Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Nya skidor till frugan, skin...


Polar

Recommended Posts

  • Replies 61
  • Created
  • Last Reply

Det pratas om att lära henne skate, köpa ditten och datten åt henne, valla åt henne, fixa skidor åt henne.. Ganska snarlikt tråden där en person undrar vilka skidor som rekommenderas åt hans barn. 

 

Min känsla är att hon antingen inte är fullt så intresserad av skidåkning som du tror eller att du tar över fixandet i onödan.

Låt henne ta lite ansvar för det här själv. En vuxen person kan ju inte räkna med att ha färdiga skidor klara i hallen varje gång det är dags för ett skidpass. (Om man inte råkar vara elitåkare med ett serviceteam ;) ) 

Link to comment
Share on other sites

Haha, så alternativen är nu nya skidor/tejp eller såga åt kärringen att hon från och med nu får valla sina jävla skidor själv.

Tror jag väljer tejp då. ;)

Tror det är säkrast så......

Inser nog alla som sett, och hört, sin bättre hälft komma från skidspåret med hopplösa skidor.....

Link to comment
Share on other sites

Kahru Optigrip - kan det vara ett alternativ ? Just nu 1995 - 10 % på Northsporth

Karius och yokos optigrip fanns med bland alternativen men de tycks vara lite känsliga, minns inte hur det var längre men de funkade dåligt vid vissa fören så de föll bort tyvärr.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Läste just i nya Hiihto tidningen om Peltonens skinpro. De skall enligt peltonens stallchef ha något högre spann än andra skinskidor och ha riktigt bra glid, men de kräver god teknik för att få fäste. Speciellt i utförsåkning skulle de vara riktigt bra, ville Nousiainen skröt om att han ofta gled ifrån skejtare när han åkte på dem på nåt träningsläger. Men som sagt tidigare här så får man ett par styvare skidor blir inte glidet lidande, peltonen har kbara tagit steget längre och tagit det i beaktande i produktionen.

Låter ju lovande.

Link to comment
Share on other sites

Läste just i nya Hiihto tidningen om Peltonens skinpro. De skall enligt peltonens stallchef ha något högre spann än andra skinskidor och ha riktigt bra glid, men de kräver god teknik för att få fäste. Speciellt i utförsåkning skulle de vara riktigt bra, ville Nousiainen skröt om att han ofta gled ifrån skejtare när han åkte på dem på nåt träningsläger. Men som sagt tidigare här så får man ett par styvare skidor blir inte glidet lidande, peltonen har kbara tagit steget längre och tagit det i beaktande i produktionen.

Låter ju lovande.

 

Hørse bra ut, er de dyre? Lurer forresten på om skinski kan bli noe for langløp. Om man kunne stake med skate-glid, men gå diagonal i bakken, skulle man bli rimelig konkurransedyktig.

Link to comment
Share on other sites

Hørse bra ut, er de dyre? Lurer forresten på om skinski kan bli noe for langløp. Om man kunne stake med skate-glid, men gå diagonal i bakken, skulle man bli rimelig konkurransedyktig.

Ca. 300€ så billigare än Rossignol, Fischer i samma klass.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Frugan är fortfarande inte övertygad om skinskidor, har haft med henne några gånger till sportaffären och kollat skidor.

Första gången så nämnde försäljaren bara i farten att det är fina träningsskidor men inget man tävlar på, det är där skon klämmer nu. Fruntimren är roliga de, inte en tävling så länge man känt henne.

Men skidor som inte duger till tävling ska de inte vara, då åker de häller på gammla madshus som är så mjuka så ett lager blåburk ligger i snön. Jag ger upp!

 

Men dottern på 5 år får skinskidor av tomten. Mycket bra av fischer att satsa på skin till mindre juniorer, de ända som har så korta som 127cm. Blir intressant att se henne åka på skinskidor gentemot fiskfjälls hon har nu.

Link to comment
Share on other sites

Fruntimren är roliga de, inte en tävling så länge man känt henne.

Men skidor som inte duger till tävling ska de inte vara, då åker de häller på gammla madshus som är så mjuka så ett lager blåburk ligger i snön. Jag ger upp!

 

Ja, visst är vi knasiga? Nästan så man kan tro att om vi är intresserade av att åka skidor och vill ha bra material så tar vi egna initiativ och engagerar oss, medan ett svalt intresse får oss att inte vara särskilt angelägna eller entusiastiska. Så tokigt. ;) 

Link to comment
Share on other sites

Jag har köpt ett par nanosonic med skin. Är det kallare än -1 c så kommer jag tävla med de på tävlingar jag ska delta i.

Köpte 10kg tyngre på spannet men får ändå bra fäste. Det kan hugga i lite vid mjuk/ny snö och fäste blir lite sämre. Men klart värd varenda krona för att slippa lägga ny valla vid skiftande väder. Tejp är ju också bra, så länge det inte blir nysnö.

Glidet är lika bra som mina rcs med blåvalla på. Och då har fischerskidorna varit undanstoppade och rengjorda sen Vasaloppet.

 

Köp skin är mitt råd.

Link to comment
Share on other sites

Frugan är fortfarande inte övertygad om skinskidor, har haft med henne några gånger till sportaffären och kollat skidor.

Första gången så nämnde försäljaren bara i farten att det är fina träningsskidor men inget man tävlar på, det är där skon klämmer nu. Fruntimren är roliga de, inte en tävling så länge man känt henne.

Men skidor som inte duger till tävling ska de inte vara, då åker de häller på gammla madshus som är så mjuka så ett lager blåburk ligger i snön. Jag ger upp!

 

Men dottern på 5 år får skinskidor av tomten. Mycket bra av fischer att satsa på skin till mindre juniorer, de ända som har så korta som 127cm. Blir intressant att se henne åka på skinskidor gentemot fiskfjälls hon har nu.

Avvakta och se hur experimentet med skinskidor till dottern fungerar. Skulle det visa sig vara en fullträff, tror jag frun ger upp sitt motstånd, men tv får hon väl "asa" runt på sina Madshus.

Link to comment
Share on other sites

Har det inte åkte in på riktigt imponerande placeringar på skinskidor på vasan och birken? Tror jag läst om det nånstans. Madshus tror jag det var. Leta upp artikeln och visa hustrun. Det kanske hjälper, men inte med säkerhet.

Logik biter ju inte alltid på dom.

Förstår precis din sits. Brukar köpa trots hennes protester. Först brukar hon vara skeptisk och hitta alla möjliga fel på dom nya skidorna, men efter några pass åker hon inte på sina gamla mer.

Link to comment
Share on other sites

Leta upp artikeln och visa hustrun. Det kanske hjälper, men inte med säkerhet.

Logik biter ju inte alltid på dom.

 

Nej men nu börjar den här tråden bli väl unken. Skippa det där generaliserande nedlåtande avfärdandet av 50 % av befolkningen. 

Link to comment
Share on other sites

Jag har köpt ett par nanosonic med skin. Är det kallare än -1 c så kommer jag tävla med de på tävlingar jag ska delta i.

Köpte 10kg tyngre på spannet men får ändå bra fäste. Det kan hugga i lite vid mjuk/ny snö och fäste blir lite sämre. Men klart värd varenda krona för att slippa lägga ny valla vid skiftande väder. Tejp är ju också bra, så länge det inte blir nysnö.

Glidet är lika bra som mina rcs med blåvalla på. Och då har fischerskidorna varit undanstoppade och rengjorda sen Vasaloppet.

 

Köp skin är mitt råd.

 

Kul att du är nöjd, är nyfiken på skin jag med.

Finns det någon anledning till att du nämner "kallare än -1", hur funkar dom i plusföre?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Är supernöjd med mina Nano Skin, kört dem mest i fören mellan -4/+2 och tycker de är grymma. Äntligen har drömen gått i uppfyllelse, stålsicklade skin skidor, bara att slänga in i bilen och och sticka och träna. Upplever glidet som riktigt bra på träning iaf, har inte testat dem på tävling ännu.

 

Mina skidor är märkta med +95kg och jag väger 68. alltså +25kg. Är det isiga spår blir det lite tjuvsläpp och allmänt får jag inte slarva med tyngdöverföringen men å andra sidan känner jag inte att det hugger och jag känner inte att skidorna bromsar vid aggresiv stakning. Kan mkt väl tänka mig att prova dessa på några tävlingar.

 

Alla borde köra skin!!!

Link to comment
Share on other sites

Är supernöjd med mina Nano Skin, kört dem mest i fören mellan -4/+2 och tycker de är grymma. Äntligen har drömen gått i uppfyllelse, stålsicklade skin skidor, bara att slänga in i bilen och och sticka och träna. Upplever glidet som riktigt bra på träning iaf, har inte testat dem på tävling ännu.

 

Mina skidor är märkta med +95kg och jag väger 68. alltså +25kg. Är det isiga spår blir det lite tjuvsläpp och allmänt får jag inte slarva med tyngdöverföringen men å andra sidan känner jag inte att det hugger och jag känner inte att skidorna bromsar vid aggresiv stakning. Kan mkt väl tänka mig att prova dessa på några tävlingar.

 

Alla borde köra skin!!!

Finns det med märkning +120 kg? För oss elefanter... :P

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Statusuppdatering!

 

Frugan konstaterade helt spontant i helgen att hon vill ha skinskidor. De tog ett år...

 

Dottern nu 6år, fick ju twinskin race förra vintern. De bästa i skidväg jag skaffat, glädjen hon och jag fick när hon nu flög uppför de backar hon och andra juniorer tidigare varit tvungna att saxa i var total!

 

Har själv nu äntligen beställt skins åt mig själv också, Peltonens nya värsting modell Infra X skin. Enligt säljaren den ända skidan som tagits fram speciellt för att bära upp skinnet, kortare päls och högre spann änn konkurenterna. Hoppas den är värd priset...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...