Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Johaug fast för doping.


Goldrush

Recommended Posts

En läkare gör inte sådana här misstag. Det skulle kunna leda till mycket allvarligare saker än ett dopingfall. Det hela är aldeles för märkligt.

 

Jag tror personligen inte att Johaug har dopat sig medvetet. Eller iaf inte för att få en prestationshöjande effekt. Däremot tror jag att hon i panik köpt preparatet själv tex i Seiser Alm när inte läkaren fanns på plats och på så sätt brustit rejält i aktsamhet.

När man insett vad man gjort och hur lång avstängning det kan leda till om man fastnar i ett dopingtest så  har man kommit med en cover up story för att minimera skadan.  Och det har man ju lyckats ganska bra med.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 693
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

En enig expertis utanför Norge är i stort sett enig om att Johaugs straff är milt, mycket milt. Johaug ska vara glad om FIS eller WADA inte överklagar domen. 

 

Den svenske dopningsexperten Åke Andrén-Sandberg

– Johaug har sluppit väldigt lindrigt undan. Normalstraffet ska vara fyra år sedan två år tillbaka och sedan kan man sätta ner det till två år men det ska till väldigt starka skäl för att sätta ner det så långt som till 13 månader.

 

http://www.svt.se/sport/vintersport/dopningsexpert-wada-kan-tycka-domen-ar-for-mild/

 

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/02/10/svensk-skidexpert-johaug-vann-en-av-karriarens-storsta-segrar

Link to comment
Share on other sites

Det är inte klokt så många hundra procent oskyldiga människor det finns inom norsk längdskidåkning. Sundby och Johaug är hundra procent oskyldiga. Erik Röste och Vidar Löfshus är hundra procent oskyldiga. Det är tydligen bara två läkare som är skyldiga och tar sitt ansvar för misstagen. Ingen Norsk journalist frågar varför just Norge råkar ha så klantiga läkare. Ingen norsk journalist ställer obekväma frågor till Erik Röste och Vidar Löfshus. Journalister i grannländerna skakar på sina huvuden i förvåning och vanmakt.

 

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/1AgxG/bergstrom-ta-ansvar-for-ditt-misstag-johaug

Link to comment
Share on other sites

Det är inte klokt så många hundra procent oskyldiga människor det finns inom norsk längdskidåkning. Sundby och Johaug är hundra procent oskyldiga. Erik Röste och Vidar Löfshus är hundra procent oskyldiga. Det är tydligen bara två läkare som är skyldiga och tar sitt ansvar för misstagen. Ingen Norsk journalist frågar varför just Norge råkar ha så klantiga läkare. Ingen norsk journalist ställer obekväma frågor till Erik Röste och Vidar Löfshus. Journalister i grannländerna skakar på sina huvuden i förvåning och vanmakt.

 

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/1AgxG/bergstrom-ta-ansvar-for-ditt-misstag-johaug

 

Norrmännen kan ju inte vara så dumma, hur har de annars blivit bäst inom skidsporten där material och teknik är så stor del? Jo, världens resursstarkaste och bästa skidnation har tydligen några av de sämsta läkarna. Döm själva rimligheten i denna norgehistoria.

Link to comment
Share on other sites

Två dopingfall. Två okunniga och klantiga läkare plus två okunniga och klantiga åkare blir helt enkel för osannolikt för att det bara ska handla om olyckliga tillfälligheter. Något övergripande problem måste finnas i laget. Något ansvar måste ledarna inom norsk längdskidåkning ta.

 

Jag säger som Leif GW Persson karaktären Lars Marin Johansson. Hata slumpen. En bra polis tror inte på slumpen. En polis som tror på slumpen löser inga brott.

 

Handlar kanske inte om medveten doping. Men det finns många stenar att vända på. Många frågor att ställa. Ett litet fåtal av norska journalister gör sitt jobb, alla andra fungerar som Erik Röstes propagandamegafoner.

Link to comment
Share on other sites

Två dopingfall. Två okunniga och klantiga läkare plus två okunniga och klantiga åkare blir helt enkel för osannolikt för att det bara ska handla om olyckliga tillfälligheter. Något övergripande problem måste finnas i laget.

Om det var arrangerat eller maximal otur kanske vi aldrig får veta, men det finns trots allt en del som pekar mot att ekonomi är involverat. I slutet av förra säsongen klagades över att norrmännens överlägsenhet dödade intresset för sporten, dvs marknadsvärdet blev sämre. Vad är bättre än att vingklippa det norska laget genom att fälla de 2 största stjärnorna? I princip tjänar alla på detta från landslaget till FIS.  

Link to comment
Share on other sites

Man skulle också kunna motsäga denna konspirationsteori med en likadan, att konspirationen är att något land haft för stort inflytande tidigare och kunnat komma undan med saker som andra inte kunnat. Men med för mycket serverat kan man drabbas av hybris och gå för långt och plötsligt kan vågskålen tippa åt andra hållet.

 

Inte omöjligt till exemepl att Johaug och/eller doktorn sket i reglerna och köpte krämen för de trodde inte hon skulle bli testad och i såfall kunde man slippa undan. Kom ihåg att Sundbys fall blev ju inte rapporterat förrän 1,5 år efteråt. Kanske var grundtanken att det aldrig skulle komma fram och att man istället skulle få en varning men i tysthet.

Link to comment
Share on other sites

Inte alls omöjligt, egentligen en ganska rimlig spekulation. I alla fall låter det mer trovärdigt än berättelsen om hur både läkaren och idrottaren var helknäppa. Jag tillhör dom som tror på läppsalvan men inte på storyn.

 

Om Johaug har använt andra förbjudna substanser eller inte (på den tidpunkten eller tidigare) är en annan sak, vi kan inte veta sanningen om det heller, det är omöjligt att resonera fram att hon måste vara oskyldig på att vad doping heter därför att hon verkligen hade läppsår som såg riktigt illa ut - eller att hon måste ha något att dölja därför att hon påstår sig ha varit idiotiskt naiv eller därför att beter sig på oäkta manér ("the lady protests too much").

 

 

En fråga som kanske har redan svarats men i så fall har jag missat det: det var en "out of competition" test - men vem hade skickat testarna? WADA, NADA, FIS eller Norges skiforbund?

Link to comment
Share on other sites

Anti-Doping Norway *utför* testerna - det är ovanligt att de som gör jobbet kommer från ett annat land - men: "Anti-Doping Norway receives mission requests from other organizations on a regular basis. We carry out doping controls in Norway and abroad on behalf of other organisations, such as WADA and international federations."

 

Testen som fällde Johaug *kan* alltså ha varit en del av "Anti-Doping Norway’s national testing programme", men de andra alternativen är i princip lika möjliga.

Link to comment
Share on other sites

Så vi vet inte ens om det var Anti-Doping Norges egna beslut att dopingtesta? 

Kanske hade inte Anti-Doping Norge tänkt testa under sommaren och att skidåkarna visste om det sedan blev det ändrade planer på begäran av någon annan organisation.

Det är väl bara tester i samband med tävlingar som är annonserade, medan alla andra sker oannonserat? Är säkert möjligt att de ibland får tips. Hur det gick till i detta fall tror jag inte att de läcker till media, då det kan börja spekuleras vem som har läckt.

Lance Armstrong är aktuell igen och åtalas av amerikanska staten för att lurat sin sponsor USPS. Hans team visade att det gick att lura dopingjägarna under lång tid, men att ett landslag skulle försöka sig på en liknande grej tror jag icke.

 

Link to comment
Share on other sites

I Sverige kan dopingkontrollanterna dyka upp oannonserat. Jag var funktionär vid en SM-tävling i somras och då kom kontrollanterna utan att informera arrangören, de bara dök upp och testade medaljörerna i herrarnas huvudklass. De berättade att de fått uppdraget bara några dagar tidigare och de ville heller inte vara med på bild.

Jag fick förmånen att vara med när dopingkontrollen genomfördes och jag måste säga att det var strikta regler som tillämpades.

 

Jag har ingen statistik på hur många oannonserade kontroller som genomförs i Sverige resp Norge, men det skulle vara ytterst förvånande om in Norge också utför ett antal oannonserade dopingkontroller. Men det borde finnas statistik på det både i Sverige och Norge, så att man kan grunda sina påståenden på fakta i stället för lösa spekulationer.

Link to comment
Share on other sites

I Sverige kan dopingkontrollanterna dyka upp oannonserat. (...) Men det borde finnas statistik på det både i Sverige och Norge, så att man kan grunda sina påståenden på fakta i stället för lösa spekulationer.

Det är vackert och beundransvärt hur du försvarar ren idrott, men det är lite osmakligt hur du samtidigt insinuerar och anklagar...

 

Dopingkontrollanterna kan dyka upp oannonserat inte bara i Sverige och i Norge, det är precis hur det går till! Annonserade tester utförs bara vid stora mästerskap där det kan t.o.m stå i förbundets regler att t.ex. alla medaljister måste testas.

 

Problemet med oannoserade tester är det samma som det är med knarkrazzior i polisserier - och i så fall ger oss all världens statistik inga pålitliga fakta. Det kan inte helt uteslutas att informationen om hur och när den norska ADA skulle dyka upp läckte, man behöver inte påstå att hela systemet är ruttet à la Ryssland när man spekulerar om hur det kunde ha gått till i fallet Johaug.

 

Men som sagt det kunde vara "nice to know" om testen utfördes som en del av Norges "national testing programme" eller inte. Det skulle inte förvåna mig om svaret var ja.

 

PS Spekulerar, det gör man också när man är tvärsäker på sin sak, oavsett vad man tror eller vill tro...

Link to comment
Share on other sites

Det är vackert och beundransvärt hur du försvarar ren idrott, men det är lite osmakligt hur du samtidigt insinuerar och anklagar...

 

Dopingkontrollanterna kan dyka upp oannonserat inte bara i Sverige och i Norge, det är precis hur det går till! Annonserade tester utförs bara vid stora mästerskap där det kan t.o.m stå i förbundets regler att t.ex. alla medaljister måste testas.

 

Problemet med oannoserade tester är det samma som det är med knarkrazzior i polisserier - och i så fall ger oss all världens statistik inga pålitliga fakta. Det kan inte helt uteslutas att informationen om hur och när den norska ADA skulle dyka upp läckte, man behöver inte påstå att hela systemet är ruttet à la Ryssland när man spekulerar om hur det kunde ha gått till i fallet Johaug.

 

Men som sagt det kunde vara "nice to know" om testen utfördes som en del av Norges "national testing programme" eller inte. Det skulle inte förvåna mig om svaret var ja.

 

PS Spekulerar, det gör man också när man är tvärsäker på sin sak, oavsett vad man tror eller vill tro...

Det är vackert och beundransvärt hur du försvarar ren idrott, men det är lite osmakligt hur du samtidigt insinuerar och anklagar...

Link to comment
Share on other sites

Det är vackert och beundransvärt hur du försvarar ren idrott, men det är lite osmakligt hur du samtidigt insinuerar och anklagar...

Det behöver man inte påpeka! Men pray tell me hur de går att svara ett inlägg som jag svarade utan att man kan lätt bli anklagat för att ha gjort precis det samma?

 

Det finns en kanske hårfin men ändå en verklig skillnad mellan ren (no pun intended) spekulation i avsaknad av fakta men ändå med full respekt för de fakta man har och de fakta man kanske blir tillgångliga senare *och* för "spekulationsoffret" *och* för andra debattdeltagare - och insinuationer och anklagelser eller smutskastning, om man vill.

 

Och jag tycker faktiskt att det borde inte gå oemotsagt när någon inte bryr sig om det eller inte ens fattar det och går själv över en viss gräns!

 

Helt oberoende av vad jag själv spekulerar eller insinuerar. Om jag nu gör det eller inte...

Link to comment
Share on other sites

I Sverige kan dopingkontrollanterna dyka upp oannonserat. Jag var funktionär vid en SM-tävling i somras och då kom kontrollanterna utan att informera arrangören, de bara dök upp och testade medaljörerna i herrarnas huvudklass. De berättade att de fått uppdraget bara några dagar tidigare och de ville heller inte vara med på bild.

Jag fick förmånen att vara med när dopingkontrollen genomfördes och jag måste säga att det var strikta regler som tillämpades.

 

Jag har ingen statistik på hur många oannonserade kontroller som genomförs i Sverige resp Norge, men det skulle vara ytterst förvånande om in Norge också utför ett antal oannonserade dopingkontroller. Men det borde finnas statistik på det både i Sverige och Norge, så att man kan grunda sina påståenden på fakta i stället för lösa spekulationer.

 

Det är vackert och beundransvärt hur du försvarar ren idrott, men det är lite osmakligt hur du samtidigt insinuerar och anklagar...

 

Dopingkontrollanterna kan dyka upp oannonserat inte bara i Sverige och i Norge, det är precis hur det går till! Annonserade tester utförs bara vid stora mästerskap där det kan t.o.m stå i förbundets regler att t.ex. alla medaljister måste testas.

 

Problemet med oannoserade tester är det samma som det är med knarkrazzior i polisserier - och i så fall ger oss all världens statistik inga pålitliga fakta. Det kan inte helt uteslutas att informationen om hur och när den norska ADA skulle dyka upp läckte, man behöver inte påstå att hela systemet är ruttet à la Ryssland när man spekulerar om hur det kunde ha gått till i fallet Johaug.

 

Men som sagt det kunde vara "nice to know" om testen utfördes som en del av Norges "national testing programme" eller inte. Det skulle inte förvåna mig om svaret var ja.

 

PS Spekulerar, det gör man också när man är tvärsäker på sin sak, oavsett vad man tror eller vill tro...

Hm, nu förstår jag ingenting.

Volvedin skriver ett inlägg som förklarar hur det gick till när han var inblandad och säger dessutom att det skulle vara intressant att se statistik på antalet oannonserade tester i Sverige och Norge,

 

Jag ser inte ett spår av "insinuerande" eller anklagande i hans inlägg...

Link to comment
Share on other sites

Hm, nu förstår jag ingenting.

Volvedin skriver ett inlägg som förklarar hur det gick till när han var inblandad och säger dessutom att det skulle vara intressant att se statistik på antalet oannonserade tester i Sverige och Norge,

 

Jag ser inte ett spår av "insinuerande" eller anklagande i hans inlägg...

Tack, precis vad jag ville säga, jag har bara velat se lite statistik från Norge och Sverige ang oannonserade dopingkontroller. Utifrån det kan man sen spekulera om hur stor sannolikhet det är att någon skulle chansa och dopa sig. Man måste komma ihåg att i förväg kan inte utövaren veta att han/hon inte kommer att bli testad under x antal månader till detta kommer rapporteringsskyldigheten.

Link to comment
Share on other sites

Det behöver inte finnas en läcka. Som jag fattar det testar de av kostnadsskäl vid oannonserade tester många av åkarna i samma region. Eftersom de flesta elitåkarna bor på samlat i närheten av andra åkare räcker det att den första åkaren som testas "skvallrar" till sina kompisar så vet snart varenda åkare att en dopingtestare är i området. Vid andra fall känner någon igen dopingtestaren redan innan något test ägt rum (antagligen därför de inte vill vara med på bild). Sociala nätverk har av flera exdopare påståtts vara den viktigaste faktorn för att inte testas vid fel tillfällen.

Link to comment
Share on other sites

 

 

 

Jag ser inte ett spår av "insinuerande" eller anklagande i hans inlägg...

 

Tack, precis vad jag ville säga, jag har bara velat se lite statistik från Norge och Sverige ang oannonserade dopingkontroller. Utifrån det kan man sen spekulera om hur stor sannolikhet det är att någon skulle chansa och dopa sig. Man måste komma ihåg att i förväg kan inte utövaren veta att han/hon inte kommer att bli testad under x antal månader till detta kommer rapporteringsskyldigheten.

Jag accepterar utan vidare att du ville inte säga att debattdeltagare har här gjort påståenden på lösa spekulationer! I så fall blev min tolkning för hastig och fel. Men det hade kanske blivit klarare också för mig om du hade lämnat bort den sista meningen (vilket jag citerade).

 

Och du hade inte behövt liksom presentera det som en nyhet för dina läsare att man gör oannonserade dopingkontroller. Då hade jag  kanske inte tolkat dig så att du ville poängtera att så gör man *i Sverige och i Norge* och att därför är all spekulation inte bara onödvändigt utan också rena rama smutskastande.

 

Apology accepted?

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...