Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Sveriges trupp till Skandinaviska cupen i Vuokatti

Resa: Kaiser Maximilian Lauf

Sveriges trupp till Toblach - utan Stina Nilsson

Vallning fr motionrer

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Johaug fast för doping.

• Vänligen logga in för att kunna svara
660 svar till detta ämne

Forehandloop

Forehandloop

Medlem

• Members
  • Pip
  • 203 inlägg

Italiensk syklist ble utestengt etter å ha blitt tatt pga samme krem (!) i 2013. http://velonews.comp...spension_323757

Han la opp. Kanskje Johaugs karriere er over, kanskje ikke, men det bør i alle fall være helt sikkert at Dr Bendiksens karriere er over.

Det borde vara sikkert att han avgår men det borde Sundbys läkare också ha gjort samt diverse chefer i skidförbundet etc. Men det har ju inte skett så vem vet, Benediksen kanske får fortsätta som vanligt medan Johaug vilar eller slutar. 

Forehandloop

Forehandloop

Medlem

• Members
  • Pip
  • 203 inlägg

Her er visstnok den italienske emballasjen...

Cuo6NklWgAEsCLB.jpg

Norsk vits?

Någon annan får googla trofodermin, lite för äckliga bilder för en känslig. 

curmudgeon

curmudgeon

Medlem

• Members
  • Pip
  • 26 inlägg

http://www.cyclingne...tebol-positive/

OlaM

OlaM

Medlem

• Members
  • Pip
  • 358 inlägg

hImPlzI.jpg

Norsk turist og sofagris

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 681 inlägg
Johaug dopad med anabola steroider. Det är en stor skam och inget annat än ren fusk.
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

OlaM

OlaM

Medlem

• Members
  • Pip
  • 358 inlägg

Merkingen på pakken har visst vært påbudt siden 2003, i følge TV2s reporter. Det virker vel så sannsynlig at denne kremen er en del av planlagt fusk som en nyttig cover story i tilfelle testing (Johaug er ofte plaget med munnsår likevel), enn at en medisinsk profesjonell skal vise en slik spektakulær inkompetanse. Det kan nok veie i Johaugs disfavør i dommen.

Norsk turist og sofagris

Tungviktaren

Tungviktaren

Medlem

• Members
  • Pip
  • 37 inlägg

Johaug dopad med anabola steroider. Det är en stor skam och inget annat än ren fusk.

För mig är fusk något man gör medvetet i syfte att få fördelar på ett ej tiilåtet sätt.

Om det är så som Joahug säger att hon " i god tro" tog medlet -  då är det klantigt och hon ska självklart straffas, men hon är ingen fuskare för mig.

Polar

Polar

Medlem

• Members
  • Pip
  • 244 inlägg
Oj nej, de blir bara värre och värre. Intressant att se var dehär slutar.

Hon visste säkert vad som fanns i tuben eller hade doktorn slängt bipacksedeln och förpackningen innan hon fick den....
Vasaloppet skidar jag när jag kommer under 5h ;)

OlaM

OlaM

Medlem

• Members
  • Pip
  • 358 inlägg

För mig är fusk något man gör medvetet i syfte att få fördelar på ett ej tiilåtet sätt.

Om det är så som Joahug säger att hon " i god tro" tog medlet -  då är det klantigt och hon ska självklart straffas, men hon är ingen fuskare för mig.

Jeg er i utgangspunktet enig, i tråden om Sundby skrev jeg at jeg skiller mellom teknisk fusk og moralsk fusk. Men i dette tilfellet er historien om stoffet ekstremt tynn. Vi får se hva ekspertene kommer fram til, men det skulle i alle fall være en teorietisk mulighet for at Johaug doper seg med clostebol under hard trening i sesongoppkjøringen og har denne kremen som en parat unnskyldning i tilfelle de blir testet og tatt. Jeg håper det ikke er tilfelle, men det er veldig vanskelig å tro at en erfaren lege skulle gjøre en så idiotisk tabbe.

Norsk turist og sofagris

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 214 inlägg

Det håller jag med dig om. Däremot måste man ju mot bakgrund av norska TV2:s uppgifter bl a bilden härovan och symbolen funnits där sedan 2003, fundera på hur troligt det är att man inte kände till detta?

Tydligen har 23 idrottare blivit avstängda tidigare för bruk av krämen, detta borde vara en välkänd tub tycker man.

http://www.tv2.no/sport/8655200/

Frazzi

Frazzi

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 956 inlägg

Mera information om hur denna medicin är märkt finns nu på tv2. Klistrar in:

Men TV 2 har torsdag vært i kontakt med den farmasøytiske produsenten SIT i Italia. De forteller at det finnes kun en krempakning til salgs i Italia og en sprayvariant. Siden 2003 har pakningene vært tydelig merket med dopingadvarsel i henhold til italiensk lovgivning. Det er også advarsel i pakningsvedlegget at midlet kan slå ut som doping for idrettsutøvere.

Hur kan de ha missat märkningen?

Nu väntar vi på vilken koncentration av anabola steroider hon haft i urinen för att se om det styrker eller stjälper historien som nu lagts fram.

snövinter

snövinter

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 037 inlägg
Hm... Risken finns ju teoretiskt - jag hoppas verkligen inte att det är så - att läkaren tyckte det var bättre åka dit på detta än på astmabehandlingen (som han sa idag att behandling av efter-symptom efter bronkit, av norsk idrottshälsa, är rekommenderad göras med inhalerade steroider)!

OlaM

OlaM

Medlem

• Members
  • Pip
  • 358 inlägg

Hm... Risken finns ju teoretiskt - jag hoppas verkligen inte att det är så - att läkaren tyckte det var bättre åka dit på detta än på astmabehandlingen (som han sa idag att behandling av efter-symptom efter bronkit, av norsk idrottshälsa, är rekommenderad göras med inhalerade steroider)!

Bare fordi noe heter "steroid" betyr det ikke at det er doping. Jeg kjøpte en medisin for et par timer siden som inneholder steroider: http://www.felleskat...ocon-msd-558525

Kroppen produserer steroider selv, testosteron er et steroid.

Som Frazzi sier får vi se hva ekspertene sier etter å ha vurdert bevisene. Det de kan gjøre er en frivillig test der hun bruker medisinen slik hun mener og så måler man konsentrasjonen etterpå for å se om den stemmer overens med det første funnet. Hvis det skulle vise seg at konsentrasjonen er mye lavere i en slik test vil det være bevis på at den opprinnelige bruken hadde en annen kilde enn kremen.

Norsk turist og sofagris

axehog

axehog

Medlem

• Members
  • Pip
  • 116 inlägg

Ifall jag hade varit läkaren så skulle det varit svårt att dölja bedrövelsen. Han verkar märkligt avslappnad med tanke på att han potentiellt kan ha förstört en mycket framgångsrik idrottares karriär och rykte.

Mycket olyckligt och klantigt det här. Förmodligen inget medvetet, men det var ju för j*vla typiskt alltså.

10 km lätt terräng, 39:10.

curmudgeon

curmudgeon

Medlem

• Members
  • Pip
  • 26 inlägg

Per Wiik Johansen i Antidoping Norge (AN) sier at det er påvist så lite clostebol i urinen til Therese Johaug at det kan stemme at det er inntatt gjennom en krem.

– Prøven fra dopinglaboratoriet viser at det er lave nivåer og at det er forenelig med bruk av krem. Det er ingenting som tyder på at det har hatt noen prestasjonsfremmende effekt, sier han.

Hovedregelen er normalt fire års utestengelse for anabole steroider, men AN sier at det er for tidlig å si noe om hvor man lander i denne saken, og opplyser at det kan ende med kun en advarsel.

Frazzi

Frazzi

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 956 inlägg

Antidoping Norge sade nu på presskonferensen att koncentrationen anabola steroider i urinen var låg och att historien kan vara trovärdig. Ärendet dock inte slutbehandlat.

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 214 inlägg

Antidoping Norge sade nu på presskonferensen att koncentrationen anabola steroider i urinen var låg och att historien kan vara trovärdig. Ärendet dock inte slutbehandlat.

Vi får hoppas att det är så.

OlaM

OlaM

Medlem

• Members
  • Pip
  • 358 inlägg
Det er bra, men ikke nødvendigvis frikjenning. Syklisten Agostini fikk som sagt 15 mnd etter bruk av denne kremen, han hadde 0.7 nanogram i prøven.

http://velonews.comp...spension_323757

Norsk turist og sofagris

snövinter

snövinter

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 037 inlägg
Jo.... Men risken finns ju teoretiskt - jag hoppas verkligen inte att det är så - att läkaren tyckte det var bättre åka dit på detta än på astmabehandlingen (som han sa idag att behandling av efter-symptom efter bronkit, av norsk idrottshälsa, är rekommenderad göras med inhalerade steroider)!

JimOja

JimOja

Ny medlem

• Members
  • 6 inlägg

Låter som rent skitsnack att en läkare knuten till världens mest resursstarka skidlandslag skulle råka ge en anabol steroid till landets största skidstjärna. Är människan en komplett idiot?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar