Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Topplopp av Linn Persson i jaktstarten

Klbo visade sitt rtta jag som etta - Halfvarsson nia

Suvern seger fr Stina Nilsson

Ny seger fr Thingnes B - Samuelsson 13:e

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Johaug fast för doping.

• Vänligen logga in för att kunna svara
692 svar till detta ämne

oxberg

oxberg

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 975 inlägg
Ingen av de inblandade då, för att blidka petimetrarna. Vi på skidforum kommer lika självklart att diskutera affären fram tills dess, dvs i 20 år till. Eller till nästa norrman åker fast, med full doping-sponsring från förbundet.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 346 inlägg
Johaug satte världseliten på plats i rullskidsloppet Lysebotn opp igår. Var väl inte helt överaskande då det loppet på 8km uppför är som gjort för henne. Men visst, nu är hon tillbaka och hon har hög kapacitet. Kalla tvåa och Ebba trea.

Hon satte även rekord på banan. Bättre än hon var innan. Hmmmm nja. Det smakar inte helt bra
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

Lappen

Lappen

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 592 inlägg
Undrar fortfarande om avstängda åkare genomgår några dopingtester under tiden? Eller är det bara då de åter får börja tävla detta sker? Annars är det ju ett verkligt tillfälle att riskfritt bygga upp sig mha allsköns preparat för mindre nogräknade typer....

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 793 inlägg
Jag tror dock fortfarande att Johaug var relativt ren, chansade bara att läppsalvan skulle hjälpa just läpparna och inte synas i testet.
Utan att veta så måste väl världselit dopingtestas även vid avstängning?

Lars-Erik

Lars-Erik

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 070 inlägg

Jag tror dock fortfarande att Johaug var relativt ren, chansade bara att läppsalvan skulle hjälpa just läpparna och inte synas i testet.
Utan att veta så måste väl världselit dopingtestas även vid avstängning?

Jag tycker detta är en intressant fråga det borde gå att få svar på. Testas dopingavstängda åkare lika ofta  under sin avstängning. Någon som säkert vet ? 

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 346 inlägg
Jag tror inte heller Johaug medvetet dopat sig. Jag trodde heller inte att Lance Armstrong hade dopat sig. Där börjar väl problemet...
Återinför skejtvasan
41.57.63

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 793 inlägg
Ok, där skiljer vi oss , Lance Armstrong var alltid misstänkt för mig under sin storhetstid.
Men du har rätt, man vet aldrig förrän det avslöjats. Tills dess olika gissningar, dock tycker jag det känns bra att lita på att Johaug inte medvetet dopat sig men antagligen ljugit om salvan.
Avstängningen var ju korrekt, med kontroll under avstängningen så borde det vara ok för min del att hon får komma tillbaka.

johanagebjorn

johanagebjorn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 43 inlägg

Hon har fått sitt straff och hon har definitivt lidit av sitt straff (missat OS). Det måste medges att det varit strongt av henne att uppenbarligen hålla sig i elitform under avstängningen, utan möjligheter att tävla.

Är mer intresserad av varför svenska skidförbundet inte vill ge dopningskommissionen tillgång till testanalyser. Där luktar det medveten dopning snarare än oaktsamhet och klantighet.

Lars-Erik

Lars-Erik

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 070 inlägg

Ok, där skiljer vi oss , Lance Armstrong var alltid misstänkt för mig under sin storhetstid.
Men du har rätt, man vet aldrig förrän det avslöjats. Tills dess olika gissningar, dock tycker jag det känns bra att lita på att Johaug inte medvetet dopat sig men antagligen ljugit om salvan.
Avstängningen var ju korrekt, med kontroll under avstängningen så borde det vara ok för min del att hon får komma tillbaka.

OK, men du svarar inte på min fråga: VET du, eller nåpgon annan, om och i så hur dopingkontroller görs under avstängningar ? T.ex. mer eller mindre än under icke avstängningstid ?

oxberg

oxberg

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 975 inlägg
Kanske finns några siffror här:
https://www.wada-ama...igures_en_0.pdf

Jag är helt övertygad om att dopingtester är kopplade till tävlingslicensen. Behåller man licensen så kommer man testas. För att avstängningen ska räknas så behöver man sin licens. Man får antagligen högre sannolihet för slumpmässiga tester oftare om man åkt fast tidigare, vare sig man är avstängd eller inte för ögonblicket.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 776 inlägg

Om jag fattat det rätt är bristande vistelserapportering en grund för avstängning, Meraf Bata riskerar ju avstängning pga att hon missat att rapportera tre gånger. Huruvida vistelserapportering krävs under avstängning vet jag inte, men samma regler borde gälla även då, så att oannonserade dopingkontroller kan göras.

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 793 inlägg

OK, men du svarar inte på min fråga: VET du, eller nåpgon annan, om och i så hur dopingkontroller görs under avstängningar ? T.ex. mer eller mindre än under icke avstängningstid ?

Jag svarade inte eftersom jag inte vet, jag är inte inblandad i dopingtestande eller speciellt insatt.
Som de flesta endast proffstyckare och i mer upplysta stunder också lite försiktig med slutsatser pga detta .

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 346 inlägg
Och Therese Ljughag går in och krossar konkurrenterna efter inte ha tävlat på två år. Känns helt logiskt. Tipp topp tommen opp.
Återinför skejtvasan
41.57.63

Atomic1

Atomic1

Medlem

• Members
  • Pip
  • 18 inlägg

Skogsvakt - borde inte du överväga att flytta dina kommentarer till Flashback eller något annat forum som bättre passar dina analyser och tonläge?

Thorrez

Thorrez

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 301 inlägg
Nu är jag ingen fan av johaug så ta min bias men 24 sekunder före Östberg när man är övertaggad och förmodligen lite onödigt toppad för att visa att man är tillbaka är väl inte jättemycket att skriva hem om.

Större bekymmer för Norge då att Östberg är 35 sekunder för nästa åkare och att Weng verkar helt under isen.

Med tanke på hur Weng slet för att försvara totala världscupen förra året är det inte förvånade om hon bränt ut sig.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 776 inlägg

Norska damlaget börjar likna svenska herrlaget - ung som Northug beskrev det svenska laget något om ojämt och svagt.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 346 inlägg

Skogsvakt - borde inte du överväga att flytta dina kommentarer till Flashback eller något annat forum som bättre passar dina analyser och tonläge?

Borde inte du överväga att hålla mun om du inte har nåt bättre att säga?
Återinför skejtvasan
41.57.63

Carl A

Carl A

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 070 inlägg

fast vare inte en komplimang.. - det tycker iaf jag...

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 776 inlägg

Fast nu har Johaug avtjänat sitt straff, som enl mig var ganska hårt i förhållande till överträdelsen, och då får man lägga detta bakom sig och ge henne den bedömning hon förtjänar utifrån vad hon presterar. Ny säsong, nya förutsättningar, ingen Björgen, men en laddad Duracellkanin att tampas med för de svenska damerna.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 346 inlägg

Fast nu har Johaug avtjänat sitt straff, som enl mig var ganska hårt i förhållande till överträdelsen, och då får man lägga detta bakom sig och ge henne den bedömning hon förtjänar utifrån vad hon presterar. Ny säsong, nya förutsättningar, ingen Björgen, men en laddad Duracellkanin att tampas med för de svenska damerna.

Jag håller med till 100%

Jag tror dock inte Therese har varit ärlig med läppsalvan. Och smeknamnet Ljughag tycker jag är jätteroligt. Knappast så att jag sparkar neråt. Hon har tjänat miljoner trots sin avstängning. Men tål man inte lite ironiskt humor så skulle jag rekommendera att man slutar använda internet käre Atomic1. Helst ska man nog inte gå utanför dörren.
Återinför skejtvasan
41.57.63

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar