Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Framtidens skidtekniker


Volevodin

Recommended Posts

Om vi släpper det här vad som är bra eller dåligt med dagens stiluppdelning och regler  och fritt spekulerar på  framtida alternativ.

Någon har mer eller mindre seriöst varit inne på att dela upp längdskidåkningen i fler grenar liksom man har inom simningen. Tanken är inte orealistisk och jag tänker då tre grenar.

 

A. Fristil eller skating - samma som nu utan begränsningar i teknik o utrustning

B. Klassisk stakning - endast dubbelstakning tillåten och ingen begränsning av utrustning

C. Klassisk diagonal-  diagonal + begränsat antal staktag med frånskjut  mellan varje

                                    diagonalsekvens - dubbelstakning ej tillåten - begränsningar i 

                                    utrustning vad gäller skidor och stavar

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 53
  • Created
  • Last Reply

Om vi släpper det här vad som är bra eller dåligt med dagens stiluppdelning och regler  och fritt spekulerar på  framtida alternativ.

Någon har mer eller mindre seriöst varit inne på att dela upp längdskidåkningen i fler grenar liksom man har inom simningen. Tanken är inte orealistisk och jag tänker då tre grenar.

 

A. Fristil eller skating - samma som nu utan begränsningar i teknik o utrustning

B. Klassisk stakning - endast dubbelstakning tillåten och ingen begränsning av utrustning

C. Klassisk diagonal-  diagonal + begränsat antal staktag med frånskjut  mellan varje

                                    diagonalsekvens - dubbelstakning ej tillåten - begränsningar i 

                                    utrustning vad gäller skidor och stavar

Varför inte grenar för:

D. Enbensskate i spår med skateförbud sista 200 meterna.

E. Hoppskate då man inte får glida ut ordentligt på skidorna.

F. Enbart diagonal med max stavlängd 70%.

Link to comment
Share on other sites

Om det skal deles inn i flere grener så blir det jo mer et spørsmål om budsjett og organisasjon enn teknikk og filosofi. Svømming, som det ofte sammenlignes med, er litt lettere å organisere enn ski, fordi du kan bruke den samme banen, badebuksen og neseklypen til butterfly som til crawl.

 

Jeg tror det er mer sannsynlig med færre stilarter enn flere. Dropp klassisk, kjør fristil. Det har ikke vært noe problem for kombinert eller skiskyting.

 

Men finnes det kanskje noen teknikker som er raskere enn skate?

Link to comment
Share on other sites

artur; knappast seriösa förslag

 

OlaM; Du som är norrman och vuxit upp med turåkning borde väl inte vilja slopa den klassiska tekniken, är det väl den mest naturliga sättet att ta sig fram utanför de preparerade pisterna. Jag menar att det måste finnas en överensstämmelse mellan motionsåkning och tävlingsåkning.

Link to comment
Share on other sites

Kan man inte motionsåka med skateteknik, eller vad menar du?

Är i allafall det jag gör mest. Klassisk skidåkning blir mest för att åka tävlingar för mig.

Och utanför de preparerade pisterna är det skate som gäller på skoterspåren. Vid klassisk åkning är det elljusspåret som man är hänvisad till.

Jag vill gärna ha kvar båda stilarna. Men då måste man också låta dom utvecklas tror jag och inte tvinga alla att göra som man alltid har gjort. Dock lär begränsad stavlängd vara ganska verkningslöst.

Link to comment
Share on other sites

 Jag menar att det måste finnas en överensstämmelse mellan motionsåkning och tävlingsåkning.

 

Jeg tror sporten fint vil klare seg over tid uten den klassiske stilen som kobling til mosjon og fritid. Men det som styrer utviklingen er hva publikum og utøvere selv vil. Mange publikum tenker som deg, at de vil ha den koblingen. Og et flertall av utøvere vil beholde den klassiske stilen så da får man beholde den så godt man kan.

 

Problemet nå er at det blir så mange kompliserte regler, dommeravgjørelser og diskvalifikasjoner. Det kan bli vel så skadelig for sporten som det å droppe klassisk. Men om det funker og flertallet er fornøyd, ja da er det ingen grunn til å endre på noe.

Link to comment
Share on other sites

artur; knappast seriösa förslag

 

OlaM; Du som är norrman och vuxit upp med turåkning borde väl inte vilja slopa den klassiska tekniken, är det väl den mest naturliga sättet att ta sig fram utanför de preparerade pisterna. Jag menar att det måste finnas en överensstämmelse mellan motionsåkning och tävlingsåkning.

Nä dom var inte helt seriösa men man måste ta sig en funderare på hur man ska välja framåt. Att bevara en stil som ska vara länken till turåkarna och sen tävla i ytterligare två stilar gör ju inte att attraktionen bland icke skidfrälsta ökar. I synnerhet om vi måste ha stildomare som i gång eller videoövervakning och loppen avgörs efter granskning. Tänk att som förälder överväga att låta barnen börja tävla i skidor och inse att man behöver skidor för fäste, för stakning, för skate och sen stavar och pjäxor till det också. Tröskeln för att börja tävla blir extremt hög ekonomiskt sett och om man börjar fundera på en tredje stilart så är det nog faktiskt bättre att helt övergå till enbart fri stil utan en massa begränsningar. Ingen verkar ju sörja över att skidskyttar, skidorienterare och nordisk kombinationsåkare har fri stil i alla lopp. Fristil gör ju också att man får diagonala eller staka om man hellre vill det.

Link to comment
Share on other sites

Ja, då säger vi så att vi släpper allt fritt och var och en får åka som den vill = skejt över hela linjen. Jag skulle inte bli ledsen för det, då jag på äldre dar föredrar skejt framför klassiskt, men jag tänker på alla motionsåkare, som inte är intresserade av att åka skejt, det skall vara klassiskt eller så får det vara.

 

Härmed kan vi avsluta denna tråd med att konstatera att i framtiden blir det bara en skidteknik och det är fri stil.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Link to comment
Share on other sites

Den här tråden var tänkt som spekulation om vart längdskidåkningen bär hän i framtiden, inte vad vi tycker om det. De flesta verkar dock tycka att den klassiska tekniken försvinner som tävlingsgren och fristilen blir den enda. Fast som motionsform vid sidan om tävlingarna lär nog den klassiska leva vidare.

Det blir intressant att följa utvecklingen framöver och vi får se om stavbegränsningen under den här säsongen ger något svar vart utvecklingen är på väg.

Link to comment
Share on other sites

Jag tippar på att även skate kommer att utmanas med nya material och spårprepareringar och kommer säkert att kallas klassisk någon gpng i framtiden med samma konservativa uttalanden som vi har idag.

Jag tror att man kommer att tycka att stålkanter, kortare skidor, hårda pjäxor, elastiska stavar etc. inte är skidmässigt etc...

Men hårdare spår, kortare skidor med stålkanter och ny glidyta och nya stavar lär komma där också.

 

Generellt sett så tycker jag nog att reglerna är hyfsat bra idag (utan stavbegränsning) och lämnar utrymme för utveckling inom vissa gränser som räcker till.

 

Utvecklingen kommer antagligen att drivas av spårprepareringen.

Link to comment
Share on other sites

Jag tippar på att även skate kommer att utmanas med nya material och spårprepareringar och kommer säkert att kallas klassisk någon gpng i framtiden med samma konservativa uttalanden som vi har idag.

Jag tror att man kommer att tycka att stålkanter, kortare skidor, hårda pjäxor, elastiska stavar etc. inte är skidmässigt etc...

Men hårdare spår, kortare skidor med stålkanter och ny glidyta och nya stavar lär komma där också.

 

Generellt sett så tycker jag nog att reglerna är hyfsat bra idag (utan stavbegränsning) och lämnar utrymme för utveckling inom vissa gränser som räcker till.

 

Utvecklingen kommer antagligen att drivas av spårprepareringen.

 

Håller med om att utvecklingen kommer att drivs av språprepareringen. Och ju mer tävlingsspår skiljer sig från var folk tur/motionsåker, leker och lär sig skidåkning, ju mer kommer det att bli klasser och regler alldeles oavsett allt annat.  

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Jag spånade lite om vart utvecklingen skulle gå i framtiden och hade förutom fristil teori om två klassiska tekniker. Att jag inte var helt fel ute visar Grönklittpremiären, där eliten endast tävlade i stakning och övriga i klassisk klassisk skidåkning, inget nämndes om stavlängden i inbjudan, så de nya stavreglerna borde ha gällt.

Av referatet från tävlingen framgår att på delarna utan konstsnö hade inte stavfästet varit så bra och det var först på konstsnöunderlaget som det gick att trycka på fullt ut i stakningen. Det ger en indikation om att spårprepareringen måste anpassas efter vilken "stil" som gäller för tävlingen. Återstår att se om renodlade staktävlingar kommer att öka i omfattning, så att det så småningom blir en egen stil inom den klassiska skidåkningen. <_<

Link to comment
Share on other sites

Jag spånade lite om vart utvecklingen skulle gå i framtiden och hade förutom fristil teori om två klassiska tekniker. Att jag inte var helt fel ute visar Grönklittpremiären, där eliten endast tävlade i stakning och övriga i klassisk klassisk skidåkning, inget nämndes om stavlängden i inbjudan, så de nya stavreglerna borde ha gällt.

Av referatet från tävlingen framgår att på delarna utan konstsnö hade inte stavfästet varit så bra och det var först på konstsnöunderlaget som det gick att trycka på fullt ut i stakningen. Det ger en indikation om att spårprepareringen måste anpassas efter vilken "stil" som gäller för tävlingen. Återstår att se om renodlade staktävlingar kommer att öka i omfattning, så att det så småningom blir en egen stil inom den klassiska skidåkningen. <_<

Eftersom tävlingen uppenbarligen inte var sanktionerad från skidförbundet/FIS (stilen stakning finns ju inte hos dem) så tvivlar jag på att nya stavlängdsregeln tillämpades.
Link to comment
Share on other sites

Eftersom tävlingen uppenbarligen inte var sanktionerad från skidförbundet/FIS (stilen stakning finns ju inte hos dem) så tvivlar jag på att nya stavlängdsregeln tillämpades.

Men om vi bortser från om stavregeln tillämpades eller ej, så var det ändå intressant att det ordnades en tävling i enbart stakning.

Var det en engångsföreteelse eller får vi se fler staktävlingar ??

Link to comment
Share on other sites

Men om vi bortser från om stavregeln tillämpades eller ej, så var det ändå intressant att det ordnades en tävling i enbart stakning.

Var det en engångsföreteelse eller får vi se fler staktävlingar ??

Det är jag fullkomligt övertygad om att vi får gära.Speciellt som att det var till största delen långloppsåkare som tävlade.

Dessutom förstår jag inte riktigt varför man inte kan tävla i klassiskt och fristil i vc i fortsättningen även om det mest/enbart blir stakning.Det är ju ändå fristil och klassisk skidåkning bara det att de tävlande väljer att bara köra en delteknik inom den klassiska skidåkning.

Link to comment
Share on other sites

Men om vi bortser från om stavregeln tillämpades eller ej, så var det ändå intressant att det ordnades en tävling i enbart stakning.

Var det en engångsföreteelse eller får vi se fler staktävlingar ??

De körde ju samma koncept i somras på rullisar med backlopp (endast stakning) upp till toppstugan.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Om längdskidor ska ha någon form av framtid så krävs pengar. Pengar får man in genom reklam och publik. Inte bara publik i Kollen eller U-hamn utan även i LaClusaz, Fiemme, Obersdorf, Seefelt mfl.

Om man beger sig till alporterna så upptäcker man snart att 95% av motionärerna inklusive barn och pensionärer skejtar. Det är enkelt, bekvämt och går fort.

Trolig väg för FIS Worldcup XC stavas fristil. Först då kan vi få topp-bredd i de tunga nationerna Tyskland och Italien. Här finns också pengar - publik - om tävlingsarenorna och banorna är de rätta. Skidskyttar längdåkare kan utveckla material tillsammans och tom gå in i de olika grenarna sinsemellan under en lång karriär.

Klassisk - Skejt - Stak i en enda världscup är dödsstöten, svindyrt och svår att få en stark bredd i. Men man är chanslös som junior om man inte har bra material. Nej hänvisa klassisk åkning eller DP till Ski Classics och låt den vara där som en nordisk specialgren utan åskådare och med begränsad budget. 

Link to comment
Share on other sites

I mina ögon kan längdåkningen lika väl dö ut om vi plockar bort den klassiska tekniken.

Jag tittar ju givetvis även på fristil men tycker de är mkt tråkigare.

Den bästa lösningen i mina ögon är att helt gå över till skinsskidor för elit, mindre orsak att staka om de faktist måste finnas hår under skidan. Har alla skinskidor så är de ju lika för alla och om de nu går lite tyngre så är de ju så för alla. De skulle ju även gynna motionären som tycker de är svårt att valla fäste och du åker på samma grejjer som dom bästa gör, de vill vi ju alla innerst inne

Link to comment
Share on other sites

Om längdskidor ska ha någon form av framtid så krävs pengar. Pengar får man in genom reklam och publik. Inte bara publik i Kollen eller U-hamn utan även i LaClusaz, Fiemme, Obersdorf, Seefelt mfl.

Om man beger sig till alporterna så upptäcker man snart att 95% av motionärerna inklusive barn och pensionärer skejtar. Det är enkelt, bekvämt och går fort.

Trolig väg för FIS Worldcup XC stavas fristil. Först då kan vi få topp-bredd i de tunga nationerna Tyskland och Italien. Här finns också pengar - publik - om tävlingsarenorna och banorna är de rätta. Skidskyttar längdåkare kan utveckla material tillsammans och tom gå in i de olika grenarna sinsemellan under en lång karriär.

Klassisk - Skejt - Stak i en enda världscup är dödsstöten, svindyrt och svår att få en stark bredd i. Men man är chanslös som junior om man inte har bra material. Nej hänvisa klassisk åkning eller DP till Ski Classics och låt den vara där som en nordisk specialgren utan åskådare och med begränsad budget. 

Men varför bytte Marcia Longa från fristil till klassiskt, om nu intresset för fristil är så stort, förresten varifrån har du fått procentsiffran 95 % ? Att det körs långlopp i klassisk stil tror jag har att göra med pengar, publikintäkter är väl en liten del oavsett teknik, reklam och TV-intäkter drar väl in det mesta. Om man ville popularisera fristil i långlopp är väl en egen tävlingsserie ett första steg motsv Ski Classics.

Om vi går över till traditionella skidtävlingar verkar det som staktrenden från tidigare år mattats av tom i Ulricehamn körde man med fästvalla. Jag tror att Fis beslut att begränsa stavlängden har spelat in, kanske också Sundbys experiment i början av säsongen då han blev frånåkt på blanka skidor samt att det varit före och banor som gynnat åkning med fästvalla. För min egen del tycker jag det är positivt om stakning på blanka skidor håller till på långloppen och att det i de traditionella loppen förekommer åkning med alla klassiska tekniker.

En liten tanke ang långlopp i fri teknik för motionärer; att ta slut i fristil är värre än i klassisk teknik, då man i stort sett "parkerar" medan det i klassisk teknik går att "hasa sig fram" någonlunda med fästvalla.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror faktiskt arrangörerna för Marcialonga kliar sig i huvudet, då det numera domineras av skandinaver. De nationella åkarna lyser med sin frånvaro. Det skulle inte förvåna mig om ML läggs ner om några år, särskilt som hela Fiemme dalen har ont om snö, år efter år. Producera snö för ett gäng skandinaver...jo jo. Såg förresten att Kaiser Maximillian hade färre än 500 startande, i ett av Europas finaste längdområde, Seefeld (arrangerar förresten VM 2019) Man kan ju fundera på varför...

Link to comment
Share on other sites

Jag tror faktiskt arrangörerna för Marcialonga kliar sig i huvudet, då det numera domineras av skandinaver. De nationella åkarna lyser med sin frånvaro. Det skulle inte förvåna mig om ML läggs ner om några år, särskilt som hela Fiemme dalen har ont om snö, år efter år. Producera snö för ett gäng skandinaver...jo jo. Såg förresten att Kaiser Maximillian hade färre än 500 startande, i ett av Europas finaste längdområde, Seefeld (arrangerar förresten VM 2019) Man kan ju fundera på varför...

De flesta europeiska långloppen har väldigt få åkare om du nu vill föra i bevis att det beror på avsaknaden av fristil så kan du även titta på resultatlistor från tex Dolomitenlauf eller König Ludwig Lauf som har lopp i båda teknikerna, det är i storleksordningen några hundra startande i fristilsvarianterna. De enda fristilsloppen med hyfsade startfält är Engadin och Transjurasienne.

Marcialonga förde ju en tynande tillvaro och var väl på väg att läggas ner innan man bytte till klassisk stil, tror inte man har något emot tusentals skandinaviska turister som spenderar pengar på orten.

 

Egentligen talar väl precis alla siffror emot din tes om att allt skulle bli bättre om det blev fristil och klassisk stil förpassades till någon bakgård?

 

 

Edit: Även Kaiser Max. Lauf körs i fristil, inte ens hundra startande förra året.....drygt 300 i classicloppet. säger nog mer att skidkulturen  och långloppskulturen inte är etablerad i centraleuropa. Om man tror att det avhjälps med att ta bort klassisk stil har man mkt att bevisa...

Link to comment
Share on other sites

Tror inte på att sporten som tävling klarar en bred topp i framtiden från många nationer, med alla dess varianter. Tänker utrustning. Skejtskidor - DP skidor - Klassiska skidor - varma kalla skidor, långa korta stavar. Lägg till skidskor och flera kilo valla. Ska en ungdom lyckas idag krävs material av högsta klass annars är du chanslös hävdar jag. Sporten blir en klassfråga och en smal tunn topp. Tycker klassisk åkning kan fortsätta utvecklas i Ski Klassic. Fristil i Världscup och Skidskytte. Ingen grät väl när man tog bort klassiska skidor i skidskytte och det har ju blivit en tung gren i mellaneuropa.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...