Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Marcialonga 2017


PumpenDanne

Recommended Posts

Hej

Ska åka Marcialonga för första gången nu i vinter. Fick mitt startnummer nyligen och ser att jag startar i sista startled, trots att jag uppgav VL resultat i samband med anmälan.

Vad har ni andra för erfarenheter av uppseedning, går det ens och hur går jag tillväga i sådana fall?

 

Även om det är vågstart med 5min mellan varje led, så gissar jag att man kommer få det trångt och bara koncentrera sig på att åka om folk från sista led. 

Kom gärna med alla former av egna erfarenheter, tips osv :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 68
  • Created
  • Last Reply

Slängde iväg ett mail och fick nåt nr på 2000-nånting istället för 7000-nånting.

Kunde väl varit ännu bättre men de premierar främst sina egna deltagare så trots att jag en gång i tiden gått in bland de tusen första på Marcialonga med god marginal så räcker inte plac runt 2000 på Vasan och Birken längre.

Om det är bra med snö så kan man ha tur och ha tre-fyra spår första milen men det är ändå mycket köåkning. Tillbaka ner i dalen lättar det naturligtvis men det är ofta bara ett par spår där.

Link to comment
Share on other sites

Slängde iväg ett mail och fick nåt nr på 2000-nånting istället för 7000-nånting.

Kunde väl varit ännu bättre men de premierar främst sina egna deltagare så trots att jag en gång i tiden gått in bland de tusen första på Marcialonga med god marginal så räcker inte plac runt 2000 på Vasan och Birken längre.

Om det är bra med snö så kan man ha tur och ha tre-fyra spår första milen men det är ändå mycket köåkning. Tillbaka ner i dalen lättar det naturligtvis men det är ofta bara ett par spår där.

Fick du startnumret ändrat i efterhand eller mailade du dom innan startnumren var satta?

Och mailade du till den vanliga info-adressen?

Link to comment
Share on other sites

Fick du startnumret ändrat i efterhand eller mailade du dom innan startnumren var satta?

Och mailade du till den vanliga info-adressen?

Info-adressen och jag mailade när jag fått det första startnumret på 7xxx och fick sen ny bekräftelse med 2xxx. Ska se om man inte kan tjata några led till. De är som sagt inte givmilda om man inte är elit eller återkommande turist.

Link to comment
Share on other sites

Info-adressen och jag mailade när jag fått det första startnumret på 7xxx och fick sen ny bekräftelse med 2xxx. Ska se om man inte kan tjata några led till. De är som sagt inte givmilda om man inte är elit eller återkommande turist.

 

Nu då jag jämfört min seedning med andra som åkt både VL och Marcialonga inser jag att VL-seedningen är riktigt dålig. Personer som åkt VL över 1h långsammare än jag har bättre seedning pga att de åkt Marcialongan tidigare.

Link to comment
Share on other sites

Efter två obesvarade mail på engelska bad jag min Italienska kollega skicka ett mail istället. Fick svar inom 45min och blev även uppseedad lite grann, från led15 till 7. Ville egentligen till led 3-4 men bättre än led 15 iaf:-) Kanske får skicka ett till mail närmare tävlingsdag och försöka komma upp lågor led till...
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Led 5 får jag i min Marcialongadebut, startnr 2135. Hade plac 792 på VL i vintras, är det nån mening att försöka komma fram något led eller är det en rimlig seedning? Tacka vet jag Vasaloppets strikta seedningstabell - ordning och reda!

Vi får se det positivt. Det är roligare att åka om folk (i rimlig mängd) än att bli omåkt.

Dock lär det vara ganska många i samma situation som oss, som startar längre ned i leden än de borde. Jag har en känsla av att det kommer bli en skaplig hets bland alla åkare som ska jaga sig fram i fältet:-)

Link to comment
Share on other sites

Vi får se det positivt. Det är roligare att åka om folk (i rimlig mängd) än att bli omåkt.

Dock lär det vara ganska många i samma situation som oss, som startar längre ned i leden än de borde. Jag har en känsla av att det kommer bli en skaplig hets bland alla åkare som ska jaga sig fram i fältet:-)

Absolut! Tack vare vågstarten så är det mycket enklare att ta sig fram i fältet än på Vasaloppet, det lättar också upp mycket snabbare (i alla fall enligt mina erfarenheter). När det har vänt neråt dalen igen efter 17 km brukar det vara lugnt att ta sig förbi folk, kan däremot rekommenderas att ta det piano i de små stigningarna som dyker upp, finns en del som forcerar där men det leder till mycket irritation. Hursomhelst ett jättekul lopp, lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Led 5 får jag i min Marcialongadebut, startnr 2135. Hade plac 792 på VL i vintras, är det nån mening att försöka komma fram något led eller är det en rimlig seedning? Tacka vet jag Vasaloppets strikta seedningstabell - ordning och reda!

Du borde definitivt tjata upp dig ett eller ett par led till. Är det ett sämre snöår med smala spår kan det bli frustrerande de första milen. Kan öva lite på springstart också då de släpper in leden med grejerna i handen och sen får man spänna på sig fortast möjligt. Nettotid från startbågen.

Link to comment
Share on other sites

Led 5 får jag i min Marcialongadebut, startnr 2135. Hade plac 792 på VL i vintras, är det nån mening att försöka komma fram något led eller är det en rimlig seedning? Tacka vet jag Vasaloppets strikta seedningstabell - ordning och reda!

 

Då startar vi ju tillsammans! Och du är ju bra mycket bättre än mig! Startade i led 11 ifjol, det var ju sådär, haha. Men man fick öva omkörningar iaf! Så givetvis ska du stå längre fram, men jag står ju gärna och tjatar med dig lite i fållan innan start ;)

Link to comment
Share on other sites

Då startar vi ju tillsammans! Och du är ju bra mycket bättre än mig! Startade i led 11 ifjol, det var ju sådär, haha. Men man fick öva omkörningar iaf! Så givetvis ska du stå längre fram, men jag står ju gärna och tjatar med dig lite i fållan innan start ;)

Det vore ju kul med sällskap i startfållan, men jag får väl slänga iväg ett mail och se om det händer nåt. 

Link to comment
Share on other sites

Led 5 får jag i min Marcialongadebut, startnr 2135. Hade plac 792 på VL i vintras, är det nån mening att försöka komma fram något led eller är det en rimlig seedning? Tacka vet jag Vasaloppets strikta seedningstabell - ordning och reda!

Om du går in tidigt i startfållan så hamnar du längst fram och kan tjäna några platser. Visserligen får man frysa en stund, då överdragskläderna skall lämnas utanför, men trängseln kan ge en viss värme.

Link to comment
Share on other sites

Vi får se det positivt. Det är roligare att åka om folk (i rimlig mängd) än att bli omåkt.

Dock lär det vara ganska många i samma situation som oss, som startar längre ned i leden än de borde. Jag har en känsla av att det kommer bli en skaplig hets bland alla åkare som ska jaga sig fram i fältet:-)

Hade ju varit bättre med rättvisare seedning, men något av åren jag åkte där så hörde jag en Engelsman (tror jag) prata med några om loppet efter, och om "alla norska och svenska åkare som kommer och klättrar över en för att komma fram".  :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har en kvinnlig kollega, som åkte ML i vintras. Hon berättade att på ett ställe portioneras åkare nerför en backe för att minska risken för olyckor. Här blev hon fälld av en kvinnlig medåkare, som helt enkelt satte in sin stav mellan hennes ben och hon stöp som en oxe och skadade sig i bäckenet och har fortfarande besvär av skadan. Hon fick inte reda på varför hon fälldes, men tydligen måste denne åkare ha uppfattat någon felmanöver. Det gäller mao att vara på sin vakt i ML.

Link to comment
Share on other sites

Good try!

 

"Dear Organizing Committee,

 
Thank you for the confirmation of my entry in the 44^ Marcialonga-70km. 
However, I would like you to reconsider my seeding with the following facts in mind:
Statistics from the last years show that my result from the Vasaloppet 2016 (816th over all) is well comparable with the same position in Marcialonga. That would indicate a seeding in group 3, or at least group 4. You can see my result from the Vasaloppet attached below.
 
I look forward to hearing from you soon in this matter.
 
Yours Sincerely
 

Bydinger, Joakim (SWE)   Resultat
Placering 792 Plac. (Totalt) 816 Totaltid (Brutto) 04:57:21"
 
 
Link to comment
Share on other sites

 

Good try!

 

"Dear Organizing Committee,

 
Thank you for the confirmation of my entry in the 44^ Marcialonga-70km. 
However, I would like you to reconsider my seeding with the following facts in mind:
Statistics from the last years show that my result from the Vasaloppet 2016 (816th over all) is well comparable with the same position in Marcialonga. That would indicate a seeding in group 3, or at least group 4. You can see my result from the Vasaloppet attached below.
 
I look forward to hearing from you soon in this matter.
 
Yours Sincerely
 

Bydinger, Joakim (SWE)   Resultat

Placering 792 Plac. (Totalt) 816 Totaltid (Brutto) 04:57:21"
 

 

Svaret blev kort:

 

Dear Sir

 

Thank you for the e-mail. According to your results your start group is correct.

Thank you and best regards.

 

Elena Curt

Marcialonga

Link to comment
Share on other sites

Jag har en kvinnlig kollega, som åkte ML i vintras. Hon berättade att på ett ställe portioneras åkare nerför en backe för att minska risken för olyckor. Här blev hon fälld av en kvinnlig medåkare, som helt enkelt satte in sin stav mellan hennes ben och hon stöp som en oxe och skadade sig i bäckenet och har fortfarande besvär av skadan. Hon fick inte reda på varför hon fälldes, men tydligen måste denne åkare ha uppfattat någon

felmanöver. Det gäller mao att vara på sin vakt i ML.

 

Det är backen ner mot 180-gradaren in mot Moena. De försöker minimera olycksriskerna genom att slussa en och en och att man ska hålla avstånd. Kommer ihåg att smartingen bakom mig gladeligen sket i det, blåste om mig i bästa störtloppsstil och kraschade i hårnålen. Jag höll undan på bästa Stenmark-manér och kunde nästan hålla mig för skratt  :rolleyes: Tror det var en norrman till på köpet  :P

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...