Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Nya skidor till frugan, skin...


Polar

Recommended Posts

Frugan nämnde i våras att hon vill ha nya skidor. Hon är duktig på skidor och åkt hela sitt liv, tävlat en del i ungdomen men vallar inte alls själv så nu tror jag hon får skaffa skinskidor.

 

Har själv bara provåkt fischers, de hade riktigt bra bett men uselt glid. Sen finns väl atomic, rossignol... Vilka har ni provat eller har? Gärna bra fäste i alla fören...

 

Hon är rätt kritisk till skinskidor, säger att det är bara för barn och amatörer. ;) gämför dem med fiskfjälls skidor typ.

 

Såhär går det till när hon skall ut i skidspåret. hon säger att hon tänkte åka och skida, går byta kläder medan jag kilar ut och kollar skidorna. Innan jag fått fram fästvallaburken står hon redan i garaget och trampar! :) själv blir man smått stressad och kommer hon hem igen och haft uselt fäste är det kört för kvällen.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 61
  • Created
  • Last Reply

Bättre du köper ett par stakskidor åt henne! ;)

 

Är inne på att köpa ett par skinskidor.

 

- Rossignolen verkar ha varit fina förra säsongen. Känns prisvärda!

- Atomicen är säkert bra men verkar tunga och klumpiga.

- Provade Terrasonicen förra året, kändes helt ok. Högg lite när man gick upp på tå men nog svårt att komma ifrån. Nanosonicen tycker jag blir lite dyr för en slit-och-släng skida.

- Fischer gillar man, men läst alldeles före lite om dom.

 

Lutar åt Rossignol här.

Link to comment
Share on other sites

De är väl likadana allihop fruntimrena, kinkiga och krävande!

Skateskidor tror jag inte hon drar på sig, säger sig vara för gammal för att börja med sånt trams. Ska man skida är det på det klassiska viset.

 

Åtminstone fischers skin fäste super vid + grader, blöta och ställvis isiga spår när jag provade. Funkar de lika bra vid -10 är hon nog nöjd.

Får kolla upp rossignol R-skin och påbörja den långa processen att få henne övertalad.

 

Och jo vi har lyckan att ha skatebädd vid princip alla elljusspår här.

Link to comment
Share on other sites

Om hon kan kompromissa lite med glidet så funkar skin skidorna bra. Har haft ett par Atomic av första generationen. När jag väl fick rätt spann funkade de helt OK. Lite tunga och klumpiga, men årets modell är säkert utvecklad till det bättre när det gäller det. Provade ett par Madshus Nanosonic i tunneln i somras. Kändes lätta och smidiga med bra fäste, men glidet var bara 90% av mina"vanliga" skidor. Vill bara tillägga att de var inte spannmätta för mig och därmed kan glidet ha varit lite sämre än vad det skulle kunna vara.

Link to comment
Share on other sites

Testade Salomon skin vid -10 och torr drivsnö i vintras. Fäste gjorde dom definitivt. Dock var glidet inte mycket att hänga i julgranen. De var uppmätta för en 5kg tyngre åkare. Talade dock med en man som åkte på Rossignols motsvarande någon dag efteråt då det var nollgradigt och blanka spår och han var jättenöjd.

Men om hon har ett par vanliga klassiska liggande vallade för kallföre och ett par skin för mildare fören blir det nog perfekt.

Link to comment
Share on other sites

Det är väl just det då, dåligt glid. Får man lyssna på gnäll om det hela vintern då istället.

Men hur tror ni yokos Optigrip skidor funkar? Trodde först att det var en rugg/problemföresskida men enligt specs. så är det tydligen en allround skida som skinskidor.

 

Kollar efter skidor till 5åriga dottern också, finns inte skinskidor i de längderna men de finns med Optigrip. Börjar vara dags att pensionera fiskfjällsskidorna...

 

Edit:

Efter lite forskning på finska forum så tycks Optigrip inte riktigt funka i minus, uselt glid och fäster är ofta dåligt beroende på föret.

Link to comment
Share on other sites

Det är många som har "testat" skinskidor, men är dom utprovade så dom har rätt spann?  Det är väldigt viktigt med rätt spann på skinskidor. Är dom för mjuka går dom väldigt tungt, men med rätt spann går då alla jag provat helt okej. Har provat ett par av Peltonens skinskida, den gick riktigt bra. Har även provat två Ross en gick bra och en var lite för mjuk, den mjuka gick väldigt trögt.

Link to comment
Share on other sites

Det där med spannet verkar lite knepigt på skinskidor, testade ett par Madshus i vintras som var uppmärkta 85kg, föret var ca. -2 halvgrov snö, det gick ganska lätt, själv väger jag strax under 70 kg, men jag hade bergfäste på dessa skidor och glidet var riktigt bra, men man fick passa sig för att gå upp på tå vid stakning, då sög dom fast.

Men hur provar man ut spannet på ett par skinskidor? Har man bra åkteknik verkar det ju som man  måste ha riktigt hårda skidor för att det ska funka. Provade ett par Fischer för ett par år sedan som var märkta 80 kg, i fallande snö 0 grader, dom känndes för mjuka.

Känns som att man måste testa skidorna innan man vågar köpa ett par.

Link to comment
Share on other sites

Skinskidor fungerar som sämst i nysnö runt nollan, då går dom riktigt tungt. Men i hård lite äldre snö går dom suveränt om dom har rätt spann. Håller dock med till 100% om stakningen och även att man kan ha ganska hårda skidor och ändå ha bergfäste.

Peltonen skidorna som jag provade skulle vara för åkare runt 95kg, själv väger jag 85kg.

Link to comment
Share on other sites

Om jag fattat det rätt, så går det inte att utprova skintec i Skiselector utan man får använda den gamla spannpointern. (de gjorde så på Outnorth) Det är som i gamla tider att man inte får fram om båda skidorna är lika hårda, så frågan är om man inte bör komplettera med test på bräda och med bladmått varje skida för sig och sen byte av skida vänster-höger fot och nytt test.

Link to comment
Share on other sites

Jag måste säga att skin-skidor lockar mindre ju fler som lägger in kommentarer i den här tråden. Det verkar jätteknepigt att få rätt spann. Några har fått bra skidor i hård äldre snö eller grövre snö i minusgrader. Om det bara är för det är det väl antagligen bättre att lägga på tejp eller någon burkvalla just för äldre snö (Skigo HF? Swix VR?). Det är ju ändå ganska lättvallat då. Jag ser en kommentar om bra skidor i blanka spår runt 0. Där börjar det brännas lite. Men totalt sett. Om jag vill ha ett par lättskötta skidor för träning skulle jag nog skippa ett extra par och sätta tejp på ett av mina befintliga skidpar i stället.

Link to comment
Share on other sites

F#n Nalle Puh att jag inte tänkte på tejp! Hur kunde jag missa det?

Har själv ingen erfarenhet av tejp mer än en kollega i föreningen som alltid tränar på tejp, säger sig ha hyffsat fäste (oftast). Men de gånger jag svurit i mina skidor så har han oftast diagonalt fint i backarna.

Link to comment
Share on other sites

Tejp fungerar inte något vidare om det är lite barr och sånt i spåret, vilket det ofta är. Krävs då att man byter tejp ofta, så jag skulle inte klassa tejpskidor som lättskötta. Skin vs tejp skulle jag nog välja skin. Dock har jag bara testat skinskidor ett par gånger ännu.

Link to comment
Share on other sites

Jag har spanat på skinskidor ett tag men än så länge så känns det som att tejpade skidor är ungefär lika smidigt. Den dag det känns rimligt att köra tävling med likvärdiga förutsättningar så slår jag till på ett par med hudar. 

 

Jag har nu ett par skidor som jag tejpar vid första snön och sen får de klara sig resten av vintern. Blir lite halvtamt fäste mot slutet av säsongen. Jag kör ofta i dåligt preparerade spår med mycket lort. Den skit som fastnar pillar jag bort efter passet. 

 

Finskidorna får andra valla åt mig för dyra slantar när det är tävling. 

Link to comment
Share on other sites

Förslag är väl att du minst köper 2 par skidor, ett par rugg som funkar i knepiga 0-fören. Sedan får du avgöra vilka fören som är de vanligaste du vill ha en färdigvallad skida till. Men en blå kanske - dvs en "vanlig skida". Den behöver ju inte vallas om så mycket vid lite temperaturvariationer. Klister kan ju i stort sett aldrig vara kvar, så en röd skida kanske går bort. Då kanske din fru får lära sig skate istället. 

Börjar hon gilla skate istället så räcker det ju med ett par! Men då kanske det går åt nya skor och stavar också ;)

 

(Men sedan är jag inte riktigt med. Träna gör man väl på nästan vad som helst. Träningsskidor kan ju ligga färdiga med fästvalla. Tävlingsskidor ligger ju dock fint förvarade med bara HF-paraffin….)

Link to comment
Share on other sites

Förslag är väl att du minst köper 2 par skidor, ett par rugg som funkar i knepiga 0-fören. Sedan får du avgöra vilka fören som är de vanligaste du vill ha en färdigvallad skida till. Men en blå kanske - dvs en "vanlig skida". Den behöver ju inte vallas om så mycket vid lite temperaturvariationer. Klister kan ju i stort sett aldrig vara kvar, så en röd skida kanske går bort. Då kanske din fru får lära sig skate istället. 

Börjar hon gilla skate istället så räcker det ju med ett par! Men då kanske det går åt nya skor och stavar också ;)

 

(Men sedan är jag inte riktigt med. Träna gör man väl på nästan vad som helst. Träningsskidor kan ju ligga färdiga med fästvalla. Tävlingsskidor ligger ju dock fint förvarade med bara HF-paraffin….)

problemet är väl att jag ofta missar med fästvallan, och lokala elljusspåret är riktigt krävande och att snurra runt den med taskigt fäste är inte roligt. För att minimera bort felvallningarna åt henne vore det ju lättast med skins eller tejp. Visst kan man träna på vad som helst men träningen blir ju nog lidande och humöret sviker om hon måste söka fästet i varje backe.

Klisterföret är väl största problemet, oftast riktigt isiga spår och minusgrader. Har åtminstone inte själv hittat klister formeln ännu.

Link to comment
Share on other sites

När jag bodde 5 år uppe i Umeå i slutet av 80-talet och början på 90, så blev det nästan bara skate. Kunde ju vara noll ena dagen och minus 15 nästa. Att byta fästvalla i stort sett varje dag blev för jobbigt. Så lär din fru skate om ni har sådana spår i närheten ;) Då räcker det med ett par nya skidor! ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...