Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Marcialonga 2017


PumpenDanne

Recommended Posts

Hej, jag ska åka mitt första Marcialonga 2017 och är tyvärr dåligt tränad inför... Hur är Marcialonga mot Vasaloppet? Jag har startnummer 2554, vilket led är det?

Vallat eller ovallat? Törs man köra med madshus nanosonic skin?

 

Blir väl led 5-6 nånting. Lättåkt, det är ju ett par backar fram till 20 km. Sen är det typ bara utför och platt till sista backen. Men visst, man blir trött ändå ;) Men inte som Vasaloppet.

 

Om du kör vallat eller ovallat beror ju på hur starkt du är, svårt att svara på.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Replies 68
  • Created
  • Last Reply

Ja det var som tusan...Men för er som är osäkra på fäste eller ej så är det ju inte mycket att fundera på nu, den tyngsta biten försvinner ju om det är samma sträckning som för två år sedan. Innan sista backen upp mot mål kan man stanna och få klister för att sedan springa sista två km.

Link to comment
Share on other sites

Apropå sista backen. Jag har hela tiden tänkt köra utan fäste...nu blev känslan ännu bättre när det blev kortare och en del stigning försvinner.

Men hur bökig är sista backen att staka upp för?

Har aldrig åkt ML tidigare. Är sista backen överjävlig eller går den att jämföra med början av VL?

Link to comment
Share on other sites

Sista backen tycker jag är jämförbar med startbanan i Vasaloppet. Skillnaden är att den kommer senare under dagen och solen har värmt, så det kan vara löst. Dessutom obefintliga spår om man är en bit bakom de första leden. Sen att man är rätt trött där är ju en annan femma☺ men visst går den säkert att staka, själv avstår jag tror jag. Kör hårt!
Link to comment
Share on other sites

Apropå sista backen. Jag har hela tiden tänkt köra utan fäste...nu blev känslan ännu bättre när det blev kortare och en del stigning försvinner.

Men hur bökig är sista backen att staka upp för?

Har aldrig åkt ML tidigare. Är sista backen överjävlig eller går den att jämföra med början av VL?

Visst går det att staka uppför sista backen, men det är ju ytterst tveksamt om man tjänar något på det om man inte är i elitklass.

 

Du kan ju kolla med Fia Jobs, hon stakade hela vägen i fjor inklusive backen. Hon och jag brukar åka ganska jämnt, så när jag gick med fäste hela vägen i fjor så roade jag mig med att jämföra våra tider. Fram till foten av backen (67 km) åkte vi ungefär lika, jag var 3 min snabbare på hela den sträckan. Uppför själva backen (3 km) var jag 7 min snabbare med nytt klister.

Link to comment
Share on other sites

Marcialonga börjar närma sig nu. När man kollar på väderprognosen så lovar dom 2-3 minusgrader på natten/förmiddagen och plusgrader runt lunchtid. Har stålsicklade skidor och har lite funderingar kring rillningen. Har skimaterias 3 rillar 0,1, 03 och 0,9. Hur skulle ni göra med rillning? om det är blött före ska man vara sparsam med borstningen? 

Link to comment
Share on other sites

För min del blir det blanka skidor fram till Cascata.

 

När det gäller rill så är det väl kanske viktigast på slutet när det börjar suga (i fjor sög det rejält de sista milen). Red Creeks schema säger grov julgran eller grov sned kombinerat med rak 2mm från 0-gradigt och uppåt.

 

Är det någon som har sett något om hantering av stavlängd? Jag har läst igenom "Race rules" men hittar inget om stavlängd.

Link to comment
Share on other sites

Om man bortser från Cascatan så finns det väl ungefär 4 problem. Upp mot Canezei, lite lätt uppför men kan ju reta armarna lite. En ganska sockrig backe innan Moena, kan ta ut sin rätt. Vidare upp till skidstadion i Fiemme, ser inte så svår ut, men då har man surat armarna en del. Till slut sista 3-4 kilometrarna upp till klistret, finns något kvar i armarna så du kommer fram till klistergubbarna  :)  ?

Link to comment
Share on other sites

Om man bortser från Cascatan så finns det väl ungefär 4 problem. Upp mot Canezei, lite lätt uppför men kan ju reta armarna lite. En ganska sockrig backe innan Moena, kan ta ut sin rätt. Vidare upp till skidstadion i Fiemme, ser inte så svår ut, men då har man surat armarna en del. Till slut sista 3-4 kilometrarna upp till klistret, finns något kvar i armarna så du kommer fram till klistergubbarna  :)  ?

 

Jag kan bara tala för mig själv: Mazzin - Canazei stakar jag alltid, även om jag har fästvalla. Den sockriga backen upp i skogen är den värsta stigningen, men här har det alltid varit kö och saxning när jag har åkt. Det går nog att saxa sig upp med blanka skidor. 

 

Nere vid skidstadion kan man vara lite mör, den plus några andra småbackar på slutet är jag kanske mest orolig för. De sista 3-4 km från vändningen är ju bara svagt uppför, där brukar jag orka staka mig upp.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...