Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Rekordintresse fr AXA Ski Marathon

Sveriges trupp till Skandinaviska cupen i Vuokatti

Resa: Kaiser Maximilian Lauf

Sveriges trupp till Toblach - utan Stina Nilsson

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Johaug fast för doping.

• Vänligen logga in för att kunna svara
660 svar till detta ämne

b-ivar

b-ivar

Medlem

• Members
  • Pip
  • 384 inlägg
Reaktionen från Sverige är föga förvånande. Måste vara ett av de effektivaste sätten att höja sin prestation ...med hudkräm. Att Norge presterar och är bättre får bara inte ske för oss i helyllelandet där ingen får vara bättre än någon annan och där vårt lands egna prestationer hyllas utan hänsyn till motstånd och konkurens eller där motgångar alltid har en självklar förklaring. Självklart var inte svenskarna rena under OS i Sotji, att "pricka" in formen så lägligt för ett helt landslag till ett mästerskap skulle ju annars ha odds som liknar en lottovinst. Lasse Anrell har aldrig sett en skidåkare åka på det sätt Johaug gör, nej hon har ju heller inte den kropp och fysik som någon annan heller. Använda ordet omänskligt i hennes sätt att åka kan vi ju inte göra, Kalla har ju skänkt vissa tillfredsställelse genom just "omänskliga" prestationer men då är det ju bara för härligt. Nej, Kallas os staffetsträcka och Johan Olssons vm 5 milsguld är ex, på prestationer där det skulle lukta fuskare i svenskens näsa om det vore andra nationers utövare som stod för bragden.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 687 inlägg
I normala fall ska detta ge 4 års avstängning. I förmildrande omständigheter kan det sänkas till två år.

Detta får mig osökt att tänka på Lance armstrong. Han blev fälld för dopning EN gång innan den stora skandalen briserade. Nämligen för ett ämne i en , just det, hudkräm. Vi vet ju hur det gick sen.

Två stycken norska stjärnor visade sig vara fuskare och har beviserligen ertappas med för höga värden. Finns ingen som kan försvara det och ett rättvist och hårt straff bör utdelas även i Johaugfallet.
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

BratWurst

BratWurst

Medlem

• Members
  • Pip
  • 33 inlägg

Bara trams av Normännen.  

Skulle en läkare missa denna tydliga märkning på förpackningen?  Skulle han låtit bli att läsa bipacksedeln?

Det är ganska mycket som står på spel. En karriär på den nivån.   Allt detta är för otroligt för att kunna vara sant.

Oavsett vad som skett så är det individen som är ansvarig för vad som finns i kroppen.

Bara att stänga av länge.    Som någon tidigare nämnt,  Hade det varit en rysk idrottare så hur många hade trott på historien med solkräm då?  Allt annat än en riktigt lång avstängning vore skandal och en öppning för att man kan dra en vals och komma lindrigt undan.  

Frazzi

Frazzi

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 956 inlägg

Aino-Kaisa Saarinen, just nu på träningsläger i Livigno, gick in till apoteket där Johaugs läkemedel köptes. Förpackningen ser lika ut med samma DOPING symbol som de bilder som postats i tråden. Läkemedlet är receptfritt, men fanns inte framsatt i hyllan utan man var tvungen att fråga apotekaren för att få det.

Saarinen säger sig ha blivit chockad och tänkt ramla omkull när hon fick höra att Johaug lämnat ett positivt dopingprov.

GreatSki

GreatSki

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 632 inlägg

Den ansvariga läkaren måste ju vara den sämsta rekrytering som någonsin gjorts inom norsk idrott, det verkar ju nästan som om han medvetet satte dit Johaug.  :wacko:

Om det enligt krämens tillverkare, tydligt framgår att det är dopingklassat, både på förpackningen och i bipacksedeln.

BratWurst

BratWurst

Medlem

• Members
  • Pip
  • 33 inlägg

Ang läkaren som tar på sig detta så känns det som 2001 när Isomätse fick betalt för att ta på sig allt själv.

GreatSki

GreatSki

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 632 inlägg

Ja, man vet inte vad man ska tro längre...  :(

snövinter

snövinter

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 037 inlägg
Som jag har skrivit två ggr i tråden så finns risken ju teoretiskt - jag hoppas verkligen inte att det är så - att läkaren tyckte det var bättre åka dit på detta än på astmabehandlingen (som han sa idag att behandling av efter-symptom efter bronkit, av norsk idrottshälsa, är rekommenderad göras med inhalerade steroider)!

GreatSki

GreatSki

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 632 inlägg

Nja, jag tror inte många skulle tycka att det vore bättre att åka dit med anabola steroider, än astmamedicin.

Jag tycker då tvärtom.

BratWurst

BratWurst

Medlem

• Members
  • Pip
  • 33 inlägg
Ang Johnsrud Sundbys bruk av en otillåtna substans:
– Jag tar aldrig något jag får tilldelat eller kommer över utan att kolla upp det först. Jag kollar en, två och tre gånger, sa hon till tidningen Östlänningen.

OlaM

OlaM

Medlem

• Members
  • Pip
  • 358 inlägg

Som jag har skrivit två ggr i tråden så finns risken ju teoretiskt - jag hoppas verkligen inte att det är så - att läkaren tyckte det var bättre åka dit på detta än på astmabehandlingen (som han sa idag att behandling av efter-symptom efter bronkit, av norsk idrottshälsa, är rekommenderad göras med inhalerade steroider)!

Da kan jeg jo gjenta at bare fordi det er steroider betyr ikke det at det er doping. Kroppen produserer steroider selv, mange medisiner utenfor dopinglisten inneholder steroider.

Og dette er mye verre enn Sundby-saken, så det ville vært en ekstremt dum avgjørelse av legen. Noe som i seg selv kan virke ganske sannsynlig, skal jeg innrømme...

Norsk turist og sofagris

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 214 inlägg

Da kan jeg jo gjenta at bare fordi det er steroider betyr ikke det at det er doping. Kroppen produserer steroider selv, mange medisiner utenfor dopinglisten inneholder steroider.

Og dette er mye verre enn Sundby-saken, så det ville vært en ekstremt dum avgjørelse av legen. Noe som i seg selv kan virke ganske sannsynlig, skal jeg innrømme...

Det handlar här om anabola steroider som har som främsta uppgift att efterlikna testosteron och främjar muskeltillväxt.
Att kroppen producerar ett ämne naturligt är ingen garanti för att det inte är dopingklassat, testosteron är tex inte tillåtet.

Om det är värre än Sundbysaken återstår väl att se då det Sundby pysslade inte var en engångsföreteelse, är Johaugs förklaring om en engångsföretelse sann så är Sundbys missbruk värre.(Salbutamol i stora doser har också anabola effekter)

OlaM

OlaM

Medlem

• Members
  • Pip
  • 358 inlägg

Att kroppen producerar ett ämne naturligt är ingen garanti för att det inte är dopingklassat, testosteron är tex inte tillåtet.

Enig, mitt poeng var jo det inverse, at noe heter steroid betyr ikke at det er dopingklasset. Det er helt ok å inhalere et steroid som ikke er dopingklasset.

Men

Johaugs problem er at det tegner seg opp et plausibelt scenario der hun doper seg med clostebol under harde treningsøkter med et stoff som er spesielt valgt ut for å kunne gi en plausibel cover story om det skulle bli testet for kort tid etter inntak av stoffet. Stoffet hjelper henne restituere seg, det forsvinner raskt fra kroppen og det brukes ikke under konkurranse, men effekten av treningen sitter igjen hele sesongen. Det er ingenting med den nåværende informasjonen som motsier dette, selv ikke et fysisk munnsår under leiren, alle med såre lepper vet hvor lett en kan provosere fram noe slikt i tørr fjelluft.

Jeg tror at dette er en grunn til at tidligere dømte utøvere som beviselig ikke fikk noen fordel i konkurranse, likevel ble straffet hardt.

Sundby brukte et stoff som brukes av titusener av nordmenn og som kanskje muligens har en anabol effekt i store doser. Johaug brukte et stoff som ikke er tilgjengelig i Norge og som helt definitivt har en anabol effekt og som historisk har vært brukt mye av dopere.

Det kan være et uhell, men fy f* som det stinker.

Norsk turist og sofagris

PeterBoström

PeterBoström

Medlem

• Members
  • Pip
  • 24 inlägg
Inte avundsjuk på Norge utan har mer varit imponerad. Det som blir jobbigt är på det sätt de hanterat sin medicinering. Sedan blir det också jobbigt då de två som tål mer träning än andra är de som åker fast.
Vill tro på Johaugs men det är besvärande.
När det kommer till Sunby är det svårt att förkkara bort. Att systematiskt använda jättestora doser astmamedicin, är för mig, svårt att finna ngn etiskt hållbar förklaring till.

snövinter

snövinter

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 037 inlägg
Som det stod nånstan: "Tidens smörebom". Smerte er godt.... Fast kanske inte på detta viset... Uj

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 782 inlägg

Det jag reagerar på är att de kallar det "solkräm", då det egentligen är en "sårkräm". Tydligen skulle hon använt en annan kräm först, men den hade inte hjälpt, så då hade hon använt den här i stället. Hon säger att hon frågat läkaren om den innehöll doping, vilket han sagt att den inte gjorde. Det man vill veta är om hon sett förpackningen eller bara fått tuben. Det skulle också vara intressant att få se en bild på tuben, om den också är dopingmärkt. Jag tycker att symbolen på förpackningen är kryptisk, jag skulle kunna tolka den som

att det inte är doping, då det är ett snedstreck i cirkeln över ordet doping.

Jag vill få lite mer detaljer kring hur det har gått till innan jag dömer Therese Johaug.

FredrikE

FredrikE

Medlem

• Members
  • Pip
  • 211 inlägg

Hej!

Blir hon inte avstäng blir ju bruket av anabola godkänt(om man är norsk iaf)

!!!LESS!!!

OlaM

OlaM

Medlem

• Members
  • Pip
  • 358 inlägg

Det skulle också vara intressant att få se en bild på tuben, om den också är dopingmärkt.

De mediene som har kjøpt tuben idag sier at pakken er merket, men ikke tuben.

Norsk turist og sofagris

LFN

LFN

Medlem

• Members
  • Pip
  • 271 inlägg

(...) Jag tycker att symbolen på förpackningen är kryptisk, jag skulle kunna tolka den som

att det inte är doping, då det är ett snedstreck i cirkeln över ordet doping. (...)

Håller med, jag reagerade också på det. En varningstriangel hade varit bättre. 

Oavsett hur den ser ut så borde den ha fått en mycket dopingförsiktig elitidrottare att haja till. 

Som många andra vill jag tro gott om folk, men det här ser inte bra ut. 

ÖSM13 - 7:08.  ÖSM16 - 5:24 (plac 146). VL 17 - 6:08 

vasajohan

vasajohan

Medlem

• Members
  • Pip
  • 217 inlägg

Det finns för många indicier för att tro att allt är en slump. Att någon/några haft orent mjöl i påsen verkar mycket sannolikt nu. Frågan är bara vilka och om det är läkare eller åkare eller både och. 

1) Blodracet, höga blodvärden på 90-talet för bland annat norska åkare. Man har inte kommit med några förklaringar typ höghöjdshus utan hävdar istället att mätmetoderna var fel. Tydligen blev mätfelen större och större då blodvärden steg år efter år på 90-talet.

2) Astmamedicinerna. Systematisk gråzonsterapi med astmamedicin och uppenbarligen för att få prestationshöjning.

3) Anabola i blodet för Johaug där antingen läkaren eller Johaug eller båda sett på förpackningen att det var doping. 

Om Sundby, Johaug och övriga har den mentaliteten att de litar på sina läkare till 100% vad för andra preparat har de tagit under åren för att rehabilitera skador, sjukdomar som innehåller förbjudna preparat? Alternativen ser inte bra ut.

Ett alternativ är såklart också att BÅDE läkare och åkare samarbetat medvetet och att alla vetat att de tar gråzonspreparat eller förbjudna preparat.

Har ngt skifte skett i dopingarbetet till exempel att man nu har börjat testa off season eller mer oannonserat än förut? 

Är det en slump att just denna sommaren efter man lyft på locket och redovisat ett gammalt positivt dopingprov (Sundby) så testar en annan åkare från samma land positivt på ett dopingtest (Johaug). 

Har det funnits hinder i arbetet att testa stjärnorna tidigare som nu har ändrats, vem utför testerna?

Har Norge genom sin makt inom skidvärlden haft tillgång till information som gjort att de kunnat undvika bli upptäcka under många år?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar