Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

(Inte?) blanda ihop borstar för högflour och paraffin


JohanH

Recommended Posts

Det står ibland på vallningsguider att man inte skall blanda ihop borstar för högflour och borstar för vanligt paraffin. Jag har så svårt att bara ta emot påståenden utan en vettig förklaring.

Någon som har en förklaring eller är det en "vallningmyt"?

Link to comment
Share on other sites

De som är glidvallatrogna är väl de som skall svara. Generellt tycker jag att man ffa vad glidvallning av skidor gäller får acceptera en hel del svårsmälta fakta. Toppen på hokuspokuspyramiden är väl pulvervallning som kräver undervallor med olika flourhalter, separata tagelborstar, nylonborstar, gnistregn, fn och hans moster.

 

Jag kör stålsicklat och är i gott sällskap.

Skulle det gå åt HE med glidet står jag väl där igen nästa år och andas in flourångor. Om så blir fallet kommer jag att hålla mina flourborstar obesudlade och inte fråga varför.

Link to comment
Share on other sites

Jag fick faktiskt hem en Kuzminsickel häromdagen. Än så länge har jag bara skrapat lite på mina repiga fulskidor. Dom blev riktigt fina! Har dock inte hunnit testa något ännu. Nästa år kanske man kör sicklat på finskidorna också...

Jag är mest nyfiken på om det finns någon fakta kring borstblandandet. Blir flourvallan nersmetad med fulvalla eller är man rädd att få flour i vanliga paraffinet?

Link to comment
Share on other sites

Man är rädd för att få fulvalla i flouret, dvs lägre flourhalt, tvärtom tror jag inte är något problem

Jag kör men nylon på allting sen tagel på pulver. och ja brukar ha ganska bra skidor sen finns de dem som har 10 olika men vet inte om de är så mycket bättre:

Link to comment
Share on other sites

Man är rädd för att få fulvalla i flouret' date=' dvs lägre flourhalt, tvärtom tror jag inte är något problem[/quote']

Jag kör men nylon på allting sen tagel på pulver. och ja brukar ha ganska bra skidor sen finns de dem som har 10 olika men vet inte om de är så mycket bättre:

Borsta grafit med nylon tar mycket tid, går mycket snabbare med mässing!

Link to comment
Share on other sites

Man är rädd för att få fulvalla i flouret' date=' dvs lägre flourhalt, tvärtom tror jag inte är något problem[/quote']

Jag kör men nylon på allting sen tagel på pulver. och ja brukar ha ganska bra skidor sen finns de dem som har 10 olika men vet inte om de är så mycket bättre:

Borsta grafit med nylon tar mycket tid, går mycket snabbare med mässing!

nähä;) menade så klart topp borsning, använder alltid mässing eller stål innan.

Link to comment
Share on other sites

Hehehehehe....

Jag har också varit med i borsthysterin tidigare.

Nu har jag lämnat just denna "säljmyt", med dedikerade borstar för fluor och speciella för sybtet.

Jag använder arbetsborste + metall (2 typer en grov + 1 fin) + poler. Samma borstar för all borstning. Borstrning är borstning och lyckas man få in någon fluor i de hårda vallorna eller någon syntet i fluorvallor så är det nog bara positivt eller spelar ingen roll.

Så jag har slutat med att ha speciella borstar för de olika fluorinnehållen.

Däremot så försöker jag hålla borstarna någorlunda rena.

 

Och som det verkar så märker jag ingen skillnad på slutresultatet.

(Rent teoretiskt är min övertygelse att fluor är bra även i kalla torra fören. Har man bara hårdheten, så är fluor bara positivt.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 years later...

Visst finns det pedanter inom vallningsbranschen, som tror att det är de små detaljerna som avgör. Själv har jag aldrig funderat på vad för underlag jag använder mina borstar på. En gång blev jag utskälld av en gubbe, som vallade skidorna åt sin dotter pga

att jag tog en skida med lovikkavantar på, han ansåg att jag förstört glidet med "håret" från vantarna.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...