Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur ligger ni till i mil? (rullskidor/löpning/cykel osv)


1496

Recommended Posts

Det börjar sakta men säkert dra ihop sig till vintersäsongen (nåja 2 månader kvar) och lämna världens längsta försäsong till historien. Tänkte höra hur det står till med träningen inför årets säsong. Känns det bättre/sämre än tidigare och hur ser vinterns mål ut? Släpa sig runt Vasaloppet första gången, kanske att börja åka längdskidor eller till de främsta här på forumet som elitsatsar.

 

Kollade träningsdagboken nu,

 

Rullskidor: 110 mil från 1 april. Mestadels träning på 3or, en del på 2or och några enstaka på 4or.

SkiErg: 20,5h

Löpning: 80 mil nästan enbart terränglöpning

MTB: 37 blygsamma mil

 

 

Link to comment
Share on other sites

Uselt, har legat på 100-150 mil rullskidor, 1 löppass i veckan och 400 mil cykel. Nu blir det väl 40 mil rull (bara stak på 3or), ingen löpning, men samma cykling. Utöver 3 vändor till Torsby i sommar så blev det premiär i Högbo i går så kanske blir det mer snöträning iår. Ska upp till Kiruna/Gällivare om 10 dar men där lyser ju snön med sin frånvaro. Får man åka på spåren som de ska tävla på i Gällivare lör och sön kväll???? Borde väl i alla fall få gå ut sönd efter tåvlingen
Link to comment
Share on other sites

Just nu ligger jag på 120 mil stakning på rullskidorna från 1:a maj, ca 60% på 2or, ca 40% på 3or.

Ytterste medioker löpsäsong, fått ihop endast 35 mil, pga ett uppehåll på 5 månader då jag drabbades av löparknä i början av maj...

Har väl fått ihop några mil cykling, som jag inte bokfört seriöst...

 

Målet för vintern är att slå tiden på Vasaloppet 2016, som blev precis under 7h

Link to comment
Share on other sites

Sedan april; rullskidor ca 25 mil, inlines med stavar ca 50 mil, cykel landsväg 114 mil, backträning 2 ggr, löpning 0 km=knäproblem,

gång SD=slow distance ca 80 mil.

Vid 68 års ålder får man balansera vad kroppen tål, mitt vänstra knä o fot hänger inte riktigt med. Pga knäet har löpningen fått läggas ner, vilket märks på lägre tak i syreupptagningen. (maxpuls ner i 160) Normalt brukar jag ligga på 0 km rullskidor i mitten av oktober, lite mer i år pga löpstoppet.

Link to comment
Share on other sites

Känns ok inför vintern, pga av olika skador, axel ur led slutet av mars så kom inte igång med rullskidor egentligen förrän i juni, samt fall på rullskidorna i augusti så lite träning i augusti, så blivit betydligt mindre träning än tänkt i sommar. Men hösten har gått riktigt bra. 190 mil rullskidor i sommar men då är 100 av dem under september och oktober på endast 3:or senaste 2 månaderna. Längden börjar kännas mer och mer bekväm, 4st 4timmars pass under senaste 6 veckorna som längst 73km å då rullar det mycket trögt nu med 0-gradigt och ibland lite ishinna på vägen och sand. Fått till ca 110mil löpning sen i april och persat på halvmaran på 1:16:45 i september så uthålligheten och kapaciteten känns bra. Nu gäller det att komma igång med tuffa intervaller på skiergen och på skidorna så jag har nog med speed i kroppen.
Vinterns mål topp 100 på vasaloppet känns inom räckhåll, nästan 2,5ggr så många mil rullskidor i år mot förra barmarkssäsongen och på trögare hjul än då och framförallt mycket längre distanser på varje pass. Blev 238:a förra året på vasaloppet då jag egentligen inte var tränad för mer än 45km och var helt tom sista 3 milen, var första säsongen jag provade att bara staka, känns nu som jag är på en helt ny nivå i år så kommer bli en spännande vinter.

Link to comment
Share on other sites

OK, då får jag dra ner snittet så att fler vågar rapportera :)

73 mil löpning som är nästan hälften av plan, skador, förkylning och resor har stoppat mig.

Rullskidor endast 28 mil, samma anledningar här men tanken var nog att liga på ca 80 mil vid den här tiden.

Cykel knappt värt att nämna...10 mil... något mer spinning dock runt 13 pass...

Simning kanske 30 pass crawl.

 

Formen är inte bra för tillfället men nu ska det bli ändring (får se på det senare)!

Snön denna veckan ska inte hindra mig möjligtvis från rullskidor men inte spinning eller löpning.

Sim blockerat av höstlovet (alltid är det något).

Link to comment
Share on other sites

Känns ok inför vintern, pga av olika skador, axel ur led slutet av mars så kom inte igång med rullskidor egentligen förrän i juni, samt fall på rullskidorna i augusti så lite träning i augusti, så blivit betydligt mindre träning än tänkt i sommar. Men hösten har gått riktigt bra. 190 mil rullskidor i sommar men då är 100 av dem under september och oktober på endast 3:or senaste 2 månaderna. Längden börjar kännas mer och mer bekväm, 4st 4timmars pass under senaste 6 veckorna som längst 73km å då rullar det mycket trögt nu med 0-gradigt och ibland lite ishinna på vägen och sand. Fått till ca 110mil löpning sen i april och persat på halvmaran på 1:16:45 i september så uthålligheten och kapaciteten känns bra. Nu gäller det att komma igång med tuffa intervaller på skiergen och på skidorna så jag har nog med speed i kroppen.

Vinterns mål topp 100 på vasaloppet känns inom räckhåll, nästan 2,5ggr så många mil rullskidor i år mot förra barmarkssäsongen och på trögare hjul än då och framförallt mycket längre distanser på varje pass. Blev 238:a förra året på vasaloppet då jag egentligen inte var tränad för mer än 45km och var helt tom sista 3 milen, var första säsongen jag provade att bara staka, känns nu som jag är på en helt ny nivå i år så kommer bli en spännande vinter.

Kul läsning.

Lycka till i vinter!

Link to comment
Share on other sites

Har nog aldrig tränat mer varierat. Sedan April ligger jag på

60h löpning

22h styrketräning

17h rullskidor

10h övrigt

8h simning

4h längdskidor

 

Brukar knappt springa något och mest åka rullskidor. Det märks en stor skillnad där. Saknar stakstyrka och stakuthållighet men har betydligt bättre flås. Tänkte mest åka skejt i vinter och då tror jag det är ger bättre förutsättningar att ha roligt i skidspåret. Det blir nattvasan och kanske någon hemmatävling. Annars bara rekreationsåkning!

 

10h övrigt

Link to comment
Share on other sites

Har nog aldrig tränat mer varierat. Sedan April ligger jag på

60h löpning

22h styrketräning

17h rullskidor

10h övrigt

8h simning

4h längdskidor

 

Brukar knappt springa något och mest åka rullskidor. Det märks en stor skillnad där. Saknar stakstyrka och stakuthållighet men har betydligt bättre flås. Tänkte mest åka skejt i vinter och då tror jag det är ger bättre förutsättningar att ha roligt i skidspåret. Det blir nattvasan och kanske någon hemmatävling. Annars bara rekreationsåkning!

 

10h övrigt

Just för skejten är det viktigt att inte försumma benen, då det är trycket där som ger mest fart, vad har ni andra för träning som ger power i benen ?

Link to comment
Share on other sites

Har sedan den 15 april åkt 100mil rullskidor och sprungit 130mil. Under sommaren gick löpningen bra då jag satte nytt PB på milen med tiden 35:31. Har även sprungit ett tjugotal långpass på 20-30km vilket jag är nöjd med. Rullskidåkningen har dock varit lidande under hela försäsongen och de planerade långpassen har inte blivit av.

Det som även har förstört träningen lite är att jag ganska ofta varit förkyld vilket har lett till flera oönskade uppehåll. Formen har också bara blivit sämre efter att jag fick avbryta årets Lidingölopp pga. feber. 

 

Hoppas dock ändå att det snart börjar gå bättre med träningen och att jag lyckas seeda mig minst till led 2. Förra säsongen var min första i klassisk stil så jag hoppas på fortsatt snabb utveckling. Har också ändrat på träningsupplägget och gjort den mer periodiserad vilket jag hoppas ger resultat.

Link to comment
Share on other sites

Juli, 29h22min

Augusti, 22h7min

September, 29h

oktober, 23h8min

 

Jag har varvat mellan rullskidor kl/sk, löpning, löpning i myr, löpning med däck på släp och skidgång.

Ren styrketräning tänkte jag hoppa över den här säsongen.

 

Första året som jag verkligen tar det här med intervaller på allvar. Tack till er som kom med goda råd om detta.

Idag föll den första snön i södra Storstockholm. Ska ut å leka lite på Stockholmsskidorna nu  :D  :D  :D

Link to comment
Share on other sites

800km på rullor, dubbelt mera än 2015 så där är jag nöjd.

150km löpning, skrämmande lite men kom aldrig riktigt igång i våras och så är löpning så fruktansvärt trist. Men harcfaktiskt kommit igång med lite intervallöpning nu 1-2 gånger i veckan.

 

 

Har fått ihop 142h, hade tänk öka i år men de blev nog inget av det. Rullande h ligger på ca. 170h så ligger nog back med 10h.

Link to comment
Share on other sites

Springer ju mycket så drygt 90 mil löpning sen 1 maj. Sep blev bara löpning pga rullskidkrasch och löpfokus.

På skidsidan är det knaprare med ca 50 mil. Det mest är rullskidor och nåt enstaka snöpass (skate) i Skidome.

Väldigt lite Skierg, men det ska tampas upp nu tillsammans med styrka. Det är en bit kvar till Marcia och Vasan.

Är ju verkligen ingen volymtränare så det blir bara drygt 100h sen 1 maj.

Link to comment
Share on other sites

Då jag fortfarande är nybörjare på skidor så har jag lagt fokus på rullskidor denna vår/sommar/höst för att bygga upp kroppen och hitta tekniken. Perioden avser 1 April - 31 Oktober. 

Kul att se alla andras träningssummering  :)

 

Rullskidor: 230mil (ca 150 timmar)

Löpning: ca 15 timmar

Styrka: 1 pass/vecka

Link to comment
Share on other sites

Då jag fortfarande är nybörjare på skidor så har jag lagt fokus på rullskidor denna vår/sommar/höst för att bygga upp kroppen och hitta tekniken. Perioden avser 1 April - 31 Oktober. 

Kul att se alla andras träningssummering  :)

 

Rullskidor: 230mil (ca 150 timmar)

Löpning: ca 15 timmar

Styrka: 1 pass/vecka

 

Det var en rejäl mängd rullskidor det, för att vara nybörjare! 

Jag är i din situation, med liknande mål (eller snarare sub1000 2018) och kom till Mora ungefär samtidigt som dig i vintras. 

Tyckte jag hade laddat på bra hittills i år med mina 130 mil rullskidor. 

 

Har inte tränat sen tonåren för några decennier sen, så jag försöker öka lite i sänder. Kanske är för feg. Hur tänker du?

Link to comment
Share on other sites

Då jag fortfarande är nybörjare på skidor så har jag lagt fokus på rullskidor denna vår/sommar/höst för att bygga upp kroppen och hitta tekniken. Perioden avser 1 April - 31 Oktober. 

Kul att se alla andras träningssummering  :)

 

Rullskidor: 230mil (ca 150 timmar)

Löpning: ca 15 timmar

Styrka: 1 pass/vecka

Som redan nämnt, minst sagt imponerande mängd rullskidor du skrapat ihop.

Ligger själv på 120 mil nu, tveksamt hur mycket mer rullisar det blir i november, med tanke på det gynnsamma vädret för "riktiga" skidor!

Link to comment
Share on other sites

Det var en rejäl mängd rullskidor det, för att vara nybörjare! 

Jag är i din situation, med liknande mål (eller snarare sub1000 2018) och kom till Mora ungefär samtidigt som dig i vintras. 

Tyckte jag hade laddat på bra hittills i år med mina 130 mil rullskidor. 

 

Har inte tränat sen tonåren för några decennier sen, så jag försöker öka lite i sänder. Kanske är för feg. Hur tänker du?

Jag har tränat andra former av idrotter i hela mitt liv. Men kom i kontakt med längdskidor när jag flyttade till Avesta 2013. I december 2014 började jag med längdskidor och blev biten direkt. Så detta har varit andra rullskidsäsongen. Körde ca 100mil förra sommaren och ville dubbla det denna sommaren. Har bara varit konsekvent med 3 pass/vecka, och tycker det funkat bra. Nästan så jag funderat på att öka till 4pass/vecka :-) Men med två småbarn så måste man bromsa och vara realist också.

Link to comment
Share on other sites

148 mil rullskidor

73 mil löpning

2 timmar skierg

20 timmar styrketräning (ca)

 

Nu har jag gjort min sista rullmil för i år. Nästan 30 mil mindre än ifjol. Löpning ligger jag också nästan 30 mil efter ifjol.

Men nu är ju skidsäsongen igång för mig så jag hoppas den tidiga starten kommer kompensera för mindre träning än senaste 3 åren.

 

Satsar på sub 800 i VL.

Link to comment
Share on other sites

Jag har fått till en fin grund på de första 6mån av träningsåret.

 

295h träning

27mil löpning

260mil rullskidor

120mil cykel

12st intervall pass på skierg

33 styrkepass

 

Förra året hade jag vara genomfört 7st långpass på över 3h.

I år har jag 16st på 3-4h, 5st 4-5h och 4st på över 5h.

Det var uthålligheten som var min svaghet i fjol.

Siktar på elitledet och topp 200.

Det blir svårt men kan gå.

Förkyld nu. Surt när snön har kommit

Link to comment
Share on other sites

Totala mängden från 1a januari tills idag 15e november: 299h fördelat på totalt 188 pass.

 

Rullskidor:                  211mil, 126h

Löpning terräng:        38mil, 45h

Löpning väg/intervall: 60mil, 55h

Längdskidor klassisk  85mil, 60h (endast ett 2h pass nu på hösten)

 

Målsättning nummer ett 2017 är att seeda upp mig från led 2 till led 1 och om det går vägen topp 500 på Vasaloppet 2017.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Är ju rätt ointressant att skriva ner antalet mil. Har man lätta rullisar o bra vägar rullar milen in ganska fort. Frågan är väl vad man gjort under alla milen. Men det kanske var miljakt som va syftet med tråden?

Om du läser trådrubriken, så ser du att det inkluderar all träning. Jag tycker det är intressant att läsa om olika fördelning av träningen och hur mycket olika satsar inför säsongen. Vad gäller rullskidor rullar inte milen så lätt längre nu när det är kallt och blött, det är väl egentligen bara cykel som det rullar på rätt bra.

Sen kan man givetvis förfina sin statistik tex att bryta ut stakintervaller ur rullskidträningen, presentera backträning för sig osv.

Det finns för och nackdelar både med statistik i mil eller timmar, nackdelen med timmar för äldre eller långsamma är att det är lätt att få ihop många timmar, men sträckan blir inte så lång. I det fallet är cykeldatorn värdefull, då den redovisar både timmar och sträcka samt medeltid under passet och det går sen att göra en totalsammanställning av alla tre momenten, pulsklocka är ett annat hjälpmedel för träningsredovisning, det är bara det egna intresset för statistik som sätter gränsen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...