalla. Ha en backe strax efter start där alla måste diagonala för att kontrollera efterlevnaden. Hade man varit tvungen att använda fästvalla hade det förmodligen diagonalats mer uppför, då man dels tappar någon liten glidfördel men samtidigt vinner lite fördel uppför i rejäla backar.
 

Tjuvskejten kan bara stoppas genom hårda och konsekventa bedömningar, i vissa fall av tjuvskejt skulle det bli bättre med fästvallatvång men inte i flertalet, den nya regeln kommer inte ha nån effekt alls. 

Den nya regeln tror jag inte kommer att stoppa staktrenden i princip någonting men däremot slå hårt mot enskilda individer och förmodligen driva utvecklingen mot kreativa lösningar pjäxor och stavfronten för att kringgå reglerna.

 

Jag undrar också hur FIS ställer sig till problem som på riktigt skadar skidåkningen som tex norrmännens systematiska användande och överanvändande av astmamedicin? 
Jag har svårt att känna något förtroende för ett förbund som FIS som ger sig på skitsaker som är verkningslösa men släpper större saker.  Om man vill värna tradition och historia borde ju fler intervallstartslopp på längre distanser vara givet.

Jag ser gärna fortsatt diagonalåkande rent estetiskt är det ju oslagbart men ser också charmen med åkare som stakar sig runt tuffa backar och gärna båda varianterna  samtidigt.

Link to comment
Share on other sites

Apropå tjuvskate, och Vasaloppet: Jag har inte sett mer än Sammanlagt kanske ett par kontrollanter i de kritiska backarna mot (inte minst mot Risberg, Oxberg o Hökberg. Givetvis alla backar, men första backen brukar väl gå hyfsat om än INTE alla år. )

 

Många år ingen synlig kontrollant. Detta trots utlovade förstärkningar varje år

Link to comment
Share on other sites

Konspirationmannen i mig funderar: Kan det vara så att FIS tog detta beslut för dom visste det skulle uppstå ett totalt ramaskri och all uppståndelse om norges fusk med astmamedicinering skulle falla i glömska?

Om nån vecka / månad så drar dom tillbaka detta beslut om 83% och alla är jätteglada att FIS lyssnar på åkarna samtidigt som många glömt norges fusk....?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att vi alla är ense att tidpunkten var mindre lyckad eller t.o.m. helt fel, men jag skulle aldrig ha trott att vi inbitna skidåkare är sådana hysteriska idioter. Ta det lungt, pojkar och flickor, snön är snart här! Låt sågen stanna i verktygslådan!  Tror ni som inte startar i första fällan eller tävlar om en pallplats i en veteransklass faktiskt att någon bryr sig om era stavar eller att någon skall kolla längden och plocka er ur spåret om stavarna är tre centimeter för långa?

 

Apropos Lundbäck, vilken vacker bild! Jag måste vara äldre än gammal och jag är förvisso en gubbe, men om man tycker att det ser lite löjligt ut om man diagonalar i flacka partier eller på målrakan, borde man förstå att det kan se lika löjligt ut - och fult ser det ut hur man än tänker sig - när man stakar (eller tjuvskejtar) i större eller brantare uppförsbackar.

 

Det finns minst tre positiva saker med beslutet: (1) alla fattar nu att FIS är seriös om att behålla den klassiska stilen eller bättre sagt mångfalden i skidteknik, (2) vi släpper se de värsta överlånga stavar och (3) fristilloppen får kanske en ny renässans om alla som har sagt att de slutar med klassisk stil verkligen gör det.

Tänkvärt ! -_-

Link to comment
Share on other sites

Kustlöparen; ang att i stället för stavbegränsning har regel som tvingar åkarna att använda fästvalla på skidorna. Jag har funderat lite å det förslaget och tex om alla skulle tvingas åka med "vallningsfria" med mekaniskt fäste tror jag ändå de som vill staka skulle preparera fästremsorna med tex flytande flour eller annan glidhöjande behandling så att de gled nästa lika bra som blanka skidor. Sen blev det en dyr kostnad för alla som inte hade sådanan skidor, värre än att kapa stavarna några cm.

I så fall krävs det en produktutveckling av skidorna med ett fäste, som inte gick att manipulera ung enl de tankegångar som J-O Jonsson framförde i staktråden.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att vi alla är ense att tidpunkten var mindre lyckad eller t.o.m. helt fel, men jag skulle aldrig ha trott att vi inbitna skidåkare är sådana hysteriska idioter. Ta det lungt, pojkar och flickor, snön är snart här! Låt sågen stanna i verktygslådan!  Tror ni som inte startar i första fällan eller tävlar om en pallplats i en veteransklass faktiskt att någon bryr sig om era stavar eller att någon skall kolla längden och plocka er ur spåret om stavarna är tre centimeter för långa?

 

Apropos Lundbäck, vilken vacker bild! Jag måste vara äldre än gammal och jag är förvisso en gubbe, men om man tycker att det ser lite löjligt ut om man diagonalar i flacka partier eller på målrakan, borde man förstå att det kan se lika löjligt ut - och fult ser det ut hur man än tänker sig - när man stakar (eller tjuvskejtar) i större eller brantare uppförsbackar.

 

Det finns minst tre positiva saker med beslutet: (1) alla fattar nu att FIS är seriös om att behålla den klassiska stilen eller bättre sagt mångfalden i skidteknik, (2) vi släpper se de värsta överlånga stavar och (3) fristilloppen får kanske en ny renässans om alla som har sagt att de slutar med klassisk stil verkligen gör det.

Att vi slipper se överlånga stavar verkar ju inte ligga i linje med att uppmuntra mångfald? Kan tycka att det finns en charm i att olika åkare provar olika vägar för att ta sig fram på bästa sätt efter sina förutsättningar. 

Hade FIS velat uppmuntra mångfald hade man åtminstone låtit reglerna enbart gälla WC och inte Ski Classics.

Link to comment
Share on other sites

Konspirationmannen i mig funderar: Kan det vara så att FIS tog detta beslut för dom visste det skulle uppstå ett totalt ramaskri och all uppståndelse om norges fusk med astmamedicinering skulle falla i glömska?

Om nån vecka / månad så drar dom tillbaka detta beslut om 83% och alla är jätteglada att FIS lyssnar på åkarna samtidigt som många glömt norges fusk....?

Jodå jag har tänkt samma tanke! Den bilden bidrar säkerligen i FIS-lägret
Link to comment
Share on other sites

Kustlöparen; ang att i stället för stavbegränsning har regel som tvingar åkarna att använda fästvalla på skidorna. Jag har funderat lite å det förslaget och tex om alla skulle tvingas åka med "vallningsfria" med mekaniskt fäste tror jag ändå de som vill staka skulle preparera fästremsorna med tex flytande flour eller annan glidhöjande behandling så att de gled nästa lika bra som blanka skidor. Sen blev det en dyr kostnad för alla som inte hade sådanan skidor, värre än att kapa stavarna några cm.

I så fall krävs det en produktutveckling av skidorna med ett fäste, som inte gick att manipulera ung enl de tankegångar som J-O Jonsson framförde i staktråden.

Man behöver ju inte ta fram några nya skidor eller krångla till det, alla har ju skidor med fästzoner, lägg på fästvalla och kör. Om sedan vissa åkare föredrar att staka eller diagonala är ju upp till var och en, det är trots allt paralell framföring av skidor utan glidskär med fästzon och fästvalla som definierar klassisk åkning rent utrustningmässigt inte stavlängden. Tycker därför det är mycket märkligt att FIS inte funderar på några korrigeringar av skidreglerna istället. Man kan alltså använda skateskidor som är omöjliga att diagonala med men inte lite längre stavar som är fullt möjligt att diagonala med, ologiskt och feltänkt eftersom det inte kommer att förändra speciellt mkt i det stora hela, drar bara ett löjets skimmer över FIS.

 

 

Sedan finns det ju en lustig sak i hela resonemanget, vi som sedan länge kört med lite för långa stavar har alltid fått höra att det inte är bättre med långa stavar utan tekniken som behöver fixas(vilket säkert stämmer till viss del) men sen visar det sig att även eliten stakar bättre med långa stavar och då måste det förbjudas...

Link to comment
Share on other sites

Nu Vill jag inte låta som en gnällspik och surgubbe, men överreagerar ni inte lite? En del som säger att de inte tävlar blir upprörda och hotar med att slutar åka skidor p.g.a regeln, jag tror inte det kommer fis kontrollanter till det lokala skidspåret...
Link to comment
Share on other sites

Nu Vill jag inte låta som en gnällspik och surgubbe, men överreagerar ni inte lite? En del som säger att de inte tävlar blir upprörda och hotar med att slutar åka skidor p.g.a regeln, jag tror inte det kommer fis kontrollanter till det lokala skidspåret...

Fusk är alltid fusk. Om det inte finns fis-kontrollanter eller wada-kontrollanter i det lokala spåret är det ju inte så att det är ok att dopa sig och ta skateskär bara för att ingen ser, eller hur?

Sen kan man ju inte träna med utrustning som inte är godkänd, då gör man ju sig själv en jävla otjänst.

Link to comment
Share on other sites

Fusk är alltid fusk. Om det inte finns fis-kontrollanter eller wada-kontrollanter i det lokala spåret är det ju inte så att det är ok att dopa sig och ta skateskär bara för att ingen ser, eller hur?

Sen kan man ju inte träna med utrustning som inte är godkänd, då gör man ju sig själv en jävla otjänst.

Precis. Konstigt resonemang. Lite det resonemanget som gjort att försäljningen av norges "astmamaskin" skjutit i höjden med skulle jag tro.

Link to comment
Share on other sites

Känns som man vill ha kakan och äta den.

 

 

-Långloppen har ju flackare banprofil just för att det ska vara lägre belastning och lägre energiåtgång för att kompensera att det är längre.

 

Därför blir stakning det mest effektiva sättet. Tycker man det är för lätt, ändra banprofilen då!

Ska det vara så jädra svårt.

 

- Kortloppen har ju tuffa banor, de få banor där man åker utan fästvalla kan man ju byta ut eller ändra banprofilen om man tycker det är problem med att ett fåtal banor är för ren stakning. 

 

- Sprint blir mer stakning dock, men OCK?

Link to comment
Share on other sites

Precis. Konstigt resonemang. Lite det resonemanget som gjort att försäljningen av norges "astmamaskin" skjutit i höjden med skulle jag tro.

Nämen hallå. Man kan väl inte gämföra astmamedicin överdosering med att snurra runt i ett skidspår med långa stavar och skejtskär i uppförsbackarna en vanlig tisdags kväll?
Link to comment
Share on other sites

Räcker väl med ett par partier med opackad stakbädd för att folk ska tycka det lönar sig med fästvalla? En brant backe kan man alltid saxa sig uppför, men hur fort går det att staka uppför om stavarna sjunker ner ett par decimeter om man trycker till ordentligt?

Link to comment
Share on other sites

Räcker väl med ett par partier med opackad stakbädd för att folk ska tycka det lönar sig med fästvalla? En brant backe kan man alltid saxa sig uppför, men hur fort går det att staka uppför om stavarna sjunker ner ett par decimeter om man trycker till ordentligt?

Nja, då blir det bara snömos i alla fall om det är många deltagare och det går inte att diagonal heller om du inte har jättemycket fästvalla, allt man då tjänar på att ha fäste blir att man kan saxa mindre brett. Så har det i alla fall sett ut när det varit löst på de seedningslopp jag har åkt, det gäller bara att vara lätt och ha stora trugor så kan man staka sig fram och saxa där även de som har fäste saxar. Lösa spår skulle bara spä på anorexitrenden....

Link to comment
Share on other sites

Man behöver ju inte ta fram några nya skidor eller krångla till det, alla har ju skidor med fästzoner, lägg på fästvalla och kör. Om sedan vissa åkare föredrar att staka eller diagonala är ju upp till var och en, det är trots allt paralell framföring av skidor utan glidskär med fästzon och fästvalla som definierar klassisk åkning rent utrustningmässigt inte stavlängden.

Det där får du förklara lite närmare hur det skulle gå till. Skulle alla ha samma och lika mycket fästvalla och vilka skidor skulle få användas i olika fören osv och hur skulle allt detta kontrolleras. Tycker det verkar ogenomförbart. Eller menar du att alla skall köra på tape ?

Link to comment
Share on other sites

Det där får du förklara lite närmare hur det skulle gå till. Skulle alla ha samma och lika mycket fästvalla och vilka skidor skulle få användas i olika fören osv och hur skulle allt detta kontrolleras. Tycker det verkar ogenomförbart. Eller menar du att alla skall köra på tape ?

Mycket enkelt, man har EN kontrollbacke någonstans på banan som måste diagonalas för att visa att man har fäste, enklare kan det knappast bli.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...