Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Nya skidor till frugan, skin...


Polar

Recommended Posts

..

 

Dottern nu 6år, fick ju twinskin race förra vintern. De bästa i skidväg jag skaffat, glädjen hon och jag fick när hon nu flög uppför de backar hon och andra juniorer tidigare varit tvungna att saxa i var total!

 

 

Den erfarenheten borde du delge i tråden om skidor till barn - borde vara till hjälp för tveksamma föräldrar.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Replies 61
  • Created
  • Last Reply

Nu har det hänt, frugan är med skinskidor!!!! Äntligen.

 

MEN inte utan problem, Vi åkte ned till skidtunneln för att prova ut skidor i butiken som ligger i anslutning till tunneln. Hade ringt dagen innan så skidhandlaren hade plockat ett par åt henne i förväg, väl där var det bara att testa och de funkade fint åt henne. Bara att pröjsa bort, lyckades tillomed övertala henne att byta bort salomonskorna och köpte nya Fischer skor på samma gång.

Men väl hemma tar jag in skidorna och ser först då att skidorna 198cm långa, damen är 165cm. Skidorna ser ut som flaggstänger bredvid henne! Hon blir arg och säger att vi blivit lurade, jag ringer killen dagen efter och han tycker inte att han plockat för långa skidor utan ser inga problem med långa skidor. Men om vi vill får vi naturligtvis byta dem till kortare.

Förklarar senare till frugan att vi får byta dem, svaret blir: VADÅ köra 400km igen för att byta skidor, allt är förstört! Hon vägrar åka tillbaka för att byta och vägrar skida med skidor som är 33cm längre än hon...

 

Denna följetång tar nog aldrig slut.

Link to comment
Share on other sites

Nu har det hänt, frugan är med skinskidor!!!! Äntligen.

MEN inte utan problem, Vi åkte ned till skidtunneln för att prova ut skidor i butiken som ligger i anslutning till tunneln. Hade ringt dagen innan så skidhandlaren hade plockat ett par åt henne i förväg, väl där var det bara att testa och de funkade fint åt henne. Bara att pröjsa bort, lyckades tillomed övertala henne att byta bort salomonskorna och köpte nya Fischer skor på samma gång.

Men väl hemma tar jag in skidorna och ser först då att skidorna 198cm långa, damen är 165cm. Skidorna ser ut som flaggstänger bredvid henne! Hon blir arg och säger att vi blivit lurade, jag ringer killen dagen efter och han tycker inte att han plockat för långa skidor utan ser inga problem med långa skidor. Men om vi vill får vi naturligtvis byta dem till kortare.

Förklarar senare till frugan att vi får byta dem, svaret blir: VADÅ köra 400km igen för att byta skidor, allt är förstört! Hon vägrar åka tillbaka för att byta och vägrar skida med skidor som är 33cm längre än hon...

Denna följetång tar nog aldrig slut.

Det kan väl möjligen bli en aning knöligt om hon ska saxa mycket annars ser jag inte varför hon skulle ha kortare. Min sambo har kört en del med 210 skidor utan problem. Hennes finaste par är ett par Carbonlite S-track på 203cm.
Link to comment
Share on other sites

Det kan väl möjligen bli en aning knöligt om hon ska saxa mycket annars ser jag inte varför hon skulle ha kortare. Min sambo har kört en del med 210 skidor utan problem. Hennes finaste par är ett par Carbonlite S-track på 203cm.

Jag ser inte heller problemet. Min dotter har flera par 191, och hon är 155. Det blir 36 cm längre än henne. Hennes bästa par är 198cm (oanvända än så länge). Det blir 43 cm längre än henne. De känns lite långa just nu, men jag hoppas hon växer några cm mer innan hon tar stopp ;).  

 

Själv har jag ett par gamla skidor som är 54 cm längre än mina ståtliga 171 cm ;)

Link to comment
Share on other sites

Är bara spannet perfekt för henne, tycker jag inte du skall byta. Enda nackdelen med långa skidor är i skarpa kurvor, annars funkar det bra. Om det är flyttbara bindningar på, går det att flytta fram bindningen för att få känslan av kortare skidor, om det

inte blir för mycket fäste i så fall. Jag hade ett par 208 cm Ross och efter att jag gått ner till 203 cm, så flyttade jag fram bindningen för att få "203-känsla" och tack vare att det var så lång fästzon funkade det utmärkt och de blev lite bättre i kurvorna också.

Link to comment
Share on other sites

Ok, man har väl bara tänkt på ”standardmåttet” på +20-25cm tidigare, men säkert kan man mycket väl ha längre skidor. Och fästet var ju så pass bra att saxning knappast kommer att behövas längre, så där spelar nog inte längden häller nån roll.

Ja tror nog att de kommer att gå bra, bara vi smällt den första shocken.

Link to comment
Share on other sites

Det kan väl möjligen bli en aning knöligt om hon ska saxa mycket annars ser jag inte varför hon skulle ha kortare. Min sambo har kört en del med 210 skidor utan problem. Hennes finaste par är ett par Carbonlite S-track på 203cm.

Ja och det var ju en kunnig person som rekommenderade dom skidorna till henne!

Link to comment
Share on other sites

Nu har det hänt, frugan är med skinskidor!!!! Äntligen.

 

MEN inte utan problem, Vi åkte ned till skidtunneln för att prova ut skidor i butiken som ligger i anslutning till tunneln. Hade ringt dagen innan så skidhandlaren hade plockat ett par åt henne i förväg, väl där var det bara att testa och de funkade fint åt henne. Bara att pröjsa bort, lyckades tillomed övertala henne att byta bort salomonskorna och köpte nya Fischer skor på samma gång.

Men väl hemma tar jag in skidorna och ser först då att skidorna 198cm långa, damen är 165cm. Skidorna ser ut som flaggstänger bredvid henne! Hon blir arg och säger att vi blivit lurade, jag ringer killen dagen efter och han tycker inte att han plockat för långa skidor utan ser inga problem med långa skidor. Men om vi vill får vi naturligtvis byta dem till kortare.

Förklarar senare till frugan att vi får byta dem, svaret blir: VADÅ köra 400km igen för att byta skidor, allt är förstört! Hon vägrar åka tillbaka för att byta och vägrar skida med skidor som är 33cm längre än hon...

 

Denna följetång tar nog aldrig slut.

Spannet är alltid underordnat längden. Ska man hitta pälsskidor till damer som kan åka så måste man i regel upp på skidor somär 195-200cm för att dom ska bli tillräckligt hårda. Vem som ska ha alla plsskidor som är 180cm har jag inte räknat ut än.

Link to comment
Share on other sites

Och det var ju för övrigt ett par utplockade till en herråkare, så skidor är tämligen könsneutrala.

Jag tror att den personen måste haft en jäkla tur i just det fallet. :)

 

Hon har ju dock svårt att få ner dem med burkvalla. Klister eller stakning är det som gäller.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...