Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Johaug fast för doping.


Goldrush

Recommended Posts

Det visar ju tyvärr bara att dom i Norge inte accepterar internationella regler om doping och att dom kör sitt eget race.
Oavsett om hon gjort en bagatell med någon salva eller bara använder det som en "förklaring" så har ett fel gjorts. Litet eller stort. Det är emot reglerna och då skall man straffas, vilket hon har blivit, men stora delar inom Norge accepterar visst inte det.

Det är det största problemet i det hela att dom tycker det är skillnad på folk och folk.

Så dåligt tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 693
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tänker att hon gör alla andra norska åkare en otjänst, när hon agerar på ett sätt som gör att misstankarna mot ledningen av norsk skidsport späds på internationellt

Jag tror inte Johaug kan göra saken värre för dom andra åkarna, det har norska skidförbundet redan gjort genom att fortsätta stötta 2 åkare som fällts för dopning som om inget hänt...

Link to comment
Share on other sites

Jag har funderat på varför "drevet" varit så starkt mot Norge i press och på sociala medier. Jag tror det beror på den attityd norska idrottare och press haft under många år. Det har varit väldigt nationalistiska och vid norska framgångar har de visat en översvallande glädje och höjt sina idrottsutövare till skyarna. Lägg därtill den bild som den vanlige norske invånare haft att de är ett hurtigt och friskt folk, som gärna går på tur.

När det då dyker upp först ett dopingfall och sen ytterligare ett som slår hål på den norska bilden av det norska folket är det givet att svenskarna tar chansen att hugga och kritisera sina grannar, som i sin tur försvarar sig med näbbar och klor för att om möjligt rädda lite av sin ära.

Ungefär så har jag uppfattat det som hänt i spåren av Sundbys och Johaugs dopingfall.

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår inte varför stora delar av Norges befolkning och tydligen en del andra tycker att det är okej att bryta mot regelverket! Om man har otillåtna medel i sin kropp (oberoende på om det har prestationseffekter eller inte) så har man brutit mot regelverket!

Dessutom var det väl Norge som var pådrivande när straffskalan skulle skärpas för några år sen?

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår inte varför stora delar av Norges befolkning och tydligen en del andra tycker att det är okej att bryta mot regelverket! Om man har otillåtna medel i sin kropp (oberoende på om det har prestationseffekter eller inte) så har man brutit mot regelverket!

Dessutom var det väl Norge som var pådrivande när straffskalan skulle skärpas för några år sen?

Det handlar väl inte om att försvara doping utan mer att lindra verkningarna av en förlorad oskuld, hjälteglorian har fått sig en törn och då försöker de begränsa skadorna på norsk skidsport så mycket de kan.

Link to comment
Share on other sites

Det handlar väl inte om att försvara doping utan mer att lindra verkningarna av en förlorad oskuld, hjälteglorian har fått sig en törn och då försöker de begränsa skadorna på norsk skidsport så mycket de kan.

För mig blir det tvärsom effekt när man själv inte tycker att man  har gjort något fel. Skadorna blir bara större när man inte tar sina egna åkares doping på allvar. Det är det som skapar drevet mot det norska skidlandslaget i varje fall i mina ögon.

 
Link to comment
Share on other sites

Medel som förbättrar prestationsförmågan på så sätt att det ger en fördel gentemot konkurrenterna.

Tack Volevodin för DIN definition, du förstår jag din argumentation bättre. Menar du alltså på fullaste allvar att anabola sterioider inte förbättrar prestationsförmågan på ett sätt att det ger en fördel gentemot motståndarna ? Även OM du, mot förmodan, har rätt så har det bedömts att det är förbjudet att ha sådana substanser i kroppen och tom kan ge 18 månaders avstängning, ja tom 4 år. Vad anser DU vara orsaken till detta förbud ? 

Link to comment
Share on other sites

Om man drar en parallell till en annan situation så skulle rattfylleri bara vara rattfylleri om någon annan drabbats av det. Eller?

Om du vill göra den jämförelsen så finns det olika gränser för rattonykterhet och rattfylleri och i såna fall skulle ju Johaug

frikänts. Men det ger inget att jämföra olika brott utan varje förseelser får bestraffas utifrån sina förutsättningar. 

 

Jag tycker med lite distans att hela Johaughistorien blåsts upp till orimliga proportioner som inte är i paritet med den förseelse hon gjort. Men det räcker att nämna ordet "anabola" för att många skall gå i gång.

 

Tack för ordet, nu lägger jag ner det här.

Link to comment
Share on other sites

Om du vill göra den jämförelsen så finns det olika gränser för rattonykterhet och rattfylleri och i såna fall skulle ju Johaug

frikänts. Men det ger inget att jämföra olika brott utan varje förseelser får bestraffas utifrån sina förutsättningar. 

 

Jag tycker med lite distans att hela Johaughistorien blåsts upp till orimliga proportioner som inte är i paritet med den förseelse hon gjort. Men det räcker att nämna ordet "anabola" för att många skall gå i gång.

 

Tack för ordet, nu lägger jag ner det här.

Nej, Volevodin, det är INTE ORDET "anabola" som är kontroversiellt. Det är när man har det i kroppen som det är allvarligt och när man ertappas bestraffas med nuvarande regler för doping. Hur kan du för övrigt vara så säker på att hon inte är dopad även med din speciella definition av doping så överlägsen som hon varit ? Jag erkänner att det kan vara en slump att det var just Norges två bästa åkare som ertappats och bestraffats, men det är ju heller inte helt uteslutet att dopingen påverkat deras överlägsenhet i någon mån, eller ?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Inget nytt under solen där inte. Vi står alla vid den positionen där man tycker det är märkligt att missa varningssymbolen. Men CAS har ju utrett att hennes förklaring är trolig.

 

Jag tycker fortfarande Norges astmamedicinering är en större skandal. Där deras två överlägset största stjärnor tar doser anpassade för cirkuselefanter

Link to comment
Share on other sites

Soppan är utagerad. Det som stör nu och befläckar hela Norge som skidnation är hur dom envist fortsätter hävda sin oskuld.

Ytterligare en artikel i ämnet

https://www.expressen.se/sport/langdskidor/svt-profilens-ilska-mot-bjorgen-ska-vara-tyst/

Och där det tom. ser ut som att det finns en norrman som är kritisk mot Björgens märkliga uttalande.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...