Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet 2007 - målsättning


HW

Recommended Posts

Jaha, det börjar närma sig ...

Dags att börja fokusera på maten och väderprognoserna från SMHI ...

Vad har ni för målsättningar inför 2007?

För egen del har ju träningssäsongen varit kort på grund av tillökning, sjukdomar, massor med jobb, husletadende och en massa annat trams. i snitt 5h träning/vecka sedan början av januari och 40 mil på skidor räcker inte så långt. Dessutom har jag dragit på mig en stel ländrygg eftersom jag slarvat med stretchningen så förutsättningarna för toppresultat är dåliga. Men föret ser ju behagligt ut om väderprognosen håller. Krampar inte ryggen ihop totalt kanske det kan bli en skapligt trevlig resa ändå.

Kanske kan jag mäkta med en plats bland de 5000 främsta och en tid ned mot 7 timmar om allt vill sig väl.

 

edit: Efter ett test igår konstaterades att stelheten i min rygg är mycket sämre än jag befarade. Har betongben och rygg redan efter 5 km trots god uppvärmning. Ingen kraft i vare sig stakning eller diagonalning. Ska försöka få lite massage idag sedan får vi se om det blir någon start överhuvudtaget. Deprimerande ...

 

edit2: Blir ingen lopp för egen del utan det blir vasan framför tv'n.

Link to comment
Share on other sites

Mitt mål är att vara bland de 4500 bästa. En lite udda placering kan tyckas men jag har varit ca 4900 och 5100 de 2 senaste åren och det är ett rimligt mål för mig. Sedan får jag se vilken typ av skidföre det är om jag kan sikta på en viss tid.

 

Har väl ungefär lika många träningstimmar skidåkning som de 2 senaste åren även om det blev en tidig försäsong i 1 månad och sedan försvann snön här i ca 5 veckor. Har de senaste 2 månaderna åkt helt regelbundet. Dock mycket sena kvällspass när jag har 2 små härliga tvillingar på 2 år som kräver min uppmärksamhet.

Link to comment
Share on other sites

Siktar på att hålla mig kvar i led 6 som motsvarar det jag lyckades seeda mig till, vilket i så fall är mitt bästa resultat hittills. Tid runt 7:30, placering runt 5300. Upp från 9:20 och placering 8800 2006. (låter lite svettigt, men hellre lyss till den sträng som brast än....)

Samtidigt är jag oerhört ödmjuk efter förra årets obegripliga lotto i starten då jag från led 8 hamnade säkert på plats 11500 och fick sedan kämpa som en galning hela loppet för att ta placeringar, men ändå lyckades hamna i led 9 till i år. Det gäller att ha tur i "startlottot", annars kan alla planer omkullkastas. Men kanske är det mindre av slump i led 6 än i led 8?

Link to comment
Share on other sites

Alla är väl alltid förkylda (och hostar rakt ut i luften m.m.) den här veckan? Det börjar höra till med mängder av C-vitamin, vitlök, echinagard, kanjang m.m. tillsammans med en hysterisk hypokondri... ;-).

Själv åkte jag förra året in på en bejublad 7800-nånting placering på strax under 9 timmar... 2 timmar och ca 2700 placeringar sämre än året innan. Blev så sur så jag satte mig och gjorde upp en träningsplan över hela året. Den har jag faktiskt följt ganska så slaviskt, slutat snusa, gått ner ca 10 kg och seedat upp mig i led 4. Åkt på snö sen början av november tack vare konstnö och en liten köldknäpp. Målet är medalj. Sen har jag lovat min tålmodiga hustru att lugna ner mig litegrann.

Kul om alla editar sina inlägg sen och talar om hur det gick?

Link to comment
Share on other sites

Första gången jag kör the real thing, siktar på att hålla mig kvar i sexan som min tid i ÖS räckte till förra året, och en placering kring 5000 nånstans. Tiden spelar mindre roll eftersom föret gör så stor skillnad. Hoppas på hårda fina spår och inte det skitföret som var på ÖS i söndags ;-)
Link to comment
Share on other sites

SKR Underbart att höra att jag inte är ensam om "hypokondrin". Jag går och känner efter så mycket nu att det börjar bli påfrestande för omgivningen...är det inte lite magont på G...men oj nu känns det i bihålorna...nej det får inte hända....aj nu har jag inflamation i en muskel....skönt att man inte är ensam...att du gått ner 10 kg och samtidigt kanske lagt på dig mer muskler av ökad träning är strongt. Har också tränat mer än i fjol, men tyvärr ökat från 90 till 92. (får väl intala mig att det är muskler då....)
Link to comment
Share on other sites

Siktar på att hålla mig kvar i led 6 som motsvarar det jag lyckades seeda mig till, vilket i så fall är mitt bästa resultat hittills. Tid runt 7:30, placering runt 5300. Upp från 9:20 och placering 8800 2006. (låter lite svettigt, men hellre lyss till den sträng som brast än....)

Samtidigt är jag oerhört ödmjuk efter förra årets obegripliga lotto i starten då jag från led 8 hamnade säkert på plats 11500 och fick sedan kämpa som en galning hela loppet för att ta placeringar, men ändå lyckades hamna i led 9 till i år. Det gäller att ha tur i "startlottot", annars kan alla planer omkullkastas. Men kanske är det mindre av slump i led 6 än i led 8?

Det var lotto i led 6 också i fjol. Mina kompisar från led 7 och 8 var ikapp mig i Smågan utan att jag förstod hur det hade gått till (annat än att det var seeegt i backen). Typiskt att inte SVT fick upp sin helikopter just det året. Misstänker konspirationer, t.ex. att arrangörerna stoppade vissa spår för att nån kändis skulle kunna få bra tid... ;-).

Link to comment
Share on other sites

-> Mauritz och Matte

Vi verkar ha några saker gemensamt.

Vi står alla tre i led 6.

Mauritz och jag verkar väga lika mycket och jag och Matte verkar åka ungefär jämt. Även jag har åkt 4 lopp tidigare (8:30, 7:28, 6,47 och 7,35).

För övrigt så var det grymt trång i fållorna ifjol och gissningsvis hade många seedat sig. Med tanke på den sena vintern och det låga antalet startande i seedningslopp så borde det bli bättre i år ....

 

-> Skr Imponeraden diciplin och utveckling! Har själv haft som mål att nå medaljtid men träningsdiciplinen under sommaren/hösten är ju bedrövlig tyvärr. Men något år så ...

Link to comment
Share on other sites

Siktar på att ta mig i mål i tid... gärna under 11 timmar, men tiden känns rätt oväsentlig. Har tränat alldeles för lite för att vara nöjd. 30 mil på skidorna har det blivit. Hade säkert blivit åtminstone tio till om jag inte varje gång det kommit snö blivit sjuk.

 

Var i Värmdöloppet på väg att seeda upp mig till startled 9 - men missade med 28 sekunder. Rätt surt. Men gör egentligen inte så mycket, jag lär oavsett vara halvdöd de sista milen.

Link to comment
Share on other sites

Siktar på att behålla min plats i led 5. Stod i led 5 förra året men missade det med 30 placeringar i mål efter framför allt en urusel start. Så jag fick seeda tillbaks mig igen i år.

 

Nästa år skulle jag vilja seeda mig till led 4 vilket var målet i år men sjukdomar och dålig grundträning satte stopp.

Link to comment
Share on other sites

Totalt nedgången bestämde jag mig i soffan under förra årets Vasa att anmäla mig till årets Vasa. Började träna omedelbart efteråt. Har tränat regelbundet och bra tycker jag själv. Seedade upp mig på Bessemerloppet till 5 startled. Har som mål att metodiskt ta meter för meter och klara medalj. Jaa alltså prestationsmedaljen! Dom ädlare valörerna överlåter jag till andra.

Går det inte i år kommer jag ännu bättre rustad till nästa år.

Link to comment
Share on other sites

-> Mauritz och Matte

Vi verkar ha några saker gemensamt.

Vi står alla tre i led 6.

Mauritz och jag verkar väga lika mycket och jag och Matte verkar åka ungefär jämt. Även jag har åkt 4 lopp tidigare (8:30, 7:28, 6,47 och 7,35).

För övrigt så var det grymt trång i fållorna ifjol och gissningsvis hade många seedat sig. Med tanke på den sena vintern och det låga antalet startande i seedningslopp så borde det bli bättre i år ....

 

-> Skr Imponeraden diciplin och utveckling! Har själv haft som mål att nå medaljtid men träningsdiciplinen under sommaren/hösten är ju bedrövlig tyvärr. Men något år så ...

Vad jag hört är det mycket färre utländska åkare från mellaneuropa i år, många har helt enkelt inte kunnat åka för de har inte haft någon snö. Jag har inbillat mig att jag när jag snabbsökt genom resultatlistorna från 2006 sett att rätt så många utländska åkare stod i just led 5 och 6. Kanske även det bidrar till lite mindre trängsel just i dessa led.

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar alltid ha en rangordnad lista på målsättningar så att jag INTE blir allt för besviken om det inte går som jag tänkt mig, t.ex. att ens fundera på att bryta (hemska tanke). Med tanke på att jag faktiskt verkar ha blivit 168 på den sammanslagna lista från öppna spåren så borde jag ju kunna ha en ganska hög "högsta" målsättning.

Min lista för i år får väl bli:

1. Att klara att genomföra loppet

2. Att klara en placering som ger mig led 4 (mitt naturliga led) nästa år

3. Att behålla min nyerövrade plats i led 3

4. Att åter ta medalj

5. Att besegra GundeG, Niklas och Maria G.

Link to comment
Share on other sites

Mitt mål hade varit att behålla min nyerövrade plats i led 2.

 

Nu stopas jag troligtvis att starta av en förkylning. Hade 40 graders feber fredag till söndag. Feberfri från måndagen, men lite hostig och snorig ortfarande.

Link to comment
Share on other sites

vad tror ni segrartiden blir?(Med tanke på den väderprognos som nu gäller)Anledningen till att jag frågar är vad man kan räkna med för medaljtid. Jag har också rankade mål som Lars-Erik

1.Ta mig i mål

2.Slå brorsan (5:e led)

3.Behålla ledet jag står i (4.e led)

4.Ta medalj(Bra dag,hemlängtan,medvind,skitnödig och solen i ryggen)

5. Slå bästa tid( 5.33)(Utopi men varför inte)

Når jag till tredje steget är jag nöjd

Når jag till fjärde steget utan att klara av steg 2 är jag också nöjd men jag vet en som kommer att bli odräglig i bilen hem.

Link to comment
Share on other sites

-> Mauritz och Matte

Vi verkar ha några saker gemensamt.

Vi står alla tre i led 6.

Mauritz och jag verkar väga lika mycket och jag och Matte verkar åka ungefär jämt. Även jag har åkt 4 lopp tidigare (8:30, 7:28, 6,47 och 7,35).

För övrigt så var det grymt trång i fållorna ifjol och gissningsvis hade många seedat sig. Med tanke på den sena vintern och det låga antalet startande i seedningslopp så borde det bli bättre i år ....

Kul. Vi har haft ganska lika utveckling. Blev ett bakslag ifjol, tidsmässigt i a f. Har åkt på ca 8:10, 7:30, 6:50, 7:40. Ungefär samma placering ifjol som för 2 år sedan.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...