Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stakare - tränar ni benen eller är det bortkastad tid?


Forehandloop

Recommended Posts

Jag körde 8 stakintervaller idag. Sista intervallen har först en halvbrant backe, sen ett parti jämt med lite utför och avslutas med en lång ganska brant uppförsbacke. Efter första backen var jag ganska stum i armarna och lade jag in Old school på rakan och då släppte stumheten genom att jag sträckte ut armarna bakåt och öppnade handen och inför den sista backen var jag mer beredd att ta den.

Med detta vill jag ha sagt att vi som inte tillhör eliten kanske tjänar på att använda lite olika stakteknik med hänsyn till terrängen. (det var efter tips från Emil Jönssons video som jag testade detta)

 

anm. Old school innebär att man inte avslutar stavrörelsen vid höften utan låter händerna fortsätta förbi med eller utan handledssnärt.

Link to comment
Share on other sites

Sundby ansåg tydligen att det var hans prioritet på stakning (och konkurrenternas felaktiga prioritering) som gjorde att han dominerade så förra året. 

- Har du prioriterat stakning?

- Veldigt!

http://www.vg.no/sport/langrenn/langrenn/suveren-sundby-jeg-ligger-ett-aar-foran-de-andre/a/23604812/

 

(Eller så var det dom anabola astmamedicinerna som kickade in)

 

Säger iallafall något om att elitåkarna fortfarande inte vet hur dom ska träna när det kommer till stakning. 

Link to comment
Share on other sites

anm. Old school innebär att man inte avslutar stavrörelsen vid höften utan låter händerna fortsätta förbi med eller utan handledssnärt.

Jag antar att du med "Old school" ungefär tänker på hur Wassberg stakade? I så fall innebär det ju fler skillnader gentemot dagens stakning: Man fäller överkroppen längre, och man har händerna längre ut framför kroppen. Det belastar triceps mer än dagens stakning, och frekvensen är lägre. Men att ha rakare armar kan ge högre fart när det är lättstakat, t ex svagt utför, och ge lite omväxling i rörelsemönstret. 

Link to comment
Share on other sites

Jag antar att du med "Old school" ungefär tänker på hur Wassberg stakade? I så fall innebär det ju fler skillnader gentemot dagens stakning: Man fäller överkroppen längre, och man har händerna längre ut framför kroppen. Det belastar triceps mer än dagens stakning, och frekvensen är lägre. Men att ha rakare armar kan ge högre fart när det är lättstakat, t ex svagt utför, och ge lite omväxling i rörelsemönstret. 

Nej, det menar jag inte utan fortsatt ganska upprätt men med längre tag bakåt med handledssnärt. Om man skall staka modell Wassberg måste man ha kortare stavar ung 5 cm mot nu och då blir man automatiskt mer framåtlutad även i diagonalen. Kolla på Emil Jönssons video för att se om jag fattat rätt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...