Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Beste rullskidor for grusväg


Hallvardeb

Recommended Posts

Grusväg er flott for rullskidor på høsten da veien har pakket seg etter bilkjøring og sykling i løpet av sommeren og den løse grusen er blåst til side. Brukte Skigo XC carbon i dag, virket bra, men større hjul hadde kanskje vært enda bedre. Mye mer skilikt å gå på grusvei da stavene setter seg bedre i det myke underlaget og motstanden er litt større så man får gått masse fin diagonal og dobbeltak med fraspark. Samt at å regulerere hastigheten nedover i bakker er lett da man kan trille ut i løs grus for å bremse. Samt ingen biler og dieseleksos.

 

Jeg ser at Skigo og Finstep har de største hjulene, 74-75mm, men her burde det vært laget egne grusski med litt større hjul så man får god stabilitet uten at man står for høyt som kan bli problemet med offroad-ski.

Link to comment
Share on other sites

Går 95% på grus sommer som høst.

Bruker swenor fibreglass også på grusen. Funker veldig bra for meg.

 

Har også elpex offroad - men disse har elendig pendel og anbefales ikke dersom man ønsker å også gå diagonal.

På litt grøvre pakket grus ville de kanskje være et alternativ - men diagonalfølelsen ville være den samme.

Link to comment
Share on other sites

Swenor Fibreglass är helt okej men Vauhti PSS730 Wide (bredare hjul) är betydligt skönare på grus. Jag har båda modellerna men sedan jag skaffade PSS730 har jag ytterst sällan kört med Fibreglass på grus. Stabilare och mjukare då underlaget är ojämnt.

 

http://www.vauhti.fi/en/products/:action/viewitem/main_category/64/search_category/64/productid/255

Link to comment
Share on other sites

Ok, takk for svar. Da tror jeg Skigo XC (74mm) kan fungere bra. Jeg har også et par Fiberglass (70mm) jeg kan prøve. Det jeg har lest om Offroad gjør at den nok ikke passer da det er diagonal jeg vil gå på grusvei. Jeg tenker også at et hjul med større diameter enn 70-75mm vil kunne rulle bedre løs grus, men 75mm er det største jeg finner.

 

http://rullskidor.se/modeller/index.htm

Link to comment
Share on other sites

Kanske Jenex xlq9848. De har komposit stomme och 98mm höga och 48 mm breda platta hjul. Jag har inte sett någon annan tillverkare med så stora hjul. Dock är de ganska tunga med 2550 gram. Jag har inte hitta några recensioner på dessa, och inte testat dem men de verkar ganska intressanta. Det finns ju även större luftgummihjul men de är smalare och har ej platta kontaktytor.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

I Växjö lade man stenmjöl i mitten på elljusbanan och hade spår där ett antal år. Jag testade en gång, men i en kurva efter den största backen gick det inte att hålla sig i spåret och jag fick lägga mig för att inte braka ut i terrängen. Sen var det ett gäng, som åkte på en nedlagd banvall och det fungerade ganska bra med ett rullmotstånd motsvarande ung 4. Där gick det att diagonala utan problem och inte heller besvärades man av att skidorna drog snett eftersom det bildades riktiga spår för hjulen. Nu är stenmjölet borta på elljusbanan sedan man lade ny beläggning för ett antal år sedan och tror att åkningen på banvallen dött ut sedan de gamla vasalopps-entusiasmerna fallit ifrån. Men idén var inte så dum, då det gav bra träning och att det gick att diagonala.

Link to comment
Share on other sites

Jag rånar tråden lite. Är det några som åker rullskidor på sånna här klassiska grusade elljusspår med packat fingrus?

Gjorde det förr, en hel del. Gick utmärkt med Finstep, men även med andra rullskidor med både lägre höjd o mindre hjul. Så länge det inte är lös rullgrus eller oväntade blöthål går det utmärkt. Perfekt stavfäste. Och man faller mjukt ...  

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...