Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Johaug fast för doping.


Goldrush

Recommended Posts

Att hon sen är fortsatt anställd visar ju bara hur allvarligt Norge ser på sin egen doping.

Hur många idrottare har de ekonomiska förutsättningarna att vara utan inkomst och träna i 2-4 år?

Johaug har säkert pengar undanstoppade, men det är inget som säger att en comeback ger ekonomisk utdelning. 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 693
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Helt riktig analys, det optimala vore väl om hennes munsårsbesvär helt stoppade hennes framfart i spåren, det är dit du vill komma va? Dopa bort herpesblåsor, snacka om fusk gentemot medtävlare som finner sig i att hämmas av smärtan.

 

Jag har egentligen inga åsikter om längden på straffet utöver den rättsliga hanteringen, vilken i slutändan blev ett spel för gallerierna. "Ska hon får 12 eller 13 månaders avstängning och hur påverkar det hennes OS uppladdning?" blev den stora rättsliga frågan. 

 

Sen är det ju så att tillväxt-främjande dopning (anabola sterioder o dyl) inte påverkar prestationsförmågan kortsiktigt utan ger utövaren mycket bättre återhämtning. Dvs klara av och få ut mycket mer av ökad träningsdos. 

Link to comment
Share on other sites

Som jag förstått det är ju straffen skärpta. De finska åkarna vid Lahti 2001 som fick 2 år hade säkert fått 4 år om de gjort samma sak idag.

För att få 2 år idag krävs en rimlig förklaring till att det inte är medveten doping.

Endast om någon inte haft möjlighet att förhindra dopingen kan man anse att straffet ska bli lägre än 2 år t ex om någon illasinnad spetsar din vattenflaska eller något.

Så om det är omedveten doping men det finns möjlighet att upptäcka att det är doping och man missar det så har man varit oaktsam och får två år.

Det räcker alltså inte att man naiv och inte visste att det var doping. Lika lite som det räcker att på en 30 väg i stan köra 55 för man "missade skylten trodde det var 50".

Borde vara case closed här. Lika för alla. Följ reglerna. Blir du haffad, otur! Visa respekt genom att erkänna att du gjort fel.

Svårt se hur Ustiugov skulle kunna bevisa eller bli trodd om någon spetsat hans vattenflaska? Möjligtvis om han delar flaska med ex, Johan Olsson.

 

Nej rättssäkerheten är tuff inom idrotten, döm alla över samma kam oavsett. Hade det gällt mord och så kallad knäppskallerabatt tas med i beaktning så kan det till och med bli fråga om dråp med minskad påföljd trots att gärningen är likställd och förövaren lika farlig att ha ute i samhället.

Link to comment
Share on other sites

Jag har egentligen inga åsikter om längden på straffet utöver den rättsliga hanteringen, vilken i slutändan blev ett spel för gallerierna. "Ska hon får 12 eller 13 månaders avstängning och hur påverkar det hennes OS uppladdning?" blev den stora rättsliga frågan. 

 

Sen är det ju så att tillväxt-främjande dopning (anabola sterioder o dyl) inte påverkar prestationsförmågan kortsiktigt utan ger utövaren mycket bättre återhämtning. Dvs klara av och få ut mycket mer av ökad träningsdos.

 

Då återstår att bevisa, antingen av dig eller de instanser som nu ev, vill skärpa påföljden att Johaug under en längre tid eller åtminstone tillräckligt lång tid brukat prestationshöjande medel, eller tycker du att det räcker med att anta det?

Link to comment
Share on other sites

Då återstår att bevisa, antingen av dig eller de instanser som nu ev, vill skärpa påföljden att Johaug under en längre tid eller åtminstone tillräckligt lång tid brukat prestationshöjande medel, eller tycker du att det räcker med att anta det?

 

Då får jag dra på mig min Ture Sventon hatt och hämta förstoringsglaset så här i temmel-tider. Grundproblemet jag ser är ju egentligen att en populistisk hantering av en populär utövare urholkar rättssystemet (om man som utövare anser att systemet är korrupt eller orättvist så är det lättare att motivera eget fusk eller gråzonsaktiviteter), samt att det öppnar dörrar för liknande historier i framtiden om nu domen får någon prejudicerande betydelse. Själva mallen för historien är ju väldigt lätt att kopiera - "Jag visste inte, det var min läkares fel".

 

Jag tror noll-tolerans är den enda princip som håller i längden.

Link to comment
Share on other sites

Som jag förstått det är ju straffen skärpta. De finska åkarna vid Lahti 2001 som fick 2 år hade säkert fått 4 år om de gjort samma sak idag.

Straffet för medveten doping är 4 år men eftersom alla har en backup ursäkt så är det svårt att bevisa och många får väl 2 år.

För att få 2 år idag krävs en rimlig förklaring till att det inte är medveten doping.

Endast om någon inte haft möjlighet att förhindra dopingen kan man anse att straffet ska bli lägre än 2 år t ex om någon illasinnad spetsar din vattenflaska eller något.

Så om det är omedveten doping men det finns möjlighet att upptäcka att det är doping och man missar det så har man varit oaktsam och får två år.

Det räcker alltså inte att man naiv och inte visste att det var doping. Lika lite som det räcker att på en 30 väg i stan köra 55 för man "missade skylten trodde det var 50".

Borde vara case closed här. Lika för alla. Följ reglerna. Blir du haffad, otur! Visa respekt genom att erkänna att du gjort fel.

Man kan ju gissa hur nästa OS kommer vara om Johaug får kort straff, ryssarna blir friade och alla får använda astmamedicin. Det kommer ju skicka signalen att gråzonen lönar sig.

Att likställa det med en fortkörning är knappast relevant. Blir du tagen för 55 på 30 väg så är det de fackto styrkt via fartkamera, laser eller efterföljande polis. Ligger närmare då att bli stoppad för 32 och fällas för hastighetsöverträdelse på annat ställe där du kan antas ha kört fortare då du vid denna kontroll bevisligen kört "lite" för fort.

Link to comment
Share on other sites

Det är verkligen rörande att läsa om hur norrmän åberopar människorätten, men tydligen krävdes ett norskt dopingfall för att detta skulle ske. Frågan är om den norska omsorgen varit lika stor om ett ryskt fall av Johaugs typ uppdagats eller om norrmännen skrattat gott åt skämt om rysk läppbalsam.

Läser man norska kommentatorsfält är väl den allmänna uppfattningen att överklagandet är rysk-polsk-finsk-svensk konspiration för att slippa Johaug i OS. Att domen i internationellt perspektiv är i det lägre registret och att samma regler ska gälla alla tycks inte finnas i den norska sinnebilden.

Tror det är bra oavsett vad utfallet är bra att fallet tas upp i CAS då blir det ett opartiskt utslag som alla får acceptera oavsett om det blir 6månader eller 2år.

Link to comment
Share on other sites

Det är verkligen rörande att läsa om hur norrmän åberopar människorätten, men tydligen krävdes ett norskt dopingfall för att detta skulle ske. Frågan är om den norska omsorgen varit lika stor om ett ryskt fall av Johaugs typ uppdagats eller om norrmännen skrattat gott åt skämt om rysk läppbalsam.

Läser man norska kommentatorsfält är väl den allmänna uppfattningen att överklagandet är rysk-polsk-finsk-svensk konspiration för att slippa Johaug i OS. Att domen i internationellt perspektiv är i det lägre registret och att samma regler ska gälla alla tycks inte finnas i den norska sinnebilden.

Tror det är bra oavsett vad utfallet är bra att fallet tas upp i CAS då blir det ett opartiskt utslag som alla får acceptera oavsett om det blir 6månader eller 2år.

Och liknande åberopanden i Sverige skulle vi inte fått höra om det gällt en svensk åkare? Och nej, omsorgen gällande ett ryskt fall hade vi med all säkerhet skonats från men hur hade det från Norskt håll låtit gällande ett svenskt fall? Hade det i Norge setts samma hat och drev som från svensk media och många skribenter här?

Link to comment
Share on other sites

Och liknande åberopanden i Sverige skulle vi inte fått höra om det gällt en svensk åkare? Och nej, omsorgen gällande ett ryskt fall hade vi med all säkerhet skonats från men hur hade det från Norskt håll låtit gällande ett svenskt fall? Hade det i Norge setts samma hat och drev som från svensk media och många skribenter här?

Absolut jag är ganska övertygad om att vi svenskar skulle agerat på likartat sätt, precis som finnar och ryssar är mer förlåtande mot de sina, det är därför det är så viktigt med oberoende internationella organ som upprätthåller någon form likabehandling.

 

Ja det är jag ganska övertygad om, de flesta som kommenterar på VG.no eller Expressen är av samma kaliber och ungefär lika objektiva oavsett om det är svenskar eller norrmän. Norrmän är inte ett dyft bättre än vad svenskar är i detta avseende, sedan ska man komma ihåg att de som syns och hörs på på tidningarnas forum utgör oftast en liten och högljudd men kanske inte så representativ grupp.

Efter Johaugfallet har väl dock norrmännens syn på doping och straff nyanserats en aning, så om det skulle hända nu kanske inte drevet i norska tidningar skulle bli på samma sätt. Vi har ju tex Espen O Saether som väl är Norges motsvarighet till Lasse Anrell han har ju försökt dreva en del mot Sverige i vinter på rätt oklara grunder.

 

Om man vill konkretisera de två ytterligheterna på svenska / norska nätforum så skulle man i princip skulle kunna koka ner det till följande:

Norrmän anser att alla som vill att Johaug ska dömas och har misstankar om det norska användandet av astma är avundsjuka och vill ha bort norska åkare från tävlingsbanan för att de egna åkarna ska kunna vinna något.

 

Svenskar anser att alla norrmän är dopade eller fuskar med mediciner på något sätt har så varit sedan Dählies dagar och att alla norrmän bör stängas av.

 

Om man intar någon av dessa positioner är det såklart svårt att överhuvudtaget föra någon diskussion.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Tror på Johaug, kan inte tro nåt annat är sant än att detta är Norges största skidtabbe genom tiderna. Men det håller inte i rätten. Hur många gånger har man inte hört det från tokdopade cylister eller amerikanska sprinters genom åren. Man kan ju inte anställa en idrottsläkare som "målvakt"...Ja tyvärr kommer nog Johaug straffas hårdare än hela norge önskar. Hon missar OS med största sannolikhet.

Link to comment
Share on other sites

 

Om allt har gått rätt till i den norska processen är ju överklagandet bara en formalitet och inget att hetsa upp sig över. På de norska reaktionerna kan man istället ana att regler medvetet har böjts och bänts för att få ihop OS satsningen. 

 

Den typen av "systemdoping" tycker jag är det verkliga problemet, snarare än Johaugs snedsteg. Det känns som det norska systemet är i gungning - Sundbys förbundskontrollerade överdosering, Johaugs förbundskontrollerade användning av dopingklassade medel, samt den tvivelaktiga hanteringen av det rättsliga efterspelet (Sundby avstängd på sommaren och Johaug får halva minimistraffet) gör att förtroendet är lågt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Såg ni dokumentären om Johaug på TV i kväll. Min slutsats efter att ha sett programmet är att Antidoping Norge gav 13 månader därför att dels skulle längden på straffet inte påverka Johaugs möjligheter att konkurrera på OS dels var väl tanken att ett hyfsat långt straff skulle öka chansen att det inte blev överklagat till skillnad mot ett frikännande.

 

Men är det inte överklagat ändå, om jag inte minns fel, men någon ny dom har väl inte kommit ?

Link to comment
Share on other sites

Johaug-fallet har väl egentligen en egen tråd men...

 

Även Johaug överklagade för att om möjligt bli helt frikänd.

https://www.svt.se/sport/vintersport/johaug-overklagar-domen-vill-blir-helt-frikand/

Bra att inläggen flyttades till sin rätta tråd.

 

Lite märkligt att Johaug överklagade, då hon knappast hade något att vinna på det, möjligen kan det bero på att det redan var överklagat och att de då inte hade något att förlora på ytterligare ett överklagande.

Link to comment
Share on other sites

Bra att inläggen flyttades till sin rätta tråd.

 

Lite märkligt att Johaug överklagade, då hon knappast hade något att vinna på det, möjligen kan det bero på att det redan var överklagat och att de då inte hade något att förlora på ytterligare ett överklagande.

Det var ju bara en förhandlingsteknisk strategi. Om fis vill höja straffet så vill johaug sänka och så landar beslutet mitt emellan, dvs där det är idag - 13 mån hoppas dom.

Link to comment
Share on other sites

Jag har väldigt svårt att förstå hur folk INTE kan lära sig att det heter dopNing på svenska. Likaså som att det heter Kanada och inte Canada. Det är lite som folk som säger dom håller på med trailrunning, när det i själva verket handlar om att springa på en stig. Eller ännu värre, alla som har "carbon" i sina stavar.

 

Godkväll

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...