Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet 2007 - målsättning


HW

Recommended Posts

Målsättningen är ju att självklart att förbättra sig sedan tidigare år.

 

2003, startled 10, tid 9:48, placering 10967

2004, startled 10, tid 8:21, placering 8625

2005, startled 7, tid 7:21, placering 6134

2006, avstod pga problem med ryggen

 

Har i princip bara 4,5 mil på snö i benen. Åkte Skinnarloppet där jag på håret lyckades seeda upp mig till start led 6.

 

Återstår att se hur det går. Imorrn bär det av mot Malung... :-)

Link to comment
Share on other sites

Hälsningar från Sälen/Hundfjället: Här kommer mina mål i prioordning:

 

1. topp 1.000 (mycket tufft)

2. få skriva tiden 4.xx i protokollet (mycket tufft, kräver bra före)

3. äta mer tidigare (bl.a 100g Gel i Smågan, Mångsbodarna, Risberg)

4. öppna lugnare än förra året och öka efter 1:a backarna efter Risberg

5. i mål känna att jag inte kunnat åka 1min fortare (kände så förra året)

6. under loppet träffa Lars-Erik som har som delmål att spöa mig =)

Link to comment
Share on other sites

1: Ha kul, njuta och gilla läget hela vägen.

2. komma under 5.21 och sätta pers.

2. +50% medaljen

2. Behålla mitt 3e led.

3. köra ifrån GundeG och Lars-Erik vilket verkar blir tufft.

 

Ser ni någon röd och tjock på Atomic så är det jag :-)

Link to comment
Share on other sites

Jag har 2 mål. Står i led 6 och ska göra mitt andra vasalopp.

 

1. Slå Släktrekordet (7.05)

2. Nå led 5 med resultatet.

 

Det ska bli riktigt kul. Tänk att man kan bli biten av något sånt här och lägga ner så mycket tid och pengar för att åka 9 mil på skidor, helt sjukt egentligen :-)

Link to comment
Share on other sites

Mål 1: Behålla min plats i 6:e led Klarat med god marginal!

Mål 2: Göra en bättre placering än tidigare Pers! 555 plac. under 2005 års placering

Mål 3: Vara bland de 4500 bästa Klarade med hyfsad marginal

Mål 4: Gå upp ett startled till 5:e Fixat med 60 placeringar tillgodo!

Mål 5: Göra en rekordtid 31 min fr 2005 års tid (svårt, bra spår då)Mål 6: Åka under medaljtid 14 min från

 

Riktigt nöjd trots dåliga spår.

Link to comment
Share on other sites

Jorå, målet var ju medalj, och det klarade jag med en dryg halvtimmes marginal. Nästan lite snopet att medaljtiden blev så lätt just i år... Tröstar mig med att placeringen (2800-nånting) nog hade motsvarat medaljtid de flesta år (säg gärna att det är så...;-)). Ett extra "smygmål" var topp-3000, och det fixade jag ju också. Tiden är ju inte så mycket att bry sig om, men det var iaf den bästa jag gjort (tidigare 6.55 i det snabba föret 2005).

Och - nej, jag hade inte heller något fäste =).

Angående debatten i någon annan tråd om vilket led som är "värst" kan jag nu konstatera att om led 3 är bufflarnas led är led 4 gnällspikarnas led! Ett evigt gnäll och gnöl och svärande hela vägen till Mora, så fort någon gjorde något litet "fel" (typ byta spår fast det är lite trångt, hålla stavarna lite yvigt och sånt som alltid förekommer). Själv var jag väl inte helt syndfri, och fick min beskärda del av okvädningsvisor, men hörde desto mer av eder som östes över andra. Inte ens vid omklädning, dusch och mat efter loppet såg jag en enda glad min, utan bara en stor samling surpuppor som tydligen var mycket missnöjda med sin dag. Det var en rejäl kontrast mot den gemytliga stämningen i led 6, som är min enda erfarenhet tidigare.

Eftersom jag anser att det skall vara kul att åka skidor får det alltså vara med Vasalopp för min del framöver. Rejält meningslöst att lägga ner massor med tid och pengar för att delta i en tävling med dålig stämning. Det känns ju inte så inspirerande att försöka åka nedåt i startleden igen, och led 2 är nog för min del totalt orealistiskt. Det blir väl Öppet spår framöver de gånger man blir sugen på att åka de nio milen (som jag i övrigt inte har någonting alls emot). I övrigt finns det ju massor av "byatävlingar" där det är trevligt och glatt humör från första till sista gubben och gumman.

Får passa på att tacka alla som har delat med sig av tips och råd om fibertexning, formtoppning och annat som hjälpte till på vägen mot målet!

Link to comment
Share on other sites

Mål 1: Att hålla mig kvar i 5e. Detta klarade jag med god marginal kom tyvärr 8 placeringar för sent för fjärde led.

 

Mål 2: Åka strax under 7 h, Detta klarade jag också med god marginal 6,42

 

Mål 3. Komma runt placering 4000, Klarades lätt med cirka 800 placeringar.

 

Slutsats: Jag är kass på att sätta upp mål, klarade dem alla med råge. Nästa år måste jag käka taggtråd innan så jag ställer högre krav på mig själv.

Link to comment
Share on other sites

Siktar på att behålla min plats i led 5. Stod i led 5 förra året men missade det med 30 placeringar i mål efter framför allt en urusel start. Så jag fick seeda tillbaks mig igen i år.

 

Nästa år skulle jag vilja seeda mig till led 4 vilket var målet i år men sjukdomar och dålig grundträning satte stopp.

Klarade mitt modesta mål på att behålla led 5 med god marginal och tog dessutom medalj.

Nu gäller det att inte börja hetsträna som förra året och dra på sig en massa sjukdomar. Lugn och gradvis ökande grundträning får det bli ett par månader framöver. Sen sakta men säkert införande av tröskelpass och intervaller. Hoppas man får tiden att räcka till...

Link to comment
Share on other sites

Tröstar mig med att placeringen (2800-nånting) nog hade motsvarat medaljtid de flesta år (säg gärna att det är så...;-)).

Jag är ledsen, men "normal-år" måste man ner en bit under 2600.

Det hade räckt gottåväl till medalj förra året dock.

 

Jag kollade lite snabbt:

-01 gick gränsen nånstans drygt 2200, -02 drygt 2000, -03 knappt 2200, -04 & -05 knappt 2600. -06 rekordmånga medaljörer, ca 3200 st, i år nytt rekord bortåt 4000.

 

För min egen del (första "riktiga" Vasan, har kört öppet ett par år) hade jag medalj som mål, räknade med att en tid på 5.45 borde räcka, inofficiellt placeringsmål < 2000.

Resultatet: plac ca. 1200, så jag fixade både tidsmål och resultatmål. Och medalj !

Led 3 nästa år, gick från 4:an i år.

 

edit:

Supernöjd, måste jag bara tillägga !!!!!

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar ha ungefär följande mål:

 

Skamgräns: Om inte benbrott eller annat omöjhliggör det: Kom i mål.

 

Grundmål: Om allt annat skiter sig, försök åtminstone plocka så många placeringar som möjligt sista två milen. (Har räddat dagen något tidigare år.)

 

Lite högre mål: Medalj och hålla mig kvar i 3e led (eller åtminstone en av dessa).

 

Huvudsakligt mål när startskottet går: Försöka sätta nytt personbästa i sluttid och/eller placering.

 

Drömmål: Under 5 h eller allra helst under Lars-Eriks personbästa 4:56.

 

Det räckte till medalj den här gången. Nytt personbästa i tid och/eller placering kändes realistiskt om jag prickat rätt med vallning och (för bästatid) om det varit någorlunda snabbt före. Vilket ej var fallet i söndags, men medalj blev efter omständigheterna en positiv överraskning, så de högre målen får jag sikta mot nästa år i stället.

Link to comment
Share on other sites

Målsättningen var att gå i mål. Det gjorde jag utan problem. Helst skulle jag klara det under elva timmar, vilket också lyckades (10.44). Tog runt 90 placeringar från Eldris och in i mål.

 

Är helt klart nöjd. Nu ska jag se till att träna hårdare till nästa år.

Link to comment
Share on other sites

Jag har 2 mål. Står i led 6 och ska göra mitt andra vasalopp.

 

1. Slå Släktrekordet (7.05)

2. Nå led 5 med resultatet.

 

Det ska bli riktigt kul. Tänk att man kan bli biten av något sånt här och lägga ner så mycket tid och pengar för att åka 9 mil på skidor, helt sjukt egentligen :-)

1. Klarade detta (tid 6.56). Så nu måste brorsan åka eftersom han var stor i mun och sa att om jag klarade det skulle minsann han åka nästa år.

2. Vet inte riktigt hur detta räknas ut men jag antar att min placering på 3701 räcker.

 

Jag hade ett mål till och det var att ta medalj. Detta verkade dock så orimligt att jag inte skrev detta, men medalj fick jag tack vare föret för eliten.

 

Lärdom: Jag måste köra fler längre +4 mils pass. Det räcker inte med 3st (varav 2 seedningstävlingar) för att orka hålla hela 9 mil. Det gick hur bra som helt fram till 25 km kvar, då tog armarna helt slut efter all stakning (inget fäste). Tappade 500 placeringar efter det, snacka om total genom klappning.

Link to comment
Share on other sites

1.Ta mig i mål

2.Slå brorsan (5:e led)

3.Behålla ledet jag står i (4.e led)

4.Ta medalj(Bra dag,hemlängtan,medvind,skitnödig och solen i ryggen)

5. Slå bästa tid( 5.33)(Utopi men varför inte)

Når jag till tredje steget är jag nöjd

Når jag till fjärde steget utan att klara av steg 2 är jag också nöjd men jag vet en som kommer att bli odräglig i bilen hem.

1.Klarade detta men det kostade på. Har aldrig varit så slut i ryggen och magen!

2.Slog han med nästan timmen

3.Fixade sig också

4.Trots dåligt glid på platten antagligen på grund av allt för dålig struktur+obefintligt fäste i början vilket resulterade i två omvallningar, en i mångsbodarna och en i oxberg så är jag oerhört nöjd med placeringen (2535) och att det resulterade i medalj!

5.Detta var ju omöjligt men känner att det inte behöver vara så med lite mer träning under sommaren/hösten (styrka) och få till skidorna bättre så ska det inte vara en omöjlighet.

Hade någon sagt före att jag skulle fixa medaljen med 44 minuters marginal hade jag nog bara skrattat åt honom/henne!

Vi syns nästa år!

Link to comment
Share on other sites

I år hade vi nog en väldigt bra chans att ta medaljen. Eliten ville ju inte köra på och verkade taktikköra tills det återstod någon mil. Elitherrarna fick ju också spåra i lite nysnö som vi längre bak slapp. Damerna var ju bara någon minut efter.

 

En liknande medaljtid kommer det inte att vara ofta. Måste va länge sen eliten åkte på över 4:40.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...