Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Trögrullat..


i92_lus

Recommended Posts

Hej!

 

Jag undrar om någon har erfarenheter av hur kilometertiderna påverkas av höstrusket med ett par plusgrader och fuktig vägbanan. I somras körde jag i fina förutsättningar med 3or runt om i 4.00 min/km-tempo. Nu på hösten har jag det tufft att hålla samma tempo med 2or runt om. Visserligen har jag haft 8 veckors träningsuppehåll pga Borrelia vilket självklart påverkar en del, men att det skulle gå så här långsamt förvånar mig.

 

Så vad är den allmänna uppfattningen om hur mycket långsammare det går i vätan på hösten? 10s per km? 20s?

Link to comment
Share on other sites

30 sek/km eller 5 min/mil långsammare. I somras och även vid brittsommaren i september höll jag runt 4.00/km, efter det att tempen sjunkit rejält runt 4,30/km på min rosa PU2or. Gummi2or  skall inte försämras lika mycket, ni som har båda sorterna kanske vet skillnaden mellan rosa och gummi.

Link to comment
Share on other sites

Testa 20 grader, torrt och solsken. 3:30 är A1 för mig. Igårkväll med kraftig sned motvind, snöblask och mörker... 4:30

Kostar mer energi och detta på tvåor. Rullskidor med tvåor är inte som klisterräls i snö , större delen av min rullskidssäsong sker i skitväder så jag har nog aldrig haft förståelse för kommentaren att det rullar lätt... sommaråkning är onaturlig bonus

Link to comment
Share on other sites

Igår körde jag stakintervaller 8x1km och jag låg runt 4.30/intervall i lätt regn o 3-4 plusgrader medvind/motvind. (4.28, 4.38, 4.30, 4.40, 4.38, 4.45 samt 5.20, 3.46 annan bana) Det var ju skönt att höra att det är fler som bromsas av kyla o regn, så man inte tror att man "dackat av" fullständigt, att inte kunna hålla tempot i alla har med åldern att göra (69 år idag).

Men det blir ju mer träning, då man tvingas ta i mer för att få fart....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Åker på swenor 2or för det mesta. Under sommaren brukar jag hålla 17-18,5km/h på mina distanspass (125-130 i puls och endast stakning)

Idag körde jag 3h endast staking, 2 grader varmt, ordentligt blöt vägbana samt lite blåsigt: snitt 13,8km/h och 127 i snittpuls. Känns som jag är i bra form så det är inte det som dragit ner farten.

 

Om jag ska spekulera så tror jag att det som drar ner farten mest är att asfalten blir så jävla hård så att man inte kan staka igenom helt utan att stavarna släpper, man står å hugger som om det vore en skaplig backe man körde uppför.

 

PS: idag tränades nog psyket mest, jävlar va tråkigt det var ;)

Link to comment
Share on other sites

Du är inte ensam om att det går trögt. Idag körde jag 12 km och hade en snittfart på strax under 5 min/km mot 4,5 i höstas (8-10 gr) och 4 min/km i somras, så det var runt 20 gr. Det gick så sakta att jag tom kunde diagonala uppför och tack vare att jag åkt snöskidor 2 ggr satt diagonaltekniken riktigt bra. Håller med att stavfästet är sämre nu, märktes extra mot bombfästet vid snöskidåkningen.

Igår åkte jag inlines med stavar 17,1 km på 1.00.50 mot 54.50 som snabbast i augusti, vilket inte är lika stor rullförsämring som med rullskidorna.

Ni som kör skejt på rullskidor - har ni samma rullförsämring som på klassiska rullskidor ?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Du är inte ensam om att det går trögt. Idag körde jag 12 km och hade en snittfart på strax under 5 min/km mot 4,5 i höstas (8-10 gr) och 4 min/km i somras, så det var runt 20 gr. Det gick så sakta att jag tom kunde diagonala uppför och tack vare att jag åkt snöskidor 2 ggr satt diagonaltekniken riktigt bra. Håller med att stavfästet är sämre nu, märktes extra mot bombfästet vid snöskidåkningen.

Igår åkte jag inlines med stavar 17,1 km på 1.00.50 mot 54.50 som snabbast i augusti, vilket inte är lika stor rullförsämring som med rullskidorna.

Ni som kör skejt på rullskidor - har ni samma rullförsämring som på klassiska rullskidor ?

 

Det går ibland utmärkt att köra klassiskt när det är lite isigt, men en torr men iskall asfaltyta är nästan hopplös att åka på om man har tröga hjul eller försöker staka brant uppför. Skejt när det är isigt är förstås helt uteslutet, men jag skulle säga att försämringen i regn är ungefär lika stor på skejt och klassiskt. Vet inte om det skiljer nämnvärt så länge det inte är ganska mycket vatten. Då är det läskigt på skejt och då går det inte att trycka på ordentligt pga fallrisk.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...