Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tråden om Enges från Finland


Leif L

Recommended Posts

Efter att ha varit inne och läst på hemsidan Enges skidvallning gör jag följande reflexion; Det är en mängd komponenter som måste stämma för att en ev. positiv effekt skall uppnås på glidet och vad händer om man gör fel. Under Nya rön står det att skidan skall läggas i snön en stund före vallning så att laddningen skall bli den rätta och vad är det som säger att hela effekten redan är förlorad efter någon km åkning.

 

Sen kan man undra varför inte experten Enges själv har registrerat sig på skidforum utan "experten" Leif L för hans talan ?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • Replies 95
  • Created
  • Last Reply

Leif L!

Vore intressant att få en uppdatering hur det gått för dig med rekryteringen av adepter och pilotprojektet runt ditt valla-tricks.

Tycker att det vore bättre att Enges själv registrerade sig, så att vi kunde få allt "hokus-pokus" redovisat av en

som sitter inne med alla kunskaper. Lite långsökt att gå via Leif L som för de mesta talar i gåtor. (någon som kollat upp om

hans "meriter" som skidåkare är äkta eller fabricerade ?)

Link to comment
Share on other sites

He he. ..Tycker lite av tänket från sent sjuttiotal och början av åttiotal speglas bakom pendelsnacket. Grön burk - åtm special - och polar var ju rätt nära den tidens glidvallor i hårdhet och Wassberg vallade väl åtm hela framdelen av skidorna från häl till topp på 15 km i Lake Placid. Kanske nåt att rekommendera svenska vallateamet att lägga fästvalla över hela skidan... ☺️. Sen om man tänker på tex universalklister som kan bita på ren is typ, kan man ju tycka att universalklister är aningen kletigare än ren is.... Vissa såna kunskaper får man ju ha när man vallar o om man har lågt eller mjukt spann blir det ju viktigare att inte ha för mjuk valla i förhållande till det som är en tillräckligt mjuk valla. Detta oaktat vad alla Moraklockors pendlar i hela världen är gjorda av och hur bra Moraklockornas pendlar biter i startbacken i Sälen... Edit: redigerat i början av texten
Link to comment
Share on other sites

Precis, knappast intressant att backa till 70-80-talet, nu när vi har helt andra förutsättningar vad gäller skidor, valla, struktur, slipning-sickling osv. Trots att jag "levde och verkade" inom skidsporten vid den tiden har jag inget intresse att vrida tillbaka klockan, det är utifrån dagens förutsättningar man får utgå vid preparering och val av skidor.

Sen är det upp till fabrikanterna att avgöra om det finns något att hämta bland Enges ideer och i så fall kommer det oss till dels så småningom.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
Är det inte dags för Leif att trolla fram nåt ur sin hatt. Hur går det för Enges? Vallar han nåt? Svingar han med trollspröt? Bygger han rymdraketer? Kan tidvattnet påverka val av fästvalla? Mina skidor tillverkades vid fullmåne, är det därför dom glider så bra i nysnö? Många frågor, bara enges vet
Link to comment
Share on other sites

Han frågade mig, men jag tackade nej, då jag inte ville ge mig in på sånt hokus-pokus. Vill minnas att nån avdankad formel I-förare :ph34r:  och fd backhoppare :rolleyes:  skulle ingå i gruppen.

Hur gick det för dom då tro? Backhoppare gillar ju bra glid, men formel 1 förare har väl en allmän aversion mot låg friktion.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...